När dör ett nav?

Stampe

Ny medlem
När dör ett nav?
Nu vete tusan om det går att justera navet längre...

Mitt trogna LX-framnav från -94 börjar nu uppvisa tecken på att ha nått pensionsåldern efter ett långt arbetsliv. Navet har haft trogna uppgifter som nav till första Mtb:en med stigcykling ett par år, degraderad i form av andra intressen till att ha pendlat till Universitetet, gått igenom en medelålderskris och fick efter det ny livsparter i form av ny framfälg, glömts bort i ett källarförråd i ett par år, återuppstånden i en satsning runt Vättern, ut på stigar igen men på slutet transporterat mig till och från jobbet.

Men nu börjar det ta slut. Lagerjustering får ske alltför ofta, och även med nytt fett rasslar kulorna illa. För att travistera radioreklamen kring hur en diskkrasch låter, hur låter det när ett nav dör?

När dör ett nav?
Jag håller delvis med Jomper; Köpdjävulen har dig i sina klor, gå ut i verkstan och försök hitta obegagnade kulor istället för att uppmuntra till onödig konsumism! :-D

Förresten var det en fin bild som Johan A tog på dig på MTB-festivalen. Så det så.

När dör ett nav?
Nä, målet är knappast att plåga ihjäl en gammal trotjänare utan snarare låta det leva ett produktivt liv så länge som möjligt.

Men ett par nya kulor kan man ju kosta på sig. Köper man dom bäst på cykelaffärna eller typ momentum? Eftersom dom förmodligen är nerslitna från ursprungsdiameter går det knappast att mäta önskvärd storlek. Någon som vet kulstorlek i LX framnav från 90-talet (om det nu skiljer sig från dagens)

Johan S: Tackar för det! Men jäklarns vad drygt det var att aldrig få ner pulsen efter slalombacken, Johan A passade ju på att stå på dryga ställen och fota...

När dör ett nav?
Reklamera...

Om inte det går testa med nya kulor + ev. konor som sagt.
Fick nytt liv mina gamla LX nav, oxå från 94.
Är väl "3/16" kulor fram och "1/4" bak på alla Shimanos nav, kom inte in på skägget Sheldons sida så jag kan ha fel.

//j

När dör ett nav?
Jag och dudster servade ett framnav (mest dudster) igår. Först fick vi det till nio kulor per lager, när vi satte ihop det igen var det elva på varje sida. Eftersom det blev tio i snitt så kännde vi oss nöjda och gick hem. =)

När dör ett nav?
Alltså jag har ett sen -90 och alla besked jag fått har varit att det inte finns nya lagerskålar längre att få tag på från affärerna så jag hade turen att köpa ett hjul med lxnav+Mavic X221 fälg för 200:- helt nytt
Håller X221 för XC?

Har de lurat mig eller finns det lagerskålar att köpa fortfarande...tänkte bara fråga när tråden var i farten=)

När dör ett nav?
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> När ett nav dör hör man ett ljudligt
> "Aaaaaargh!", cykeln välter och sedan rycker det
> i hjulet några gånger.

Stämmer rätt bra på mitt Deore-nav. Dock var det jag som skrek när knät slog i styret efter att bodyn begick självmord i en uppförsbacke.

När dör ett nav?
Åkay, tack för svaren! 20 st 3/16-kulor skall införkaffas, nu ligger inte Momentum direkt på vägen till/från jobbet så någon cykeltillbehörsaffär på vägen besöks först.

Nått rött Chris King tror jag dock inte det blir Johan A, iaf inte till pendlarhojen. För svårt att räkna ut ekerlängden till ett nytt nav då fälgen är alldeles för fin för att kassera.... (och nej, den finns nog inte med i DT:s kalkylor även om det är en Mavic. Förmodligen för många år på nacken)

När dör ett nav?
X221 håller alldeles utmärkt. Den heter f.ö. XM317 numera cilket betyder att Mavic till och med tycker den håller för lite mer än XC. Den är billiga och ganska lätt, trevlig.

När dör ett nav?
I praktiken får du inte tag på nya skålar. Jag har aldrig bytt så jag har ingen aning om det går. De är pressade på plats. Vilka skålar som är utbytbara mellan olika nav verkar inte gå att få reda på.

Jag har ett XT-nav från -92 som jag absolut vill rädda och därför kan det bli aktuellt med en transplantation. Men för ett vanligt pendlarnav kan det inte vara värt besväret.

När dör ett nav?
Helgonet: x221 spricker gärna upp i ekerhålen vid anständig ekerspänning. Man kan ju alltid ha lite lägre ekerspänning. De duger ändå till xc. Fast det blir ett svagare och mindre hållbart hjul än om man köpt en dyrare fälg.

Mamge

När dör ett nav?
Dödsförklarat nav:

file=11712

Tillbaka
Topp