När en hjulrenovering inte är positiv, men man fortsätter ändå.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Köpte för ett tag sedan en gammal Specialized Enduro från 2000.
Mest för att jag ville ha bromsar, växlar m.m.

Men på cykeln satt även ett par gamla Spinergy Spox i helfestliga färger.
Går ju att diskutera om det verkligen var speciellt bra hjul, men udda är dom och passar bra i en vintagesamling.
Behöver ju dock en stor dos kärlek, skitiga som fan och alla ekrar var mer eller mindre slappa.

Först hade jag inte tänk att göra något med dom utan bara flippa vidare direkt, dels då bromsytan har tappat den keramiska behandlingen lite här och där, samt att jag saknade ekernycklar till dom.

Men sen dök R upp och hade ekernycklar liggandes, så då blev jag ju "tvungen" att renovera.
Baknavet är i toppskick i lager och body, framnavet behöver dock nya lager.
Men det är helt klart värt att lägga ner lite kärlek (trodde jag än så länge..)

Satte igång idag. Så här ser det ut från början.

IMG_20210215_112245740.jpg

Det är inte helt enkelt att demontera ekrarna då det är tight som f-n mellan nipplarna och man inte kan vrida nycklarna allt för långt utan att behöva ta nytt tag.

Men börjar komma en bit på vägen.

IMG_20210215_112907837_MP.jpg

Här ser man hur extremt skitigt navet är.

IMG_20210215_112918850.jpg

Och ungefär där gick det käpprätt åt helvete...
Det där är inte skarven i fälgen.. Suck..

IMG_20210215_111452055_HDR.jpg

Jahapp, vad gör jag nu då?
Alt. 1 - Kasta skiten på ÅVC
Alt. 2 - Fixa i ordning och ha som väggprydnad
Alt. 3 - Ny fälg, vilket typ är omöjligt. Om man inte tar en vanlig fälg, borrar upp ekerhålen och eloxerar den!
Alt. 4 - Nya fälgar fram och bak så får man matchande hjul iallafall, fast inte blåa.

Oavsett så fortsätter jag. Alternativ ett är inte ett alternativ, men får se hur jag avslutar.

Non drive side färdig, det var den lätta sidan. Ser ganska roligt ut när man knyter upp ekrarna.

IMG_20210215_115432475.jpg

Navet helt borta, nu väntar tvätt och intern översyn.

IMG_20210215_124021230.jpg

Fortsättning följer..

Vilket intrikat mönster det blev med hopknytningen och färgerna, suttit och stirrat på bilden ett bra tag nu.

Fast ebay verkar inte helt omöjlig på att trolla fram lite Spox, kanske inte rätt kulör men det är väl det enklaste att ordna i ett sånt här projekt.

Inte ceramic dock..

Tjena!

Hmm.. Det där lockade ju, men behöver en 28 håls till fram också.
Har ärligt talat inte börjat googla fälgar ännu. Klart att inget är omöjligt att hitta, men sista jag kollade så var det lättare att hitta nav iallafall.

Lager till framhjulet var en baggis iallafall, standardlager som kostar 55:- styck.

eloxering av 'annan' fälg är iaf fullt möjlig och billigare än man kan tro; det rör sig om enstaka hundralappar per fälg.

Tillbaka
Topp