Når knappt ner till marken. Vad kan man göra?

I en sån där teknisk klättring känns det inte rimligt att man störs i nån större utsträckning av att gaffeln är svampig. Tänker det kanske är nåt som inte är som det ska med den ändå.

13BB653B-FA7D-44D4-A2CB-C601C029DC68.jpeg

kliv av sadeln framåt och åt sidan innan du stannar. så går ryggan fri.

som cyklister alltid har gjort. kräver inte heller dropper.

Av är ju aldrig ett problem. På är knepigare.
görs ju på helt motsvarande sätt, och då har man dessutom gott om tid att se till att man har balans innan man startar. så lättare om du frågar mig. men man kan ju om man i ett ovanligt fall vill sitta på sadeln numera vid önskemål sänka droppern. fanns ju inte tillgänglig cykelns första typ 150 år, då det här löste sig oavsett:)

görs ju på helt motsvarande sätt, och då har man dessutom gott om tid att se till att man har balans innan man startar. så lättare om du frågar mig. men man kan ju om man i ett ovanligt fall vill sitta på sadeln numera vid önskemål sänka droppern. fanns ju inte tillgänglig cykelns första typ 150 år, då det här löste sig oavsett:)
Många cyklar idag har ju ett brantare sadelrör vilket faktiskt gör att sadeln är mer ivägen. Du kan enkelt simulera detta genom att skjuta fram en sadel maximalt i railsen på en av dina cyklar. Skillnaden i geo gör inte att jag har svårt att komma av och på, men visst märks den.

Om det är ett problem att komma upp på sadeln kan man väl göra som häståkarna. Alltså sätta ena foten på trampan och svänga över andra benet och sätta sig på sadeln och sedan rulla iväg.

Eller så kan man bara lära sig kliva av på rätt sida så att man kommer åt dropperreglaget. Varför det skulle vara ett problem bara för att man står på högersidan förstår jag dock inte riktigt.

Om man når ner till marken sittandes på sadeln, och samtidigt har någorlunda höjd på sadeln för att kunna sitta ner och trampa, innebär det att markens och pedalens höjd sammanfaller. Does not compute, och har aldrig gjort det. Jag upplever ändå att det går att cykla, både på väg och stig.

Cyklade idag med min suuuper sexig, toppmodern fannypack vilket sticker ut ett par decimeter och precis under sadelhöjd om jag står med en fot på marken. Uppför, utför, plattstig, fotisättningar, vurpor; den hakade inte fast i sadeln en enda gång (det har inte någon väska som jag haft de senaste 30 åren, vad jag minns) så jag röstar också på att öva mer. Jag kliver oftast av till höger och typ bakåt/nedåt så att nosen på sadeln petar mig i höften och använder sällan droppern för att hjälpa om det inte är jättebrant.

Tillbaka
Topp