När kommer Lance Armstrong erkänna?

PinHead skrev:
-------------------------------------------------------
> Då var det klart.

Ja det gick ju fort. Jag hade förberett mig för värsta cliffhangern

Fast han erkänner ju inte allt. Bara fram till 2005, sen har han varit ren. Så det blir preskriberat efter 8 år? Så lägligt..

JMolin skrev:
> Vi som prioriterade sömnen, finns det någonstans
> vi kan se intervjun i efterhand?

Nu på discovery, och även kl. 22.00 ikväll.

Senast ändrad:
JMolin skrev:
> Vi som prioriterade sömnen, finns det någonstans
> vi kan se intervjun i efterhand?

Finns säkert på piratbukten, nu eller senare. :)

Vad skönt det måste vara att lyfta oket av dåligt samvete av sina axlar och kunna gå in i trialonsatsningen med full energi.

-- med reservation för att ironin inte alltid fungerar i skrift --

OK, teorin har framförts att han gör det här för att komma undan lite och så småningom kunna fortsätta tävla i seniorklasser.
Men hur kommer det att kännas att ställa upp mot LA?
Att bli slagen av LA - är det verkligen en förlust?
För honom så har ju dopingen trots allt varit ett vinnande koncept under flera år. Känns ju mer troligt att han kommer att bli lite försiktigare snarare än att faktiskt sluta.
Visst, för de som ligger 20% efter honom spelar det väl inte ngn större roll, men om man ligger 5-10% ifrån?

Eller är eliten så cynisk och dopingen så utbredd att det snarare blir ryggdunkar, medkänsla och "synd att du åkte dit grabben, alltid är det nåt skit"?

Man kanske helt enkelt inte skulle placera f.d. dopare i resultatslistan längre? De får vara med och tävla, deras tider kan presenteras, men de utesluts från rangordningen.

Jag tror de gjorde ungefär så första åren det körde fyrhjulingar i Dakarrallyt. De fick vara med, men eftersom de inte hade ngn tävlingsklass så fick de bara tider, och ingen officiell placering.

dabac skrev:
> De får vara med och tävla, deras tider kan presenteras,
> men de utesluts från rangordningen.

Du menar som motionsloppen på cykel i Sverige är utformade?

Saxat från Göteborgs-Posten.

http://www.gp.se/sport/1.1223923-armstrong-erkande-i-natt-men-inte-allt

>Oprah Winfrey inledde med sex raka frågor, krävde och fick raka "ja" eller "nej" tillbaka.
>
>*Har du någonsin använt förbjudna medel? Svar: Ja.
>*Epo (bloddopningspreparat)? Svar: Ja.
>*Bloddopning och/eller tranfusioner? Svar: Ja.
>*Testosteron, tillväxthormon, steroider? Svar: Ja.
>*Har du varit dopad vid alla sju Tour de France-segrarna? Svar: Ja.
>*Hade du kunnat vinna utan förbjudna medel? Svar: nej.

Daddy D.Lux skrev:
> Vad skönt det måste vara att lyfta oket av
> dåligt samvete av sina axlar och kunna gå in i
> trialonsatsningen med full energi.
>
> -- med reservation för att ironin inte alltid
> fungerar i skrift --

Hahaha jo ironin framgick helt klart :)

När ska han personligen be alla, som hävdat att han dopat sig och som han med stor iver och hänsynslöshet försökt krossa, om ursäkt? "Förlåt för att jag betedde mig illa. Jag fuskade och du hade såklart rätt. Jag var ett riktigt svin som lade stora resurser, som jag fått tack vare mitt fuskande, på att krossa dig, istället för att erkänna att jag fuskade. Jag hoppas att du nån gång i framtiden kan förlåta mig för att jag erkände först när bevisen var så stora att bara en idiot fortfarande kunde hävda sin oskuld. Här har du en skälig ersättning för allt som du förlorat pga mitt handlande."

Vad händer med det förhör under ed som han genomgick 2005 (det som spelades upp i TV-dokumentären).

Enligt amerikansk lag skall det ju vara ett federalt brott (= jätteförbjudet) att ljuga under ed.

Jag tror ju fortfarande att han är oskyldig. Det ser man ju på honom. Han har ju blivit hotad/tvingad att erkänna. Fan det är ju synd om honom. Det skulle ev. kunna vara så att han fått ett erbjudande om straffeftergift om han erkänner. Och det är ju klart att dom lurar honom till ett erkännande som inte är sant. Och detta måste han göra för att kunna fortsätta med Triathlon. Usch vad dom har varit och är elaka och orättvisa mot honom. Klart han skulle ev. kunna få en riktigt stor påse med $ för att vara med i denna förnedrings TV, man kan inte riktigt veta ;7)

Fliken skrev:
> Vad händer med det förhör under ed som han
> genomgick 2005 (det som spelades upp i
> TV-dokumentären).
>
> Enligt amerikansk lag skall det ju vara ett
> federalt brott (= jätteförbjudet) att ljuga
> under ed.

Preskriberat. Dock inte helt säkert. Det finns säkert juridiska krumelurer som jag inte känner till som ev nollar det.

Det verkar inte som han sagt något alls om hur han undgick upptäckt, hur hela scam-upplägget funkade, och vilka som var inblandade (läkare, dopingtestare, UCI, tränare)???

Dags för vittnesförhör under ed!

Har på youtubeklippet i bakgrunden medan jag jobbar(och happysurfar) och det slår mig är att Oprahs röst då och då låter som om hon är full eller bara har whiskeyröst.

Det är det mest spännande för mig.

JT skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De får vara med och tävla, deras tider kan
> presenteras,
> > men de utesluts från rangordningen.
>
> Du menar som motionsloppen på cykel i Sverige är
> utformade?

Alltså, min egen berömmelse sträcker sig väl till en speaker som sa "där ser det ut att krampa lite för nummer xxxx" inför målgång på CV, i övrigt är jag ju en helt anonym deltagare bland alla andra okända motionärer.

Det jag funderade på var hur det skulle vara/funka bland de som har sponsorer, och kanske en chans på pallplats. De har ju mer att förlora om de missar lite uppmärksamhet.
En fjärdeplats är ju mycket surare än en tredjeplats för nån där medias uppmärksamhet spelar nån roll. Inom topp 10 är ju en annan populär gräns för att tävlande ska få sina namn publicerade. Jag kan tänka mig en viss bitterhet hos den som blir elva med LA bland de tio första.

dabac skrev:
> Det jag funderade på var hur det skulle
> vara/funka bland de som har sponsorer, och kanske
> en chans på pallplats. De har ju mer att förlora
> om de missar lite uppmärksamhet.
> En fjärdeplats är ju mycket surare än en
> tredjeplats för nån där medias uppmärksamhet
> spelar nån roll. Inom topp 10 är ju en annan
> populär gräns för att tävlande ska få sina
> namn publicerade. Jag kan tänka mig en viss
> bitterhet hos den som blir elva med LA bland de
> tio första.

Om det är problemet så är det ju bara att inte låta de som någon gång dopat sig vara med överhuvudtaget. Jag ser inte din poäng. Du vill låta dopare vara med men det skulle vara nån egen "ex-dopingklass" eller liknande? Varför ska man lägga energi och dalta med doparna?

Antingen låter man dom vara med, med precis samma villkor som alla andra, eller oxå nekar man. Hur svårt kan det vara?

Skrmavbild2013-01-18kl.11.05.14.png

VM i reklamplacering :)

Nu blir det ett ganska långt inlägg här och jag kommer säkert gå lite OT.
Jag har under lång tid känt hur mitt tidigare stora idrottsintresse minskat år för år. Detta beror nog till stor del på den utbredda dopingen och även jakten på andra tvivelaktiga metoder som jag anser går tvärt emot idrottens själ.
Idrottens själ handlar för mig om idrott för skojs skull, idrott för hälsans skull och kanske framför allt om att ta reda på människans gränser. Hur stark kan en människa bli hur snabbt kan människan springa hur högt kan människan hoppa samt givetvis hur snabbt kan människan cykla. Svaren på detta känner jag tyvärr att man aldrig lär får reda på. Att laborera med olika kost och träningsupplägg för att nå resultat är vad det borde handla om. inte att injicera glukos eller vitaminer för att påskynda återhämtnigen utan ALLT borde handla om vad människan klarar på naturlig väg.
När jag växte upp pratade man mycket om idrottande för hälsans skull. Idag finns fortfarande den tanken kvar bland många motionärer men så fort vi kommer upp en bit närmare eliten så finns det genast en stor längtan efter ära och berömmelse samt pengar som kan köpa mer ära och berömmelse. Nu kommer vi in på den allmänna moralen där vi ser föreningar och idrottare hålla på med avancerad skatte planering. Väldigt många är beredda att fuska och mygla för att nå framgång ofta med motiveringen "alla andra gör ju så".FUSK!!
Dopingen är självklart ett frukatansvärt fusk. Jag hoppas att någon stor sponsor eller motstånadare skulle prova att stämma avslöjade doping användare för bedrägeri. Bedrägeri är ju faktiskt vad det handlar Armstrong är ett bra exempel på detta då han tjänat väldigt mycket pengar och ära som borde tillhöra någon helt annan.
Dom stora sponsorerna lär dock inte börja att åtala dom aktiva som fuskat då dom skulle få svårt att knyta nya stora affischnamn till sitt varumärke i sådana fall. samtidigt är det inget större problem för sponsorn då dom ofta redan tjänat stora pengar på den fuskande atleten när han åker fast.
Tänker fortfarande ofta på hur Per Elofssons liv hade sett ut om inte den jävla muhlegg hade dopat sig.
Att Lance så länge valt att ljuga är inte så konstigt då dom flesta som väljer att fuska eller begå kriminella handlingar även väljer att ljuga in till absurdum. (Gäller givetvis inte Lotta E som alltid uppträder grattis)
FUCK DOPING!! Den har förstört hela idrottsvärlden

Jag är jävligt bitter!

PS! Tur det finns personer som Rune Larsson som man fortfarande kan se upp till.

Dessutom sitter den jäveln och småler under intervjun samtidigt som han svarar ja till att ha dopat sig under samtliga 7 tourer han "vann". Fy fan vilket kräk det där är.

Edit: Satte citattecken runt ordet vann, för inte fan vann han.

Senast ändrad:
JT skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > Det jag funderade på var hur det skulle
> > vara/funka bland de som har sponsorer, och
> kanske
> > en chans på pallplats. De har ju mer att
> förlora
> > om de missar lite uppmärksamhet.
> > En fjärdeplats är ju mycket surare än en
> > tredjeplats för nån där medias
> uppmärksamhet
> > spelar nån roll. Inom topp 10 är ju en annan
> > populär gräns för att tävlande ska få sina
> > namn publicerade. Jag kan tänka mig en viss
> > bitterhet hos den som blir elva med LA bland de
> > tio första.
>
> Om det är problemet så är det ju bara att inte
> låta de som någon gång dopat sig vara med
> överhuvudtaget. Jag ser inte din poäng.

Det är inte menat att det ska vara en poäng, det är en fundering, en spekulation över hur det kommer/skulle kunna funka i framtiden - om LA skulle hålla sig undan ett par år och sen återvända till seniortävlingar.

> Du vill
> låta dopare vara med men det skulle vara nån
> egen "ex-dopingklass" eller liknande?

Jag vill inget särskilt, jag rör mej inte på de nivåerna eller i de tävlingarna IAF. För mig spelar det väldigt liten roll vilket som.

Igen: det var bara en fundering om hur det skulle kunna funka när tidigare dopingavslöjade kommer tillbaka och tävlar mot "rena" (och inte bara ännu ej avslöjade) idrottsmän som presterar tillräckligt bra för att vara realistiska konkurrenter.

För att skriva om det i happy-termer: skulle en kränkning av LA verkligen räknas som en kränkning?

EPO eller elmoppe liksom.

> Varför ska
> man lägga energi och dalta med doparna?

Vem har sagt att man ska dalta med doparna? Det här handlar ju om att göra det rättvist för de andra. Det är ju de f.d. doparna som inte längre får synas i resultatslistan.
>
> Antingen låter man dom vara med, med precis samma
> villkor som alla andra, eller oxå nekar man.

Jaja, men det är inte MINA tävlingar. Jag vet inte hur reglerna kommer att se ut. Jag fantiserar lite om hur man SKULLE kunna hantera situationen. Vrider och vänder lite på tanken för att se om det skulle kunna funka.

> Hur
> svårt kan det vara?

Det vet jag inte. Att skriva regler är lätt. Att skriva vettiga regler är svårare.
Livstids avstängning från alla discipliner för alla som nånsin åker dit det minsta kan bli lite trist.
Ett sånt system blir väldigt känsligt för satta gränsvärden, mätfel eller varför inte rent ut sabotage.
Livstids avstängning för alla som erkänner skulle funka bättre ur det perspektivet, men skulle ju bli ganska ineffektivt. Man måste nog ha nåt mittemellan ändå. En klass för ex-dopare kanske skulle vara nåt.

dabac skrev:
> JT skrev:
> > Varför ska
> > man lägga energi och dalta med doparna?
>
> Vem har sagt att man ska dalta med doparna? Det
> här handlar ju om att göra det rättvist för de
> andra. Det är ju de f.d. doparna som inte längre
> får synas i resultatslistan.

Om man gör sig det besväret det medför, med separata regler för ex-dopare, så är det ju ett sätt att gå ex-doparna till mötes. Jag förstår hur du tänker, att det skulle vara bättre för "rena" cyklister, men det är ju helt baklänges. Du gör ju tjänster för ex-doparna, som trots deras bevisat fusk skulle få en chans att köra.
Om det är en nackdel för de rena att ex-dopare är med, så måste åtgärden vara att neka ex-dopare att köra.
Det är det jag menar med att dalta med doparna. Att anpassa loppen för att de ska få "chansen" är att dalta med dom. Jag tycker inte det någonsin ska vara så. Antingen låter man dom komma tillbaka på exakt samma villkor eller oxå nekar man.

Låt de som åkt fast ställa upp precis som alla andra efter att de kommit tillbaka från avstängning men låt alla prispengar de vinner gå till antidopingarbete.

Tillbaka
Topp