När på året kan man köpa mtb skor för flats?

Alucardi

Aktiv medlem
Har hela vintern hållit koll på svenska saldon och i stort sett alla butiker har bara udda storlekar. Så när kan man köpa skor? Vallåsen öppnar om 3 veckor och jag har fortfarande inte hittat några skor. Första sidorna har 300 olika sorter men inget i lager. Varför inte ha färre modeller men faktiskt några i lager?
Anledning till att jag vill köpa i Sverige är för att jag vill kunna returnera enkelt om dom inte passar.

Detta är en vanlig syn. Jag vill ha 42.5…

IMG_5993.webp

Varför måste du begränsa dig till svenska butiker där många ändå drivs av samma ägare och således har samma saldo.
Var det inte tydligt i första inlägget? Kan skriva det igen.
”Anledning till att jag vill köpa i Sverige är för att jag vill kunna returnera enkelt om dom inte passar.”

Var det inte tydligt i första inlägget? Kan skriva det igen.
”Anledning till att jag vill köpa i Sverige är för att jag vill kunna returnera enkelt om dom inte passar.”
Om du inte kan köpa i fysisk butik så tror jag att det snudd på enklare från nån av tyskarna, de få gånger det har krånglat så har det löst sig snabbt till skillnad när jag handlade från en av de som ingår i den stora svenska koncernen…..

Jag är mcyket nöjd med Specialized skor och de har bra reviews. Finns att köpa i Sverige med rabatt här:

Många kostar dock mindre än hälften hos bike24.de ...

Om du inte kan köpa i fysisk butik så tror jag att det snudd på enklare från nån av tyskarna, de få gånger det har krånglat så har det löst sig snabbt till skillnad när jag handlade från en av de som ingår i den stora svenska koncernen…..
Tyskarna är bra på mycket, men retur går inte speciellt fort. Vill man relativt snabbt antingen få tillbaka pengarna eller ett annat skopar så skulle jag nog resonera som ts.

Har en en cykelkraft butik men sämre utbud får man leta efter. Jag har varit där 9 gånger och dom har inte ett skit i butiken. Bara cyklar och inget mer.

Om man har tur funkar begagnad också. Mina favoritskor köpte jag begagnad här för fem år sedan. Men då måste man hitta något tillräckligt nära för att prova (är enklare i Stockholm än i Norrbotten).

Har ett par helt nya skor här hemma. Tyvärr lite för stora.
Om de skorna är bra i övrigt är det ju bara att beställa ett par från vilken webshop som helst i en storlek mindre.
Jag kollade just lite snabbt på Bike24 lager, om man letar lite finns nästan alla modeller i både 42, 42 och nånting (5.10) och 43 (Spez och Ion), till ordentligt nedsatta priser.

Har ett par helt nya skor här hemma. Tyvärr lite för stora.
En billig men ibland ok lösning är att slänga i en till innersula. Jag tog till det som temporär nödlösning i ett par för stora cykelskor, sen körde jag med dem så ett par år, används nu som vinterskor... Sitter jätteskönt.

Nackdel:
- några gram tyngre

Fördelar:
- sitter bra
- varmare på höst/vinter/vår (men inte på sommaren)
- billig lösning

Men det kräver att skorna nog är minst en storlek för stora.

Du kan ju köpa fiveten från adidas.se. Jag tycker dock att färgerna på dem varit tråkiga i flera år nu så tittar på annat.

Min erfarenhet är att det brukar ta väldigt långt tid innan man får tillbaka pengarna eller en ny produkt när man returnerar saker till Tyska handlare.
Jag beställer därför helst inte saker som kläder och skor från Tyska handlare om jag inte är helt säker på storleken, men saker som bara behöver returneras om dom skulle vara defekta som reservdelar och verktyg beställer jag ofta från Tyskland.

Att merparten av produkterna inte finns i lager oss dom Svenska handlarna gäller ju tyvärr inte bara skor utan hela sortimentet.
Och det blir extra irriterande när en handlare har två av fyra delar man behöver i lager, en annan handlare har en del och en tredje handlare har den fjärde delen..

Här saknar jag gamla Bikester. Hyffsat bra utbud och för det mesta snabba leveranser och returer. Tycker mig sett Specialized roost eller vad de heter till bra pris både på specialized egen webb men även biketown (och då säkert andra i spobik-ankdammen)

Du kan ju köpa fiveten från adidas.se. Jag tycker dock att färgerna på dem varit tråkiga i flera år nu så tittar på annat.
Hittade faktiskt dom för bara en liten stund sedan. Fanns i lager och en storleks tabell. Så beställde även om färgerna inte var dom bästa. Såg att en ny modell kommit med BOA men den var verkligen gräslig.

Världen är större än Tyskland..... exempelvis Hardloop har stort urval och är smidiga med returer. Klicka hem önskad produkt +/- de storlekarna som ligger närmast, returnera det som inte passar.

Här saknar jag gamla Bikester. Hyffsat bra utbud och för det mesta snabba leveranser och returer. Tycker mig sett Specialized roost eller vad de heter till bra pris både på specialized egen webb men även biketown (och då säkert andra i spobik-ankdammen)

Tjena!

Gamla bikester är väl den enda vettiga svenska online butiken sen Cyclecomponents storhetstid.

Oklart om hur butiken är. Men bra skor.

Hoppas du tänkte på att Adidas och storlekar är en historia för sig. Alla Fivetens jag har (3 av 4 par) är både små i storleken och smala. Så måste gå upp minst 2/3 gärna 1 storlek för att de ska passa. Håll utkik på K&S här på happy, köpt 3 av paren begagnade och vissa har varit i stort sett oanvända!

Beställde i tisdags 2 skruvar till länkaget på min trek. Fortfarande inte skickade. 3 dagar utan att ens få det skickat är inte ok. Tveksamt att dom har så många odrar.
Bikester är en del av Wesport sen konkursen, ifjol(?) inget av haussandet har med nya Bikester att göra, nu är den bara en spegling av Cykelkraft, Cykloteket och vad det nu är mer.

Senast ändrad:
Hoppas du tänkte på att Adidas och storlekar är en historia för sig. Alla Fivetens jag har (3 av 4 par) är både små i storleken och smala. Så måste gå upp minst 2/3 gärna 1 storlek för att de ska passa. Håll utkik på K&S här på happy, köpt 3 av paren begagnade och vissa har varit i stort sett oanvända!
Jag mätte min fot och gick efter det. Har 42.5 men nu blev det 43 1/3

Om man mäter sina fötter i millimeter och lägger till 5-7 får man ett mått som är applicerbart på en sko istf diverse fabrikanters högst svävande uppfattning om vad en skostorlek innebär. Ett litet tips bara.
Flertalet tillverkare uppger nämligen även invändiga millimetermått.

Om man mäter sina fötter i millimeter och lägger till 5-7 får man ett mått som är applicerbart på en sko istf diverse fabrikanters högst svävande uppfattning om vad en skostorlek innebär. Ett litet tips bara.
Flertalet tillverkare uppger nämligen även invändiga millimetermått.
Började göra det efter att vi fick barn. Alltid fram med mätare innan jag en provar skor.

Jag mätte min fot och gick efter det. Har 42.5 men nu blev det 43 1/3
Dom kommer nog passa bra, har 2 par five ten med 1 storlek större än många andra skor, men nw är ännu värre för där blev det 2 strl större ( 46 istället för 44) är riktigt bra fäste i adidas five ten men det kanske du hade koll på 🙂

Crank Brothers Stamp. Finns alla storlekar.

Crank Brothers Stamp. Finns alla storlekar.
Enligt mig fula 🤷‍♂️

Tillbaka
Topp