När sätter ni på dubbdäcken?

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sätter på dom när det blir isigt ute

Dvs fredag för tre veckor sen. Då var det sjukt isigt. Monterade mina dubbisar efter att jag drog omkull och gjorde illa mig. Sedan dess har det varit värmebölja men siarna påstår att det i mitten på nästa vecka blir regn följt av en frostnatt. Blir nog skoj.

Satte också på mina helgen efter isfredagen för tre veckor sedan. Såhär i efterhand kan man ju tycka att det kanske var aningen överilat, men det är ju alltid lätt att vara efterklok.

De har fått sitta kvar, jag är helt övertygad om att vädret skulle slå om helt om jag så bara funderade på att byta tillbaka.

Satte på dubbat fram på isfredagen och skiftade sedan tillbaka till landsvägsdäck på det hjulparet. Nu tror jag att jag avslutat asfaltssäsongen, så det blir dubbat igen. Väntar dock med att använda dem tills det blir halt. Eller hur var det nu? Vid "Halt!" kvittade det vilka däck man hade.

480 nya friska dubbar åkte på pendlar-hojjen idag :-)
En sak noterade jag... det blir väldigt mycket gyro-effekt av 1-kilosdäck och ½-kilosslangar!!!

Å så smattrar det förfärligt på asfalten

arnehavre skrev:
> 480 nya friska dubbar åkte på pendlar-hojjen
> idag :-)
> En sak noterade jag... det blir väldigt mycket
> gyro-effekt av 1-kilosdäck och
> ½-kilosslangar!!!
>
> Å så smattrar det förfärligt på asfalten

Du skulle testa 600 dubbar. Jag kan montera bort min ringklocka nu.

Igår :)

Faktiskt planerat, tidigare i veckan har vi haft flera plusgraden. Men det var 2 minus och riktigt halkigt i morse.
600 dubb både biter bra och hörs... Cyklade halva sträckan med grabben, 1200 dubb hörs ännu mer!

STIZZE skrev:
> Jag sätter på dom när det blir isigt ute

är de nya, ska de ju köras in, på asfalt, inte på is :D så är de inkörda, stämmer det du skriver, är de nya, i tid så man hinner köra in dem innan det blir isigt ute :D

Idag åker dubbdäcken på pendlaren och landsvägshybriden. Skogscykeln får vänta lite till.
Ser ut att bli ganska stabilt med minusgrader framöver.

Alldeles för jäkla tidigt i år iaf... rullat dubb i två veckor nu efter att det var halt en fredag

Temperaturen börjar krypa ner mot noll på nätterna i Göteborg. Jag har försett min Cannondale Bad Boy 700 med ett par dubbdäck Schwalbe Marathon winter 35-622mm. Det blev ganska lagom med utrymme eftersom jag har stänkskärmar på den. Jag har även varit ute och cyklat med den. Men det har inte kommit någon snö eller is än, så det är svårt att säga något om dubbdäcken än.

Jag tror att idag är den dagen. Tänkte a firmans caddy, lasta den med mina tre cyklar samt mekställ och verktyg, köra till garaget på jobbet och rengöra, putsa och meka hela dagen. :)

Senast ändrad:
Greup skrev:
> Jag tror att idag är den dagen. Tänkte a firmans
> caddy, lasta den med mina tre cyklar samt
> mekställ och verktyg, köra till garaget på
> jobbet och rengöra, putsa och meka hela dagen. :)

Helglyx :-) för egen del kränger jag nog på dem i helgen. Ser ut att bli minus en del nätter kmmande veckan.

Ett (gammalt) tips, köp ett billigt framhjul och sätt på ett dubbdäck. Då tar det c:a 20 sekunder att skifta mellan dubbat och dubbfritt.

Sen ska vi ju tänka på miljön, kör utan dubb, dubbar sliter så hemskt på asfalten ;-)

Vintedäcken är på nu.
Har aldrig haft dubbdäck, men med två mil till jobbet så tror jag det blir jobbigt.
För "standarddäck" blir det.
Finmönstrade Crosstuber är min bästa lösning, när det är ordentligt halt så tar man ur luft ur framdäcket.
Kanske fästet och rullen är i samma klass som dubbat då. Men bättre komfort på isskravlet.

På! Och rullade 30km asfalt idag....

Bilagor

• IMAG0476.jpg
    IMAG0476.jpg
    165.9 KB · Besök: 12
Fortsatt plusgrader hela veckan i Stockholm enligt SMHI. Menvaffan, när ska man få testa sina nya fina dubbdäck?! Jag känner mig lurad.

DT skrev:
> Fortsatt plusgrader hela veckan i Stockholm enligt
> SMHI. Menvaffan, när ska man få testa sina nya
> fina dubbdäck?! Jag känner mig lurad.

Passar mig utmärkt!

... eftersom CRC först idag behagade ha schwalbedäcken för CX i lager... nu är ordern lagd, och av bara farten så slank ett par Maxxis mudwrestler med! Det kan Maxxis tacka bruce för, för om man söker på happy om tips på bra ler/allrounddäck så dyker mudwrestler upp överallt... så vafan, jag gör väl som han säger då!

... det lönar sig tydligen att tjata ;)

Jag har dubbar året runt.....På vintercykeln. Resten av året kör jag höst/vårcykeln eller sommar cykeln. Bara att bta cykel efter väglaget, inget bökigt meckande. I år har jag inte använt vintercykeln ännu.

MVH
Magnus

Dubbdäcken åkte på idag, men jag tror att jag får köpa mig en sommarcykel att ha tills det blir halt. =) Efter att jag fotat åkte happymtb-stickerserna på också!

vinterskrud.jpg

garpa:
Snyggt men har du tänkt på att allt grus du kör i hamnar på kedjan som du nu har det.
Kola gamla 50-talare, dom har låååång framskärm OCH kedjeskydd som skyddar kedjan mot stänk från framhjulet.
Nu får du hela växelsystemet nedsmetat. Kedjan tar slut rätt fort, och kransar/klingor.

Får väll ta och fråga här istället då min andra tråd försvann snabbare smör i solsken. Jag pendlar dagligen på en Nishiki CrossRoad men nu när tempen börjar krypa ner under nollan så har det blivit dags för att inhandla dubbdäck och antagligen bredare skärmar också. Men jag har noll koll på vad som får plats. Kollade först på Schwalbe Marathon Winter 35-622. Men sedan såg jag att cyclecomponents hade W240 x2 40-622 för 700 spänn. Är det någon som provat om dessa får plats på min Nishikin med skärmar monterade, jag antar att man får använda 50mm skärmar om nu dessa får plats. Tacksam för all hjälp jag får.

tomasojohansson skrev:
> Nu får du hela växelsystemet nedsmetat. Kedjan
> tar slut rätt fort, och kransar/klingor.

Om du syftar på att stänkskärmen i bak inte går hela vägen ned mot vevpartiet så beror det på att stänkskärmen gick av förra vintern när det var riktigt kallt. Så jag har lekt lite McGuyver och fått ihop det hela för att slippa köpa ny bakskärm. Jag har cyklat två vintrar på denna och cykeln har gått 400 mil. Fick byta storklingan i somras, men i övrigt har det hållit bra, fast du har rätt i att man blir lite skitigare om fötterna. :)

Kanonbra cykel i övrigt, riktigt nöjd.

Jag kröp till korset. Ett st Marathon Winter fram (35mm) och ett Nokian 106 bak. Hade bara en vettig slang, resten räcergrejjer så jag testade med en gammal tjock rackare. Pumpade upp til 6 bar och det verkade funka...

.
.
.
PAAAAANG!

En sån jävla smäll. Däcket gled av fälgen och slangen hade en 15 cm reva. Satte i en lte finare räcerslang istället och pumpade till 5 bar istället. Funkar fint.

Sedan en del mysigt fixande med sneda skärmar och stag som går i däck och bromsar som är felinställda.

zodah skrev:
> Sedan en del mysigt fixande med sneda skärmar och
> stag som går i däck och bromsar som är
> felinställda.

Känns igen... :-)

garpa skrev:
> Dubbdäcken åkte på idag, men jag tror att jag
> får köpa mig en sommarcykel att ha tills det
> blir halt. =) Efter att jag fotat åkte
> happymtb-stickerserna på också!

Vad har du för dubbdäck?

På min Nishiki Ultra Pro, som jag antar har samma geometri som Pro SLD, ser det nämligen tajt ut att få plats med dubbdäck + skärm där fram. :-/

På min Pro SLD är det inga problem att få in Schwalbe Marathon Winter 35-622 i alla fall. Jag var väldigt nöjd med dom förra vintern. Dock har göteborgsvädret inte bjudit på nån anledning att slänga på dom än i år.

Frosten glittrade fint i cykellampans sken på spängerna väster om Gustavberg. Höll tungan rätt i mun, men nu kankse man får dra på dem.

DT skrev:
> garpa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dubbdäcken åkte på idag, men jag tror att
> jag
> > får köpa mig en sommarcykel att ha tills det
> > blir halt. =) Efter att jag fotat åkte
> > happymtb-stickerserna på också!
>
> Vad har du för dubbdäck?
>
> På min Nishiki Ultra Pro, som jag antar har samma
> geometri som Pro SLD, ser det nämligen tajt ut
> att få plats med dubbdäck + skärm där fram.
> :-/

Har Schwalbe Marathon Winter 35-622 på min SLD PRO 2011, inga problem alls med stänkskärmar på som xyz-saft skrev.

DT skrev:
> Vad har du för dubbdäck?

Det är ett par Nokian.. hmm, kan det vara A10:or kanske. Ska springa ner på lunchen och glutta vad det står på däcket.. :) Men hursomhelst inte något större problem med utrymme.

Efter helgens CX-lek/träning med Ridgebacken och Schwalbe matarhon winter 35-622 kan jag lugnt konstatera att däcken höll för det också, inga tappade dubb. Dessutom fick jag fast skärmarna bättre efter lekstunden så win win till mig.

Har inte bytt än - tänkte vänta så länge som möjligt. Kände av halkan i morse när cyklade på Bällstavägen och skulle korsa Spångavägen - stannade p g a rött ljus och när jag skulle trycka ifrån med foten slant cykelskon rejält på den hala asfalten

Brukar säga att efter första vurpan blir det dubbdäck - får se hur det blir i år

Bytte för någon vecka sedan till W 106. Ja, på Morsans cykelkorgs cykel. Hon är drygt 80 och bryr sig inte om att det går lite tungt, men vill inte halka. Cyklar hela vintern.

Tillbaka
Topp