När skall man byta cykeldäck ?

Aria_Aero

Medlem
Hej,
Har en Bianchi Aria och på den sitter det
Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x28c däck.
Cykel har rullat ca 385 mil.
Tanken slog mig när skall man byta däck ,ser ingen indikator på däcken som visar slitage.
Bifogar två bilder på fram och bakdäck så hoppas jag att nån här inne kan avgöra om det dags ?
Tacksam för svar.

Bilagor

• 20220813_180605.jpg
    20220813_180605.jpg
    539.1 KB · Besök: 755
  • 20220813_180553.jpg
    20220813_180553.jpg
    860.6 KB · Besök: 583
Vill du byta till snabbare däck så byt.

Annars håller de säkert ett bra tag till ser det ut som. De har blivit lite platta vilket möjligtvis försämrar vägegenskaper och rullmotstånd en gnutta.

Det är kontaktytan mot asfalten. Sällan man sliter på kanterna när man cyklar lvg.
Fram är det inga problem ,så jag antar att det har även med vikten bak att göra.
Trodde först att jag hade fel lufttryck.
Får väl köra lite till sen byta.
Skifta mellan fram och bak efter 150 mil kan vara något oxå för att minimera det.

Hej,
Har en Bianchi Aria och på den sitter det
Vittoria Zaffiro Pro Slick 700x28c däck.
Cykel har rullat ca 385 mil.
Tanken slog mig när skall man byta däck ,ser ingen indikator på däcken som visar slitage.
Bifogar två bilder på fram och bakdäck så hoppas jag att nån här inne kan avgöra om det dags ?
Tacksam för svar.
På bakdäcket tycker jag att korden syns, då behövs det inte mycket för att punktera det. Jag har alltid det bästa däcket fram. En punktering på framhjulet kan få svåra följder!

Ah att du kört så långt på de där däcken. Fick med dem på min cykel men tog av dem efter en runda. Gillade dem inte alls. Kändes som köra på blödande asfalt hela tiden.

Jag kör med Michelin Power Road nu. Specade som 25 mm (men de är i praktiken närmare 27 mm). Försök till en liten kompromiss mellan bra punkteringsskydd men med ändå hyfsat rullmotstånd. Kört >130 mil på dem nu, inget att klaga på när gäller känslan. Men de var fruktansvärda att få på hjulen. Brutala.

Fram är det inga problem ,så jag antar att det har även med vikten bak att göra.
Trodde först att jag hade fel lufttryck.
Får väl köra lite till sen byta.
Skifta mellan fram och bak efter 150 mil kan vara något oxå för att minimera det.
Mer hästkrafter bak också. :) Du kan skifta eller bara byta det däck som behöver bytas.

Ah att du kört så långt på de där däcken. Fick med dem på min cykel men tog av dem efter en runda. Gillade dem inte alls. Kändes som köra på blödande asfalt hela tiden.

Tycker dem funkar väldigt bra även när det är blött väglag.Har även legat i 65 km/h gps fart den låg stabilt.
Skulle vilja helst ha bra racedäck men med tanke på att jag pendlar mestadels så är det kanske bäst att använda sig utav något som Vittoria Rubino ,continental om det är något att ha?

Jag byter plats på däcken när bakdäcket börjar bli liksom sladdrigt eller reva/tråda upp sig. På så sätt funkar det ett bra tag till, under vilken tid man jagar reda på ersättare.
Köp gärna inte på rea. De kan ha torkat upp sig, ha veck och annat.
Du måste nästan byta slang samtidigt med däck.

Hej igen,

Vilka däck skulle ni rekommendera utav följande?
Jag pendlar till och från jobbet mestadels men gillar att cykla fort och snabbt.
Kör inga tävlingar.

1) Pirelli P Zero Velo 28-622​

2) Däck Vittoria Zaffiro Pro V G2​

3) Däck Pirelli P ZERO Race TechBELT​

4) Vittoria Rubino Pro Graphene 2.0​

Tacksam för svar :)

För att kunna lita på grejorna. Vanligen är det slangens fallering som ställer till det vid punktering.

Kör man med slang hör det liksom till sakens natur att det är slangen som punkteras vid punktering. Men att byta en slang bara for att byta verkar lite resursslöseri. En rätt lagat slang funkar hur bra som helst, butylslangar åtminstone åldras inte nämnvärt.
Ett alternativ är slanglöst, givetvis.

När däcket är slut är så oftast också slangen. Men ni gör som ni vill, förstås. Ta inte för långa turer, bara.

När däcket är slut är så oftast också slangen. Men ni gör som ni vill, förstås. Ta inte för långa turer, bara.
När man väl byter ett däck är det oftast eftersom det gamla börjar få väl många sår och punkterar ute på rundan. Man sätter i en ny slang och cyklar hem. Hemma inser mam att det är dax för mytt däck och byter däck. Slangen är då en halv runda gammal. Den är en keeper och får gå med nya däcket.

LOL - "slangen är slut" - den var ny.

Om man byter däck innan man fått för många (eller ens den första) punka pga slitet däck lär det inte vara någon fara med slangen. Har man däremot lagat 3-4 ggr kan man nog unna sig en ny. Men att slangen skulle punktera i ett nytt däck utan att det är däcket som först "punkterats" tillhör i min mening ovanligheterna (givet att man inte klämt slangen vid montering, men det är ju lika illa med ny slang)

Aldrig över 20 mil för egen del. Sen blir man för trött.
Eller åas, man ska aldrig säga aldrig ;)
(Fast då kan man ju ta en extra slang och ett par laglappar med på turen)

När Michelin introducerade radialdäcket nångång på femtiotalet började bilar köra slanglöst. Sedan kom slag i slag diverse fordonsslag. Motorcyklar för sisådär 35 år sedan och MTB för - kan det vara ett tjugotal år sedan?
Idag är det väl mest traktorer och skottkärror som körs med slang. Samt en del landsvägscyklar, uppenbart. ?

Jag kör med Michelin Power Road nu. Specade som 25 mm (men de är i praktiken närmare 27 mm). Försök till en liten kompromiss mellan bra punkteringsskydd men med ändå hyfsat rullmotstånd. Kört >130 mil på dem nu, inget att klaga på när gäller känslan. Men de var fruktansvärda att få på hjulen. Brutala.
Det finns få däck på lager så jag köpte också Michelin. Har försökt kränga på i ett par dagar. Hur lyckades du? Inser att jag kan spara in rep-väskan eftersom jag aldrig kommer kunna laga en punktering "på rull".

Det finns få däck på lager så jag köpte också Michelin. Har försökt kränga på i ett par dagar. Hur lyckades du? Inser att jag kan spara in rep-väskan eftersom jag aldrig kommer kunna laga en punktering "på rull".
Pinsamt avslöja kanske. Men till slut fuskade jag och använde däckjärnen. Punkterade två nya slangar innan lyckades :rolleyes::whistle:

Vad är det jag missar? Har ts slitit ut ett par lvg däck på 385 mil? Är inte det väldigt kort livslängd?
Mitt Vittoria Corsa 25mm på framhjulet är nu inne på 4:e säsongen... har cyklat ca 360 mil hittils i år på den cykeln, blev nog runt 400 mil förra året och runt 400 året innan dess... det ser helt ok ut. Bakdäcket (Vittoria Corsa G2) är inne på 2:a eller 3:e säsongen.

Det finns få däck på lager så jag köpte också Michelin. Har försökt kränga på i ett par dagar. Hur lyckades du?
Det är flera här som har haft problem med att kränga på däck, finns (minst) en tråd om det

Ja bra tråd.
Ha, hade glömt bort att jag ju har en sån där BBB easytire (eller nån liknande av annat märke). Den hade förstås varit det rätta att använda för få på de bångstyriga Michelindäcken

Tillbaka
Topp