När skivbromsen ylar som en hes Jussi Björling.....

Spindelbenen

Aktiv medlem
och bromsverkan inte finns längre, vilket jag märkte igår, finns det något annat tips än att tvätta skivan med skivbromsrengöring och bränna beläggen på spisplattan? Och hoppas på det bästa....

Beläggen/bromsarna är nästan nya men något måste ju har fastnat på beläggen?!?!?

att skivbromsarna skivbromsarna ylar som jussi bör inte vara något problem.. bara att hålla bromsen lätt intryckt så slipper du ta med mp3-spelaren.. att skivrbomsarna inte tar är inget större problem heller.. ju mindra broms desto fortare går det..

Kanske dum fråga men har du kikat så att bromsen sitter helt rakt? Annars kan väl liknande problem uppstå.

nema problema johan. igår genomled jag en timme med Carrera, Feliciano, och Pavarotti;-)

Fila kanten på bromsbeläggen där skivan "skär" in emellan dem... så att det inte är någon skarp kant där när skivan snurrar. Ta sedan även lite kopparpasta och smeta in baksidan på beläggen med. Bromsarna blit knäpptysta!!! Fungerar för både mopeder, crossar, bilar och cyklar!

Men få inte kopparpasta på andra sidan beläggen för då blir det även slut på bromsverkan!!!

Ok, jag var nog lite otydlig.

Mina avid juicy-5 låter dom med, men det här har jag aldrig hört. Det ylar något så grönjävligt samtidigt som jag har ca 10% bromsverkan.

Sitter oket rimligt rakt och fast? Om ja, testa det du själv föreslår; tvätta skivan och grilla beläggen (följ Harris eminenta grillguide för rätt smak). Om nej, justera oket och testa igen.

Allvarligt... Är det "bara" att lägga beläggen direkt på plattan när den är varm som satan? Hur länge ska dom ligga? Tills fettet är bortbränt såklart men om någon har gjort detta kanske någon har ett tips?

Var just nere med bromsrengöringen men den hjälpte åtminstone inte på beläggen. Skivan är nog ren nu iaf.

Jag har grillat, jag har tvättat skivan. Det skrek ändå värre än en Mercedesambulans, så jag köppte nya belägg. Tyst å fint blev det...

Någon tipsade om att borra jättesmå hål i vilka man skulle trycka dit stift från en blyertspenna. Låter kanske lite meckigt dock...

Vad rekommenderar Byggare Bob då??

Ojsan vad det rök när beläggen grillades. Rent flyt att brandvarnaren inte drog iväg och ylade i 456db och gjorde så att Atle kackade i brallan.
Fräsde gjorde det med så jag antar att det var bra med fett på dom.

Hoppas att dom blir funktionabla så jag kan använda dom i mellandagarna i alla fall. Utgår från att det flesta cykelhandlarna har stängt till över nyår.

Jag upplevde inte att ens en lång grillsession i gasspisens låga torkade ur beläggen när jag slaskat olja över bromsarna. Tvätta skivan med något bra och avslutningsvis isopropanol ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/605966/605977/ ). Byt belägg. Kolla överallt på bromsarna efter läckage och hoppas att det istället bara är en väloljad kedja som sprätt olja åt alla håll.

I någon mån hjälper det även att dränka rubbet i Bräkleen. Men direkt efter har man noll broms, ett downhill-åk eller några heldagar i höstblöt skog rensar.

Johan, kolla som sagt att du inte har någon läcka på hydraulsystemet, har råkat ut för det...
Ingen som helst bromsverkan och ett jävla vrålande, visade sig vara muttern som håller i banjon på bromsslangen som läckte.
Hadde grisat ner hela oket, blev bra efter åtdragning,avfettning(t-röd på skivan) och stekning.

God fortsättning.

Ska kolla ev läckage. Det finns en liten risk att slangen kanske är lite för kort så att den inte håller tätt nere vid oket pga lite för lite slang för böjen.

Fan att jag kapade den så jävla exakt... Nåväl, man lär sig ju saker hela tiden.

noll bromsverkan ... det är inte så enkelt att du kört slut på beläggen? Jag har fått förmig att bromsbeläggen har en tendens att tjuta precis innan de tar slut helt. Men jag har bara praktisk erfarenhet av Shimanobromsar.

Micke.. Beläggen är inte slut, men det är tydligen gängorna på axeln nu... Suck.... Men tydligen är det ganska enkelt att byta axel och alltid lär man sig något nytt. Lika bra att byta bromsslang samtidigt och sälja av hojen och köpa en ny Kona Unit 29.

Jag kör med belägg som Shimano kallar "Resin" och det skriker i låga farter när det är blött , nån som har provat metallbelägg eller sintrade belägg ?

jonas

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns en billig On-one29:a till salu nära
> där du bor...

Tyvärr är den nog lite liten för mig. Ska ha en 20" nästa gång då den 18" Inbred jag har är lite liten.
Men om allt går som det ska lägger jag en beställning på en ram i färgen Huskey Blue nästa vecka och kränger av Inbred-ramen, gaffeln och hjulen.

Tillbaka
Topp