När slutade Shimano med STX?

elling

Aktiv medlem
Jag är spekulant på en MTB som den nuvarande ägaren säger är från 2000. Men det är STX- & STX RC-växlar på den och om jag inte missminner mig ersattes de av Deore 2000 eller tidigare. Jag har nämligen själv Deore-reglage & -framväxel på min Kona från 2000.

/elling

Jag har STX på min mtb från '98:a iaf.. Har för mig jag såg nån sida över Shimanomodeller för olika år, och då har jag för mig att det fanns iaf för 1999 också, kanske 2000..

Sen tänkte jag ju köpa nya STX-växelreglage, men dom är kanske OEM från en senare tidpunkt då som i Eric W's fall..

Jag har STX-grejer från -97. De funkar bra och jag tycker inte att det är nödvändigt att uppgradera. Bakväxeln är mycket stabil men kanske lite tung.

Var inte sista året med STX 1998 och STX-RC 1999? Ser så ut på tabellen iallafall. Att jämföra med vad som satt på en viss cykel är inte rättvist, tycker jag, eftersom tillverkarna kan speca en hoj med äldre(billigare, som ligger på lager), men generellt bättre prylar för att öka försäljningen. Typ STX-RC istället för Alivio.

/Erik

Tillbaka
Topp