När utvecklingskurvan planat ut, hur gör ni?

ett bra tips för just kurvtagning,

leta på en kurva, höger eller vänster. gå upp säg 15 meter ( beror helt på hur brant det är så klart) kör kurvan helt utan bromsar 2-3ggr, flytta upp 5 meter till o gör samma sak om och om igen, när du når gränsen för när det börjar klia i broms fingrarna stannar du där och kör flera gånger, och känner och tänker efter, vad kan jag göra annorlunda? kan jag luta mer? kanske motluta? vrid ut inner knät, ut med armbåga, sinnes stämmningen, i.e JAG SKA MÖRDA DIG DIN JÄVLA KURVA!!! o attackera skiten ur den. när du börjar känna dig bekväm lägger du på någon meter igen. det funkar bra för A och O är självförtroendet.. men för mycket så går det rakt fram! så välj en kurva där det inte är ett röse sten bakom eller 45 träd som ger ett plötsligt stopp om du åker ur kurvan!

den här tekniken går att applicera på det mesta, hopp, sten o stök, drop osv!

ett bra tips för just kurvtagning,

leta på en kurva, höger eller vänster. gå upp säg 15 meter ( beror helt på hur brant det är så klart) kör kurvan helt utan bromsar 2-3ggr, flytta upp 5 meter till o gör samma sak om och om igen, när du når gränsen för när det börjar klia i broms fingrarna stannar du där och kör flera gånger, och känner och tänker efter, vad kan jag göra annorlunda? kan jag luta mer? kanske motluta? vrid ut inner knät, ut med armbåga, sinnes stämmningen, i.e JAG SKA MÖRDA DIG DIN JÄVLA KURVA!!! o attackera skiten ur den. när du börjar känna dig bekväm lägger du på någon meter igen. det funkar bra för A och O är självförtroendet.. men för mycket så går det rakt fram! så välj en kurva där det inte är ett röse sten bakom eller 45 träd som ger ett plötsligt stopp om du åker ur kurvan!

den här tekniken går att applicera på det mesta, hopp, sten o stök, drop osv!
Tack för tipset! Känns som ett upplägg som kan passa träningen (som jag just nu måste lägga in på lunchen). Tur att det är nära till backen!

Kör hårt! Det är en lätt teknik för att öva upp självförtroendet och tekniken, när du kört samma kurva ett tag så byt till motsatt kurva för variation, eller varannan dag, tycker det ger lite bättre effekt att varva under ett och samma pass, då är man varm i kläderna redan när man byter håll, och alla har en naturlig läggning för att svänga åt något av hållen så då blir det lättare att köra ”den svårare” sidan när man redan är uppvärmd.

uppdatera oss vad du tyckte när du provat??

På bilden ser det ut som att du lutar in höften tillsammans med cykeln. En av dom grejer som förmodligen skulle förbättra säkerheten i kurvtagningen är ”separera” cykelns lutning från höftens lutning. Dvs luta in cykeln i kurvan, men att behålla tyngdpunkten på yttersidan av överröret. Det blir lättare att få tryck på kantdobbarna och i händelse av att greppet släpper så står du mer upprätt och chansen att du fångar dig själv med foten snarare än med höften ökar avsevärt. Kan tränas genom att slänga ut en konbana alternativt att bara rulla runt på vilken jämn yta som helst och se hur djupt du kan lägga ner cykeln i en kurva. Det är ju lättare att lära sig ett rörelsemönster när det inte finns så mkt andra störande faktorer.

Det är ju inte så lätt att svänga och finns ju mängder med idéer om hur man ska göra och hur det bäst förmedlas. Men jag tror att känslan av hur man kan röra sig i förhållande till cykeln är en nyckel.

njutbar kurvtagning i högfart när den är som bäst innebär att man inte 'styr' cykeln med styret utan bara låter lutningen av den jämfört med ekipagets tyngdpunkt hitta sitt spår.

tänk roadracing, eller carving på en snowboard.

och en sak man ofta inte tänker på är att särskilt i sladd styrs kurvradien mycket av hur man fördelar tyngden i längsriktningen. luta bakåt och kurvan nyper, framåt och ekipaget rätar upp sig.

tiita till exempel på en genomsnittlig endurovideo med gopro-kamera. ett frenetiskt viftande med styret tar bort både känsla och stabilitet. ett tips för njutbara snabba kurvor är att undvika detta viftande, försöka minska styrutslagen och jobba mer med tyngdpunkten.

innebär också en självboost i att man sas tar makten över svängen och underlaget.

njutbar kurvtagning i högfart när den är som bäst innebär att man inte 'styr' cykeln med styret utan bara låter lutningen av den jämfört med ekipagets tyngdpunkt hitta sitt spår.

tänk roadracing, eller carving på en snowboard.

och en sak man ofta inte tänker på är att särskilt i sladd styrs kurvradien mycket av hur man fördelar tyngden i längsriktningen. luta bakåt och kurvan nyper, framåt och ekipaget rätar upp sig.

tiita till exempel på en genomsnittlig endurovideo med gopro-kamera. ett frenetiskt viftande med styret tar bort både känsla och stabilitet. ett tips för njutbara snabba kurvor är att undvika detta viftande, försöka minska styrutslagen och jobba mer med tyngdpunkten.

innebär också en självboost i att man sas tar makten över svängen och underlaget.

Bra video på det:

Mycket bra tips som rullar in nu ?. Tack! Får hoppas på vettigare underlag i skogen snart. Just nu är det snö och is (och jag saknar dubbdäck). Mer tid till teknikträning mao.

cykling i snö is är ett bra sätt att öva sina skills med halvsladdande åkning och även att man ibland får känna sig fram och inte riktigt kan se underlaget.

mtb-däck som inte har för hård (=billig) gummiblandning funkar generellt bra i snö. det är egentligen bara vid påfrysning efter partiell smältning av knaggliga promenadstigar som dubbarna blir avgörande.

cykling i snö is är ett bra sätt att öva sina skills med halvsladdande åkning och även att man ibland får känna sig fram och inte riktigt kan se underlaget.

mtb-däck som inte har för hård (=billig) gummiblandning funkar generellt bra i snö. det är egentligen bara vid påfrysning efter partiell smältning av knaggliga promenadstigar som dubbarna blir avgörande.
Om inte annat är det kanske bra för att träna pannben... Jag kör med Magic Mary fram och bak nu (de mjukaste). Har trillat handlöst ett antal gånger. Det är inte ofta jag inte hinner ta för mig vid fall, men på detta underlaget (snö, ofta med is under) har det hänt varje gång jag gett mig ut. Får ge det några försök till. Har inte cyklat på en vecka nu, och det börjar drabba min omgivning negativt ?

+1 Det är transportsträckorna som dödar en på vintern. Händer varje runda nu att jag måste sakta ner när jag kommer ut från den brötiga skogsstigen in på elljusspåret!

Om inte annat är det kanske bra för att träna pannben... Jag kör med Magic Mary fram och bak nu (de mjukaste). Har trillat handlöst ett antal gånger. Det är inte ofta jag inte hinner ta för mig vid fall, men på detta underlaget (snö, ofta med is under) har det hänt varje gång jag gett mig ut. Får ge det några försök till. Har inte cyklat på en vecka nu, och det börjar drabba min omgivning negativt ?
Haha ja cyklingen är livräddaren för många av oss nu. Man får nog se vinterturerna som en helt annan sorts cykling. Särskilt när man cyklar i ren snö så är det ju bara rent barnsligt kul hur man halkar runt. Cyklar man i sällskap blir det ett väldigt skrattande och tjoande. För mig åtminstone triggar det någon slags nostalgisk snowracer/pulkanerv. Tider, strava och allt sånt är bara att glömma och det kan ju vara ett plus i sig när man är i en svacka.

+1 Det är transportsträckorna som dödar en på vintern. Händer varje runda nu att jag måste sakta ner när jag kommer ut från den brötiga skogsstigen in på elljusspåret!

Haha ja cyklingen är livräddaren för många av oss nu. Man får nog se vinterturerna som en helt annan sorts cykling. Särskilt när man cyklar i ren snö så är det ju bara rent barnsligt kul hur man halkar runt. Cyklar man i sällskap blir det ett väldigt skrattande och tjoande. För mig åtminstone triggar det någon slags nostalgisk snowracer/pulkanerv. Tider, strava och allt sånt är bara att glömma och det kan ju vara ett plus i sig när man är i en svacka.
Ja, det var andra i tråden som påpekade att man inte alltid klarar allt man normalt klarar när underlaget är lite trixigare (snö/is). Får väl bara inse att ett pass är ett pass trots att det kanske inte går att slänga sig ut i de brantare partierna i hemmabacken just nu. Får ha fokus på teknikträning och omfamna det märkliga underlaget helt enkelt. Tack för påminnelsen! ?

20210203_123021.jpg
? Hittade ett trevligt underlag (När jag kom hem). Snacka om att gå över ån efter vatten...

ser ju greppigt ut:)

ikväll ska jag ut ett par timmar med några vänner, och vi kommer även att köra en bit på plogad sjöis.

men då gäller dubbar....

(ot) det var kul med mtb på isbanan. inga skridskoåkare i kvällsmörkret, en hel del medvind och en gps-notering (såg vi sedan) som högst på 50,1 kmh. för egen del var jag inte uppe på högsta växeln och kan inte säga att jag maxade.

alltid bra att ha något att toppa med;)

Senast ändrad:
(ot) det var kul med mtb på isbanan. inga skridskoåkare i kvällsmörkret, en hel del medvind och en gps-notering (såg vi sedan) som högst på 50,1 kmh. för egen del var jag inte uppe på högsta växeln och kan inte säga att jag maxade.

alltid bra att ha något att toppa med;)
Haha, tänkte ju önska go tur, men inser nu att jag inte var så kvick på bollen. Modigt med is-åkning förressten! Av någon anledning känns is hårdare än sten (att landa på då)...

Visa bilaga 467957? Hittade ett trevligt underlag (När jag kom hem). Snacka om att gå över ån efter vatten...
Är det utvecklingskurvan du ritat i snön? ? Nä men skämt åsido det är helt rätta andan i det här vädret!
Och träning får man verkligen men kanske på ett annat sätt. Jag var ute igår min vanliga runda men orkade bara cykla ca 2/3 pga alla snön och att det gick så långsamt. Nu har jag ändå riktigt go träningsvärk i låren av allt runthalkande, inte minst från pushbikande i uppförsbackar där man skulle behöva stegjärn/snöskor..... Grym träning även om man hellre spenderar tiden i sadeln såklart. Man får ta vad man får!

Haha, tänkte ju önska go tur, men inser nu att jag inte var så kvick på bollen. Modigt med is-åkning förressten! Av någon anledning känns is hårdare än sten (att landa på då)...
en av killarna körde med thunder burt bak (det är sant!!). han var inte sämst uppför backarna sedan, snarare bäst. aka sugkoppar i mönstret:)

det var förresten han som mätte upp 50 kmh ute på blankisen. undvek dock att där ligga bakom honom...

Det var ett tips tidigare i tråden om att ta rygg på någon bättre. Det är ett bra tips. Jag vill slänga in att variera med att åka FRAMFÖR någon som är snabb. Det kanske beror på hur man är lagd mentalt men för mig är det extremt effektivt, då sätter jag av som en idiot utför, man vill ju inte vara den långsamma som är i vägen. Det kan vara en starkare drivkraft än rädslan för en krasch. Det kan bli väldigt oelegant åkning, utanför min komfortzon och kanske mer riskabelt (har inte kraschat än) men fort går det. Åka bakom är bra för att förstå hur snabbt det går att cykla ett visst spår och sätta ett högre mål. Men så fort den framför drar ifrån (vilket brukar vara ganska snart) så ger jag upp och cyklar i min vanliga takt.

Det är säkert olika om man cyklar snabbast som hare eller jägare, men värt att prova i alla fall!

Tillbaka
Topp