Nästa landsvägscykel

Nästa landsvägscykel
Tack för svar, roligt skrivet dessutom ?.
Kanske en fråga för en annan tråd, men hur förbättrar man sin rörlighet på cykeln egentligen? Oavsett vad jag letar efter så är det kanske bra att bli lite mjukare i kroppen..
Rörlighet om det gäller att fixa uthålligheten handlar precis samma som att sitta framför datorn. Sitter man stel som en pinne framför datorn så får man lätt trötthet i rygg, nacke... Det samma gäller cykling. Gäller det rörlighet på cykeln så har jag inte en susning är vig som ett kylskåp men det har intehindrat mig ifrån cykling.

Nästa landsvägscykel
Lånar tråden ytterligare: Överväger starkt att rensa ut cykelstallet helt (dvs sälja solskensracer, gammal ledsen MTB, och tung elgravel) och köpa den Scott Addict SE som länkades tidigare och en Specialized Chisel 2021 som HT.

Behoven som ska täckas av Addicten är:
  • Landsvägscykling med rolig, lätt, rapp hoj med så förlängd säsong som möjligt (dvs inte bara solskenscykling)
  • Enklare grusvägscykling
  • Semestercykling med sadel- och styrväska
  • Hammarbybacken upp en gång så fort som möjligt
Chiseln ska vara till:
  • Stigar i Hellas, behöver inte åka jättefort (speciellt inte på de allra mest tekniska stigarna)
  • Hammarbybacken upp-å-ner många gånger i sträck
  • Glida runt på stigar / grus / asfalt / backar i Stockholm och njuta av livet
Några förslag på hur jag bättre designar mitt cykelstall för dessa ändamål med motsvarande budget (totalt cirka 55 000 kr) än med ovanstående hojar? Jag vill köpa nytt i fysisk Stockholmsbutik för att få tillgång till service osv.

Överväger möjligen att köpa mer trail-fokuserad HT (exempelvis Trek Roscoe eller Specialized Fuse) istället för Chiseln, men de verkar ofta vara väldigt tunga vilket känns lite tråkigt. Tänker slänga på en dropper på Chiseln om jag köper.

Tänkte först bygga om stallet med en MTB, en racer, och en gravel. Blir dock snabbt dyrt och omständigt att ha en rolig av varje, försöker därför kombinera racer och gravel till en, endurance-racer känns då som en bra kompromiss (lätta hojar men med plats för aningen bredare däck). Som jag skrev tidigare i tråden har jag även varit inne på Argon 18, främst tack vare det bra bemötandet från Cycling. Även BMC Roadmachine kan vara intressant. Dealen på Addicten från Cykloteket känns dock svårslagen.

Nästa landsvägscykel

Som konstaterat i annan tråd blev MTBn en BMC Twostroke 01 Four för mig, var även inne och klämde på Addicten på Cykloteket idag. Fin hoj, överväger starkt att slå till, alltid lite läskigt att fatta beslut om så dyra grejor. Speccen med Di2 gör det svårt att bli exalterad över andra hojar i samma prisnivå. Är dock fortfarande inte övertygad om ifall tillräckligt breda däck går in för min del.

Senast ändrad:
Nästa landsvägscykel
Lånar tråden ytterligare: Överväger starkt att rensa ut cykelstallet helt (dvs sälja solskensracer, gammal ledsen MTB, och tung elgravel) och köpa den Scott Addict SE som länkades tidigare och en Specialized Chisel 2021 som HT.

Behoven som ska täckas av Addicten är:
  • Landsvägscykling med rolig, lätt, rapp hoj med så förlängd säsong som möjligt (dvs inte bara solskenscykling)
  • Enklare grusvägscykling
  • Semestercykling med sadel- och styrväska
  • Hammarbybacken upp en gång så fort som möjligt
Chiseln ska vara till:
  • Stigar i Hellas, behöver inte åka jättefort (speciellt inte på de allra mest tekniska stigarna)
  • Hammarbybacken upp-å-ner många gånger i sträck
  • Glida runt på stigar / grus / asfalt / backar i Stockholm och njuta av livet
Några förslag på hur jag bättre designar mitt cykelstall för dessa ändamål med motsvarande budget (totalt cirka 55 000 kr) än med ovanstående hojar? Jag vill köpa nytt i fysisk Stockholmsbutik för att få tillgång till service osv.

Överväger möjligen att köpa mer trail-fokuserad HT (exempelvis Trek Roscoe eller Specialized Fuse) istället för Chiseln, men de verkar ofta vara väldigt tunga vilket känns lite tråkigt. Tänker slänga på en dropper på Chiseln om jag köper.

Tänkte först bygga om stallet med en MTB, en racer, och en gravel. Blir dock snabbt dyrt och omständigt att ha en rolig av varje, försöker därför kombinera racer och gravel till en, endurance-racer känns då som en bra kompromiss (lätta hojar men med plats för aningen bredare däck). Som jag skrev tidigare i tråden har jag även varit inne på Argon 18, främst tack vare det bra bemötandet från Cycling. Även BMC Roadmachine kan vara intressant. Dealen på Addicten från Cykloteket känns dock svårslagen.
På ett sätt tror jag du tänker rätt, men å andra sidan så blir det två kompromisser.. Jag har ungefär samma kravbild som du har men landsvägs-cykling i solsken är det som ger mig allra mest glädje så jag har svårt att kompromissa bort den fina och dyra solskens-racern. Äger fn 4 cyklar för olika behov men det blir ganska mycket att förvara och underhålla...

Nästa landsvägscykel
På ett sätt tror jag du tänker rätt, men å andra sidan så blir det två kompromisser.. Jag har ungefär samma kravbild som du har men landsvägs-cykling i solsken är det som ger mig allra mest glädje så jag har svårt att kompromissa bort den fina och dyra solskens-racern. Äger fn 4 cyklar för olika behov men det blir ganska mycket att förvara och underhålla...

Ja, det blir ju en kompromiss... Å andra sidan blir det mer tillförlitligt, och då cyklas det kanske mer. Bor längs södra gröna tunnelbanelinjerna i Stockholm, jag upplever att det är först söder om Västerhaninge som man verkligen har bra landsvägar där LVGn kommer till sin rätt. Och logistiken med många cyklar då någon alltid strular om man inte är duktig hemmameck blir också ett evigt gissel... Samtidigt vill man verkligen inte förlora den där underbara rappa känsla för en mellanmjölksvariant, svårt!

Nästa landsvägscykel
Ja, det blir ju en kompromiss... Å andra sidan blir det mer tillförlitligt, och då cyklas det kanske mer. Bor längs södra gröna tunnelbanelinjerna i Stockholm, jag upplever att det är först söder om Västerhaninge som man verkligen har bra landsvägar där LVGn kommer till sin rätt. Och logistiken med många cyklar då någon alltid strular om man inte är duktig hemmameck blir också ett evigt gissel... Samtidigt vill man verkligen inte förlora den där underbara rappa känsla för en mellanmjölksvariant, svårt!
Ja, jag har ju lvg-cyklingen ut mot Ekerö i princip utanför dörren. Vad man har enkel access till måste ju så klart få påverka cykel-valet. För mig är det t ex betydligt längre att ta mig till rolig grus-cykling.

Nästa landsvägscykel
Bor längs södra gröna tunnelbanelinjerna i Stockholm, jag upplever att det är först söder om Västerhaninge som man verkligen har bra landsvägar där LVGn kommer till sin rätt.
Du kanske redan har provat och avfärdat dem, men det finns några vägar även norr om V-h där åtminstone enl mig en lvg kommer till sin rätt, kanske lite väl korta, men ändå värda att prova:
-Vidjavägen, värd att cykla några ggr ToR
-Längre österut på andra sidan Drevviken från Vendelsö Gård: Vendelsögårdsväg + Vendelsö allé + Norrbyvägen
-v259, Haningeleden särskilt den gamla östra delen, Ebbadalsvägen
-Längre västerut kan du från Stuvsta via Gamla Sthlmsvägen ta dig till Masmo
och söder om Hallunda finns ju vägarna runt Bornsjön och ned till S-tälje
+ mera som jag får skriva ngn annan gång

Samtidigt vill man verkligen inte förlora den där underbara rappa känsla för en mellanmjölksvariant, svårt!
+1

Nästa landsvägscykel
Du kanske redan har provat och avfärdat dem, men det finns några vägar även norr om V-h där åtminstone enl mig en lvg kommer till sin rätt, kanske lite väl korta, men ändå värda att prova:
-Vidjavägen, värd att cykla några ggr ToR
-Längre österut på andra sidan Drevviken från Vendelsö Gård: Vendelsögårdsväg + Vendelsö allé + Norrbyvägen
-v259, Haningeleden särskilt den gamla östra delen, Ebbadalsvägen
-Längre västerut kan du från Stuvsta via Gamla Sthlmsvägen ta dig till Masmo
och söder om Hallunda finns ju vägarna runt Bornsjön och ned till S-tälje
+ mera som jag får skriva ngn annan gång

+1

Ska försöka svänga förbi de jag inte har kollat, tack! Några av dem har jag bockat av:
  • Vidjavägen är en av anledningarna till att jag känner att en gravel vore bra, så att man kan åka Vidjavägen söderut och ta sig genom stigen för att komma ner på Ebbadalsvägen utan att behöva bära cykeln. Om man sedan fortsätter söderut på Ådravägen uppstår samma känsla igen när man kommer till delen av vägen som är avstängd, vore skönt med gravel där också!
  • 259an har jag kommit på från Huddinge-hållet, den tyckte jag var för trafikerad men kan testa östra delen som du säger.
  • Gamla Stockholmsvägen i Stuvsta har jag kört ner till Flottsbro, den är fin!
Jag bor i Årsta, de gånger jag njöt som mest på LVG i somras var när jag tog pendeln ut till söder om Västerhaninge och utgick därifrån. Tror mig ha sett dig skriva i andra inlägg att exempelvis Nynäsvägen (inte motorvägen uppenbarligen) är bland Stockholms bästa, den tycker jag också är bra.

Eftersom Södertörn tekniskt sett är en ö känns det som att det (med några undantag) sällan är mycket trafik, och det är ofta ganska fina smala lätt kuperade vägar (för att vara Stockholm), speciellt vägarna söder om 257an och väster om pendeln. Gravel skulle dessutom göra det lättare att koppla samman alla dessa fina vägar med grusvägarna kring Tyresta..!

Nästa landsvägscykel
Nu är det utanför trådens syfte men ....
Jag bor i Farsta och känner till varenda asfaltsväg på Södertörn samt börjar lära mig grusvägarna. Gamla Nynäsvägen är helt OK men jag väljer 9 gånger av 10 vägen från Tungelsta till Spångbro/Sorunda. Andra favoriter är krokvägen från Sorundavägen till Ösmo, vägarna från Ösmo till St Vika och vägen till Torö.
Underbara grusvägar finns det i mängder vilka jag ska börja utforska SNART på en nyinköpt gravel. Jag valde en renodlad gravel från Fairlight. Den kommer inte vara lika snabb som min racer men helt OK.

Nästa landsvägscykel
Nu är det utanför trådens syfte men ....
Jag bor i Farsta och känner till varenda asfaltsväg på Södertörn samt börjar lära mig grusvägarna. Gamla Nynäsvägen är helt OK men jag väljer 9 gånger av 10 vägen från Tungelsta till Spångbro/Sorunda. Andra favoriter är krokvägen från Sorundavägen till Ösmo, vägarna från Ösmo till St Vika och vägen till Torö.
Underbara grusvägar finns det i mängder vilka jag ska börja utforska SNART på en nyinköpt gravel. Jag valde en renodlad gravel från Fairlight. Den kommer inte vara lika snabb som min racer men helt OK.

Instämmer till 100%! :)

Nästa landsvägscykel
Vidjavägen är en av anledningarna till att jag känner att en gravel vore bra, så att man kan åka Vidjavägen söderut och ta sig genom stigen för att komma ner på Ebbadalsvägen utan att behöva bära cykeln. Om man sedan fortsätter söderut på Ådravägen uppstår samma känsla igen när man kommer till delen av vägen som är avstängd, vore skönt med gravel där också!
+1
Båda är riktigt dåliga, på den backiga biten Vidjavägen till Ebbadalsvägen räcker det för mig inte enbart med breda däck, jag behöver även lätt utväxling (vilket är en av anledningarna till att jag skaffade min gruscykel)
Södra delen av Ådravägen är alltid mer eller mindre usel, om jag kommer ihåg rätt har den asfalterats för många år sedan men den blir usel igen efter bara något/några år, det behövs antagligen en helt ny vägkropp + bättre dränering, som den är nu skulle den antagligen hålla bättre och längre som ren grusväg.

de gånger jag njöt som mest på LVG i somras var när jag tog pendeln ut till söder om Västerhaninge och utgick därifrån. Tror mig ha sett dig skriva i andra inlägg att exempelvis Nynäsvägen (inte motorvägen uppenbarligen) är bland Stockholms bästa, den tycker jag också är bra.
Vad gäller vägen söder om V-haninge till (åtminstone) Ösmo håller jag helt med KjellF i #56
"Gamla Nynäsvägen är helt OK men jag väljer 9 gånger av 10 vägen från Tungelsta till Spångbro/Sorunda. Andra favoriter är krokvägen från Sorundavägen till Ösmo, vägarna från Ösmo till St Vika och vägen till Torö."

Gravel skulle dessutom göra det lättare att koppla samman alla dessa fina vägar med grusvägarna kring Tyresta..!
Det kanske är läge att starta en tråd och tipsa om bra grusvägar/rundor på Södertörn (om det inte finns redan?)

Jag hoppas att du hittar en cykel du blir nöjd med.

Tillbaka
Topp