Lånar tråden ytterligare: Överväger starkt att rensa ut cykelstallet helt (dvs sälja solskensracer, gammal ledsen MTB, och tung elgravel) och köpa den Scott Addict SE som
länkades tidigare och en Specialized Chisel 2021 som HT.
Behoven som ska täckas av Addicten är:
- Landsvägscykling med rolig, lätt, rapp hoj med så förlängd säsong som möjligt (dvs inte bara solskenscykling)
- Enklare grusvägscykling
- Semestercykling med sadel- och styrväska
- Hammarbybacken upp en gång så fort som möjligt
Chiseln ska vara till:
- Stigar i Hellas, behöver inte åka jättefort (speciellt inte på de allra mest tekniska stigarna)
- Hammarbybacken upp-å-ner många gånger i sträck
- Glida runt på stigar / grus / asfalt / backar i Stockholm och njuta av livet
Några förslag på hur jag bättre designar mitt cykelstall för dessa ändamål med motsvarande budget (totalt cirka 55 000 kr) än med ovanstående hojar? Jag vill köpa nytt i fysisk Stockholmsbutik för att få tillgång till service osv.
Överväger möjligen att köpa mer trail-fokuserad HT (exempelvis Trek Roscoe eller Specialized Fuse) istället för Chiseln, men de verkar ofta vara väldigt tunga vilket känns lite tråkigt. Tänker slänga på en dropper på Chiseln om jag köper.
Tänkte först bygga om stallet med en MTB, en racer, och en gravel. Blir dock snabbt dyrt och omständigt att ha en rolig av varje, försöker därför kombinera racer och gravel till en, endurance-racer känns då som en bra kompromiss (lätta hojar men med plats för aningen bredare däck). Som jag skrev tidigare i tråden har jag även varit inne på Argon 18, främst tack vare det bra bemötandet från Cycling. Även BMC Roadmachine kan vara intressant. Dealen på Addicten från Cykloteket känns dock svårslagen.