Nästa steg efter grand canyon 6.9

DeAngeli

Medlem
Köpte en grand canyon 6.9 på chans förra året. Nu är jag hookad och vill ta nästa steg, men vad är det? Klurar på fat bike? FS? Bättre hardtail? Eller pimpa vad jag har?

Cyklar i skogen på stigar, grusvägar och timmervägar, kanske kan åka till Sandsjöbacka någon gång typ. Så även om jag helst vill lägga mer tid på att bromsa än på att trampa så blir det i praktiken mer trampade.

Budget är vad som är rimligt för nästa steg, vad det nu är :)

Kanske en Canyon Neuron AL 6.0 https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-6-0.html eller 7.0 (bilden) https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/2019/neuron-al-7-0.html

5577.jpg

Vad är det du saknar på cykeln du har? Dvs vad vill du uppnå med ett byte?

Är det bara känslan, snabbhet, eller är det att bredda dig för olika underlag och discipliner?

h.g.j sa:
Vad är det du saknar på cykeln du har? Dvs vad vill du uppnå med ett byte?

Är det bara känslan, snabbhet, eller är det att bredda dig för olika underlag och discipliner?
Det var en väldigt bra fråga, jag vet inte riktigt vad som finns så vet inte riktigt vad jag vill.

Några spontana saker som kommer upp:

- Mer kontroll och grepp när jag åker nedför min favoritbacke (100m, -20%). Åkte in i ett träd igår, det var inte så kul.

- Nu känns cykeln lite stor och tung, upplevelsen av storlek kanske man kan ställa in men den känns ändå lite åbäkig

- cyklar mycket i skogen där det finns grenar och rötter, skulle vilja slira mindre på dom

- det är bitvis väldigt stenigt, klurar på om mindre hjul skulle göra det lättare att navigera där jag idag inte riktigt klarar att cykla

Jag tror att cyklingen för mig än så länge handlar mindre om watt och effekt och mer om att ha roligt så är mer ute efter något som antingen gör att jag kan cykla där jag idag inte klarar av det (stenigt) eller förbättrar kontroll/grepp där jag idag är på gränsen (backen).

Har youtubat cykelvasan och bockstensturen och det är nog inget för mig.

Testa att beroende på ekonomi sätta Magic Mary fram, både fram och back eller fram med nåt nytt lite lättare back. Jag kör nobby nic fram och bak det går ok men nästa steg är mm fram.

Det finns fler alternativ men detta är det många som tipsar om.

Sen kan du välja bredaste som passa, mjukaste gummi, starkaste casing och köra med lägre tryck.
Jag kör själv högt tryck men det är säkert kass.

DeAngeli sa:
Några spontana saker som kommer upp:
- Mer kontroll och grepp när jag åker nedför min favoritbacke (100m, -20%). Åkte in i ett träd igår, det var inte så kul.
- Nu känns cykeln lite stor och tung, upplevelsen av storlek kanske man kan ställa in men den känns ändå lite åbäkig
- cyklar mycket i skogen där det finns grenar och rötter, skulle vilja slira mindre på dom
- det är bitvis väldigt stenigt, klurar på om mindre hjul skulle göra det lättare att navigera där jag idag inte riktigt klarar att cykla
Jag tror att cyklingen för mig än så länge handlar mindre om watt och effekt och mer om att ha roligt så är mer ute efter något som antingen gör att jag kan cykla där jag idag inte klarar av det (stenigt) eller förbättrar kontroll/grepp där jag idag är på gränsen (backen).
Har youtubat cykelvasan och bockstensturen och det är nog inget för mig.
Du är 193 cm och ca 95 kg?
Din cykel är en GC AL 6.9 stl XL, alltså en rätt basic kört/hög/brant HT med Recon, Shimano 3x10, 19 mm Mavichjul och 2,2" Conti däck?
grand_canyon_al_6_9_2017.jpg

Jag tror knappast att en mindre cykel med mindre hjul är lösningen. En köttigare 29" HT med dropper (Sentier, Scout) eller en 29" FS likt de jag listat ovan är nog vettigt. Alltså en cykel med bredare fälgar och bredare/greppigare däck, lägre sadelrör som får plats för en rejäl dropper, längre hjulbas och reach, kortare stam, bredare styre, 1x drivlina för enkelhet och lägre vikt etc.

Jag har också haft en Canyon av motsvarande modell med likadana däck. :)

Bytte XKing Racesport mot Racing Ralph 2.25 Snakeskin, som har betydligt större volym å mycket bättre kantgrepp å det gjorde stor skillnad för cykelglädjen och kontrollen. Nu är det ju ändå ett XC däck med relativt lågt mönster så byter du t.ex. till Magic Mary som rekommenderas ovan, med rejält mönster, så kommer du få ett helt annat grepp å det blir roligare över stockar å sten, skulle jag tro! :)

frid!

Senast ändrad:
Nya däck gör stor skillnad.

Magic Mary AddixSoft fram, finns antingen som 2,25" https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-225-ADDIX-Soft-SnakeSkin-TL-Easy eller 2,35" https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-Snakeskin-TL-Easy och jag hade helst cyklat på 2,35" (vilket jag gör, på 30 mm fälg).

Bak kan du köra Nobby Nic AddixSpeedgrip som också finns i 2,25" https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Nobby-Nic-29-x-225-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TL-Easy eller 2,35" https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Nobby-Nic-29-x-235-ADDIX-SpeedGrip-EVO-SnakeSkin-TL-Easy och jag hade helst cyklat på 2,35" (vilket jag gör, på 30 mm fälg).

Som alternativ till Nobby Nic bak finns även nya Hans Dampf AddixSoft i 2,35" som har mjukare gummi för ännu mera grepp men sämre rull https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Hans-Dampf-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019

Men...
Alternativet till att lägga 1000 kr på nya däck (slanglöst) som är för breda för dina smala fälgar, är att behålla din cykel med befintliga däck för asfalt/grusväg/xc och köpa en cykel till. Det är ändå där du kommer att landa, förr eller senare :)
Neuron 7, Cube Stereo 120, Merida One-Twenty, Blizzard TRL etc.
https://happyride.se/forum/read.php/1/3452438/3454134#msg-3454134

Senast ändrad:
Nya däck som sagt och lägg 1200kr på en sänkstolpe. Då kan du sänka stolpen helt när du kör utför och några cm när det blir stökigt/brötigt. Gör mkt för kontroll och känsla.

Håller med om att dropper och däck gör stor skillnad. Men... då är det kanske 2500 kr uppgradering av en GC AL 6. Sedan kanske 1x för färre reglage på styret. Sedan kanske bredare fälgar för att däcken skall funka bättre. Ännu fler tusenlappar. Osv.

Min erfarenhet (alltså egenupplevt) är att man ganska snart märker att problemet (också) sitter i ramen, att man ändå vill byta till en annan ram/cykel. Pengarna på uppgraderingar är då så gott som bortkastade. Droppern 30,9 mm i detta fall, passar inte nya cykeln. Nya bredare hjulen med QR bak non-boost fram passar inte nya ramen. Etc.

Så. Behåll cykeln som den är. Behåll och köp en till. Eller sälj och köp en annan. Som kommer färdig med mer lämplig ram/geo, boost fram/bak, annan fjädring, med bredare fälgar, köttigare däck, dropper, 1x drivlina, bredare styre etc. Oftast en bättre affär.

Sixten Fors sa:
Så. Behåll cykeln som den är. Behåll och köp en till. Eller sälj och köp en annan. Som kommer färdig med mer lämplig ram/geo, boost fram/bak, annan fjädring, med bredare fälgar, köttigare däck, dropper, 1x drivlina, bredare styre etc. Oftast en bättre affär.

+1

Kom igen, att testa riktiga däck innan man byter cykel kan inte pratas bort som dålig ekonomi.

Däck lär behövas på den nya cykeln också? Kanske tom nya bromsbelägg efter ett tag?

Köp nya däck, så stora som går in i ramen, magic mary 2.35 borde funka fint. X-king 2.2 är inget man vill använda så här års. :)

Tack för alla svar.

Ingen verkar tycka att fat bike är nästa steg, så stryker det.

Orkar/hinner inte rådda med att sälja min GC även om det är mest ekonomiskt men linjen verkar klar, heldämpat är alltså nästa steg.

Men i väntan på det så har jag köpt Magic Mary och dom andra Sixten tipsade om.

Mkt osäker på dropper, förstår inte vilken jag skall ha eller hur jag installerar den, min budget rymmer lätt 1000 för däck nu och kanske 1500-2000 till en dropper, så det är ok, om jag bara visste vad jag skulle ha (rop på hjälp!).

Känner nog inte att jag kan spontanköpa en neuron för 20k+, det kräver nog lite mer förankring så att säga. Iaf i dec med Jan runt hörnet.

Men att det är nästa steg känns etablerat, tack alla för hjälp och input!!

Jag har själv en GC 6.9 och har med min gjort så att jag bytt kassetten till en med bredare spann (11-42) och till en narrow-wide singelklinga fram. Sedan har jag satt på en Brand-X Ascend II dropper och använt platsen som blev över från framväxeln till att dra den. Enda nackdelen är att du tappar lite växlar, så skulle bara rekommendera detta om du kör där det är någorlunda platt, då det kan bli tungt i längre backarna att bara köra 42 tänder bak (beroende på hur stor klinga du väljer fram).

DeAngeli sa:
Tack för alla svar.

Jorå, jag sålde min Grand Canyon till sist å köpte just en fatbike. :)
Glömde dock att ta med det i inlägget oven.
Eftersom jag inte längre cyklar långlopp utan bara för motion så känns fatbiken mer flexibel å allround. Men första halvåret var det lite lurigt å jag var nära att sälja den. Men nu är den favoriten! :)
Gillar man mest utför så har den sina begränsningar om den som min saknar framdämpare.

filename=20181118_114317.jpg

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
DeAngeli sa:
Tack för alla svar.

Jorå, jag sålde min Grand Canyon till sist å köpte just en fatbike. :)
Glömde dock att ta med det i inlägget oven.
Eftersom jag inte längre cyklar långlopp utan bara för motion så känns fatbiken mer flexibel å allround. Men första halvåret var det lite lurigt å jag var nära att sälja den. Men nu är den favoriten! :)

frid!

Den bästa trion är väl en HT för lätt stigåka/grusväg, en flackare SF stighoj och ett fetto för de snöiga dagarna elller sandstranden, myren etc.

Så ser jag det iaf ?

Det tog lite tid (och ännu mer tid att posta) men har gjorde premiärtur med nya däck, fick dom även konverterade till tubeless.

Och det var ... skitstor skillnad! Tack alla igen!

Jag cyklade med en GC HT tills i höstas när jag uppgraderade. Innan du byter, fundera och förstå vilken typ av cykling du uppskattar mest och skaffa hoj därefter. Jag provade både mer trail aktiga hojar samt mer XC, valet blev enkelt, hellre en snabbare hoj än en som har mer dämpning och slukar mer extrem terräng. Ångrar inte det en sekund och är glad att jag tog tiden att fundera och prova ut, kör nu med en Canyon Lux.

Ja, detta borde vara den stora frågan. Jag gick på trail spåret själv. Med tanke på de lokala spåren får vi se om det var rätt. Blir att utvärdera under 2018. Behöver nog ett par lätta hjul till sommaren i alla fall.

mklmtb sa:
Jag cyklade med en GC HT tills i höstas när jag uppgraderade. Innan du byter, fundera och förstå vilken typ av cykling du uppskattar mest och skaffa hoj därefter. Jag provade både mer trail aktiga hojar samt mer XC, valet blev enkelt, hellre en snabbare hoj än en som har mer dämpning och slukar mer extrem terräng. Ångrar inte det en sekund och är glad att jag tog tiden att fundera och prova ut, kör nu med en Canyon Lux.

Jepp, om man cyklat ett tag så tror jag de flesta vet vad de uppskattar mest!

jonte987 sa:
Ja, detta borde vara den stora frågan. Jag gick på trail spåret själv. Med tanke på de lokala spåren får vi se om det var rätt. Blir att utvärdera under 2018. Behöver nog ett par lätta hjul till sommaren i alla fall.

mklmtb sa:

Jag vet att jag vill cykla stök. Vi ska bara se hur det spelar med lokala förutsättningar, ålder och talang. :)

mklmtb sa:
Jepp, om man cyklat ett tag så tror jag de flesta vet vad de uppskattar mest!

jonte987 sa:

mklmtb sa:

Magic Mary fram och Hans Dampf bak, än så länge är dom toppen!

Sänkstolpen blev en Brand-X Ascend 02, mest på chans men det skall bli kul att testa hur som helst.

Ang xc eller trail är jag osäker på vad som är vad och vad jag gillar. Har nog inte riktigt fattat, ffa har jag inte tid att åka bil för att kunna cykla - i praktiken får det bli det som finns utanför dörren, även om ngt annat kanske är ännu bättre.

Roligt. Blir samma för mig.
Du får se om du pallar ha samma en hel torr sommar eller om du byter tillbaka. Jag gillar lättrullat när det är torrt.

DeAngeli sa:
är man dum i huvet om man köper en 650b?

https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1919

193 cm lång / 95 kg

29er skall ju vara det bästa, men sugen på att fynda!
Dum i huvudet känns starkt. Men cyklar man där det frekvent förekommer rötter så skulle jag alla gånger hålla mig till 29”. Så galet mkt bättre framkomlighet med större hjul (har i o f s gått direkt fr 26”). Inbillar mig att skillnaden är ännu större om man (som jag) har halvrisig teknik.

Är det så stor skillnad alltså?

Det är såklart mycket rötter osv där jag brukar cykla. Och så lite skeptisk till 150/150, men snåljåpen i mig vill skynda och fynda.

Jag har nog bestämt mig för att det är en trailbike jag vill ha, tittar på canyon neuron, commencal meta tr, santa cruz hightower osv. Och yt jeffsy.

Men är en 650b ett felköp per definition om man är 193cm? Tänker att det var bra för inte så länge sedan, så det kan väl funka nu också?

Men jag kanske är inne på helt fel spår och alternativet att fläska upp mer pengar eller köpa en neuron är kanske flera nivåer bättre?!

Tillbaka
Topp