Nästa tekniska innovation inom cyklingen?

PKJoacim

Aktiv medlem
Vi har fått el-assisterade cyklar, elektriska växlar, skivbromsar på landsväg och så vidare. Kolfiber och fjädring. Och jag tror att jag såg en elektriskt styrd dämpning i en artikel från en mässa. Men när kommer den elektriskt styrd dropper? Med minnesfunktion för olika positioner. Kan det bli nästa måste/hatobjekt inom cykelsporten? Jag tror det. Ni läste det här först!

Elektriska dämpare med GPS-styrning för att inte bara styra utifrån accelerometrar utan även justera basetune utifrån förutbestämda parametrar.

H. sa:
Elektriska dämpare med GPS-styrning för att inte bara styra utifrån accelerometrar utan även justera basetune utifrån förutbestämda parametrar.
Radar vore kanske mer passande med tanke på precisionen på GPS i skog.

Land rover har ju modeller med sonar när bilen körs i vatten så cyklar med radar som justerar. Dämpningen efter det som är framför cykeln känns inte så sci fi :-)

PKJoacim sa:
Vi har fått el-assisterade cyklar, elektriska växlar, skivbromsar på landsväg och så vidare. Kolfiber och fjädring. Och jag tror att jag såg en elektriskt styrd dämpning i en artikel från en mässa. Men när kommer den elektriskt styrd dropper? Med minnesfunktion för olika positioner. Kan det bli nästa måste/hatobjekt inom cykelsporten? Jag tror det. Ni läste det här först!

X shifter har redan användts med dropper. Med röstkontroll....

Rattnalle sa:
H. sa:

Land rover har ju modeller med sonar när bilen körs i vatten så cyklar med radar som justerar. Dämpningen efter det som är framför cykeln känns inte så sci fi :-)

Precisionen behöver inte vara så exakt. Men du kan tex ha olika settings för rena utförssträckor jämfört med långa trampsträckor, och så kör man med accelerometrar för att hantera de snabba, lokala variationerna.

Å när vi går in i nästa kris och elförsörjning och tillgängligheter till udda metaller till batteritillverkning sviktar, vad gör vi då?

Kunna korrigera däcktrycket beroende på typ av underlag på ett långlopp vore väl nåt. Teknik finns att läsa av trycken nu, men det behövs nåt som pumpar i och ur.

H. sa:

Fox livevalve kommer ju rätt nära o ä ju typ skarp version nu. Cannondale hade prototyp med gps för massa år sen

Dr_Rydell sa:
Kunna korrigera däcktrycket beroende på typ av underlag på ett långlopp vore väl nåt. Teknik finns att läsa av trycken nu, men det behövs nåt som pumpar i och ur.

Urgammal uppfinning. Problemet var att få den i hjulet inbyggda pumpen att sluta pumpa innan slang och däck sprängdes ?

Justerbar gaffelvinkel med reglage på styret. Alternativt automagiskt med kameror som läser terräng, gyro som avgör cykelns lutning eller kopplat till droppern. Sadel ner=> flack styrvinkel, sadel upp=brant. Kan även användas för att hålla styrvinkeln konstant oberoende av fjädringsutslag.

Tror det blir en toppengrej...eller inte :)

/Johan

"Och jag tror att jag såg en elektriskt styrd dämpning i en artikel från en mässa."
En linjärmotor fixar ju det där både med precision och hastighet.

H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Precisionen behöver inte vara så exakt. Men du kan tex ha olika settings för rena utförssträckor jämfört med långa trampsträckor, och så kör man med accelerometrar för att hantera de snabba, lokala variationerna.
Jag tänkte nog mer som proaktivt komplement till de reaktiva accelerometrarna. Inte bara justering efter det som händer nu utan också till det som precis ska hända.

Rattnalle sa:
H. sa:
Rattnalle sa:
H. sa:

Jag tänkte nog mer som proaktivt komplement till de reaktiva accelerometrarna. Inte bara justering efter det som händer nu utan också till det som precis ska hända.

De körde väl så i F1 ett år innan det förbjöds?

fjärrstyrd trådlös dropper finns att köpa sedan en tid, magura wyron. kabelfritt är lättmonterat och även praktiskt om man skall flytta mellan olika cyklar.

https://www.bergfreunde.se/magura-v...MIhfO7xPjQ3AIVCcqyCh1lbgZiEAQYBCABEgLLo_D_BwE

inte mycket är nytt under solen, nästan alla cykelrelaterade patent var inlämnade år 1900. men att det sedan når konsument, och ffa accepteras. skivbromsar någon?

använder helfjädrad cykel som jag ägt sedan ny 1968, och redan då var konceptet riktigt gammalt. först 40 år senare slår helfjädrat någorlunda igenom på mtb...

Tror nästa "innovation" blir abs bromsar samt 2wd dvs elassistans på båda hjulen a la 2st motorer.

Blev ett jäkla liv inom bilracing världen när abs introducerades. Lär bli samma inom cykelvärlden.

Senast ändrad:
Meistro sa:
Tror nästa "innovation" blir abs bromsar samt 2wd dvs elassistans på båda hjulen a la 2st motorer.

Blev ett jäkla liv inom bilracing världen när abs introducerades. Lär bli samma inom cykelvärlden.

Abs är rätt meningslöst, bättre att lära sig bromsa istället.
Och 2wd elcyklar finns ju redan, inte så många men har sett en del fatbikes med motor i båda hjulen.

Senast ändrad:
Victorx sa:
En neutral växel att använda vid utförscykling så att inte dämpning blir påverkad av kedjan?

Förstår vad du menar även om det blev bakvänt, du vill ha en friväxel för att inte få pedal-kickback när dämpningen/länkaget jobbar...

EDIT: Tillägas bör att cyklar med Pinion-vxl funkar så (eftersom dom har dubbla frihjul, ett i lådan o ett i baknavet).

Senast ändrad:
larsaw sa:
Victorx sa:
En neutral växel att använda vid utförscykling så att inte dämpning blir påverkad av kedjan?

Förstår vad du menar även om det blev bakvänt, du vill ha en friväxel för att inte få pedal-kickback när dämpningen/länkaget jobbar...

EDIT: Tillägas bör att cyklar med Pinion-vxl funkar så (eftersom dom har dubbla frihjul, ett i lådan o ett i baknavet).

RicoShredderKowalski sa:
larsaw sa:
Victorx sa:

Haha, ja nu blev det snurrigt, var ju jag som uttryckte mig bakvänt...
Menade samma sak dock ?

Sa någon MTB-däck med typ CushCore infogat från fabrik? Kanske med luftkammare som inte kräver gegga.

Misstänker att de 2wd som finns inte har antisladd som på bilar.

-abs
- tcs (antisladd)
- sann "smartp" 2wd som
- gyro (så man kan stå stilla utan fart)

Lång reach?
utbildning-cykel-av-den-tv-kvinnlig-caucasian-sportswomen-ridande-sport-cyklar-utomhus-bild_csp15396413.jpg

28,25 tum (Gaint hade det på g för något år sedan kommer väll när folk slutar köpa 27,5 å 29)

Senast ändrad:
Fortsatt utveckling av fälg och däck. Kunna ställa in progressiviteten i däcken typ liknande cushcore, men i mycket lättare version.

Något jag personligen skulle vilja se är fortsatt utveckling av shapeshifting liknande det canyon har i sin strive. Tror inte marknaden efterfrågar det, men jag hade gärna haft en 120-140-variant, gärna med mekaniskt vred på dämparinfästningen istället för hydralik.
Men det e väl bara fortsätta drömma...

VanGarg sa:
Fortsatt utveckling av fälg och däck. Kunna ställa in progressiviteten i däcken typ liknande cushcore, men i mycket lättare version.

Något jag personligen skulle vilja se är fortsatt utveckling av shapeshifting liknande det canyon har i sin strive. Tror inte marknaden efterfrågar det, men jag hade gärna haft en 120-140-variant, gärna med mekaniskt vred på dämparinfästningen istället för hydralik.
Men det e väl bara fortsätta drömma...

Cannondale Jekyll har väll det med. Med spak på styret.

Tillbaka
Topp