Nationaldagsloppet 2022 i Markim, rapporter?

Jag körde elitklass. Rätt otrevlig stor krasch i hög fart med flera skadade efter cirka en tredjedel av loppet. Även jag hamnade på marken men klarade mig bra. Jag stannade kvar och hjälpte skadade i väntan på ambulanser. Förhoppningsvis ingen allvarligt skadad men flera frakturer med säkerhet.

Sammanfattningsvis är min känsla efteråt att jag kommer avstå tävlingar med stora startfält på icke avlysta vägar i framtiden (jag har tänkt samma sak förut men denna gång blev det mer påtagligt obehagligt).

Jag körde elitklass. Rätt otrevlig stor krasch i hög fart med flera skadade efter cirka en tredjedel av loppet. Även jag hamnade på marken men klarade mig bra. Jag stannade kvar och hjälpte skadade i väntan på ambulanser. Förhoppningsvis ingen allvarligt skadad men flera frakturer med säkerhet.

Sammanfattningsvis är min känsla efteråt att jag kommer avstå tävlingar med stora startfält på icke avlysta vägar i framtiden (jag har tänkt samma sak förut men denna gång blev det mer påtagligt obehagligt).
Tolkar jag ditt inlägg rätt att det var något utomstående fordon inblandat?

Tolkar jag ditt inlägg rätt att det var något utomstående fordon inblandat?
Nej det var inga fordon inblandade i kraschen. Tror någon körde in i en vägarbetsskylt som stod i kanten på vägen och därmed kraschade.
Däremot massor med möten där det också kunde smällt vilket kunde blivit betydligt värre. Därav min egen tveksamhet till framtida deltagande i dylika arrangemang….

Just Nationaldagsloppet brukar kunna vara rätt otrevligt med mötande trafik. I kombination med stort startfält, 47 km/h i snitt första timmen, och inga bestående utbrytningar var det nog tur att det inte blev fler krascher. Andra halvan av loppet kändes betydligt tryggare, i alla fall för oss i tätgruppen ;-)

Jag körde i seniorklass och vi var ungefär 120-140 startande. När jag fick veta att vägarna inte var avstängda för trafiken var jag helt chockad. Att betala 500kr anmälningsavgift och cykla bland bilar på smala vägar är helt sinnessjukt. Själv fick jag tvärstanna en gång på första varvet pga ett möte med en bil.
Jag tycker att det var riktigt pinsamt organiserat, men det gäller inte bara det här loppet utan de flesta jag har kört i Sverige tyvärr. Jag är tacksam att jag kan tävla och att någon är engagerad och tar hand om organisationen, men när man ser hur tävlingar, även riktigt små, funkar utomlands, kan man inte försvara sättet hur det funkar här. Tyvärr.

Det kan vara så, jag är inte insatt i hur det funkar i bakgrunden och hur kommunikationen mellan organisatören och myndigheterna ser ut. Men jag som en betalande ”slutkund” ska inte behöva följa upp varje detalj i hur en tävling organiseras. Jag förväntar mig bara att jag inte blir påkörd av en bil under cykeltävling precis som en triathlet förväntar sig att inte bli påkörd av ett kryssningsfartyg.

Men självklart. Om det är så att myndigheterna absolut inte vill samarbeta så måste vi kanske styra vår besvikelse åt det hållet.

Om vill att tävlingar ska hållas på helt avlysta vägar så skulle det inte bli så många tävlingar i Sverige, tyvärr. Föaggvakterna har inte rätt att stoppa trafiken, vill någon ignorera och köra ändå så kan ingen hindra dem, flaggvakterna kan endast upplysa och hoppas på att bilisterna samarbetar.

Då är det dags att vi - tävlande amatörer kräver en förbättring från politikerna. Kan man stänga halva Stockholm för en maraton så kan man stänga 4 mil landsväg på redneck territorium utanför Vallentuna där det bor fler kor och hästar en människor. På en röd dag dessutom.

Roslagsvåren/hösten kostar lika mycket och går också på vanliga vägar. Mer socialt än tävling dock.

En senioråkare har publicerat en film på youtube som visar några delar av markimbanan
Norra och södra delen är bortklippta vilka vanligtvis är mer trafikerade.

Då är det dags att vi - tävlande amatörer kräver en förbättring från politikerna. Kan man stänga halva Stockholm för en maraton så kan man stänga 4 mil landsväg på redneck territorium utanför Vallentuna där det bor fler kor och hästar en människor. På en röd dag dessutom.
Det är väl bara att försöka så får du se om det går att åstadkomma något. Jag får erkänna att jag är något pessimistisk men lyckas du kommer du nog att få många vänner bland tävlande cyklister i Sverige.

/turistcyklist som inte ens cyklar motionslopp längre

Tror myndigheterna har lättare att ge tillstånd till en tävling med 14000 deltagare och världseliten på plats än en med några hundra och bara svenska deltagare. Det blev ju ett väldigt liv när Veloton fått spärra av några vägar. Jag skulle bli väldigt glad om det gick, men du får nog lobba rätt hårt och ha bra kontakter för att få igenom det.

Jag tycker de lokala cykelklubbarna gör alldeles för lite, dels allmänt avseende att påverka politiker och lokal opinion om problemen, och dels att informera närområdet (inte bara de som bor utmed sträckan) om motionslopp och tävlingar. Oftast dyker det upp info på fb efter loppet av någon som upplevt det störande, bilist eller cyklist. Sen är sedvanlig hatstorm igång. Om man kan föregå och informera, så vore det bättre.

Det är en jävla skillnad på trygghet på vägarna under alla de tävlingar jag kört senaste 4 åren jämfört med samtliga motionslopp inkl Vätternrundan. VR är ju med andan i halsen hela varvet. Där kommer ju bilar bakifrån i dubbel hastighet och mötande i full hastighet. Samtidigt som klungor kör om klungor. Helt sjukt jämfört med de tävlingar jag kört åtminstone

Möjligt att just Nationaldagsloppet (2019) hade lite mer trafik (givetvis bara i mötande fält) jämfört med alla andra lopp. Men min upplevelse (har kört 5 tävlingar i Elitklass i år) är att den ytterst begränsade mötande trafiken inte är en stor säkerhetsrisk. Klungan hjälps alltid åt att vinka in och lugna ner sig och mötande bil eller mc kör in till kanten och/eller stannar helt.

Att betala 300-500 spänn för "i princip" avstängda vägar med typ "rätt" att rejsa över hela körbanan känns snorbilligt jämfört med samtliga andra cykelevenemang i Sverige för egen del. Det är en upplevelse bara riktiga cykeltävlingar kan ge mig.
(och så betalar ju klubben anmälningsavgiften ändå ;) )

Nåväl, det var ett antal MC och en ledarbil som körde före. Ett gäng flaggvakter i varje korsning som stoppade trafiken när klungan var på väg.
Om jag inte minns fel så diskuterades det i den sedvanliga hattråden på fb om rättigheterna bilisterna minsann har att skita i flaggvakterna. Avsaknaden av tillstånd etc. Detta ger den som vill tolka det som ett rättfärdigande att använda bilen som vapen att hota vatten på sin kvarn. Vill det sig illa så skadar de någon.

Att betala 300-500 spänn för "i princip" avstängda vägar med typ "rätt" att rejsa över hela körbanan känns snorbilligt jämfört med samtliga andra cykelevenemang i Sverige för egen del. Det är en upplevelse bara riktiga cykeltävlingar kan ge mig.
(och så betalar ju klubben anmälningsavgiften ändå ;) )

Tack för din åsikt!
Har du tävlat utomlands också? Kan du jämföra med andra länder eller tävlar du endast i Sverige?

Jag tycker de lokala cykelklubbarna gör alldeles för lite, dels allmänt avseende att påverka politiker och lokal opinion om problemen, och dels att informera närområdet (inte bara de som bor utmed sträckan) om motionslopp och tävlingar. Oftast dyker det upp info på fb efter loppet av någon som upplevt det störande, bilist eller cyklist. Sen är sedvanlig hatstorm igång. Om man kan föregå och informera, så vore det bättre.
Mitti, dagen före loppet

Det är en jävla skillnad på trygghet på vägarna under alla de tävlingar jag kört senaste 4 åren jämfört med samtliga motionslopp inkl Vätternrundan. VR är ju med andan i halsen hela varvet. Där kommer ju bilar bakifrån i dubbel hastighet och mötande i full hastighet. Samtidigt som klungor kör om klungor. Helt sjukt jämfört med de tävlingar jag kört åtminstone
Det är ju deltagarna själva (eller snarare vissa deltagare) som skapar problemen/farorna vid motionslopp. Reglerna anger ju tydligt att loppen går på allmänna vägar bland övrig trafik, och att trafikregler skall följas. Vissa har svårt att förstå det utan tror att det är en tävling och kör därefter, och då skapas naturligtvis incidenter.

Mitti, dagen före loppet
Bra. Den har ju stor spridning, men frågan är hur många som läser. Oavsett, normalläget är för lite eller ingen info.

@ooms

Alright, jag trodde du menade tävlingar och inte motionslopp.

Det har varit en del incidenter på Roslagsvåren som också är ett motionslopp med till och med ambulanshelikopter som fick transportera några stackare till sjukhuset. Helt onödigt tyvärr.

Om jag inte minns fel så diskuterades det i den sedvanliga hattråden på fb om rättigheterna bilisterna minsann har att skita i flaggvakterna. Avsaknaden av tillstånd etc. Detta ger den som vill tolka det som ett rättfärdigande att använda bilen som vapen att hota vatten på sin kvarn. Vill det sig illa så skadar de någon.

Licenspliktig tävling på allmänna vägar kräver också tillstånd från länsstyrelsen som i sin tur samordnar med övriga myndigheter i tillståndsansökan. Annars är det inte sanktionerat av cykelförbundet och då heller ingen tävling.

De allra flesta bilister jag pratade med som flaggvakt hade nåtts av information om loppet och var förstående. En passerande bilist stannade till för att påpeka att vi minnsann inte hade rätt att stoppa trafiken. Runt 4 stycken struntade tyvärr helt i våra anvisningar. I övrigt var den stora majoriteten tillmötesgående och en del var även intresserade av tävlingen. Det passerade också säkert över 100 motorcyklister totalt vid min position som alla var exemplariska(y)

Senast ändrad:
Tack för din åsikt!
Har du tävlat utomlands också? Kan du jämföra med andra länder eller tävlar du endast i Sverige?
Tyvärr inte i större utsträckning än. (Bara två tävlingar i Australien)

Tycker du övriga tävlingar du kört i Sverige var liknande som Nationaldagen? och vilka fler har du erfarenhet av senaste åren?

För elitklungans del var väl detta första kraschen med fler än typ 2 cyklister inblandade i år? Jag har tyckt vi varit väldigt duktiga på att köra säkert under hela säsongen än så länge (jämfört med vad man hör från internationella grejer som folk åker på)

Varberg/Giro Himledalen var exempelvis extremt fint ur trafiksynpunkt. Kan tänka mig att det kom kanske en handfull bilar på de stora vägarna men givetvis inte en enda på de mindre vägarna som var helt avstängda.

GBG girot stängdes alla korsningar löpande av av ett 15-20 tal MC som körde med hela tiden.

Östgöta var det även där kanske en handfull bilar ute på de första 5 milen men sedan givetvis helt avstängt på avslutande 10 korta varven.

Edit: det är ju dock en jäkla skillnad att komma 120 pers i seniorklass och få en mötande men stannad bil jämfört med 60-70st i elitklass som det varit på de allra flesta tävlingar. Där sticker ju nationaldagen ut jämfört med resten.

Senast ändrad:
@Eapea Tack för ditt svar! Jag har betydligt mindre erfarenheter med tävlingar än du har, jag började tävla bara förra året.

Syftet med frågan om utländska tävlingar är att jag vet hur det funkar i ett annat land i Europa som inte heller är stort när det gäller cykling (Slovakien). Jag har inte heller koll på deras lagar. Men det organiseras många lopp i motsvarande storlek som tex. Nationaldagsloppet och då är vägarna alltid avlysta och hela upplevelsen är på en annan nivå.

Jag vill inte bara peka på saker som är fel, jag är inte en sådan person. Det behövs lösningar och inte bara gnäll. Men nu när jag tänker efter, så var det helt sjukt att cykla på Markimvägen med bilar som ignorerade flaggvakter. Jag fick tvärstanna en gång pga. ett möte med en bil. Ska vi verkligen tävla med livet som insats? :(

Jag är helt säker på att samtliga klubbar som arrangerar lopp gärna tar emot din hjälp i detta ärende. Ju fler som hjälper till, desto bättre blir det.

Jag är helt säker på att samtliga klubbar som arrangerar lopp gärna tar emot din hjälp i detta ärende. Ju fler som hjälper till, desto bättre blir det.
Du har såklart rätt! Någon måste göra något, men inte jag… tänker de flesta. Sitter fn i tre styrelser där majoriteten av medlemmarna tänker så. Värst är det i brf:en.

Så för min del är det väl av ren självbevarelsedrift jag inte signar upp mig för mer… sen cyklar jag inte speciellt mkt med klubben längre, och väldigt sällan lvg nuförtiden. Hade jag varit på varenda träning så hade det såklart varit annat.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp