Nav/frihjul trasigt?

HP78

Medlem
Nav/frihjul trasigt?
Var ute i Hellas igår och fick lite problem.
Efter 15km så tappade jag drivningen framåt. Alltså när jag trampar så följer kassetten med men inte hjulet... det går trögt som när man spinner i lera med bakhjulet, men det är alltså kassetten som snurrar på hjulet.

Jag har tagit av xd-bodyn och den ser hel ut och kuggarna som klaffarna greppar ser ok ut. Men det konstiga är att ringen med kuggarna verkar vara lös, den bör väl sitta som berget i hjulet?
Jag märkte med en penna för att se om så var fallet och mycket riktigt så rör sig ringen med kuggarna, se bilden. De vita prickarna linjerade innan jag satte ihop, trampade till, tog isär, och då såg det ut så här.

Easton EA70 XCT med Easton X4 nav

Är det bara att kasta navet eller..?
15893033557785859037693611443424.jpg

Nav/frihjul trasigt?
Hmm, det låter ju trist.
Ingen garanti, köpte begagnat på forumet och hann bara cykla 20-25 km innan det rasade... ?
Köpt ju till bra pris, men var visst till att kasta pengar i sjön alltså.

Såvida ingen har någon mirakellösning på detta problem.

Nav/frihjul trasigt?
Jättemärkligt att det kan bli sådär. Du kan ju testa om det går atr plocka isär mer och få en bättre uppfattning om varför det blev sådär och isf vad man kan göra, om något alls. Om du är händig så kanske du kan bygga om hjulet med ett likadant nav, nytt eller beggat. Finns tråd för hjulbygge om du söker.

Om den kuggade ringen bara sitter pressad i navkroppen kanske det eventuellt går att dra ut och montera med sån där låsmassa, men gissar på att du inte har avdragare osv hemma.

Nav/frihjul trasigt?
Hmm, det låter ju trist.
Ingen garanti, köpte begagnat på forumet och hann bara cykla 20-25 km innan det rasade... ?
Köpt ju till bra pris, men var visst till att kasta pengar i sjön alltså.

Såvida ingen har någon mirakellösning på detta problem.
Kanske göra ordentligt rent och testa med cylindrisk fastsättning från loctite?

Nav/frihjul trasigt?
Bra tips, får se om jag kan få isär navet mer. Verkar svårt att få ur kugghjulsringen ur navet, Sitter ju bra hårt fast ändå.
Jag tror det blir skrot av det här navet.
Men bra länk till Easton, jag drog ett mail till dom så får vi se vad dom säger om detta. Återkommer.

Nav/frihjul trasigt?
Grön loctite skulle ju som sagt kunna funka om du får ut ringen. Om det finns tillräckligt med gods och går att komma åt kanske det skulle gå att borra upp hål i navet och gänga i stoppskruvar som låser ringen?

Mvh Ulf S.

Nav/frihjul trasigt?
Smart att använda märkpennan för diagnos! Ingenjörsmässigt :-)

Den där tandringen bör vara gängad (åt samma håll som man trampar så den låser sig självt under användning). Om den nu snurrar medsols har antingen gängorna i navet pajat (navet är aluminium och tandringen är stål) eller så har navet spruckit som medför att ringen hoppar över gängorna i navet när lasten blir hög. Det finns verktyg för att skruva ur tandringen och de är ofta märkesspecifika.

Fler har samma problem: https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/1142110-easton-x4-hub-drive-ring-slips.html
Och det ser inte ut på manualen https://cdn.shopify.com/s/files/1/0061/9216/9050/files/2014_HubAssembly_X4_Rear.pdf?62540 som att det är meningen att man ska kunna byta ringen, men den är gängad och inte ipressad enl Easton.

Tillbaka
Topp