Navbredd på gammal cykel

PerraJ

Medlem
Navbredd på gammal cykel
Håller precis på att sätta ihop en singlespeed av lite gamla saker jag (trodde) hade liggandes, plus lite nytt skoj..
Kom över en gammal ram på skroten som visade sig vara fin när jag tittade efter.
Väntar på lite nya saker jag behövde för att få ihop allt, men när jag tänkte byta till ett hjulpar jag hade liggandes så var bakhjulet på tok för brett..
Mellan "gafflarna"/drop-out (eller vad man nu ska kalla dom) bak så är det ungefär <120mm

Det gamla bakhjulet hade en 6delad kassett och det nya(re) har haft ett 8delat, det nya hjulet är 130 brett (124 + 6mm distans på axeln, ej body sidan)

Om jag plockar bort distansen så kan jag trycka in hjulet, men det borde då bli lite fel-centrerat, eller?
Hur löser jag detta på nått smidigt sätt? Tänkte ju köra snik-bygge så vill helst inte springa och köpa ett nytt bakhjul..
Kan man hitta en body som är 6mm mindre och om man kan plocka bort nån distans från axeln på den sidan också så man får det centrerat (minus 6mm från båda sidor) och smalare?

/Perra

Navbredd på gammal cykel
Gamla prylar är skumma. Standardmått var inget kul alls på den tiden.

Jag gick ut och mätte mina gamla bakhjul som jag ersatte med ett par 622:or. De gamla hjulen är 126mm breda och har en 7-delad kassett och är i storlek 635. Jag bände in 130mm breda 622 hjul och det fungerar. Eftersom de nya är mindre blev det problem med bromsarna, men men..

Navbredd på gammal cykel
det brukar vara 126 mm brett på gamla ramar, finns säkert annat också, om du plockar bort distanser på ena sidan så kan du centrera om hjulet sen (lossa ena sidans ekrar lite och spänn andra sidans ekrar motsvarande så flyttar sig fälgen i sidled).

Navbredd på gammal cykel
Upp tom 5-delat så var det 120 mm. För 6 & 7-delat så blev det 126 för att sedan bli 130 för 8-11 delat.

Jag antar att det är stålram. Töj så mycket du vågar, det fjärdar ganska bra. Det funkar iaf från 126 - 130, ok 10 mm är lite mer. Poängen är att kommer du nära så är materialet töjbart.

Navbredd på gammal cykel
Tackar för alla tips!
Ska försöka köra utan distansen då tror jag, töja ut 4-5mm så jag kan få dit hjulet och bara rikta om det lite.
3mm åt ena hållet borde ju gå ganska enkelt. Tänkte först att det skulle riktas om 6mm, men hade nog inte riktigt alla hästar hemma den gången.
Visste inte om det skulle gå så bra då centrum av fälgen redan ligger ganska nära eker-fästningarna på body-sidan.

Nästa sak: om jag plockar bort distansen så kommer axeln att sticka ut ganska mycket på den sidan, mer än vad quick-releasen har urgröpt.
Kan man bara köra med några brickor som distanser på utsidan eller är det bäst att kapa av det som sticker ut utanför drop-out'en?

Hittade även denna sida: http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html
Men jag vet inte om att bända med plankor känns som rätt väg att gå =)

Tillbaka
Topp