navdynamo (Shimano dh 2-n35)

Laznyz

Medlem
Min navdynamo (Shimano dh 2-n35) har gått sönder - själva lilla tunna eltråden som kommer ut från navet har fnasat sönder och går ej att förlänga.

Jag har googlat och googlat men det ser inte bättre ut än att den navdynamon inte längre tillverkas... trist så där när man har en äldre cykel (2011 så inte så vansinnigt gammal) och det inte längre går att få tag i delar... i mitt tycke är navdynamon överlägset bäst, speciellt under vintertid. Man minns ju hur de konventionella generatorerna brukade ha svårt när det blev lite snö, då slirade dom gärna och man blev utan lyse. Navdynamo-lampan var dessutom konstant på så man hade typ "halvljus-belysning" jämt, vilket ju också var bra.

Någon där ute som vet nåt om detta, om den kan gå att få tag i från nån magisk cykelhandlare eller reparatör? Kan hända skulle en annan insats också passa. Det är ju bara insatsen jag behöver egentligen, det är ju ingen option att byta hela - då måste man ju loss med samtliga (!) ekrar.

En liten parallell-fråga också: kan någon rekommendera en riktigt bra, utanpåliggande dynamo? Jag minns en variant jag hade en gång, med en lite större rulle i plast, den brukade funka lite bättre just vintertid.

Tummarna hållna för massor av svar!

/Cykelnörd

Den lilla stumpen sägs vara besvärlig att laga, men kanske inte omöjlig?

Jag har en Axa Hr + extra ring liggandes om du är intresserad av att köra utanpåliggande. Monterar du den bra så slirar den inte, i alla fall inte om du har däck med dynamorand.

Tack, ja det får nog bli nån sån tror jag. Jag sparar din info tills när det blir dags för lyse igen! Ja, den lilla tråden som kommer ut ur själva insatsen såg väldigt omöjlig ut (jag öppnade alltså och kollade). Det är inte mer komplicerat än just en magnet inuti och sen plus där inifrån (eller om det är jord). Men att kunna byta den lilla tråden ut hittade jag inget bra sätt för. Viktigt att den är isolerad också naturligtvis, annars funkar ju inte dynamon...

Vad menar du med extra ring? Som du typ fäster på själva rullen så att den blir större?

Ja tack, jo det finns ju hjul att köpa om man vill, mest bara att jag hade velat slippa den kostnaden utan enbart köpa själva insatsen till dynamon. Enligt Shimano så tillverkas dom ju inte längre, jag har hört mig för lite - bl a till en tysk handlare. Dom hade ingen heller...

Ja tack, jo det finns ju hjul att köpa om man vill, mest bara att jag hade velat slippa den kostnaden utan enbart köpa själva insatsen till dynamon. Enligt Shimano så tillverkas dom ju inte längre, jag har hört mig för lite - bl a till en tysk handlare. Dom hade ingen heller...
jag kanske har nått sånt beggat nav kvar som går plocka insatsen ur kan kolla nästa vecka i navlådan då jag är på hemmaplan igen

edit har du qr eller gängad axel btw?

enbart köpa själva insatsen till dynamon. Enligt Shimano så tillverkas dom ju inte längre
Jag har tyvärr inget konkret tips på ngn som har insatsen på hyllan
Men har du kollat om ngn annan insats passr i fin navdynamo?
Shimano är ju duktiga på produktionsteknik, som många andra japanska tillverkare, och jag skulle därför inte bli förvånad om samma insats (eller åtminstone insatser med samma mått) även används/har använts i andra navdynamor.
Tvärtom: jag förväntar mig det!

<REDIGERAT>
Shimanos namn på navdynamos är DH-2N35

Senast ändrad:
jag kanske har nått sånt beggat nav kvar som går plocka insatsen ur kan kolla nästa vecka i navlådan då jag är på hemmaplan igen

edit har du qr eller gängad axel btw?
Ja, om du har så vore det ju fint. Då köper jag gärna det av dig sen. Om du hör av dig när du har kollat så kan jag öppna upp igen och ta lite bilder/mått på allt, sen får vi se.

Jag har tyvärr inget konkret tips på ngn som har insatsen på hyllan
Men har du kollat om ngn annan insats passr i fin navdynamo?
Shimano är ju duktiga på produktionsteknik, som många andra japanska tillverkare, och jag skulle därför inte bli förvånad om samma insats (eller åtminstone insatser med samma mått) även används/har använts i andra navdynamor.
Tvärtom: jag förväntar mig det!
Ja, man tycker ju det borde finnas en sån insats. Försökte febrilt att hitta nån kontakt på Shimano-sidan, men det gick ej vad jag minns.

Jag har ett hjul med navdynamo från Biltema som jag tänkte göra mig av med i höst.
Fälgbromsat & 700c-fälg. Finns på Kungsholmen i Stockholm. Skicka PM om det är intressant.

Ja, det är ju värt att kika på. Du kanske kan ta en bild sen och lägga in, när du får tillfälle. Jag kunde i så fall titta förbi med min cykel så kunde vi se om det passar.

sorry sent svar är du fortfarande intresserad av ett nav?
449712880_830831738686031_6487624292426634010_n.jpg

Hej , har ett Shimano DH 2N-35 dynamonav men behöver muttrarna till navets axel ,mina ”vanliga” kupolmuttrar passar ej , tror att det skall vara M9x1 , vet någon vart man får tag i sådana eller är det någon som har några att sälja ?

Tillbaka
Topp