Navet skruvar isär sig?

mickem

Ny medlem
Navet skruvar isär sig?
Mina bromsar väsnas (läs skrapar i) med jämna mellanrum och tänkte se om man kunde få tyst på dem idag, och satt då och förökte justera saker lite, noterade då att det var "glapp" i hjulet (läs navet). Skruvade då bort hjulet och kollade, visst skruven till navet satt löst (så jag kunde skruva den med fingraran).

När jag var inne på CT och gnälde om att det sist så justerade de lite saker och nämnde att navet var hade skruvat isär sig, samma sak nån vecka efter det. Nu börjar jag undra är det normalt eller är det något jag gör fel?
Eller skall jag var riktigt sur nästa gång jag springer förbi CT?

(utifall någon från CT läser detta så kan jag meddela att det räcker med en utskällning från butikschefen så skvallra hellst inte för honom :)

// MickeM

Navet skruvar isär sig?
presis... (ville inte säga för mycket, vem vet de kanske söker på sånt, och då får man telefonsamtal av sura butikschefer :)

Edit:

Men CT var ju mera en parantes i sammanhanget, var ju mera navet jag undrade över... :)

// MickeM

Senast redigerad av en moderator:
Navet skruvar isär sig?
Jupps, ett Shimano FH-M525... då kanske man skall skriva upp nytt nav på "att köpa när man får pengaröver" listan då...

// MickeM

Navet skruvar isär sig?
detta är även ingen ovanlighet på mavic hjul.

loctite på gängan så löser det sig.. på mavic hjul som saknar låsmutter då.

på shimanonav så får man dra åt låsmuttern utav bara f så håller det ihop.

Navet skruvar isär sig?
Jag skall testa loctite på mina hjul nästa gång. Jag gillar inte att dra åt låsmuttrar så hårt, det är inte nån höjdare med gängpaj på navaxeln direkt.

Navet skruvar isär sig?
rikard:
de shimanonav jag hållt på med (billigare modeller, typ lx och deore) så har axeln varit i stål.. vilket betyder att man kan dra redigt hårt.

Navet skruvar isär sig?
Låsmutter?
satt en mutter på varje sida vad jag kunde se... shimanos hemsida är ju som vanligt helt fukkad (varannan sida är tom) så kan inte hitta spränskisserna nu, men skal ldet vara en speciell låsmutter el. två muttrar en mutter och en låsmutter eller ?)

Edit:

http://bike.shimano.com/media/cycli...nents/FH/EV-fh-m525_v2_m56577569830539255.pdf

(enlig ovanstående, (USA sidan funka) så var det ingen speciell stopskruv iafl, så det verkade inte vara ngt, som saknades)

// MickeM

Senast redigerad av en moderator:
Navet skruvar isär sig?
Jag tycker naturligtvis att det är bra att nämna butiker vid namn. Det är ju deras ansvar om något inte stämmer under garantitid. Om en butikschef av sig per telefon tycker jag att även det borde hamna i tråden: Det är anmärkningsvärt om någon försöker tysta ner en forummedlem, tillika konsument.

Navet skruvar isär sig?
mickem skrev:
-------------------------------------------------------
> Låsmutter?
> satt en mutter på varje sida vad jag kunde se...
> shimanos hemsida är ju som vanligt helt fukkad
> (varannan sida är tom) så kan inte hitta
> spränskisserna nu, men skal ldet vara en speciell
> låsmutter el. två muttrar en mutter och en
> låsmutter eller ?)
>
> Edit:
>
>
>
> (enlig ovanstående, (USA sidan funka) så var det
> ingen speciell stopskruv iafl, så det verkade inte
> vara ngt, som saknades)
>
> // MickeM

den yttre muttern skall fungera som stoppmutter, genom att den dras åt låser den ju konen och tack vare spånningen/trycket så ska inte heller den kunna snurra av själv...
dra hårdare är receptet

Navet skruvar isär sig?
Tur att jag hittade denna tråden! Har ett likadant problem med mitt shimano M525 nav som uppenbarade sig efter en flygtransport med min nya hoj då jag upptäckte att låsmuttrarna var lösa (kanske skruvade säkerhetsfolket på det lite) när bromsen låg på väldigt hårt så fort man satte på hjulet. Ska genast springa ut och dra åt dom hårt och se om det kan hjälpa.

Navet skruvar isär sig?
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker naturligtvis att det är bra att nämna
> butiker vid namn. Det är ju deras ansvar om något
> inte stämmer under garantitid. Om en butikschef av
> sig per telefon tycker jag att även det borde
> hamna i tråden: Det är anmärkningsvärt om någon
> försöker tysta ner en forummedlem, tillika
> konsument.

Hehe, ptja, som jag nämnde: sist jag frågade om garantiärenden och CT här på happy så fick jag tala med butikschefen som tyckte det var "mycket olämpligt att ta sånt i ett publikt forum" :)
Värt att notera är att han inte "ringde mig" i det ärendet, utan jag höll på att byta ram nån vecka efter det och då jagade jag lite folk på CT, och så ena gången hade de sagt på mitt mobilsvar "ring lasse" (tror han hette så) och då när jag ringde upp så hade han en längre utläggning om hur olämpligt det var att ta disskutera sånt i ett publikt forum, iom. att jag då höll på att byta ram ville jag inte ta upp det här...

// MickeM

Navet skruvar isär sig?
En butik att skriva upp på min lista med butiker jag aldrig kommer handla från alltså... :)

Att dom aldrig lär sig, en LBS enda vapen mot nätbutikerna är service. Utan service faller dom pladask.

Som tur är finns det undantag...

Navet skruvar isär sig?
Nu är ju CT ganska stort och de har en bredare målgrupp (de säljer cyklar från några tusen till några tiotusen kr) så de förlorar inte lika mycket som en mindre affär skulle göra. Men helt rätt Muerto, om de har så taskig service och dessutom förhållandevis höga priser så finns det ingen anledning att handla där. Även Skogling har råkat ut för dålig service hos CT, finns en tråd om det :P

Navet skruvar isär sig?
Tvärt mot vad du tror Crossmax äger! så tror jag att dom förlorar på det. Fler och fler cyklar man ser på stan har sålts från lastbilsflak i förorterna. Varför? Jo LBS har inte nått dena målgrupp, antingen pga för höga priser, för dålig marknadsföring eller för dålig service.... Med bra service är det one down, two to go!

Tillbaka
Topp