Navväxel som inte låter när man rullar

rrva

Medlem
Finns det navväxlar som inte tickar när man rullar och som inte kostar enorma summor? Tycker Shimano Nexus 7 låter rätt mycket när man inte trampar. Är kanske en vanesak och känner mig petig men stör mig på det. Har letat lite och förstått att Shimano en gång i tiden tillverkade en växel som var tyst men att den bara går att få att få tag på begagnad.

Har även hittat svindyra (1200€) https://kindernay.com/

som jag inte ens vet om den är tyst…

Finns det något som är hyfsat billigt och som man kan byta på en cykel som nu har Shimano Nexus 7 navväxel? Är Shimano Alfine 11-växlars tystare?

Finns det navväxlar som inte tickar när man rullar och som inte kostar enorma summor? Tycker Shimano Nexus 7 låter rätt mycket när man inte trampar. Är kanske en vanesak och känner mig petig men stör mig på det. Har letat lite och förstått att Shimano en gång i tiden tillverkade en växel som var tyst men att den bara går att få att få tag på begagnad.

Har även hittat svindyra (1200€) https://kindernay.com/

som jag inte ens vet om den är tyst…

Finns det något som är hyfsat billigt och som man kan byta på en cykel som nu har Shimano Nexus 7 navväxel? Är Shimano Alfine 11-växlars tystare?
Beror ju på vad man anser tyst. Nexus 8 låter inte jättemycket, med testa.

Och hur fungerar ett byte av till exempel nexus 7 till nexus 8 eller rohloff, hur mycket mer saker på cykeln måste bytas ut? Bromsar?

Nexus 8 kanske finns att provlyssna lite var stans, men hur är det med Rohloff i Stockholm?

Du kan köpa ett komplett hjul med Alfine 11-nav med växelreglage och monteringsdetaljer som funkar för både fälg och skivbroms för 329€ här.
Men kolla kolla fraktkostnaden den kan kosta en del, senast jag beställde från dem var den 24€.

Sammanfattningsvis Alfine 8, 11 eller Rohloff (14vx), givetvis remdrift om det ska va tyst.
Resten är en ren penningfråga :-)

Du kan köpa ett komplett hjul med Alfine 11-nav med växelreglage och monteringsdetaljer som funkar för både fälg och skivbroms för 329€ här.
Men kolla kolla fraktkostnaden den kan kosta en del, senast jag beställde från dem var den 24€.
Bästa svaret hittills. Men hur vet jag om det är stor skillnad från Nexus 7? Eftersom som jag inte är kunnig nog att montera själv så blir det arbetskostnad också, så inte helt gratis. Men jag är petig nog för att det ska vara värt det, det blir kanske också bättre växlingsegenskaper i övrigt

Nexus 8 hamnar på kanske tyst. Jag har en SG-8R36 och den är knäpptyst, men jag tror det finns enklare versioner av 8'an som låter lite mer.

Nexus 8 o Alfine 8/11 finns med trigger-växlare så man slipper grip-shift också.

Kan också reka cnc-bike.de

vilket nav som helst blir tystare med tiden och även med extra fett runt gripklorna.

men överdriv inte, de skall kunna röra sig även i kyla.

själv störs jag inte av tickandet, man trampar ju ändå för det allra mesta, och även om vissa växelnav tickar på vissa av sina växlar även då, brukar det vara ett lugnare ljud.

frirullsljudet är förresten användbart när man kör ifatt någon och på ett diskret sätt vill påvisa att man nog önskar köra om;)

Jarla Cykel kunde göra bytet för nånstans 700-1000kr så nu måste jag bara skaffa mig en uppfattning om det är tystare

Men hur vet jag om det är stor skillnad från Nexus 7?
Den enda som kan svara på om skillnaden är tillräcklig för dig är du själv (smart svar, eller hur?)
Men cyklar med Alfine-nav finns hos "alla" cykelhandlare så varför inte besöka någr och be att få provcykla?
Ett par saker bara
Det Alfine-11 nav CNC-bike säljer är det ursprungliga SG-S700 som tillverkades 2011-2017. Shimano lanserade ett uppdaterat nav 2018, SG-S7001-11, om jag har förstått rätt skall skillnaden mellan dem vara vara minimal. Om det öht är ngn skillnad i navljud har jag ingen aning om (men jag tvivlar)
En sak som kanske står tidigare i tråden: Alfine-nav har inte fotbroms utan endast handbroms , Nexus 7 verkar finnas med både fot och handbroms.

Eftersom som jag inte är kunnig nog att montera själv så blir det arbetskostnad också, så inte helt gratis. Men jag är petig nog för att det ska vara värt det, det blir kanske också bättre växlingsegenskaper i övrigt
Om din nuvarande cykel har ett bakhjul med navväxel är det enkelt att byta, särskilt med fälgbroms. Men annars borde "alla" handlare som säljer cyklar med alfinenav och har åtminstone en enkel verkstad kunna göra det åt dig.

Den enda som kan svara på om skillnaden är tillräcklig för dig är du själv (smart svar, eller hur?)
Men cyklar med Alfine-nav finns hos "alla" cykelhandlare så varför inte besöka någr och be att få provcykla?
Ett par saker bara
Det Alfine-11 nav CNC-bike säljer är det ursprungliga SG-S700 som tillverkades 2011-2017. Shimano lanserade ett uppdaterat nav 2018, SG-S7001-11, om jag har förstått rätt skall skillnaden mellan dem vara vara minimal. Om det öht är ngn skillnad i navljud har jag ingen aning om (men jag tvivlar)
En sak som kanske står tidigare i tråden: Alfine-nav har inte fotbroms utan endast handbroms , Nexus 7 verkar finnas med både fot och handbroms.

Om din nuvarande cykel har ett bakhjul med navväxel är det enkelt att byta, särskilt med fälgbroms. Men annars borde "alla" handlare som säljer cyklar med alfinenav och har åtminstone en enkel verkstad kunna göra det åt dig.
Det är handbroms och Tektro HD-M285 hydraulisk skivbroms i både fram och bak
Ett par saker bara

Har provat Alfine 8 nu och det ÄR skillnad

CNC säljer kompletta hjul med Alfine 8-nav, nya SG-S7001-8, med växelreglage och monteringsdetaljer för 189€ här.
Skulle du vilja ha ngn annan fälg kan han säkert bygga ett sådant hjul åt dig.

Det är ett tydligt tecken på att man cyklar i medvind, att man hör en massa saker från cykeln. - Så det kan vara en lösning.
Jag tycker det låter litet förnämt när det tickar från navet, och det tyder på att navet funkar bra.

Tillbaka
Topp