Navväxel strular

jzjz

Medlem
Navväxel strular
Köpte en begagnad cykel till ett av barnen, tre-växlad med växeln i navet.
Testade inte ordentligt när jag köpte den och sen märkte jag att när man cyklar blir det då och då som att växeln hamnar i ”friläge” .
Dvs man trampar halvt till helt varv innan det blir motstånd och hjulet börjar röra sig.

Något som går att fixa genom yttre justeringar eller måste man plocka isär allt ?

Navväxel strular
IMG_4077.jpeg

Navväxel strular

Tjena!

Börja med att justera, det är ganska enkelt att känna var lägena är genom att dra i kedjan. Speciellt växel 2, jag brukar alltid justera efter den. Reglaget i läge 2, lätta på plasthylsan lite genom att trycka på den lilla metalflärpen, dra ut kedjan till du känner läge 2, tryck in svarta hylsan så att vajern blir spännd i det läget, jag brukar kolla på länkarna på kedjan och jämföra med när man håller kedjan i rätt läge. Prova sen att växla igenom alla tre lägena, går den inte upp i trean så har du spänt lite för mycket.
Rappar det fortfarande så behövs navet servas.

Navväxel strular
när du går från tvåan till trean, ska vajern hamna i ett läge där den precis är på gränsen till att vara uppspänd.

en exaktare metod än att leta efter läget för tvåans växel, vilket har en ganska stor latitud.

kolla också att både vajern och den lilla kedjan löper lätt, dvs att fjädern i navet orkar dra in dessa efterhand som snabbare växlar skall i.

slutligen om vajern är på väg att gå av, sker det vanligen uppe i växelhandtaget. innan den går helt av krånglar växellägena en del.

Tillbaka
Topp