Nekad resa med hopfälld Brompton på VR Snabbtåg

pretus

Medlem
Jag vill varna andra som planerar att resa med en hopfällbar cykel på VR Snabbtåg och samtidigt höra om fler har råkat ut för samma sak.

Den 27 juli skulle jag resa från Göteborg till Stockholm med VR. En del av resan utfördes med ersättningsbuss. När jag skulle gå ombord blev jag nekad att följa med eftersom jag hade med mig en Brompton C Line.

Cykeln var helt hopfälld och täckt med överdrag. Hopfälld mäter den 58,5 × 56,5 × 27 cm och var alltså ett kompakt och lätt hanterbart kolli. VR:s personal uppgav att jag inte fick följa med på bussen eftersom cykeln senare inte skulle tillåtas på tåget.

Jag har tidigare rest med VR omkring tjugo gånger med samma cykel, hopfälld och förpackad på samma sätt, senast några dagar tidigare på resan till Göteborg. Den här gången kunde jag inte genomföra någon del av resan och har därför begärt full återbetalning.

VR:s information verkar inte tydligt skilja mellan en vanlig cykel och en helt hopfälld cykel som transporteras i överdrag. Fram till dess att VR klargör sin tillämpning finns det alltså en risk att man nekas resa, även om man tidigare har fått ta med samma cykel.

Har någon annan blivit nekad att resa med en hopfälld Brompton eller annan vikcykel på VR Snabbtåg? Jag återkommer i tråden när jag fått svar från VR.

Jag vill varna andra som planerar att resa med en hopfällbar cykel på VR Snabbtåg och samtidigt höra om fler har råkat ut för samma sak.

Den 27 juli skulle jag resa från Göteborg till Stockholm med VR. En del av resan utfördes med ersättningsbuss. När jag skulle gå ombord blev jag nekad att följa med eftersom jag hade med mig en Brompton C Line.

Cykeln var helt hopfälld och täckt med överdrag. Hopfälld mäter den 58,5 × 56,5 × 27 cm och var alltså ett kompakt och lätt hanterbart kolli. VR:s personal uppgav att jag inte fick följa med på bussen eftersom cykeln senare inte skulle tillåtas på tåget.

Jag har tidigare rest med VR omkring tjugo gånger med samma cykel, hopfälld och förpackad på samma sätt, senast några dagar tidigare på resan till Göteborg. Den här gången kunde jag inte genomföra någon del av resan och har därför begärt full återbetalning.

VR:s information verkar inte tydligt skilja mellan en vanlig cykel och en helt hopfälld cykel som transporteras i överdrag. Fram till dess att VR klargör sin tillämpning finns det alltså en risk att man nekas resa, även om man tidigare har fått ta med samma cykel.

Har någon annan blivit nekad att resa med en hopfälld Brompton eller annan vikcykel på VR Snabbtåg? Jag återkommer i tråden när jag fått svar från VR.
om du frågar denna firma med bland de värsta bagageregler jag sett om att ta med en paketerad hopfälld cykel kan du nog räkna med att svaret blir nej? trots att eu från och med denna sommar påbjuder fyra cykelplatser per tåg ponerat att det är nytt eller renoverat.

om du däremot frågar om att ta med en väska med måtten du anger utan att nämna innehållet lär ett undantag beviljas. trots att den formellt sett har ett av sina mått över gräns.

har åkt fjärrtåg, lokaltåg, spårvagn, tunnelbana och buss under ca 25 år med brompton. har väl blivit ifrågasatt av personal kanske tre gånger. en klar majoritet hälsar snarare vänligt när man närmar sig sig 'deras' fordon.

fodral har jag med endast i undantagsfall. är väl ändå lämpligt ha med sig i miljöer där det är ovanligt ta med sig hopfällda cyklar. när jag flyger använder jag en anonymiserad rullväska från thailändska vincita. den rymmer också lämplig mängd bagage.

om jag efter din berättelse mot förmodan skulle välja att åka med vr, fick det väl bli med den väskan.

Hade du med nåt ytterligare bagage? Reglerna är ju ganska tydliga - ett bagage per resenär, inga cyklar.
Sant. Hade en liten väska för att koppla till Brompton.

Poängen med en sådan cykel är att ta med på tåg och buss. Slutsatsen är att det inte går att resa med en vikcykel med VR. Med SL, Västtrafik och SJ var det inga problem.

Sant. Hade en liten väska för att koppla till Brompton.

Poängen med en sådan cykel är att ta med på tåg och buss. Slutsatsen är att det inte går att resa med en vikcykel med VR. Med SL, Västtrafik och SJ var det inga problem.
Intressant att ett bolag där man har så njugg attityd mot folk med bagage kan upphandlas.

om du frågar denna firma med bland de värsta bagageregler jag sett om att ta med en paketerad hopfälld cykel kan du nog räkna med att svaret blir nej? trots att eu från och med denna sommar påbjuder fyra cykelplatser per tåg ponerat att det är nytt eller renoverat.

om du däremot frågar om att ta med en väska med måtten du anger utan att nämna innehållet lär ett undantag beviljas. trots att den formellt sett har ett av sina mått över gräns.

har åkt fjärrtåg, lokaltåg, spårvagn, tunnelbana och buss under ca 25 år med brompton. har väl blivit ifrågasatt av personal kanske tre gånger. en klar majoritet hälsar snarare vänligt när man närmar sig sig 'deras' fordon.

fodral har jag med endast i undantagsfall. är väl ändå lämpligt ha med sig i miljöer där det är ovanligt ta med sig hopfällda cyklar. när jag flyger använder jag en anonymiserad rullväska från thailändska vincita. den rymmer också lämplig mängd bagage.

om jag efter din berättelse mot förmodan skulle välja att åka med vr, fick det väl bli med den väskan.
Tack med tipset med Vincita. Det blir tyvärr lite mera invecklande än att bara cykla till stationen. Lättare är att undvika VR.

VR:s regler verkar rätt tydliga och rätt så begränsande.
1 st bagage utöver typ "handbagage" men en vikcykel i fordral
borde ju hålla sig inom storleksgränserna.

Men de har också denna text på sidan:
"Cyklar/Elsparkcyklar/Specialbagage
Cyklar är av säkerhetsskäl tyvärr inte tillåtna ombord på tåget.
Elcyklar/elsparkcyklar, el-scootrar, el-mopeder eller liknande fordon får ej medtagas ombord på grund av brandrisk.
Vi har heller inte möjlighet att ta emot specialbagage såsom golfbagar, SUP-brädor, skidor eller liknande utrustning."

Personalen följde säkert reglerna men det verkar lite osmidigt.....

Intressant att ett bolag där man har så njugg attityd mot folk med bagage kan upphandlas.
Men är det VR:s fjärrtåg mellan Göteborg och Stockholm som avses (och det verkar vara så)
är väl den trafiken inte någon upphandlad trafik, utan ren kommersiell trafik.

Det var/är något som VR tog över från MTR Express när de gav upp (inte lyckades få lönsamhet).

Fast en ren kommersiell trafik kanske borde vara lite öppnare för olika typer av resenärer
och deras behov och önskemål?

Sthlm-Gbg är väl inte en upphandlad
VR:s regler verkar rätt tydliga och rätt så begränsande.
1 st bagage utöver typ "handbagage" men en vikcykel i fordral
borde ju hålla sig inom storleksgränserna.

Men de har också denna text på sidan:
"Cyklar/Elsparkcyklar/Specialbagage
Cyklar är av säkerhetsskäl tyvärr inte tillåtna ombord på tåget.
Elcyklar/elsparkcyklar, el-scootrar, el-mopeder eller liknande fordon får ej medtagas ombord på grund av brandrisk.
Vi har heller inte möjlighet att ta emot specialbagage såsom golfbagar, SUP-brädor, skidor eller liknande utrustning."

Personalen följde säkert reglerna men det verkar lite osmidigt.....
Jag tyckte inte att det var så tydligt. Vikcyklar är precis en lösning där det inte är tillåtet med vanliga cyklar. (Det är säkert anledningen till att jag kunde ta med den många gånger.) Varför skriva att elcyklar inte är tillåtna när cyklar inte är tillåtna ;-)

Bara man vet vad som gäller.

Åkte med VR till GBG för 2 veckor sen, tryckte på "jag reser med barnvagn" vid köpet. Vad jag transporterar mina barn med är min sak tänker jag. Med pådraget överdrag och bajonettfattade pedaler så är cykeln mindre än en barnvagn och placerades i bagagehyllan.

Alltså jag har flera ryggsäckar å spö väskor som är Långt bängligare än det där å dra med mig å jag får alltid åka med?

Det är väl en för Dyr kostnad om den försvinner eller skadas .

Samtidigt tillåter VR cyklar på tåg på hemmaplan så mina förhoppningar var stora när dom började trafikera sträckan.
Minns att jag skrev ett inlägg på deras fb-sida där jag välkomnade en ny operatör med annan ideologi än SJ.

Min kverulantparanoia slog till när jag läste svarskommentaren, samma litania angående "säkerhet" som SJ's mantra. Ovilja att köpa vagnar som lätt hade kunna lösa problemet. Bläh!

bara som kontrast när det gäller servicegrad, var jag till det stora sjukhuset på datortomografi i morse. kontroll av en trippel nackfraktur.

brommien drog jag hopfälld efter mig upp i hissen, in på avdelningen, i sin styrstam. brukar i liknande ärenden gärna visa lite hänsyn och ställa den i korridoren utanför röntgenlabbet.

men nej; brommien anmanades följa med in. fick stå där medan undersökningen pågick några minuter.

oklädd utan fodral.

Railjet, ÖBB:s premiumtåg i Österrike, verkar betydligt mer välkomnande (ursäkta suddig bild). De har också vanliga cykelplatser.

Bilagor

• IMG_20250803_194825.webp
    IMG_20250803_194825.webp
    401 KB · Besök: 150
Som kontrast kan jag berätta att Hallandstrafikens vanliga linjebuss mellan Halmstad och Hyltebruk tog med en vanlig cykel från Torup när passagerarna blev hänvisade till den bussen när Krösatåget inte kunde fortsätta.
Föraren till bussen tåg på sig handskar och fäste cykeln där bak.

Vad sjukt. Blir bara svårare och svårare. Jag reste Sthlm-Gbg en gång med vanlig cykel på Flixtrain. Riktigt bra. Hoppas det finns kvar.

Alltid bökigt med avgränsningar. Enklare att säga nej så länge det går att fylla tågen ändå...

VR beter sig inte bra i Sverige, på nåt sätt.
Samtidigt tillåter VR cyklar på tåg på hemmaplan så mina förhoppningar var stora när dom började trafikera sträckan.
Minns att jag skrev ett inlägg på deras fb-sida där jag välkomnade en ny operatör med annan ideologi än SJ.

Min kverulantparanoia slog till när jag läste svarskommentaren, samma litania angående "säkerhet" som SJ's mantra. Ovilja att köpa vagnar som lätt hade kunna lösa problemet. Bläh!

Som kontrast kan jag berätta att Hallandstrafikens vanliga linjebuss mellan Halmstad och Hyltebruk tog med en vanlig cykel från Torup när passagerarna blev hänvisade till den bussen när Krösatåget inte kunde fortsätta.
Föraren till bussen tåg på sig handskar och fäste cykeln där bak.
Hallandstrafiken brukar sköta sig bättre än Skånetrafiken, trots att det är cykelhängare bak på Skånetrafikens bussar också.

Alltid bökigt med avgränsningar. Enklare att säga nej så länge det går att fylla tågen ändå...
Om de nu inte drar på sig så mycket "badwill" genom ryktesspridning att de förlorar kunder på det. Fullständigt idiotiskt att ens fundera på att förbjuda en ihopvikt cykel om en väska i samma storlek hade fått passera.

Vad sjukt. Blir bara svårare och svårare. Jag reste Sthlm-Gbg en gång med vanlig cykel på Flixtrain. Riktigt bra. Hoppas det finns kvar.
Nix den är numera DNS. Men alternativ finns ju med bl.a Örebro dit Västtrafik och Mälartåg går "normalt". Tyvärr innebär datorisering att det inte alltid går att boka via appen eller ens från Göteborgs C då personalen där har väldigt bristfällig kunskap i allt annat än vad dom kan utläsa på en dataskärm.

Gbg - Herrljunga- Örebro verkade inte finnas i deras system. Tack vare en veteran-konduktör så lyckades min resa genomföras med stor cykel då barnarbeten gjorde att endast SJ stod som operatör. Herrljunga- Örebro gick med lite mindre tåg (Västtrafik) och 34 stopp senare stod jag på perrongen i Örebro. Den resan fanns ej i appen och ej heller i personalens system.

Grundproblemet är att alla appar/system inte har programmerats för "ta med cykel" som variabel. Logistiken haltar och så länge ingen bryr sig så kommer detta att vara ett gissel för oss på två (eller fler) hjul. När jag måste ta tåg med cykel p.g a olika omständigheter så är det en hel del pusslande som ska till nu när man låter vissa företag bedriva spårbunden trafik utan att ta hänsyn till direktiven.

Hur kan VR ens fått tillstånd från början?

Åkt två gånger med Brompton på VR. Första gången ställde jag cyklarna (2 st) i bagagehyllan som bara finns i en vagn och det var inga problem. Andra gången satt vi i en annan vagn och vart det ganska mycket diskussion. Vi hade dock lämnat stationen så de slängde inte av oss. Däremot så fick jag reda på både att brompton inte var tillåtna och att de brukade passa under sätena.

Det slutade i alla fall med att våra två cyklar fick åka i konduktörens arbetsrum, så bra service till slut ändå. Får se om VR anpassar sig till de nya EU-reglerna och börjar tillåta cyklar som får plats.

Åkte med VR till GBG för 2 veckor sen, tryckte på "jag reser med barnvagn" vid köpet. Vad jag transporterar mina barn med är min sak tänker jag. Med pådraget överdrag och bajonettfattade pedaler så är cykeln mindre än en barnvagn och placerades i bagagehyllan.
du inkluderade alltså din iofs förklädda brompton i begreppet gånghjälpmedel för barn..?

smart upplägg. det borde också innebära att det finns reserverat utrymme för den, möjligen att man får sitta i dess närhet...

var det någon interaktion i saken med personalen?

Här är min teori angående det generella trögheten att få till övergripande "cykelvänlighet" på tåg i Sverige: Problemet är vårt svenska lynne där allt måste mätas i en begränsad resultatenhet. Dvs ekonomerna räknar inte hem cykelplatser på tåget, inom den snäva resultatenhet eller utefter den regelbok de har tillhanda. Att snegla utanför resultatenhetens regelbok är big no no för oss svenskar, och kanske i synnerhet för vissa yrkesgrupper.

Att ta två steg tillbaka och våga lita på magkänslan, att något indirekt skapar bättre trivsel, funktion och i förlängningen även ekonomi, trots att det inte går att bevisa i ett Excelark är något vi ofta har svårt för i Sverige. Rädslan för att en enskild satsning ska bli fel väger ofta tyngre än att 99 andra blir rätt.

du inkluderade alltså din iofs förklädda brompton i begreppet gånghjälpmedel för barn..?

smart upplägg. det borde också innebära att det finns reserverat utrymme för den, möjligen att man får sitta i dess närhet...

var det någon interaktion i saken med personalen?
Nix men jag hade dragit en vit lögn om vad som döljer sig under skynket, det är ju bara lite hjul som syns. Jag ställde den bara i bagageutrymmet närmast där jag hade uppsyn för att motverka otrevligheter.

Här är min teori angående det generella trögheten att få till övergripande "cykelvänlighet" på tåg i Sverige: Problemet är vårt svenska lynne där allt måste mätas i en begränsad resultatenhet. Dvs ekonomerna räknar inte hem cykelplatser på tåget, inom den snäva resultatenhet eller utefter den regelbok de har tillhanda. Att snegla utanför resultatenhetens regelbok är big no no för oss svenskar, och kanske i synnerhet för vissa yrkesgrupper.

Att ta två steg tillbaka och våga lita på magkänslan, att något indirekt skapar bättre trivsel, funktion och i förlängningen även ekonomi, trots att det inte går att bevisa i ett Excelark är något vi ofta har svårt för i Sverige. Rädslan för att en enskild satsning ska bli fel väger ofta tyngre än att 99 andra blir rätt.
Sen har vi ju "Bilverket" som är min egentliga ärkefiende. Dom arbetar helt emot sitt uppdrag och bygger vägvajer kors och tvärs helt utan hänvisningar för dom trafikslag som ska inkluderas i deras uppdrag. Dessutom kunde (kan?) dom inte ge exakt rikstäckande information var i landet dessa vägar byggts om då det sker regionalt.

Ok fast jag förstår inte, det enda erfarenheten jag har av järnvägen är som resenär och spelet Railroad Tycoon.
Det finns ingen som ställer krav på dom. VR kör även Öresundståg. Där är det 6 cykelplatser i varje tåg. Det är ett krav från beställaren, dvs Öresundståg AB, som ägs av regionerna osv

Fanns det lagstiftning, så skulle dom inte få köra sina egna linjer/tåg utan cykelplatser.

Avreglering, privatisering och upphandlingshelvetet bär skulden.

VR kör även Norrtåg, där är det raka besked och ihopfällbar cykel rekommenderas.
"Ja, du får ta med en cykel kostnadsfritt på Norrtågs tåg. Det finns plats för tre cyklar per tåg. Ytorna går inte att förboka – cyklar tas med i mån av plats och kan nekas vid hög beläggning av säkerhetsskäl.

Endast vanliga cyklar får tas med, inte tandemcyklar, cykelkärror eller andra skrymmande fordon. Cykeln får väga max 30 kg och ska placeras på anvisad plats i tåget. Vid hög beläggning kan cyklar nekas ombord, eftersom säkerheten och framkomligheten ombord alltid prioriteras.

Vill du vara säker på att få med cykel rekommenderas hopfällbar pendlarcykel. Alternativt kan cykeln tas med som specialbagage om den är nedpackad i väska (max 140 × 40 × 95 cm), där du själv hanterar den ombord.

Vid ersättningstrafik kan Norrtåg inte garantera att cykeln kommer fram samtidigt som du, prata med tågpersonalen. Reglerna gäller Norrtåg; för Nattåget / andra operatörer gäller deras regler. Tänk på det om du bokar en sammanhängande resa
"https://norrtag.se/fragor-och-svar/far-jag-resa-med-cykel/

Tillbaka
Topp