Nerve AM 6.0 eller Meta 5.5.2?

Torsken

Ny medlem
Hej. Är ny här och är sugen på att köpa cykel. Har tänkt mig en AM-hoj.
Just nu står det mellan Commencal meta 5.5.2 (L) eller Canyon Nerve AM 6.0 (L).
Jag kommer inte att ha möjlighet att provcykla dem då jag bor för bökigt till.
Vilken tycker ni jag skall välja eller har ni andra förslag i den prisklassen?
Tacksam för hjälp.

Tjaba,

har en splajtans ny Nerve AM 6.0 och är hittils toknöjd med den!
Min första heldämpade dock, så har ju inte jätte mycket att jämföra med som jag cyklat mycket på tidigare.
Jag sitter jävligt bra på den iaf. o har mycket lättare att komma upp för diverse branter som jag inte fixade med min gamla framdämpade Avanti.
Bromsarna e brutala, har redan flygit över styret när jag egentligen bara skulle stanna lite snällt för ett rödljus.
Bromsarna gör den lite svår för tillfället o cykla på bakhjulet med så de greppar nått löjligt, men ngn kilometer har det blivit iaf.!
Dämparna håller jag fortfarande på o ställa in (främst tryck och rebound på bakdämparn som jag pillar på), men kan ju säga att jag inte har lika ont i baken längre efter turerna :-D
Slängde iväg stora drevet fram o ersatte med bashguard istället, men är inte helt 100% nöjd med utväxlingen på mitten drevet.
Ej heller helt nöjd med växelreglaget då jag tidigare hade tum/pekfinger reglage, Nerven kommer med tumme/tumme reglage... kanske vanesak, men otroligt störande. Blivit en del fel växlingar hittils.

Men överlag så känner jag att den o jag kommer jävligt bra överens och jag kan klart rekommendera den.
Är ca 183cm lång och kör på en Medium size (18,5").
De har ju deal på den nu dessutom, så passa på!

Jag köpte mig en begagnad Nerve 6,0 AM (från -07) här från forumet för nån månad sedan, finns modellen verkligen kvar under det namnet nu? Har dock inte hunnit prova den fullt ut än pga en utlandsresa, plus en sjukt seg förkylning/halsont. Är dödligt cykelsugen! Tycker hojjen verkar väldigt lovande, har väl bara två saker som jag går och funderar på, dels är ju hojen lite tung, plus att det undrer ramröret tycks vara byggt av gods från en ölburk. Men jag tror denna hoj kommer ge sjukt mycket skoj för pengarna! Är väl hyfsat likvärdiga prylar på dem eller, hur skiljer sig priset?
Good luck
/Rickard

Jag har haft en Nerve AM8-08 i ett år nu. Jag lyckades också bromsa mig över styret en gång i höstas. Dessutom på cykelbanan så det var extra pinsamt. Men man vänjer sig. Jag föredrar faktiskt t/t reglagen före tumme/pekfinger.

Tack för alla svar.
Det låter bra. Priset på de båda cyklarna är ganska lika. Var först inne på att beställa en Meta från england men sedan hittade jag Nerven till sänkt pris och då blev jag intresserad av den också. Nu lutar det mer åt Nerven. Vi får se.
Är svårt att koncentrera sig på jobbet nu när jag bara tänker på cykel.

Båda ska väl vara trevliga AM-ramar. För att få fler svar så kan du lägga upp specarna här, så blir det lättare att jämföra, många är för lata för att googla (inklusive mig själv)

Båda är bra val och mycket för pengarna!

Personligen skulle jag valt meta-femman för att den är en single pivot och för att den har en Float istället för Talas fram. Talas har konstiga dämpkurvor och dyker igenom slaget för lätt vid hård körning.

Nåväl, båda är bra val som sagt. Bara småsaker som skiljer.

Metafemman får lite slackare styrvinkel igen till 09 (runt 67grader) läste jag.

Jag skulle nog tittat på den här builden istället :
http://www.merlincycles.co.uk/custo...bikes/2009-commencal-meta-5-custom-build.html

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp