Nettopris/Utpris

Lekeberg

Aktiv medlem
Nettopris/Utpris
Såg min lokala cykelhandlares nettoprislista häromdagen.

En hoj som jag får betala 5000:- för köper han in för 2500:-.
En hoj för 10000:- köper han in för 5500:-.
En hoj för 20000:- köper han in för 11500:-.

Jag anser att det finns goda marginaler att pruta på i vår svenska värld av cyklar. Däremot ger ju en för köparen bra affär vid cykelköpet förhoppningsvis en i förlängningen bra affär för cykelhandlaren i form av kompletteringar som kläder, belysning och extrautrustning men framför allt reparationer och service. Pruta på! Och var inte rädd för att göra någon ledsen eller arg. Affärer är affärer.

(Den här tråden kommer säkert att väcka känslor hos många. Jag menar inget illa, ser helt enkelt prutandet som affärer och inte personliga påhopp. Om man inte är nöjd med priset, vare sig man är köpare eller säljare, ska man inte genomföra affären. Vill också tillägga att pruta ska man göra för att få möjlighet att köpa det man vill ha men annars inte har råd med. Har man råd och tycker att man gör en bra affär till ordinarie pris ska man inte pruta.)

Nettopris/Utpris
Jepp... pruta skall man men inte behöver man komma ner till nettopriset. Utan till ett pris som är bra för båda. Ca 20-25% är ett passligt prutningsprocent från ordinarie pris.
Man måste sälja en sjutusans mängd cyklar om man skall ha bara ha en 1000 lapp i vinst. Vilket inte alla tänker på.

Nettopris/Utpris
okay.

en cykel som säljs för 20 000 kr betalar handlaren 14 375 kr för iklusive moms. och så ska det utgå 10%rabatt till den lokala cykelklubben. då tjänar han 3 625 kr på den cykeln, för en cykel på nästan 6 ggr pengarna. och så ska han ge livstids service på den.

mkt gynsamt. det måste vara en av de mest lukrativa brancherna.

oj, jag glömde att lokalhyra skulle betalas, personalen avlönas, elräkningen ska betalas och cykelaffärens ägare vill väl helst ha lite mat i magen och tak över huvudet också. och hur många 20 000 kr-cyklar tror ni säljs om dagen?

men du har helt rätt Lekeberg, pruta på där det går att pruta. men tänk på att många handlare kanske redan har prutat ner priset själva på produkterna för att kunnan ha konkurrenskraftiga priser. och en handlare som anstränger sig för att vara just kanske inte tycker det är så kul i längden att mer eller mindre bli förfrågad om att göra förlustaffärer på cyklar.

och det där med att i förlängningen få bra kontakt med butiken. lycka till om din handlare ser den här tråden :)

danky_xv.. pruta ner 25%.. då är vi nere på 625 kr i vinst på cykeln. då tjänar cykelhandlaren mer på att sälja lite kläder till dig.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg min lokala cykelhandlares nettoprislista
> häromdagen.
>
> En hoj som jag får betala 5000:- för köper han in
> för 2500:-.
> En hoj för 10000:- köper han in för 5500:-.
> En hoj för 20000:- köper han in för 11500:-.

Är nettopriserna ex moms så blir det inte så stor marginal.
Cykelhandlaren måste tjäna lite också annars kan han inte betala hyran och får slå igen.

Nettopris/Utpris
micke s. skrev:
> okay.
>
> en cykel som säljs för 20 000 kr betalar handlaren
> 14 375 kr för iklusive moms. och så ska det utgå
> 10%rabatt till den lokala cykelklubben. då tjänar
> han 3 625 kr på den cykeln, för en cykel på nästan
> 6 ggr pengarna. och så ska han ge livstids
> service på den.
>

Tanken var väl inte att man skulle pruta på en cykel som redan var nersatt 10%?
Rabatten till cykelklubben visar ju bara att det finns ett visst utrymme.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> (Den här tråden kommer säkert att väcka känslor
> hos många. Jag menar inget illa, ser helt enkelt
> prutandet som affärer och inte personliga påhopp.

Äsch, ta det inte så illa. Killen menade det bara som konsumentupplysning. Att butiker köper varan till ett lägre pris är ju inget som är konstigt.

> Jag anser att det finns goda marginaler att pruta
> på i vår svenska värld av cyklar.

Du har just bevisat att det inte finns det. Den marginalen som visas i ditt exempel är inte särskilt bra.
Lägg sen in att varje försäljningstillfälle kräver mycket personaltid, både före och efter avslutad affär, då blir ekvationen ännu sämre, och som Johrn påpekar är ju en grossistprislista ex. moms men ett konsumentpris är alltid inkl. moms. Så börja med att lägga på 25% på inpriset och dra bort 25% från utpriset.

Nettopris/Utpris
Markus F skrev

> Lägg sen in att varje försäljningstillfälle kräver
> mycket personaltid, både före och efter avslutad
> affär, då blir ekvationen ännu sämre, och som
> Johrn påpekar är ju en grossistprislista ex. moms
> men ett konsumentpris är alltid inkl. moms. Så
> börja med att lägga på 25% på inpriset och dra
> bort 25% från utpriset.

Bolag får tillbaka momsen de betalar.

Nettopris/Utpris
Om nettopriset var inklusive moms eller exklusive spelar väl inte så stor roll? Momsen får man väl tillbaka när man redovisar sina affärer till skattemyndigheten? Observera att detta är en fråga så bli inte arga.

Jag menar fortfarande att det finns ganska gott om marginal att pruta på, trots att cykelhandlaren precis som alla andra måste, betala de omkostnader det innebär att driva en butik. Alla dessa måste han ju räkna in i sina kalkyler vid en affär. Igen, han genomför nog inte affären om den inte går ihop. Eftersom man som cykelhandlare, som sagt ovan, inte säljer så många cyklar per vecka, eller rent av per månad, är det ju rimligt att pålägget på nettopriset är så högt som det är.

Vad gäller rabatter till lokala cykelklubben så får man väl hoppas att cykelhandlaren gett sig in i det avtalet med klubben i hopp om att sälja cyklar han annars inte skulle sålt och därför ger 10% rabatt.

Micke S, vilken cynisk syn du har på cykelhandlaren. Du får det att låta som att vara cykelhandlare är ett riktigt jobbigt och tråkigt yrke. Jag hoppas att de som bestämmer sig för att öppna en cykelaffär gör det för att de i första hand GILLAR idéen. Såklart att det alltid finns omkostnader men de måste man ju räkna in! Om handlaren är så sur och trött på kunder att han inte kan diskutera priserna utan blir ledsen och tar åt sig personligen när någon föreslår ett för honom orimligt pris ska han nog inte stå på posten som säljare. Om han dessutom tänker fortsätta vara sur på en kund som han sålde en cykel för billigt till så gör han två fel: Först vid försäljningen när han gick ner så mycket att han blev besviken och för det andra i den fortsatta kontakten med en kund som istället kunde vara en nöjd kund som i fortsättningen får höra "men du fick ju cykeln till ett fantastiskt pris, så mer än tio procent tänker jag inte ge dig på de här nya däcken" och dessutom vara en nöjd kund som bara har gott att säga om handlaren.

Nettopris/Utpris
Ja, det stämmer. Men utgående moms är fortfarande en ett större belopp.

Det spelar ingen roll om vi diskuterar det här mer, konsumentförsäljning av cyklar är en bransch med dålig lönsamhet, det är uppenbart när man tittar på siffrorna.
Så ur den aspekten var det bra att få se de grossistpriser som Lekeberg hänvisade till.

Biker skrev:

>
> Bolag får tillbaka momsen de betalar.

Nettopris/Utpris
Inte riktigt så

Det ska redovisas skillnaden mellan ingående och utgående moms vid årets slut.
Alltså har man betalt mer moms än vad man har fått in momspengar så får man pengar tillbaka.
Och givetvis har man fått in mer momspengar än vad man har betalt så får man betala.

Men har man ett företag i detaljhandeln som har betalt moms än vad man har fått in, så bör man nog tänka över sin affärside:-)

ha det
Jan

Lekeberg skrev:
> Om nettopriset var inklusive moms eller exklusive
> spelar väl inte så stor roll? Momsen får man väl
> tillbaka när man redovisar sina affärer till
> skattemyndigheten? Observera att detta är en fråga
> så bli inte arga.

Nettopris/Utpris
Markus F skrev:
> Ja, det stämmer. Men utgående moms är fortfarande
> en ett större belopp.

Men räknar man med den "förlusten"? (Vill veta, kan inte det där riktigt.)

> Det spelar ingen roll om vi diskuterar det här
> mer, konsumentförsäljning av cyklar är en bransch
> med dålig lönsamhet, det är uppenbart när man
> tittar på siffrorna.
> Så ur den aspekten var det bra att få se de
> grossistpriser som Lekeberg hänvisade till.

Även cykelhandlare kan deala. Antagligen köper de inte in cyklarna till listpriser, precis som vi konsumenter inte borde. Om handlaren inte köpslår vid inköp av sina cyklar för säsongen och därmed inte har någon prutmån och står för det hela vägen och inte släpper iväg någon cykel för rabatterat pris, så fine. Men jag handlar inte där.

Nettopris/Utpris
Steelisreal_icke inloggad skrev:
> Inte riktigt så
>
> Det ska redovisas skillnaden mellan ingående och
> utgående moms vid årets slut.
> Alltså har man betalt mer moms än vad man har fått
> in momspengar så får man pengar tillbaka.
> Och givetvis har man fått in mer momspengar än vad
> man har betalt så får man betala.

Så om man sköter sina räkenskaper rätt går det jämnt ut vid bokslut?

Nettopris/Utpris
Momsen är en skatt som skall betalas av slutkunden. Som företagare hanterar man bara momsen, utan att den kostar företaget något.

Ex:
Jag renoverar ett kök, och faktuerar kunden 100' inkl. moms. Momsen=20'.
Till renoveringen köper jag material för 50' inkl. moms. Momsen=10'.

Vid årets slut gör jag en deklaration (har enskild firma) och betalar in momsdiffen, 10', till staten. Mao betalar jag in den extra tian (utöver 10' i moms på materialet) som kunden har betalat till mig, och momsen har inte kostat mig något. Den är en summa pengar som jag slår på det jag vill få i arvode.
Glasklart?

Nettopris/Utpris
hmmm..ja i och för sig.

Men allt som genererar en vinst genererar och ett överskott i ingående moms.
Så om det går jämt ut så har du inga pengar över till din och dina anställdas löner(på löner är där ingen moms).
Och lön till mat och hyra måste man ju ha även om det är skoj med cyklar:-)

ha det
Jan

Lekeberg skrev:
> Så om man sköter sina räkenskaper rätt går det
> jämnt ut vid bokslut?
>
> /De bästa dämparna är armarna och benarna!

Nettopris/Utpris
Att butiker i allmänhet lägger på 100% är ju inte direkt någon nyhet ...

Visst, det blir dyrt och resulterar i att folk köper utomlands men någonting försöker väl man allt köpa från den lokala affären för att hålla den vid liv.

Nettopris/Utpris
cacigge skrev:
> Att butiker i allmänhet lägger på 100% är ju inte
> direkt någon nyhet ...
>
> Visst, det blir dyrt och resulterar i att folk
> köper utomlands men någonting försöker väl man
> allt köpa från den lokala affären för att hålla
> den vid liv.

Det är ju just därför jag startade denna tråd. För att vi ska kunna köpa av våra lokala cykelhandlare och slippa vända oss annanstans för de stora köpen. Inte konstigt att konkurrensen från internetbutikerna är hård, men jag handlar mycket hellre hos min lokala cykelhandlare. Då har jag någon att prata med direkt vid problem och dessutom främjar jag vårt lands ekonomi, och den servicen och främjandet är värda ungefär 5-10% extra. Tycker jag. (Ja han finns ju där även om jag inte köpt cykeln hos honom, men kontakten är inte densamma.)

Nettopris/Utpris
Lekeberg! Sverige tjänar inte på att du handlar inom landets gränser, däremot så blir det ingen förlust(import) för staten. Det du gör när du handlar på hemmaplanen är att omfördela pengarna i landet. Enda sättet för Sverige att tjäna pengar är på export.

/Erik

Nettopris/Utpris
Varför tror alla att företag är välgörenhetsinrättningar?

Alla, alla, alla, alla, alla företag gör sitt bästa för att maximera vinsten. Tror man något annat så tror man fel.

Nettopris/Utpris
Hmmm... Med 20-25% rabatt avses ju förståss att handlaren har lagt priset till den proportionen.
Vet iallafall var man kan köpa cyklar för den rabatten! Men hur ligger det riktigt till med handlarens listpris? Är det handlaren eller importören som bestämmer varifrån slutkunden skall börja pruta?
Importören har brukar ju ange ett bruttopris för sina varor. Men handlare får änvända andra (högre eller lägre) listpriser, oftast så används importörens riktpris (bruttopris). Och därifrån dras sedan rabatten.

Nettopris/Utpris
Ja det var ju verkligen jättemarginaler dom hade. Men nu har du ju i alla fall fått lite inblick i handelsvärlden Lekeberg.

Som hemuppgift inför nästa lektion vill vi att du kollar upp vilka marginaler dom har inom klädindustrin.
Både som återförsäljare och importör.

Som extrauppgift kan du ju även kolla vilka marginaler de svenska cykelimportörerna har. Hallmans, Grahns osv.

Nettopris/Utpris
Volvo får in ungefär 100000kr i ren vinst på sina XC90, så spring ut och pruta ner den 100k. Nä, men som sagt. Företagen måste ju få in lite pengar på vad de säljer.

Nettopris/Utpris
eller så handlar man i tyskland som ibland verkar ha priser under det som svenska butiker köper in för..
images

Nettopris/Utpris
Cykel handlarna har riktigt liten marginal om man jämför med många andra brancher. De som säljer förbrukningsmaterial till vissa industrier tar ut enorma pengar i vinst. En jobbarkompis skulle ha lite hydrauldelar till ett projekt han har hemma, han handlade genom ett företag som säljer till större kunder mest. De frågade om han skulle ha grejorna själv och när han skulle det fick han 70% rabatt på deras listpris till kund, det är bra mariginaler det.

Nettopris/Utpris
Drifter skrev:
> Lekeberg! Sverige tjänar inte på att du handlar
> inom landets gränser, däremot så blir det ingen
> förlust(import) för staten. Det du gör när du
> handlar på hemmaplanen är att omfördela pengarna i
> landet. Enda sättet för Sverige att tjäna pengar
> är på export.

Nej min vän. Kortsiktigt sett håller jag med dig. Men jag tittar på samhället vi lever i nu och i framtiden. Om vi resonerar så att det enda vårt land mår bra av är att tillverka och utbilda för export, då kommer vi snart att sitta bakom våra tangentbord och utföra all handel via internet. Våra cykelköp i Sverige bidrar till den tidigare diskuterade momsen men framför allt sysselsättning i form av jobb. Jobb för importören, leverantörerna och cykelhandlaren.

Dessutom är Sveriges tillverkningsindustri på väg utomlands i enorm fart. Eftersom vi hittills varit väldigt duktiga på den fronten men andra krafter, bra exempel Kina, gör det (i många men inte alla fall) lika bra till en tiondel av priset, måste vi bli bra på andra saker som till exempel forskning och tillverkning/utveckling av maskinerna Kina vill ha för sin tillverkning. MEN, vi måste även se till att resten av vår arbetsmarknad fungerar, eftersom inte alla i Sverige kan jobba med dessa exempel.

Nettopris/Utpris
JT skrev:
> Varför tror alla att företag är
> välgörenhetsinrättningar?
>
> Alla, alla, alla, alla, alla företag gör sitt
> bästa för att maximera vinsten. Tror man något
> annat så tror man fel.
>

Såklart. Även jag som konsument. Jag vill få ut så mycket som möjligt av de pengar jag tjänar genom att jobba på ett annat vinstdrivande företag som i sin tur ger mig en lön anpassad till vad det har råd att betala mig.

Senast redigerad av en moderator:
Nettopris/Utpris
Oskar_ skrev:
> jag har hört att http://www.cykellagret.se ligger
> på ca 180% vinst.

Ja, 9900:- för denna med den välkända framgaffeln Alloy Cyk Plus och växelsystemet XXX Ultegra, så förstår jag att de är sugna på att luras lite.

Bilagor

• 35.jpg
    35.jpg
    16.3 KB · Besök: 64
Nettopris/Utpris
Fuck asså! Snåla personer är nog de värsta som finns.Nej det finns nog ännu värre men de ligger högt på listan=)
Betala priset som är annars skit i och handla. Har du rabatt att utnyttja använd det och var glad. Är varan skadad el något annat som du är missnöjd med, be och få nedsatt pris.
Vet folk som kommer in i butiken jag jobbar på och provar ut storlek och sedan går hem och beställer på internet. Hur är man funtad då,
När lekeberg går på konsum och köper en liten burk sylt för 30kr. prutar han då? Använd rean som brukar finnas eller gå med i en klubb som ger rabatt. annars går de ju bra o knata till biltema eller lidl och köpa billga cykeldelar där kvaliten suger pung och betjäningen är obefintlig.

Så tycker jag=)

Hoppas fler än jag var ute o cyklade idag..underbart väder!

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Om nettopriset var inklusive moms eller exklusive
> spelar väl inte så stor roll? Momsen får man väl
> tillbaka när man redovisar sina affärer till
> skattemyndigheten? Observera att detta är en fråga
> så bli inte arga.
>
> Jag menar fortfarande att det finns ganska gott om
> marginal att pruta på, trots att cykelhandlaren
> precis som alla andra måste, betala de omkostnader
> det innebär att driva en butik. Alla dessa måste
> han ju räkna in i sina kalkyler vid en affär.
> Igen, han genomför nog inte affären om den inte
> går ihop. Eftersom man som cykelhandlare, som sagt
> ovan, inte säljer så många cyklar per vecka, eller
> rent av per månad, är det ju rimligt att pålägget
> på nettopriset är så högt som det är.
>
> Vad gäller rabatter till lokala cykelklubben så
> får man väl hoppas att cykelhandlaren gett sig in
> i det avtalet med klubben i hopp om att sälja
> cyklar han annars inte skulle sålt och därför ger
> 10% rabatt.
>
> Micke S, vilken cynisk syn du har på
> cykelhandlaren. Du får det att låta som att vara
> cykelhandlare är ett riktigt jobbigt och tråkigt
> yrke. Jag hoppas att de som bestämmer sig för att
> öppna en cykelaffär gör det för att de i första
> hand GILLAR idéen. Såklart att det alltid finns
> omkostnader men de måste man ju räkna in! Om
> handlaren är så sur och trött på kunder att han
> inte kan diskutera priserna utan blir ledsen och
> tar åt sig personligen när någon föreslår ett för
> honom orimligt pris ska han nog inte stå på posten
> som säljare. Om han dessutom tänker fortsätta vara
> sur på en kund som han sålde en cykel för billigt
> till så gör han två fel: Först vid försäljningen
> när han gick ner så mycket att han blev besviken
> och för det andra i den fortsatta kontakten med en
> kund som istället kunde vara en nöjd kund som i
> fortsättningen får höra "men du fick ju cykeln
> till ett fantastiskt pris, så mer än tio procent
> tänker jag inte ge dig på de här nya däcken" och
> dessutom vara en nöjd kund som bara har gott att
> säga om handlaren.
>

mig veterligen gillas det inte av skatteverket att man säljer saker till nettopriser.i alla fall funkar der inte i längden.

och sen så angående micke s, jobbar inte han i just cykelbutik o vet hur det funkar. det finns ju även en viss ironi i hans inlägg.

har kompis som har cykelbutik, eller snarare hade det. säg så här, han var inte fattig, men heller inte rik, långt ifrån rik. räknar man in arbetade timmar vare knappast bra betalt. och har man itne råd att ha någon anstäld (räkna med dubbla lönekostnader) så innebär det att man får jobba mycket. han hade aldrig haft mer än 2 veckors semester i streck på 8 år. typ 3 veckor totalt per år. då förstår jag om man blir trött på det efter ett tag. mend et är klart, bättre då att vara anstäld i butik än att äga.

och det är inte många butiker som kan leva på att sälja nya saker. finns några få undantag. de flesta lever på reparationer av hojjar. och det där med att butikerna prutar på inköpspriset, vad tror du att en handlare som köper en 100 hojjar från t.ex. skeposhult har säga till om när skepshult säljer 10000 hojjar per år eller liknande. inte många butiker som säljer tillräkligt mycket för att pruta på inköpspriserna ens ska vara o tänka på.

en liten följdfråga: du tror inte att de tyska butikerna slår på 100% på priset med? :D:D det tror jag att de gör, alla gånger, skillnaden är att som ja skrev, kan man köpa 1-2000 vevpartier från shimano, då kan man förhandla (vilket man inte kan när man köper in 2-3 st, vilket ä småpengar för importörerna). man kan inte jämföra de 2 marknaderna, sverige 9 miljoner invånare, tyskland har väll runt 53 miljoner, o då är cykelkulturen större o tyskland oxå.

Nettopris/Utpris
danky_xv skrev:
> Hmmm... Med 20-25% rabatt avses ju förståss att
> handlaren har lagt priset till den proportionen.
> Vet iallafall var man kan köpa cyklar för den
> rabatten! Men hur ligger det riktigt till med
> handlarens listpris? Är det handlaren eller
> importören som bestämmer varifrån slutkunden skall
> börja pruta?
> Importören har brukar ju ange ett bruttopris för
> sina varor. Men handlare får änvända andra (högre
> eller lägre) listpriser, oftast så används
> importörens riktpris (bruttopris). Och därifrån
> dras sedan rabatten.

importören har som du skriver ett finger med i priset. de har riktpriser. säljer man för billigt brukar man få en tillsägelse, även butiker i tyskland får det. exempel: www.bike-discount.de sålde en polarklocka, närmare sagt Polar s610 för 1600 kr. den kostade i sverige (o övriga världen) 2500 kr. Butiken fick en tillsägelse från polar att de inte fick sälja den så billigt då det förstörde marknaden. hur ska man tolka detta, jo att handlarna visst kan sätta ett bra pris, lägre pris än riktpriserna, men det brukar inte gillas när man sätter priset allt för långt under importörens riktpris.

Nettopris/Utpris
Profeten skrev:

> När lekeberg går på konsum och köper en liten burk
> sylt för 30kr. prutar han då?

Nej. Men en liten burk sylt för 30 kr låter dyrt.

> Använd rean

OK. Men en liten upplysning bara. Rean är till för att öka försäljningen. Så enkelt är det. Återigen så prutar jag av ovan nämnda anledningar och inte för att jag är snål. På rean har cykelhandlarn redan gått med på de priser som han och jag annars kanske hade kommit fram till när jag förklarade att "jag gärna vill ha den här hojen men har inte råd att lägga fullt så mycket pengar på den".

And what´s with the attitude, Profeten?

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:

> www.bike-discount.de sålde en
> polarklocka, närmare sagt Polar s610 för 1600 kr.
> den kostade i sverige (o övriga världen) 2500 kr.
> Butiken fick en tillsägelse från polar att de inte
> fick sälja den så billigt då det förstörde
> marknaden. hur ska man tolka detta, jo att
> handlarna visst kan sätta ett bra pris, lägre pris
> än riktpriserna, men det brukar inte gillas när
> man sätter priset allt för långt under importörens
> riktpris.

Kanske ett utmärkt tillfälle för kunden och återförsäljaren att bli nöjda med 1600:- efter prutning istället för 1600:- ordinarie utpris? Att man som återförsäljare kommer överens med enskilda kunder om låga priser och inte gör det alltför ofta så invänder nog inte tillverkaren. Återigen så är det ju en fråga om att få sålt och därmed tjäna pengar eller inte få sålt och därmed inte tjäna pengar.

Nettopris/Utpris
Rean är oftast till för att bli av med förra årets sortiment, annars riskerar man att få sotta där med gamla grejjer. vet många butiker som sitter med delar som är 5 år gamla som ingen längre vill köpa, men samtidigt, ger man bort dem gratis är det ren förlust, därför rear man ut sakerna till självkostnadspris. inköpspris + moms. möjligen ett litet påslag på det, men inte så mycket att man kan leva på det.

visst finns det stora cykelhandlare, som säljer en 1300 cyklar per år o lever gott på det, men majoriteten av handlarna i sverige, blir knappast rika på sitt yrke. de tjänar okej, varken mer eller mindre. slår man ut det på timmar är jag mycket tveksamt om man ens kan kalla det bra betalt.

min kompis jobbar alltså 213 timmar i månaden som cykelhandlare.

Nettopris/Utpris
Profeten skrev:
> Fuck asså! Snåla personer är nog de värsta som
> finns.Nej det finns nog ännu värre men de ligger
> högt på listan=)
> Betala priset som är annars skit i och handla. Har
> du rabatt att utnyttja använd det och var glad. Är
> varan skadad el något annat som du är missnöjd
> med, be och få nedsatt pris.
> Vet folk som kommer in i butiken jag jobbar på och
> provar ut storlek och sedan går hem och beställer
> på internet. Hur är man funtad då,
> När lekeberg går på konsum och köper en liten burk
> sylt för 30kr. prutar han då? Använd rean som
> brukar finnas eller gå med i en klubb som ger
> rabatt. annars går de ju bra o knata till biltema
> eller lidl och köpa billga cykeldelar där kvaliten
> suger pung och betjäningen är obefintlig.
>
> Så tycker jag=)
>
> Hoppas fler än jag var ute o cyklade
> idag..underbart väder!

En fysisk butik måste kunna ge nåt extra som motiverar det högre priset. Kan man inte det så finns internet som ett billigt alternativ.

Pruta är en del av att göra affärer, svenskar har mycket att lära här av andra kulturer.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Såg min lokala cykelhandlares nettoprislista
> häromdagen.
>
> En hoj som jag får betala 5000:- för köper han in
> för 2500:-.
> En hoj för 10000:- köper han in för 5500:-.
> En hoj för 20000:- köper han in för 11500:-.
>

Jag vet inte riktigt vad du har pluggat för eknonomi men det var nog inte i någon högre skola.
Jag menar inte att vara taskig på något vis men du har nog missat en heldel i ditt tanke sätt och dessutom vet jag inte vilket fabrikat du har tittat på, det skiljer en heldel där.

Men om vi tar dina siffror:

5000 - momsen(25%)= 4000kr
4000- inköpspriset(2500)= 1500kr
Notera att den marginalen i det här ränke exemplet är väl högt(ca 10% över det normala)
Handlarn tjänar alltså 1500kr minus alla kostnader som personal, hyra, el, värme mm, -3%(ifall cykeln betalas med kort). Den lilla förtjänsten som blir kvar ska betala varulagret och om handlarn har tur så blir det en slant över i slutet av året.

Precis som Micke S skriver så försämras marginalen ytterligar på de finare cyklarna då de ofta säljs något rabbaterade till den lokala cykelklubbens medlemmar.

[Edit]Glömde skriva att när du köper din cykel hos din LBS så ingår det oftast service av cykeln också. Den kostar inte material men arbetstid för handlaren. Om du lämnar in din cykel 2ggr om året för att få kedjan utbyt, bromsarna luftade och hjulen riktade plus lite annat småfix så kostar det handlaren ca 300-500kr varje gång.

Nettopris/Utpris
OlofS: Pruta är en del av affären? Kankse om du handlar svart eller begagnat men knappast nytt. Och kanske är det så att andra kulturer har att lära av sverige? Det handlar väl lite om respekt tycker jag, vilket många andra kulturer inte vet vad det är.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:

> mig veterligen gillas det inte av skatteverket att
> man säljer saker till nettopriser.i alla fall
> funkar der inte i längden.

Mig veterligen är det hittills ingen i tråden som föreslagit det.

> och sen så angående micke s, jobbar inte han i
> just cykelbutik o vet hur det funkar. det finns ju
> även en viss ironi i hans inlägg.

Förlåt i så fall Micke S, jag såg inte ironin så tydligt.

> har kompis som har cykelbutik, eller snarare hade
> det...osv

Trist. Det är synd att det ska vara så svårt att driva cykelaffär. Och det blir ju inte lättare av att vi svenskar vänder oss i allt större utsträckning till t.ex. Tyskland som cykelköpare och därmed gör det ännu svårare för våra cykelhandlare här hemma. Men därmed inte sagt att deras mycket högre priser är OK.

> och det
> där med att butikerna prutar på inköpspriset, vad
> tror du att en handlare som köper en 100 hojjar
> från t.ex. skeposhult har säga till om när
> skepshult säljer 10000 hojjar per år eller
> liknande. inte många butiker som säljer
> tillräkligt mycket för att pruta på inköpspriserna
> ens ska vara o tänka på.

Hur kan det vara upp till mig som konsument? Min kontakt är ju bara med de som får lov att sälja till mig; återförsäljarna.

> en liten följdfråga: du tror inte att de tyska
> butikerna slår på 100% på priset med? :D:D

100%? Säkert mer ibland. Och mindre ibland. Jag förstår inte riktigt meningen med följdfrågan.

Nettopris/Utpris
OlofS skrev:
> En fysisk butik måste kunna ge nåt extra som
> motiverar det högre priset. Kan man inte det så
> finns internet som ett billigt alternativ.

Precis, det märkliga är ju att det ofta inte ger något mervärde att handla i butik än från internet. Från tyskland får man inte sällan grejor snabbare än om LBSen ska beställa (vilket dom rätt ofta måste göra) och som sagt till halva priset också.
Varken butikerna eller jag ska bedriva välgörenhet. Förövrigt är jag förvånad över hur många cykelaffärer det finns egentligen.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:
> Rean är oftast till för att bli av med förra årets
> sortiment

Öka försäljningen med andra ord.

Nettopris/Utpris
Profeten skrev:
> OlofS: Pruta är en del av affären? Kankse om du
> handlar svart eller begagnat men knappast nytt.
> Och kanske är det så att andra kulturer har att
> lära av sverige? Det handlar väl lite om respekt
> tycker jag, vilket många andra kulturer inte vet
> vad det är.

Respekt ska ju alltid vara ömsesidig. Då är det inte ok att handlarna tar ut för höga marginaler. Om jag kommer överens med min LBS om ett köp så har vi uppnått respekt. Dessutom är det ju nödvändigt att vi lär oss pruta om vi vill ha kvar våra LBS. Annars köper vi av t.ex. Tyska företag istället. Och då finns det ingen plats för LBS, bara LBRS: Local Bicycle Repair Stores.

Jag tycker inte att andra kulturer har mycket att lära av Sverige vad gäller handeln. Stadskärnornas hyror tredubblas och lämnar bara plats för Dressman, H&M, Åhléns osv.. Butiker helt utan själ och värme, det enda vi kan göra där är att handla. Vad hände med det lilla mysiga caféet som gjorde så goda bullar och parfymeriet som alltid kunde ta hem det jag ville ha? Prova att specialbeställa något från Åhléns, det går nog jättedåligt.

Jag tror och hoppas att vi konsumenter kan styra tillbaka på rätt spår. Ett spår som inte bara handlar om pengar utan även gemyt, möjligheter, personlighet, kunskap men framför allt respekt. Så att det blir kul att vara en del av ett samhälle som fungerar tack vare att folk trivs och tänker mindre på hur de ska göra för att få tag i så mycket pengar som möjligt.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:

> > har kompis som har cykelbutik, eller snarare
> hade
> > det...osv
>
> Trist. Det är synd att det ska vara så svårt att
> driva cykelaffär. Och det blir ju inte lättare av
> att vi svenskar vänder oss i allt större
> utsträckning till t.ex. Tyskland som cykelköpare
> och därmed gör det ännu svårare för våra
> cykelhandlare här hemma. Men därmed inte sagt att
> deras mycket högre priser är OK.

han kände inte att han ville jobba 6 dag i veckan, 50 veckor om året. ingen tid me familjen, för lite pengar för det. skulle tro att han kunde ta ut runt 20´i månaden (före skatt). ätt lite me tanke på timmarna som las ner i arbetet.

>
> > och det
> > där med att butikerna prutar på inköpspriset,
> vad
> > tror du att en handlare som köper en 100
> hojjar
> > från t.ex. skeposhult har säga till om när
> > skepshult säljer 10000 hojjar per år eller
> > liknande. inte många butiker som säljer
> > tillräkligt mycket för att pruta på
> inköpspriserna
> > ens ska vara o tänka på.
>
> Hur kan det vara upp till mig som konsument? Min
> kontakt är ju bara med de som får lov att sälja
> till mig; återförsäljarna.

det var ett svar på dina fråga eller rättare sagt påstående att butikerna ska/bör pruta på inköpspriserna från leverantör. vad jag sa var att är du inte en stor kund hoss leverantören, så blire svårt att få nå bra pris. oxå därför de i tyskland kan vara så mycket billigare, säger ju sig själv att en tillverkare hellre ger rabatt om du köper 1000 st av deras produkter än om du köper 2 st.
jag skulle nog säga att det stora problemet med priser i sverige inte ligger hoss butiken i alla fall utan att våra leverantörer inte säljer tillräkligt för att kunna få de stora mändrabatter som tyska leverantörer får. eller så är de sämre på arr förhandla. är nog en kombination av de 2 faktorerna. du får inte heller glömma att i mycket av det du köper från tyskland är OEM saker, medans det inte är mycket OEM saker som cirkulerar på svenska marknaden.

>
> > en liten följdfråga: du tror inte att de
> tyska
> > butikerna slår på 100% på priset med? :D:D
>
> 100%? Säkert mer ibland. Och mindre ibland. Jag
> förstår inte riktigt meningen med följdfrågan.
>

vad jag menade är att du ojjar dig över att svenska butikerna är så "fräcka" o lägger på 100% på inköpspriset, när alla andra butiker i alla andra länder garanterat gör samma sak. skillnaden är att de har lägre inköpspriser och att momsen i deras länder inte alltid är lika hög som här i sverige. sverige är inte bästa marknaden för driva företag. höga omkostnader, höga skatter o moms (förhoppningsvis får man igen det på nått sätt, genom vård eller annat). nu lägger ju inte de svenska butikerna på 100% som du ser, då 25% är moms som du betalar till svenska staten o inte till handlaren.
sen ska det sägas att det inte är sådant påslag på alla hojjar. skepshult t.ex. där kan ja direkt säga att påslaget är MYCKET lägre.men de tillverkas o andra sidan i sverige.

vad jag hört så kostar en XTR bakväxel typ 20-40 kr att tillverka i rena materialkostnader, möjligen med arbete oxå. vet inte exakt. och den kan du sen köpa i butik i sverige för ca 1000 kr :D då kan ja säga att påslaget i sverige inte är så stort, emn det är många mellanhänder. men vet inte om det stämemr, är rykte som ja hörde för några år sen.

o glöm inte det där med OEM, att du jämför priser me delar som igentligen är sålda till affären med tanke att sitta på hojjar o igentligen inte får säljas löst. skulle man börja sälja t.ex. shimano OEM i sverige så kan man vara rätt säker på att shimano sverige bojkottar en, vilket leder till att man istället för att få sälja shimano saker till normala priser, inte får sälja nått alls.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rean är oftast till för att bli av med förra
> årets
> > sortiment
>
> Öka försäljningen med andra ord.
>

njaa, jo försäljningen ökar, men vinten minskar ju. det är ju inte så att när rean är slut så fortsätter folk köpa lika mycket. så fort rean är slut, så slutar folk köpa på sig massa, så den totala vinten på år kan nog inte ökas med rea. snarare äre så att man gör det för att minimera att man sitter där med saker som man betalt för och som man sen inte får sålda för att de är för gamla. eller att man får sälja det till ren förkust vilket inte funkar i längden.

Nettopris/Utpris
Rock skrev:

> Jag vet inte riktigt vad du har pluggat för
> eknonomi men det var nog inte i någon högre
> skola.

Inte direkt någon smickrande kommentar från dig fast du inte vill vara taskig. Jag har inte läst någon ekonomi. I alla fall inte på universitet.

Men det är ju bra att du försöker reda ut begreppen. Däremot blir jag igen konfunderad av var du gör av momsen. Den får man väl tillbaka?!

> Precis som Micke S skriver så försämras marginalen
> ytterligar på de finare cyklarna då de ofta säljs
> något rabbaterade till den lokala cykelklubbens
> medlemmar.

Kom igen nu! Varför ger LBS rabatt till klubbarna? För att sälja lite till. Absolut inget att klaga på där. Om 10% är för mycket så är det ju för tusan upp till LBS att revidera sina kalkyler!

> Glömde skriva att när du köper din cykel hos din
> LBS så ingår det oftast service av cykeln också.
> Den kostar inte material men arbetstid för
> handlaren. Om du lämnar in din cykel 2ggr om året
> för att få kedjan utbyt, bromsarna luftade och
> hjulen riktade plus lite annat småfix så kostar
> det handlaren ca 300-500kr varje gång.

Då får man väl komma överens med LBS om hur man ska förhålla sig till det där. Det finns väl ingen lag som säger att 2 fria servicar ska ingå i köpet? Om man som kund hellre vill köpa ännu lite billigare och strunta i servicen så borde det ju vara ok. Om LBS räknar med att servicen kostar honom 600 kr så kan han ju föreslå att priset på cykeln blir ytterligare 300kr lägre vid köptillfället. Går kunden med på det är båda nöjda..

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Profeten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OlofS: Pruta är en del av affären? Kankse om
> du
> > handlar svart eller begagnat men knappast
> nytt.
> > Och kanske är det så att andra kulturer har
> att
> > lära av sverige? Det handlar väl lite om
> respekt
> > tycker jag, vilket många andra kulturer inte
> vet
> > vad det är.
>
> Respekt ska ju alltid vara ömsesidig. Då är det
> inte ok att handlarna tar ut för höga marginaler.
> Om jag kommer överens med min LBS om ett köp så
> har vi uppnått respekt. Dessutom är det ju
> nödvändigt att vi lär oss pruta om vi vill ha kvar
> våra LBS. Annars köper vi av t.ex. Tyska företag
> istället. Och då finns det ingen plats för LBS,
> bara LBRS: Local Bicycle Repair Stores.
>
> Jag tycker inte att andra kulturer har mycket att
> lära av Sverige vad gäller handeln. Stadskärnornas
> hyror tredubblas och lämnar bara plats för
> Dressman, H&M, Åhléns osv.. Butiker helt utan själ
> och värme, det enda vi kan göra där är att handla.
> Vad hände med det lilla mysiga caféet som gjorde
> så goda bullar och parfymeriet som alltid kunde ta
> hem det jag ville ha? Prova att specialbeställa
> något från Åhléns, det går nog jättedåligt.
>
> Jag tror och hoppas att vi konsumenter kan styra
> tillbaka på rätt spår. Ett spår som inte bara
> handlar om pengar utan även gemyt, möjligheter,
> personlighet, kunskap men framför allt respekt. Så
> att det blir kul att vara en del av ett samhälle
> som fungerar tack vare att folk trivs och tänker
> mindre på hur de ska göra för att få tag i så
> mycket pengar som möjligt.
>

frågan är om det är på handlarna vi ska trycka, läser man inläggen i denna tråd så förstår man ju att marginalerna inte är SÅ stora som du vill måla upp. kanske för vissa STORA butiker, men inte för små. marginalerna börjar inte ge effekt på totala vinsten om man inte säljer mycket eller hur man ska säga det.

ta min handlare t.ex. han som nu sålt butiken. han sålde kanske 3-4 fina hojajr per år, på desa gjorde han ingen vinst alls. han tjänar emr på att sälja vanliga cyklar. men inte ens det kan han leva på, han levde i stort sett enbart på reperationer.

det är snarare på regeringsnivå som det måste inses att sveriges företagsklimat är för hårt, att marknaden måste stimuleras annars kommer den självdö. jag kan inte se att du bidrar till att förändra samhället genom att driva cykelbutik i ren välgörenhet. eller att man som kund försöker få sin lokala cykelhandlare att gå +-0 bara för att folk lägre upp i systemet ska inse att man måste göra det mer lönsamt tt driva små företag i sverige.den lilla handlaren borde inte användas som påtryckningsmedel.

jag tror personligen vi komemr få se tyska importörer/leverantörer i sverige om några år. finns redan en tendens till det.

Tillbaka
Topp