Nettopris/Utpris

Nettopris/Utpris
Lekeberg: jag förstår inte riktigt vad det är du vill få fram genom att älta detta. Vill man stödja svensk handel så får man också betala de pengar som hanlaren vill ha, kanske kan man pruta. Det kommer aldrig att bli lika billigt som utomlands, iallafall inte om det i fortsättningen kommer att vara olika moms och skatt i olika länder och transporter inte blir gratis. Det är som flera redan har påpekat inte så stora mariginaler , i slutändan får inte hanlaren mycket över. En del av priset ligger ju också i att de svenska handlarna köper genom en distributör som också vill ha en viss vinst. Vill man handla billigare får man söka sig till andra marknader där det finns bättre förutsättningar för handlarna att köpa in produkter billigare, så om du är så mån om dina pengar är det ju bara att beställa från nätet. Vill du ha service får du betalaför det!

Nettopris/Utpris
Jag tycker Lekeberg skall starta en egen LBS med låga priser och marginaler.

Vore kul att se hur roligt utbud han skulle kunna hålla och vilken service han skulle kunna ge.

Då kan du ju passa på och försöka pruta hos de svenska distributörerna också. För det är väl så
du tror att det går till när butikerna beställer prylar.

Senast ändrad:
Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Kom igen nu! Varför ger LBS rabatt till klubbarna?
> För att sälja lite till. Absolut inget att klaga
> på där. Om 10% är för mycket så är det ju för
> tusan upp till LBS att revidera sina kalkyler!

ja, 10% så äre för att sälja mer. men hur mpnga klubbar är SÅ stora i sverige att köpandet/försäljningen blir så mycket större. inte många.

> Då får man väl komma överens med LBS om hur man
> ska förhålla sig till det där. Det finns väl ingen
> lag som säger att 2 fria servicar ska ingå i
> köpet? Om man som kund hellre vill köpa ännu lite
> billigare och strunta i servicen så borde det ju
> vara ok. Om LBS räknar med att servicen kostar
> honom 600 kr så kan han ju föreslå att priset på
> cykeln blir ytterligare 300kr lägre vid
> köptillfället. Går kunden med på det är båda
> nöjda..
>

och du tror det funkar? kanske funkar med dig, men många säger precis som dig, sen ger man dem den rabatten, en månad senare står de där likväl o kräver gratis service eller kraftigt rabatterat pris ändå. typsikt svensk mentalitet :D bara ta, inte bidra.

sen som du säger, 10-15% högre pris kan man acceptera för att handla i svensk butik. men inte mer, men samtidigt äre ju svårt för handlaren att konkurera med t.ex. tyska butiker som får sälja OEM saker. för lägre pris än inköpspriser i sverige.

ta t.ex. shimano xt vevparti, kostar i tyskland runt 1100 kr. kostar handlare i sverige 1100 kr att köpa till nettopris. säljer han den med absolut ingen vinst alls så blir priset 1325 kr. bara där har du 10 % mer i pris som du tykte var motiverat för att köpa hoss din LBS o inte på butiken. då har tyska butiken gjort en 600 kr vinst, svenska butiken har gjort 0 kr vinst. då kan han lika gärna låta bli att sälja den alls, då har han inte slösat tid med att beställa den i alla fall.

Nettopris/Utpris
Profeten skrev:
> OlofS: Pruta är en del av affären? Kankse om du
> handlar svart eller begagnat men knappast nytt.
> Och kanske är det så att andra kulturer har att
> lära av sverige? Det handlar väl lite om respekt
> tycker jag, vilket många andra kulturer inte vet
> vad det är.

Kan förstå om folk testar cykeln i din cykelbutik och sen köper den nån annanstans, skulle nog jag göra om säljaren anser att jag saknar respekt om jag försöker pruta. I en sån situation kan jag t.o.m. tänka mig att köpa cykeln dyrare från en vettig säljare i en annan butik.

EDIT: Du gör inte så bra reklam för cykelcity, väldigt tveksamt om jag nånsin kommer handla där när du som jobbar där gör såna här halvt rasistiska kommentarer. Jag handlar hos Biltema, Internet och *vettiga* LBS'er.

Senast redigerad av en moderator:
Nettopris/Utpris
Biker skrev:
> Bolag får tillbaka momsen de betalar.

I det fall då bolaget betalar mer moms än det drar in ja, pga att utgifterna överstiger intäkterna. Brukar vara ett tecken på game over. Det är det som gör momsfusk så lönsamt för många, inte nog med att man kan lura ner priserna med 20%, utan man kan även i viss mån få lite pengar tillbaka från farbror staten. Men just därför brukar det snabbt upptäckas, eftersom negativt momsflöde är en anomali i ett friskt företag.

Nettopris/Utpris
cal skrev:
> Jag tycker Lekeberg skall starta en egen LBS med
> låga priser och marginaler.
>
> Vore kul att se hur roligt utbud han skulle kunna
> hålla och vilken service han skulle kunna ge.
>
> Då kan du ju passa på och försöka pruta hos de
> svenska distributörerna också. För det är väl så
> du tror att det går till när butikerna beställer
> prylar.
>
> Säljes: Hjulpar - Hope Bulb, Mavic EX729, DT Swiss
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-11-20
> 15:26 av cal.

en utmärkt ideé :D helst med lagerhållning av massa saker oxå. det går ju tydligen att driva med hög vinst i sverige :D

väntar bara på att Daner ska kriva nått här, han var väll dock tröttnt på att älta detta. av förståliga skäl.

Nettopris/Utpris
ahhh.. jag tror att fler av er skulle må bra av lite branchinsikt.

som redan konstaterat är inte cykelbutiksägare några rika krösusar och anledningen till det borde vara uppenbar.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:

> njaa, jo försäljningen ökar, men vinten minskar
> ju. det är ju inte så att när rean är slut så
> fortsätter folk köpa lika mycket. så fort rean är
> slut, så slutar folk köpa på sig massa, så den
> totala vinten på år kan nog inte ökas med rea.
> snarare äre så att man gör det för att minimera
> att man sitter där med saker som man betalt för
> och som man sen inte får sålda för att de är för
> gamla. eller att man får sälja det till ren
> förkust vilket inte funkar i längden.

Hjälp mig här nu. Rea har man väl dels för att balansera balansräkningen och dels för att se till att lagret är kurant och redo för nästa årsmodell? Också kan man väl ha Rea för att möta konkurrenter och vinna nya kunder? Alla dessa Reor bidrar väl i sin tur till att öka vinsten? Eftersom man inte hade fått sålt dessa varor annars?

Nettopris/Utpris
baltzar. glöm inte att lbs'en måste beställa vevpartiet från "hallmans" med en fraktkostnad på 250 kr :)

Nettopris/Utpris
Vi har verkligen jättemycket att lära oss av andra ställen där man prutar jämt och ständigt. Det är ju rent för jävligt att vi har en någorlunda konsekvent prissättning. Det vore mycket bättre om listpriserna ökades med en tusenlapp så att kunden fick pruta tusen kronor. På det viset skulle man ju känna att man gjort en mycket bättre affär. Verkligen.

För Lekeberg, du tror väl inte på allvar att försäljningspriserna skulle ligga på samma nivå som i dag om man var tvungen att inkludera prutmån?

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Baltazar skrev:
>
> > njaa, jo försäljningen ökar, men vinten
> minskar
> > ju. det är ju inte så att när rean är slut
> så
> > fortsätter folk köpa lika mycket. så fort
> rean är
> > slut, så slutar folk köpa på sig massa, så
> den
> > totala vinten på år kan nog inte ökas med
> rea.
> > snarare äre så att man gör det för att
> minimera
> > att man sitter där med saker som man betalt
> för
> > och som man sen inte får sålda för att de är
> för
> > gamla. eller att man får sälja det till ren
> > förkust vilket inte funkar i längden.
>
> Hjälp mig här nu. Rea har man väl dels för att
> balansera balansräkningen och dels för att se till
> att lagret är kurant och redo för nästa årsmodell?
> Också kan man väl ha Rea för att möta konkurrenter
> och vinna nya kunder? Alla dessa Reor bidrar väl i
> sin tur till att öka vinsten? Eftersom man inte
> hade fått sålt dessa varor annars?
>
> /De bästa dämparna är armarna och benarna!

så kan det säkert vara i vissa butiker. men långt ifrån alla. du får inte dra stora o små butiker över en kam. cykelringen t.ex. har som måtto att köpa in så billigt som möjligt o sälja så dyrt som möjligt. den tendensen finns inte i många seriösa små butiker. min handlare har ju rean för att bli av med förra årets saker och att slippa ligga ute med pengar. påpassligt då ocå i slutet av året då redovisningen ska in till pappa staten.

tror som micke s, många skulle må bra av att få lite insikt hur det är att vara handlare. många säger att det är si o så utan att ha en aning om vad det igentligen innebär att ha cykelbutik, eller ens driva eget företag.

Nettopris/Utpris
micke s. skrev:
> baltzar. glöm inte att lbs'en måste beställa
> vevpartiet från "hallmans" med en fraktkostnad på
> 250 kr :)

just fan, glömde det, då får handlaren - 250 kr :D ännu mindre orsak att ens försöka sälja produkten.

Nettopris/Utpris
oxr skrev:
> Vi har verkligen jättemycket att lära oss av andra
> ställen där man prutar jämt och ständigt. Det är
> ju rent för jävligt att vi har en någorlunda
> konsekvent prissättning. Det vore mycket bättre om
> listpriserna ökades med en tusenlapp så att kunden
> fick pruta tusen kronor. På det viset skulle man
> ju känna att man gjort en mycket bättre affär.
> Verkligen.
>
> För Lekeberg, du tror väl inte på allvar att
> försäljningspriserna skulle ligga på samma nivå
> som i dag om man var tvungen att inkludera
> prutmån?
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

hehe precis, skulle vara intressant o veta hur det är i andra länder där man kan pruta, vad påslaget är där :D

vet att på turistorter så är påslaget en 3-400%, tacka fan för att man kan få pruta då :D

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:

> det är snarare på regeringsnivå som det måste
> inses att sveriges företagsklimat är för hårt, att
> marknaden måste stimuleras annars kommer den
> självdö.

Håller med. Men påtryckningar från konsumenter måste ju finnas för att driva kalaset.

> jag kan inte se att du bidrar till att
> förändra samhället genom att driva cykelbutik i
> ren välgörenhet.

Det har det ju ärligt talat inte varit tal om. Men LBS priser måste ju vara närmare nätbutikernas för att de överhuvudtaget ska få sålt några cyklar.

> eller att man som kund försöker
> få sin lokala cykelhandlare att gå +-0

Det har jag inte heller föreslagit. LBS måste vara överens med kunden och inte sälja till självmordspriser.

> jag tror personligen vi komemr få se tyska
> importörer/leverantörer i sverige om några år.
> finns redan en tendens till det.

Känns så. Förhoppningsvis kan de styra upp och hjälpa till inom LBS-handeln?

Nettopris/Utpris
smurfrox skrev:
> Biker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bolag får tillbaka momsen de betalar.
>
> I det fall då bolaget betalar mer moms än det drar
> in ja, pga att utgifterna överstiger intäkterna.
> Brukar vara ett tecken på game over. Det är det
> som gör momsfusk så lönsamt för många, inte nog
> med att man kan lura ner priserna med 20%, utan
> man kan även i viss mån få lite pengar tillbaka
> från farbror staten. Men just därför brukar det
> snabbt upptäckas, eftersom negativt momsflöde är
> en anomali i ett friskt företag.
>

Ja, men i annat fall drabbas de inte heller då de kvittar momsen. Läs ovanstående diskussion så förstår du.

Nettopris/Utpris
Ok, jag har aldrig jobbat i en cykelaffär, och jag kommer absolut inte att starta en heller. För så mycket står klart för mig att lönsamheten inom den branschen är pissdålig. För alla. De anställda får dåligt betalt, ägaren jobbar jättemycket för marginell vinst och kunderna får betala för mycket pengar. Nu har vi rett ut det.
Varför det är så går säkert att debattera i evighet, och olika företrädare för branschen kan fortsätta med sina snyfthistorier och alla andra förståsigpåare kan ju fortsätta att tala om för dom hur dom ska sköta sina affärer. Det hela har blivit tämligen tråkigt.

Det är bara en enda sak jag tänker kommentera ytterligare. Det var det här med rabatt till medlemmar i cykelklubbar. Det känns självklart för mig att belöna storkonsumenter och stamkunder. Är det någon som ska ha bättre priser är det ju dom kunderna.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:

> och du tror det funkar? kanske funkar med dig, men
> många säger precis som dig, sen ger man dem den
> rabatten, en månad senare står de där likväl o
> kräver gratis service eller kraftigt rabatterat
> pris ändå. typsikt svensk mentalitet :D bara ta,
> inte bidra.

Avtal är avtal. Om kunden inte förstår efter det får man förklara hur det ligger till. Precis som man förklarade att om du ska ha 300 kr extra rabatt så har jag (LBS) inte råd att ge dig den service vi annars ger.

> sen som du säger, 10-15% högre pris kan man
> acceptera för att handla i svensk butik. men inte
> mer, men samtidigt äre ju svårt för handlaren att
> konkurera med t.ex. tyska butiker som får sälja
> OEM saker. för lägre pris än inköpspriser i
> sverige.
> ta t.ex. shimano xt vevparti, kostar i tyskland
> runt 1100 kr. kostar handlare i sverige 1100 kr
> att köpa till nettopris. säljer han den med
> absolut ingen vinst alls så blir priset 1325 kr.
> bara där har du 10 % mer i pris som du tykte var
> motiverat för att köpa hoss din LBS o inte på
> butiken. då har tyska butiken gjort en 600 kr
> vinst, svenska butiken har gjort 0 kr vinst. då
> kan han lika gärna låta bli att sälja den alls, då
> har han inte slösat tid med att beställa den i
> alla fall.

Jag hade inte heller beställt något jag inte kunde tjäna pengar på som LBS. Beklagligt att det är så här. Bra att du reder ut det. Finns det några förslag på någon agenda någonstans som skulle avhjälpa problemet?

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Baltazar skrev:
> -----
>
> > det är snarare på regeringsnivå som det
> måste
> > inses att sveriges företagsklimat är för
> hårt, att
> > marknaden måste stimuleras annars kommer den
> > självdö.
>
> Håller med. Men påtryckningar från konsumenter
> måste ju finnas för att driva kalaset.

jovisst, men ska detta ske genom att butikerna får stänga. du målar ju ut det som att handlarna är ett girigt folk som tjänar en 40 000 i månaden i lätt skulle kunna ofta en del av de pengarna o sänka priserna.vilket är LÅNGT ifrån sant. ligger inte en gnutta sanning i det.

>
> > jag kan inte se att du bidrar till att
> > förändra samhället genom att driva cykelbutik
> i
> > ren välgörenhet.
>
> Det har det ju ärligt talat inte varit tal om. Men
> LBS priser måste ju vara närmare nätbutikernas för
> att de överhuvudtaget ska få sålt några cyklar.

inte? tycker just att det är det du försöker säga. kan du motivera varför min handlare som tjänar en 15-20000 i månaden skulle sänka priserna o därmed sin lön. o samtidigt lägga ner 213 timmar i månaden på att finnas tillgänglig i butiken, bara för att få regeringen att fatta hur det ligger till i sverige. eller driva ett företag med ingen vinst alls bara för att visa hur det går när man försöker konkurera på handlarnivå med tyskland.

>
> > eller att man som kund försöker
> > få sin lokala cykelhandlare att gå +-0
>
> Det har jag inte heller föreslagit. LBS måste vara
> överens med kunden och inte sälja till
> självmordspriser.

av en handlarens priser är ju 25% vinst (av listpriset är 50% inköpspris,25% moms och 25% handlarens vinst), han kan då till vissa ge 10% rabatt. då äre inte mycket vinstmarginal kvar på det.o detta ska räcka till lokalhyra,löner osv. så vet inte vad du syftar på. problemet är att injköpspriserna är för höga i sverige, inte att handlarna tar ut för mycket. detta beror precis som jag skrivit massa gånger nu att vi är för liten marknad + det inte gynnar sig att importera till sverige då vi har massa påslag. tull på varans pris + frakt, moms på varans pris + frakt + tull. då de flesta delar komemr från utanför EU.

det är ju jst självmordpriser du föreslår. men om du kan öppna en butik o sälja saker till tysklandspriser + 10% kommer jag vara den första som handlar av dig. men kom inte o klaga när du går i förlust elelr får nöja dig med nå enstaka 1000 lappar i månaden.

>
> > jag tror personligen vi komemr få se tyska
> > importörer/leverantörer i sverige om några
> år.
> > finns redan en tendens till det.
>
> Känns så. Förhoppningsvis kan de styra upp och
> hjälpa till inom LBS-handeln?
>

ja det kan man ju hoppas på, framförallt så tror jag att det komemr vara en väckarklocka för regeringen. precis som de nu börjat fatta att det är för dyrt att driva små företag i sverige o allt detta om utländska arbetare som kommer hit. DET är rätt väg att pressa fram förändring, inte genom att låta några handlare gå i graven bara för att pressa fram det

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:

>
> Avtal är avtal. Om kunden inte förstår efter det
> får man förklara hur det ligger till. Precis som
> man förklarade att om du ska ha 300 kr extra
> rabatt så har jag (LBS) inte råd att ge dig den
> service vi annars ger.

ja, som jag skrev så diskuterar du så, men det är inte alla som är så förståndiga. jag lovar. precis som att många inte förstår skillnaden i pris mellan en cykelringen cykel o en skepshult ligger i kvalitet.

> Jag hade inte heller beställt något jag inte kunde
> tjäna pengar på som LBS. Beklagligt att det är så
> här. Bra att du reder ut det. Finns det några
> förslag på någon agenda någonstans som skulle
> avhjälpa problemet?
>

shimano sverige har väll börjat inse att priserna i sverige varit för höga o har faktiskt snkt priserna. lika äre på rockshox. dock så är marknaden fortfarande för liten. vet att leverantören av ett känt dämparmärke för nå år sen tog hem 20 st av en fin gaffel, inte ens 20 st fick de sålda. då förstår du vilken mängdrabatt man får, eller snarare inte kan få. jag skulel inte som leverantör då våga beställa hem 100 st eller kanske till o med 1000 st för att få mer rabatt o kunna sälja till tyska priser. inte ens chans att man säljer så många ens med äckligt bra pris på lilla svenska marknaden.

tyska leverantörer är en annan lösning. kommer oxå pressa regeringen till att vidta åtgärder för svenska företag oxå. vilket nog äre bästa.

men kan säga så här, tänk dig att tyskarna skulel få sluta sälja OEM saker. att de trycktes dit så som säljare i sverige som försöker samma sak. VIPS så skulle en stor del i prisskillnaden försvinna.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:
> > > jag kan inte se att du bidrar till att
> > > förändra samhället genom att driva
> > > cykelbutik i ren välgörenhet.
> >
> > Lekeberg: Det har det ju ärligt talat inte varit tal
> > om. Men LBS priser måste ju vara närmare nätbutikernas för
> > att de överhuvudtaget ska få sålt några cyklar.
>
> inte? tycker just att det är det du försöker säga.
> kan du motivera varför min handlare som tjänar en
> 15-20000 i månaden skulle sänka priserna o därmed
> sin lön. o samtidigt lägga ner 213 timmar i
> månaden på att finnas tillgänglig i butiken, bara
> för att få regeringen att fatta hur det ligger
> till i sverige. eller driva ett företag med ingen
> vinst alls bara för att visa hur det går när man
> försöker konkurera på handlarnivå med tyskland.

Som jag skrev i första posten menar jag absolut inget illa och har inte alls haft intentionen att påstå att handlarna är "fräcka" som tar ut "så höga pålägg". Jag ville helt enkelt diskutera det med er på Happy men kan ärligt säga att jag tyckte att nära 100% pålägg lät mycket när det var fråga om så dyra varor. Nu har jag lärt mig skitmycket om dels hur rutten situation svenska cykelbranschen sitter i och dels om företagsekonomi och går klokare ur diskussionen. Sorgligt att det är som det är med importregler och moms osv, låter som att de är effektiva medel för att sänka hela detaljhandeln. Som sagt, jag har lärt mig mycket och kommer att bemöta LBS med andra ögon nästa gång. Däremot blir det nog ingen cykel på ett tag. Har svårt att motivera ett köp hos LBS som är 1,5 ggr dyrare än på nätet när servicen inte sträcker sig i närheten så långt längre.

Prutt på er som bara varit taskiga och kommit med unHappy kommentarer, men framför allt tack till alla er som faktiskt hjälpt till att öppna i alla fall mina LBS-ögon.

Nettopris/Utpris
klart som fan att man inte kan pruta så mkt på nya hojar, därimot gamla hojar som affären ändå inte kommer kunna sälja kan man pruta rätt grumt på...

Nettopris/Utpris
Hur många cykelaffärer är det som har sådana som vi här som målgrupp? Inte så många, majoriteten säljer till Anders Svensson som ska in och ha en skeppshult. Dom som får affären att gå runt. Dom flesta som är intresserade brukar ju få rabatter med tanke på att man träffar dom ofta och snackar ganska troligt mycket skit.
Man får rek ca. priser från Grossisten, och det brukar inte vara så populärt om man lägger sig under dessa priser har erfarenhet visat. Man har ej heller så stor påverkan på priset när man handlar ex från Grahns.
100 däck kanske går bra att få bra pris på, men dom är inte så glada att dra ned priset om man beställer 1 styck S-works Epic som någon ska ha. Finns för mycket olika prylar och vi vill alla ha olika ju.
Ville alla köra med SDG Landing-Strip så kanske priserna blivit bra. För liten sport helt enkelt.

Sedan är ju sverige ett av de få länder som typ extra-beskattar motionsprylar vilket man har droppat i typ alla andra länder för att göra motionsutrustning billigare för folkhälsans skull.

Nettopris/Utpris
Lekeberg skrev:
> Baltazar skrev:
> -----
> > > > jag kan inte se att du bidrar till
> att
> > > > förändra samhället genom att driva
> > > > cykelbutik i ren välgörenhet.
> > >
> > > Lekeberg: Det har det ju ärligt talat
> inte varit tal
> > > om. Men LBS priser måste ju vara närmare
> nätbutikernas för
> > > att de överhuvudtaget ska få sålt några
> cyklar.
> >
> > inte? tycker just att det är det du försöker
> säga.
> > kan du motivera varför min handlare som
> tjänar en
> > 15-20000 i månaden skulle sänka priserna o
> därmed
> > sin lön. o samtidigt lägga ner 213 timmar i
> > månaden på att finnas tillgänglig i butiken,
> bara
> > för att få regeringen att fatta hur det
> ligger
> > till i sverige. eller driva ett företag med
> ingen
> > vinst alls bara för att visa hur det går när
> man
> > försöker konkurera på handlarnivå med
> tyskland.
>
> Som jag skrev i första posten menar jag absolut
> inget illa och har inte alls haft intentionen att
> påstå att handlarna är "fräcka" som tar ut "så
> höga pålägg". Jag ville helt enkelt diskutera det
> med er på Happy men kan ärligt säga att jag tyckte
> att nära 100% pålägg lät mycket när det var fråga
> om så dyra varor. Nu har jag lärt mig skitmycket
> om dels hur rutten situation svenska
> cykelbranschen sitter i och dels om
> företagsekonomi och går klokare ur diskussionen.
> Sorgligt att det är som det är med importregler
> och moms osv, låter som att de är effektiva medel
> för att sänka hela detaljhandeln. Som sagt, jag
> har lärt mig mycket och kommer att bemöta LBS med
> andra ögon nästa gång. Däremot blir det nog ingen
> cykel på ett tag. Har svårt att motivera ett köp
> hos LBS som är 1,5 ggr dyrare än på nätet när
> servicen inte sträcker sig i närheten så långt
> längre.
>
> Prutt på er som bara varit taskiga och kommit med
> unHappy kommentarer, men framför allt tack till
> alla er som faktiskt hjälpt till att öppna i alla
> fall mina LBS-ögon.
>

självklart blire svårmotiverat att köpa nått lokalt när skillnaden i pris börjar bli 50-100%. jag köper oxå från utlandet, det förstår min handlare. o andra sidan går han inte mycket i vinst på de saker han säljer till mig heller. och jag får betala för att få sakerna monterade på hojjen då jag inte köpt dem där, men det tar jag. det jag har velat få fram med mina inlägg i denna tråd är att man måste förstå handlarna. det finns inte bara en sida av myntet så att säga. det är inte vi mot dem.

sen är det som sagt inte många handlare som elver på hoss som är riktigt cykelintresserade. är ju typ cycelcity,cykloteket,evalds och några få i stockholm, alltså butiker som man kan räkna in på 2 händer. men procentiellt väldigt få av alla handlare som finns i landet.

Nettopris/Utpris
sky2.jpg

Nettopris/Utpris
OlofS: skrev
Kan förstå om folk testar cykeln i din cykelbutik och sen köper den nån annanstans, skulle nog jag göra om säljaren anser att jag saknar respekt om jag försöker pruta. I en sån situation kan jag t.o.m. tänka mig att köpa cykeln dyrare från en vettig säljare i en annan butik.

EDIT: Du gör inte så bra reklam för cykelcity, väldigt tveksamt om jag nånsin kommer handla där när du som jobbar där gör såna här halvt rasistiska kommentarer. Jag handlar hos Biltema, Internet och *vettiga* LBS'er.

-------------------------------

Ja du handlar dina prylar vart du vill=) jag som privatperson skulle aldrig falla mig in att pruta på en sak i en butik som är ny. skulle känna mig snål och skämmas. skulle kännas som att jag inte tycker varan är värd de pengarna och skulle nog välja en alternativ produkt eller annan affär sådana fall. men de är jag det. inte fräck nog förmodligen.

Skulle aldrig i hela mitt liv få för mig o vara oförskämd mot en kund. halvt rasistiska kommentar? du får nog tänka om där. rasist är jag verkligen inte. Om du syftar på att jag sa "Och kanske är det så att andra kulturer har att lära av sverige? Det handlar väl lite om respekt tycker jag, vilket många andra kulturer inte vet vad det är." så är det väl inte rasistiskt tänkande? jag tycker själv att många kulturer har konstiga värderingar inom affärsvärlden. pålägg som är utan dess like. och prutar man inte 300% så blir man blåst och utskrattad. ta det med en nypa salt.! Som sagt..man får handla vart man vill men av egen erfarenhet så tycker jag inte att kvallen på lidl eller biltema lever upp till mina krav. och så blir det när man köper billigare saker, eller? Men det är bra att det finns alternativ.
Kanonbra att folk handlar på internet.

Vad jag känner till så finns det ingen som har varit otrevlig mot en kund eller agerat rasistiskt på cykelcity sålänge jag jobbat där. trivs med mitt jobb och tycker priserna är för låga på vissa saker.det är svårt att vara alla till lags men vi försöker.

Denna tråd borde ligga under "[OT ]KLAGOMÅLSTRÅDEN".

Nettopris/Utpris
rastistik är lite starkt ord. jag har inte sett något i denna tråd som faller under det ordet. så håll nere på sånna ord är ni snälla.

ja menar. om jag är bättre på att springa 100 meter än mina kompisar o säger det, är ja rasistisk?, tror inte det :;D

angående cykelcity så visst, de är inte billigast när det gälelr vissa saker, men svårt att vara det på allt. därmot saluför de saker som vi inte skulle få se i sverige utan dem.

Nettopris/Utpris
Baltazar skrev:
> cal skrev:
> > Jag tycker Lekeberg skall starta en egen LBS med
> > låga priser och marginaler.
> >
> > Vore kul att se hur roligt utbud han skulle kunna
> > hålla och vilken service han skulle kunna ge.
> >
> > Då kan du ju passa på och försöka pruta hos de
> > svenska distributörerna också. För det är väl så
> > du tror att det går till när butikerna beställer prylar.
>
> en utmärkt ideé :D helst med lagerhållning av
> massa saker oxå. det går ju tydligen att driva med hög vinst i sverige :D
>
> väntar bara på att Daner ska kriva nått här, han
> var väll dock tröttnt på att älta detta. av förståliga skäl.

Sorry that I haven't responded sooner, I've been busy counting all of my ill-gotten gains. >:D (SARCASM)

Thanks to those who have helped to educate Lekeberg a bit when it comes to the behind-the-scenes economics of doing business, specifically regarding the bike business in Sweden. I don't really have anything to add when it comes to general facts, but I can add a bit of personal insight.

I have a full-time job that has nothing to do with bikes - if I didn't we wouldn't be able to make payments on the house and car. I use my lunch hour to make deliveries instead of eating. My family has very good reason to resent the amount of time and money that has gone into this experiment (here I am typing in the middle of the night instead of sleeping.) I can think of at least a half-dozen ways to spend my time more effectively if my goal was solely to make money.

I do this because I like it and I have yet to meet anybody else in the business that wasn't doing everything they could to make the best of the situation according to their own abilities, passions and goals. I may not agree with those goals in all cases, but we are all equally hobbled in our efforts by this country's choice to have the highest overall tax burden in the world. Swedish wholesalers will never be able to compete on equal footing with German or UK wholesalers because of the differences in volume and their lower cost of shipping, so the difference in VAT just makes a difficult situation worse.

So how does this affect our market directly? We can use an example that won't be making it to Europe to give a general idea:

Light & Motion Solo Logic MV with trickle charger (110 v only): MSRP $179 (add 30% for tull and moms and multiply by the exchange rate and that works out to about 1850:-)

If a customer buys it from the US and imports it legally they will have to pay for shipping as well as adding the tull and moms for the cost of shipping to the total, so just for fun say that the pain threshold for pricing on that product is 1995:- (It is well more than 2x better than a 2 lamp Sigma Mirage system, so at 2x the price it is a bargain.) Back to the example - how low does my cost need to be in order to support a 2 level (distributor/dealer) business model? How low does it need to be to support direct sales? How many units can reasonably be expected to sell this year?

Answer the questions (på svenska, engelska eller även spanska om ni vill) and I'll let you know what the supplier wants for that particular model at distributor and dealer price levels.

Nettopris/Utpris
Jag har oerhört svårt att tro att cykelbutiker
drivs som enskilda firmor. Moms, anställdas
avdragna a-skatter och sociala avgifter betalar
man således in månadsvis.

Jag brukar äta middag på Café Operas bakficka med
en cykelhandlare, han har mockabyxor från modehuset
Versace, IWC-kronograf i femtiotusenkronorsklassen
och en ironisk contemporary cardigan från ACNE,
jag är inte säker på om den är av ull eller blandad
med acryl. Hur som helst kostar den inte mindre än
en tusenlapp. Inte sällan (oavsett säsong) tar han
in ett smultronflarn till dessert, så nog går det
att få loss lite flis i cykelbranschen ändå?

Nettopris/Utpris
Newsboy skrev:
> Jag har oerhört svårt att tro att cykelbutiker
> drivs som enskilda firmor. Moms, anställdas
> avdragna a-skatter och sociala avgifter betalar
> man således in månadsvis.
>
> Jag brukar äta middag på Café Operas bakficka med
> en cykelhandlare, han har mockabyxor från
> modehuset
> Versace, IWC-kronograf i
> femtiotusenkronorsklassen
> och en ironisk contemporary cardigan från ACNE,
> jag är inte säker på om den är av ull eller
> blandad
> med acryl. Hur som helst kostar den inte mindre
> än
> en tusenlapp. Inte sällan (oavsett säsong) tar han
>
> in ett smultronflarn till dessert, så nog går det
>
> att få loss lite flis i cykelbranschen ändå?
>

Känner ensom har precis likadant fast i crossbranchen, ingen annan handlare får det att gå ihop, men så visar det sig att han var ägare i tre-mag sweden.......

Nettopris/Utpris
Där ligger pengarna utvikta:-)

rejser skrev:
>
> Känner ensom har precis likadant fast i
> crossbranchen, ingen annan handlare får det att gå
> ihop, men så visar det sig att han var ägare i
> tre-mag sweden.......
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-11-21
> 09:31 av rejser.

Nettopris/Utpris
Värsta var attvarje gång jag träffade hans fru så tänkte jag "Jag känner igen henne, känns som om jag känner henne sedan innan"

Nettopris/Utpris
Oskar_ skrev:
> en fråga bara, vaför skriver du daner hälften av
> dina inlägg på engelska och hälften på svenska?!
> tycker det är mkt fånigt....

Då ber jag om förlåtelse. Jag skriver på engelska när jag är trött, har bråttom eller både och. Jag har varit här i 7 år nu, men det går fortfarande betydligt långsammare att formulera mig på svenska. Dessutom är det så att jag gör betydligt flera misstag när jag skriver på svenska.

Jag lovar att det är absolut inte meningen att efterhärma kvinnan i juryn på Idol.

Nettopris/Utpris
Rock skrev:

> Men om vi tar dina siffror:
>
> 5000 - momsen(25%)= 4000kr
> 4000- inköpspriset(2500)= 1500kr
> Notera att den marginalen i det här ränke exemplet
> är väl högt(ca 10% över det normala)
> Handlarn tjänar alltså 1500kr minus alla kostnader
> som personal, hyra, el, värme mm, -3%(ifall cykeln
> betalas med kort). Den lilla förtjänsten som blir
> kvar ska betala varulagret och om handlarn har tur
> så blir det en slant över i slutet av året.

Jag kan lägga till lite mer här för att förlkara lite ytterligare då det fanns lite frågor om var momsen tar vägen. Så här fnkar det:

Handlarn köper en cykel för 2500kr netto. När fakturan kommer så är den på 3125kr(2500kr plus moms) för den cykeln.
Cykeln säljs till konsument för 5000kr.
Handlarn betalar 1000kr(25% moms) till Skatteverket av försäljnings priset för cykeln.
Han får senare tillbaks momsen som var specificerad på Leverantörs fakturan dvs 625kr.
Den totala momsen som handlarn betalar är alltså 1000kr.

Nettopris/Utpris
Daner skrev:

> Då ber jag om förlåtelse. Jag skriver på engelska
> när jag är trött, har bråttom eller både och. Jag
> har varit här i 7 år nu, men det går fortfarande
> betydligt långsammare att formulera mig på
> svenska. Dessutom är det så att jag gör betydligt
> flera misstag när jag skriver på svenska.
>
> Jag lovar att det är absolut inte meningen att
> efterhärma kvinnan i juryn på Idol.
>
>

aha då förstår jag, visste inte att du va engelsk, ber om ursäckt själv då :P

Nettopris/Utpris
Oskar_ skrev:

> aha då förstår jag, visste inte att du va engelsk,
> ber om ursäckt själv då :P

Oskar: Du har bott i Sverige i hela ditt liv, varför skriver du inte på svenska, utan på lunarstormska?

:o

Nettopris/Utpris
JLarsson skrev:
> Oskar_ skrev:
> -----
>
> > aha då förstår jag, visste inte att du va
> engelsk,
> > ber om ursäckt själv då :P
>
> Oskar: Du har bott i Sverige i hela ditt liv,
> varför skriver du inte på svenska, utan på
> lunarstormska?
>
> :o
>
Kan bero på att han har hängt på lunarstorm hela sitt liv?

Nettopris/Utpris
Eftersom detta handlade om huruvida ägaren till cykelaffären blir "rik" på att sälja cyklar så måste man ju även förstå hur mycket som försvinner i skatt.

Antag följande scenario

1 cykel säljes till en styck cyklist.
LBS inköpspris: 10000 kr exkl moms = 12500 kr inkl moms
Försäljningspris: 15000 kr exkl moms = 18750 kr inkl moms

Ingående moms: 18750 - 15000 = 3750 kr
Utgående moms: 12500 - 10000 = 2500 kr
Momsskuld till staten: 1250 kr

Bruttovinst: 15000 - 10000 = 5000 kr
Sociala avgifter/arbetsgivaravgift: 5000*ca 30% = 1500 kr
Skatt: (5000-1500)*ca 30% = 3500*ca 30% = 1050 kr
Nettovinst (i näven): 5000 - 1500 - 1050 = 2450 kr
Skatt och moms: 1250+1500+1050 = 3800 kr

Alltså med 50% pålägg (vilket är ganska mycket) så kan han i slutänden bara plocka ut 16% av försäljningspriset i vinst efter skatt. Med största sannolikhet så har även handlaren betalat frakt för att få cykeln till affären för att kunna sälja den. Det är dock en avdragsgill kostnad och dras då på bruttovinsten vilket minskar skatten och dom sociala avgifterna, men samtidigt även nettovinsten.

Nettopris/Utpris
Det har med ditt litterära urval att göra:-)

rejser skrev:
> Värsta var attvarje gång jag träffade hans fru så
> tänkte jag "Jag känner igen henne, känns som om
> jag känner henne sedan innan"

Nettopris/Utpris
Var inte Kafka på den tiden.... Är det iofs inte så ofta nu heller när jag tänker efter. Oftas peoples health, eller böcker av daniel gould

Steelisreal skrev:
> Det har med ditt litterära urval att göra:-)
>
> rejser skrev:
> -----
> > Värsta var attvarje gång jag träffade hans
> fru så
> > tänkte jag "Jag känner igen henne, känns som
> om
> > jag känner henne sedan innan"
>
>
>