Newmen advanced sl x.a.30

Hälsingland

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av Newmen karbång-hjul? Jag har Newmen Alu-hjul som jag gillar skarpt och beställde ett Advanced bakhjul igår (framhjul var slutsålt på Bikester). Vikten är ju riktigt låg så man förstår ju att det inte är ett Endurohjul men det har jag SL a 30 i Alu till. Men då Newmens hjul generellt är riktigt starka så hoppas jag att även detta ska tåla stigcykling.

Jag har hittat väldigt lite info på internet ang sl x.a.30 det grövre sl a 30 i kolfiber finns det bra med info om men inte det lättare.

Handlade ett par från biker-boarder.de för två veckor sedan, 1235 euro inklusive frakt. Vikt 1315g helt tomma och 1401g med medföljande fälgband och CuchCore ventiler, vägt på köksvågen.

R2 har vägt fälgen till 356,9 g, https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Advanced-SL-XA30-Carbon-28-Hole

Det blev att jag köpte från olika ställen, köpte bakhjul från bikester och sen framhjul från bike-boarder. Hade varit billigare att köpa båda på bike-boarder men hittade inte den sidan förrän efteråt. 13 704:- landade kalaset på för mig.

Riktigt fina hjul iaf ?

Jag fick mina 25 mm hjul igår (kol-varianten). Ni som kör tubeless, funkar det bra med endast det medföljande fälgbandet eller tejpade ni? Det här med att skippa tejp var nytt för mig.
Positivt intryck av hjulen än så länge, väntar dock på en bromsskiva innan det blir premiärtur.

Bilagor

• EF6DC656-B206-4C22-8323-52A2C409B090.jpeg
    EF6DC656-B206-4C22-8323-52A2C409B090.jpeg
    477.1 KB · Besök: 140
Jag har ett par Aluhjul med id30 och tejpade 1 varv med tejpen som skickades med hjulen. Håller tätt efter 3 månader. Dock så var det första gången för mig jag tejpade så jag körde rådet att sätta i slang över dygnet innan jag gick över till tubeless.

Jag har ett par Aluhjul med id30 och tejpade 1 varv med tejpen som skickades med hjulen. Håller tätt efter 3 månader. Dock så var det första gången för mig jag tejpade så jag körde rådet att sätta i slang över dygnet innan jag gick över till tubeless.
Lite Off topic så är det också bra för att poppa däcket bra på fälgen på ena sidan och få det att göra det lite lättare på andra sidan när man tagit ut slangen och tryckt i vätskan, så det är En bra grej™ att göra även när man är van med att montera tl.

Jag fick mina 25 mm hjul igår (kol-varianten). Ni som kör tubeless, funkar det bra med endast det medföljande fälgbandet eller tejpade ni? Det här med att skippa tejp var nytt för mig.
Positivt intryck av hjulen än så länge, väntar dock på en bromsskiva innan det blir premiärtur.
Fälgbandet var ju typ det bästa som skett sen skivat bröd. Jag hatar tejpen..

Snortätt direkt och inte läckt öht, lyft bandet och stoppa in ett däckjärn mellan band och fälg när du fått dit det och justera så det ligger jämnt varvet runt. Finns en film från Newmen om du inte förstår hur jag menar.

Håller med, färgbandet var ju överlägset tejpen. Kollade filmen igår och för en gångs skull var det lika enkelt som på film.
Imorgon blir det premiärtur, ska bli spännande. Viktskillnaden mot 1501 hjulen (Al) är ju rätt stor. Lyckades för övrigt köra sönder kolfibersadeln idag

Bilagor

• 92EC30D4-7DD5-4B07-8883-90981697B62B.jpeg
    92EC30D4-7DD5-4B07-8883-90981697B62B.jpeg
    782.6 KB · Besök: 189
Håller med, färgbandet var ju överlägset tejpen. Kollade filmen igår och för en gångs skull var det lika enkelt som på film.
Imorgon blir det premiärtur, ska bli spännande. Viktskillnaden mot 1501 hjulen (Al) är ju rätt stor. Lyckades för övrigt köra sönder kolfibersadeln idag

Vad är det för sadel?

Jag tror det är/var en kina- kol sadel. Vet faktiskt inte riktigt, jag har fått den. Men den var väldigt skön, även om den såg totalt obekväm ur så utklassade den selle italia sadeln som satt på vid leverans ?

jag knäckte bakhjulet på mina nya Newmen på Finnmarksturen i söndags. Efter 5 mil sa det pang.
Nu ska hjulet skickas till Tyskland för inspektion.
?

Bilagor

• 7E3EB6F2-33C7-4F48-B675-1A3E811AF733.jpeg
    7E3EB6F2-33C7-4F48-B675-1A3E811AF733.jpeg
    666.5 KB · Besök: 203
jag knäckte bakhjulet på mina nya Newmen på Finnmarksturen i söndags. Efter 5 mil sa det pang.
?
Hua lät inget vidare, borde ju få ett nytt hjul kan tyckas. Deras garanti annars är väl 50% på ersättningshjul och det ska väl vara No questions asked för det ?

Jag körde en tävling igår och smackade på utför som det inte fanns någon morgondag, får kanske vara nöjd att mina höll ?

Ehm oavsett kinakol vs dyrt kolfiber, ingen sadel brukar knäckas i railsen
Jag tippar på att du inte använt rätt moment när du spänt fast sadeln så railsen har blivit krossade av allt aluminium du har på sadelstolpen.

Vanligtvis släpper det mellan rails och sadel först när det havererar.

Hua lät inget vidare, borde ju få ett nytt hjul kan tyckas. Deras garanti annars är väl 50% på ersättningshjul och det ska väl vara No questions asked för det ?

Jag körde en tävling igår och smackade på utför som det inte fanns någon morgondag, får kanske vara nöjd att mina höll ?
Håller med. Jag tycker det borde vara en ”no-brainer” att få nya, garanti-texterna är ju rätt generösa som jag tolkar den. Men surt iaf och inget är ju klart förrän det är klart.

?

Är det troligtvis en tillverkningsfel eller för hård belastning?
Kan jag fråga om du kör FS eller HT? Landade du på en sten? Lätt eller tung cyklist?

Jag tippar på att du inte använt rätt moment när du spänt fast sadeln så railsen har blivit krossade av allt aluminium du har på sadelstolpen.

Kan stämma. Jag vet ju inte vilket moment som det ska dras med. Jag drog med momentnyckel till 5 Nm och hade kolfiberpasta mellan. Det höll ca ett år.

Jag har sett flera sadlar med knäckte rails i metal. Det är inte pga för hård åtdragning, men för att största böj-belastning på railsen är precis efter infestningen i stolpen.

Är det troligtvis en tillverkningsfel eller för hård belastning?
Kan jag fråga om du kör FS eller HT? Landade du på en sten? Lätt eller tung cyklist?
Jag kör FS, 72 kg tung, landade inte ”onormalt ” hårt men det var en normal utförslöpa på stig. Inte ett av de värre partierna på finnmarksturen.

Jag kör FS, 72 kg tung, landade inte ”onormalt ” hårt men det var en normal utförslöpa på stig. Inte ett av de värre partierna på finnmarksturen.

Man får hoppa på tillverkningsfel då och att fälgen borde vara starkare.

Jag är nöjd att jag valde "tynga" kolfälgar till min stig-HT och Newmen Evolution till min helstel.

Någon mer som har erfarenheter av Newmen advanced sl x.a 30? Väldigt sugen på att testa ett par riktigt lätta hjul och har goda erfarenheter från Newmens alu hjul.

Väldigt sugen på att testa ett par riktigt lätta hjul och har goda erfarenheter från Newmens alu hjul.
Är det låg totalvikt eller låg roterande vikt (dvs fälgvikt) som är viktigast(!) för dig?
För om du prioriterar låg fälgvikt kan du få hjul med lätta fälgar till bra pris genom att bygga sjäv
kolla tex på 30mm EiE - A29C30D23 som finns från under 325g (enl #2 skall fälgen till Advanced SL X.A.30 väga 357g)!
Sedan kompletterar du med ekrar och nav utifrån smak, behov, tillgång och budget.

Jag byggde själv hjul med EiE-fälgar för några år sedan, jag har skrivit om dem här, de fungerar fortfarande utan problem och jag är nöjd med dem, inte minst priset!
(Men idag skulle jag (antagligen) ha valt A29C26D18 fram)

Är det låg totalvikt eller låg roterande vikt (dvs fälgvikt) som är viktigast(!) för dig?
För om du prioriterar låg fälgvikt kan du få hjul med lätta fälgar till bra pris genom att bygga sjäv
kolla tex på 30mm EiE - A29C30D23 som finns från under 325g (enl #2 skall fälgen till Advanced SL X.A.30 väga 357g)!
Sedan kompletterar du med ekrar och nav utifrån smak, behov, tillgång och budget.

Jag byggde själv hjul med EiE-fälgar för några år sedan, jag har skrivit om dem här, de fungerar fortfarande utan problem och jag är nöjd med dem, inte minst priset!
Vad pratar vi för pris? Ser att man kan få lagom många hål efter behag

Tack!
Allt är ju lite av en avvägning. Vill ha lätta hjul, men inte så lätta att jag upplever att jag måste hålla igen för att inte riskera fälgarna. Navvikt är inte central, vill dock ha något som håller bra. 350 funkar, men 240 är kanske ett rimligare val när man ändå ska köpa något lätt. 180 känns för lyxigt. Nöjer mig med 36/54 POE så då tänker jag att DT är bra och tryggt. När jag kikar på priser så tycker jag det verkar svårt att få det billigare när man bygger själv ( jämfört med Slowbuild).

Vad pratar vi för pris? Ser att man kan få lagom många hål efter behag
De priser jag betalade för mina hjul med EiE-fälgar 2019 går nog tyvärr inte att jmf med vad det kostar idag.

När jag kikar på priser så tycker jag det verkar svårt att få det billigare när man bygger själv ( jämfört med Slowbuild).
Bygger själv gör man (läs: jag!) i första hand för att få det man vill ha,
inte för att spara pengar. Men har man tur(?) kan man även göra det.

Jag skulle vara räd med lätta kolfälgar i stök. Därför valde jag hjul med tunga, hållbara kolfälgar.

Newmen är en tillverkare med riktigt bra rykte och bra service. Andra kolhjul från Newmen håll bra i en tysk test. Om jag skulle ville köpa lätta hjul skulle jag också välja Advanced SL X.A.30.

Någon mer som har erfarenheter av Newmen advanced sl x.a 30? Väldigt sugen på att testa ett par riktigt lätta hjul och har goda erfarenheter från Newmens alu hjul.
Jag kör hårt med mina, men inte park då byter jag hjul.

Jag har mördat ett SL A 30 så det känns inte aktuellt med kolhjulen i Järvsö. Dom fyller ju inte direkt någon funktion där heller. Har en ny SL E.G 30 fälg hemma som jag ska byta till när andan faller på.

Jag är hittills grymt nöjd, spikraka, inte ett märke. Kör stigcykel och väger 90kg med utrustning.

Bike-boarder är billig om man vill handla dessa hjul till bra pris.

Låter ju mkt bra ?. Hur är ”komforten”?
Tycker inte dom är hårda på något vis, jag kör med inserts fram och bak ska tilläggas.

Har iofs rätt biffiga dämpare fox 36 och float x som kanske tar hand om ev obehag som styva hjul kan ge. Men jag är som sagt väldigt nöjd, och fick precis det jag sökte. (Lätta hjul som ändå funkar att cykla med)

Vet inte om du fick feedback på fälgbandet där men jag görde de på mina ALU hjul från newman och fungerade utmärkt.
Tills dess att smeten i hjulet torkade över en vinter och formade pellets som jag va tvungen att ta av däcket för att inte låta som en marrakkas på stigen. Då hade fälgbandet tappat spänsten och ville inte sitta på plats när jag skulle sätta tillbaka däcket så då fick de bli att tejpa om helt enkelt.

En sidenote är ju att
X.A == "XC"
Evolution A == "TRAIL"
Evolution EG == "Bombproof?"
Så långt som jag förstått deras uppsättning.

Vet inte om du fick feedback på fälgbandet där men jag görde de på mina ALU hjul från newman och fungerade utmärkt.
Tills dess att smeten i hjulet torkade över en vinter och formade pellets som jag va tvungen att ta av däcket för att inte låta som en marrakkas på stigen. Då hade fälgbandet tappat spänsten och ville inte sitta på plats när jag skulle sätta tillbaka däcket så då fick de bli att tejpa om helt enkelt.

Vad är det med fälgband?

Jag fick min både Newmen hjulpar utan fälgband och tejp. Jag tejpade dom själva.

En sidenote är ju att
X.A == "XC"
Evolution A == "TRAIL"
Evolution EG == "Bombproof?"
Så långt som jag förstått deras uppsättning.

Evolution SL A visade sig att vara så starka att Newmen ger dom fri även för enduro.

Vad är det med fälgband?

Jag fick min både Newmen hjulpar utan fälgband och tejp. Jag tejpade dom själva.

Evolution SL A visade sig att vara så starka att Newmen ger dom fri även för enduro.
Jag fick fälgband med mina, deras egna. Om du inte fått dom behöver du inte bekymra dig, tejpen är nästa bättre för längre hållbarhet ändå.

Jag skickade hjulet till Newmen i Tyskland där de byggde nytt hjul med en ny fälg till rabatterat pris och mitt gamla nav.
Som jag kommer ihåg det betalade jag ca 2500kr för fälgen och ca 650kr för arbetet. Frakten till DE kostade 300kr om jag minns rätt. Så det blev en ganska kostsam historia.
Nu har jag monterat en korv i däcket vilket Newmen rekommenderar. Köpte inte nya ventiler, det borde jag gjort, de som följde med hjulen gillade jag sådär innan men med korv är de nästan omöjliga att pumpa om man inte har golvpump. Funkar inte ens med patron.
Men annars är hjulen bra. De tysta naven är klart sköna.
Hoppas bara att de inte går sönder igen…

Jag skickade hjulet till Newmen i Tyskland där de byggde nytt hjul med en ny fälg till rabatterat pris och mitt gamla nav.
Som jag kommer ihåg det betalade jag ca 2500kr för fälgen och ca 650kr för arbetet. Frakten till DE kostade 300kr om jag minns rätt. Så det blev en ganska kostsam historia.
Nu har jag monterat en korv i däcket vilket Newmen rekommenderar. Köpte inte nya ventiler, det borde jag gjort, de som följde med hjulen gillade jag sådär innan men med korv är de nästan omöjliga att pumpa om man inte har golvpump. Funkar inte ens med patron.
Men annars är hjulen bra. De tysta naven är klart sköna.
Hoppas bara att de inte går sönder igen…
Tack för svar. Är sugen på sådana hjul i 30mm version.
Har du någon gissning på vad som gick fel eller tänker du tillverkningsfel?

Tack för svar. Är sugen på sådana hjul i 30mm version.
Har du någon gissning på vad som gick fel eller tänker du tillverkningsfel?
Tror de är jättebra, om jag inte minns fel är det bättre/längre garanti på 30 mm fälgarna. Tror jag hade otur och fick ett elakt genomslag ( kanske innan fälgen kollapsade). Jag hoppas det varit gratis om det var ett tillverkningsfel.

Blev ett Advanced SL x.a 30 som framhjul, 639 gram med ventil och fälgband. Det följde inte med låsring med mera för bromsskivan som det gjorde till DT Swiss XRC 1 200 bakhjulet, 808 gram med ventil och fälgband. Ska centerlock-ring följa med hjulet, fälgband och ventil följde med Newman?
IMG_20230831_090644.jpg

Tillbaka
Topp