Nexus 7 navproblem

Rand

Medlem
Nexus 7 navproblem
Hej!
köpte nytt bakhjul Nexus 7 med drev och växlare, vajer etc till min gamla Crescent från 80tal och allt fungerade till en början bra men sedan kom ett märkligt problem.
Växlingen går klockrent mellan växel 1 och 5 både upppåt och neråt men den fastnar på växel 6 och 7 dvs jag kan växla upp till 6an men inte tillbaka till 5an om man gjort det. Då får man växla till 1an, ha slak vajer och "snärta till" med en skruvmejsel neråt och släppa, då snärtar den tillbaka igen. Och så kan man använda växel 1-5 igen, men icke 6 eller 7, då fastnar det.
Växelvajern är justerad och de två gula markeringarna linjerar perfekt på växel 4.

Har monterat Nexus 7 på ett par andra och det har gått bra, detta är obegripligt...

Nån som har råd att ge skulle göra min dag... :giggle:

Nexus 7 navproblem
Löper vajern smidigt i höljet när den inte är inkopplad i baknavet?
Rör sig växelarmen till navet smidigt när vajern inte är ansluten?

Nexus 7 navproblem
Hej!
Ja den löper smidigt i höljet, absolut.
2a frågan är jag inte lika säker på,menar du hur kassettenhetens arm rör sig så Ja den löper bra men låser som sagt i ett läge som den måste tas ifrån med lite våld. Det är det löget mellan växel 5 o 6, samma sak händer utan vajer.

Nexus 7 navproblem
Det verkar som du har uteslutit att det skulle vara något i reglaget?

I så fall ligger problemet hos kassettenheten eller inne i navet, har du tur är det kassettenheten.
Om jag var du skulle jag koppla lös vajern från kassetenheten. På undersidan finns det ett litet hål på kassettenheten som är till för att man ska kunna rotera den vid montering av varjer. Jag brukar ta en insexa av nästminsta slaget och köra in där, på så sätt kan du känna om kassettenheten rör sig fritt så som den ska.
Om den inte gör det så skulle jag föreslå att montera av kassettenheten och kika om det kommit in någon skit eller liknande, eller om den heltenkelt är felaktigt monterad.

Det kan vara onödigt mycket friktion i systemet om vajern löper på fel sätt i kassettenheten. Men det borde du nog ha märkt om den gör.

Nexus 7 navproblem
Hej, ja kanske uteslutit reglaget, det frustrerande är ju att allt är nytt - reglage med vajer, kassettenhet och hjul med nexus7 nav, kört kanske 10 mil...
För att förklara, 3:00 in i denna videon

sätter han tillbaka vajern i kassettenheten och drar i vajern för att sätta fast den i kassettens främre del. Om jag gör det fastnar alltså kassettenheten i det lägre läget, den åker inte upp igen, vajern slakar och man får pilla med en mejsel neråt (inte uppåt) och släppa för att snärta upp den igen. Det är som den fastnar på nån fläns nånstans i navet..
Har flera kassettenheter hemma, blir samma sak med dessa.

Tillbaka
Topp