Nexusnav.

• Trådstartare Trådstartare JN
  • Start datum Start datum
J

JN

Guest
Nexusnav.
Det är ett nexus 7växlat nav på fruns vardagscykel och nu har det börjat att låta lite av det ,nu undrar jag om det går att öppna det för att serva det eller är det en alltför komplicerad operation och bättre att köra tills det tar helt slut? Tilläggas ska det att jag är en cykelmekare av medelklass gör de flesta arbeten på min mtb och racer själv men det här navet ser ju helt annorlunda ut och jag vill inte påbörja ngt som inte går att slutföra med bra resultat och att frugan står bakom ryggen och säger "vad var det jag sa du skulle lämnat in det istället" med en irreterande ironisk röst.

Nexusnav.
Det finns ju helt klart lättare saker att ge sig på än ett Nexusnav, men det du behöver fixa, kullagren är en ganska lätt operation. Sätt tillbaka sakerna i samma ordning som du tog isär dem så ska det nog inte vara något problem. Det kommer heller inte att ramla ur saker ur navet direkt när man öppnat det, så det är bara att skruva lugnt.

Nexusnav.
Det här behöver du:
Konnyckel 17 och 22mm
Grafit fett
Kullagerfett

så här gör du:
Börja med att plocka av hjulet :D
Ta bort de lösa delarna som är i rutan CJ-NX10 på bilden här under(går att göra med fingrarna)
Ta bort drevet
utvandigt.jpg

Öppna navet på bromsarmssidan
Lyft bort bromsarmen

broms.jpg

Pilla bort damkåpan med en skrivmejsel eller dyligt
Dra nu ut hela insattsen ur navet
Lyft bort kulringarna, du måste trycka in klackarna på driv-sidan för att göra detta

Insattsen ser ut så här:
insatts.jpg

Vad kan det vara som låter?
Ett skuret lager eller bromshylsan/bromsbacken

Ta bort kul ringarna och rengör, titta så att kulorna inte är ärrade och gör samma sak med lagerbanan.
Kulringarna finns löst som reservdel dock kommer du inte att hitta dem på hallmanshemsida eller i deras bibel utan de finns i en liten special bok för Nexus. Den lilla kulringen som inte finns med på skissen går INTE att beställa, om den är körd så är det en ny insatts som gäller.

Om det skriker/slår när du bromsar så beror det på ett fel på bromsbacken.
När du har tagit ut navinsattsen kan du plocka bort bromshylsan med fingrarna, vrid den något motsols och dra den uppåt. Byt ut mot en ny, samma sak gäller här som med kulringarna, finns bara i Nexus boken.
Tänk på att det kan bli nära 400grader varmt när man bromsar så använd riktigt grafitfett eller shimanos nexusfett(kostar ca 100kr för en tub) när du monterar dit en ny bromshylsa.
Oljud kan också uppstå om fettet har tryckts ut så att det har börjat rosta, rengör med 5-56 och låt det stå över natten, fetta in noga och montera ihop navet igen.

Hoppas min lilla guide kan vara till hjälp.

[Edit]Glömde en sak, om du behöver köpa reservdelar kolla innan vilket nav du har, det är instansat mitt på nav hylsan och ute på enden av hjulaxeln. Navet heter SG-7C[15,16,22,25 eller 26]

[Edit 2 och 3]stavning som vanligt, stavar ju som en kratta eller värre
[Edit 4]Bilderna omlänkade till ny url

Senast redigerad av en moderator:
Nexusnav.
Låter som om navet är smörjtorrt, du. Du kan öppna navet från bromssidan, vänd på steken och ta bort kassetten och drevet. Lyft sedan ut hela insatsen, lägg på ett tunt lager fett, och återmontera navet. Lägg INTE vanlig fett runtikring bromsen, där ska det bara vara grafitfett:

Hälsningar
Haga Cykel i Linköping

Nexusnav.
Tjohej, snacka om mekhjälp, det här är ett grymt bra forum med snabba och i det här fallet sjukt ingående hjälp.Det verkar lite komplicerat men bara för att det var sån bra hjälp så ska jag ge mig på det ändå,
tack så mkt för hjälpen!

Nexusnav.
Håller själv på med ett nexusnav som jag plockat från en skrotad cykel, det sitter nu i orginalfälgen på en Crecent från -41 som jag håller på och renoverar. Jag har dock inte riktigt koll på hur man stället in växeln på dessa nav.. Någon som vill dra det snabbt ??

// Johan

Tillbaka
Topp