Ni som har testat Lake eller Bont skor - köphjälp sökes

Trampsugen

Aktiv medlem
Jag behöver andra cykelskor till mina breda fötter. Jag har läst trådarna om Lake och Bont och fattat att de märkena verkar vara grejen. Det verkar inte som att de finns i butik i närområdet så jag är förpassad till nätköp och behöver hjälp med passformen av er som provat. Min känsla är att Lake har bättre passform för mig och jag gilla hur deras modeller set ut. Ett par frågor:

- Jag behöver en bred framdel och en rymlig tåbox (även på höjden pga uppåtböjd stortå). Någon som testat både Bont och Lake och kan säga vilken som är rymligast?
- Hur bra stämmer storlekstabellerna? På Lake passar jag på millimetern på breddmåttet, funkar det att gå på eller behöver man gå upp till bredare modell då för att fötterna inte ska bli pressade när man drar åt?

Övriga råd och tips av er som kör dessa märkena mottages tacksamt!

Sök, det finns mycket skrivet om Bont och Lake på Happy. Även om skorna är breda är det inte självklart att de passar. För mig blir mina Bont för låga över foten och ger tryck ovanifrån.

Jag köpte ett par Lake efter följt deras guide. Har inte extremt konstiga fötter, men ändå lite avvikande från ”standard”.
I och med att de även har direkthandel bör de ha någon form av säljsupport som kan hjälpa dig.
Deras standardsulor är ganska tunna och stoppar du i ett par Specialized förvinner utrymme i bla tåboxen.

Lake har ju ett gäng olika bredder på lästen så är det bredaste du provat? Kolla med ppf

Precis! viktigt att man kollar så det blir rätt, det är rätt stor skillnad i bredd på modeller trots att båda kan vara märkta "wide".
Nu har jag inte superkoll på aktuellt Lake-sortiment, men jag har alltid köpt de modellerna som varit i läder då de töjer / formar sig något ytterligare och man även kan lästa ut dem lite till hos skomakare.

Storleksmässigt sett har Lake varit "true to size" för mig. Jag brukar ha Eu44/US10/UK9/JP28 och Lake 44 passar mig perfekt. På skor där det är lite gott och blandat, t.ex.att US10 motsvarar Eu43 så brukar jag gå på 28cm måttet och då brukar det passa fint.

Så Lake tycker jag som sagt är okomplicerade storleksmässigt sett. Det har stämt för mig på åtminstone 4 parr Lake skor. Har inte testat Bont dock.

Lake har ju ett gäng olika bredder på lästen så är det bredaste du provat? Kolla med ppf
Nej jag har inte provat någon, därför jag vill få era kloka inspel innan jag beställer hem olika varianter för testning.. Mina funderingar är dels kring vilka skillnader som upplevts mellan Lake och Bont, och sedan hur man upplever att storlekarna stämmer mot deras storlekstabeller..

Min begränsade erfarenhet av Lake är att deras breda skor är breda även bak i hälpartiet, men jag kan ha studerat en för liten andel av deras utbud. Som jag minns det så innebär det att vill man ha en sko som enbart är bred framme i tåboxen så kan det bli svårare att hitta rätt. Bont har jag inte tittat på.

Bont har också en "bath tub" design med uppdragna sidor. Det gör det mer kinkigt att foten liksom passar innanför ramverket. Så där är det ännu en parameter att ta hänsyn till tyvärr.

Frugan har väldigt knepiga fötter och har aldrig riktigt fått till det historiskt med sina landsvägsskor, så det blev ett par Bont Vaypor+ wide Semi Custom direkt från tillverkaren för ett par år sedan. Inte billigt, men det blev väldigt bra.

Senast ändrad:
Vet inget mer än att jag sett annonsen och har ingenting med företaget att göra, så se detta som ett helt förutsättningslöst tips mer än något annat..

Skulle säga att storleken enl deras tabell är true to size.
Är det främst skor med bred tåbox du vil ha så är det ju deras senaste läst som heter Comfort Plus du är ute efter.

Har inte hunnit testa den men det är väl motsvarande likt skor från Altra kan jag tänka mig,
Alla andra skor oavsett Wide eller inte har ju den mer vanliga formen att designen skär in på utrymmet för stortån vilket gör att skon kan kännas trång oavasett medans den C Plus är ju lite mer fotriktigt eller ja ankfötter om man säger så.

Jag har ett par Bont Riot+ landsvägsskor i strl 45 wide. Dessa tycker jag är bra och "fotformade" på samma sätt som t.ex. Altra (hos dem har jag 45 normal bredd).

Hade ett par Lake hemma för provning, men gillade den inte riktigt Bont tycker jag går längre med en framfot som är mer formad som en fot faktiskt ser ut.

Jag har väldigt breda fötter framtill och hade problem att hitta passande skor till jag testade ett par Lake XC218, sitter riktigt bra med bred tåbox (landsvägsskor).

Kör på storlek 46 (regular) på mina Lake och storlek 45 på övriga vardagsskor.
Cykelkraft kör lite utförsäljning på Lake skor ibland, fick mina för halva priset vill jag minnas.

Jag har också problem med att hitta skor som passar pga breda/höga fötter. Provat ett antal varianter och de som satt bäst på mig var faktiskt Shimano RC702 wide. Har normalt 44.5 och storlek 45 sitter hyffsat på mig.

Blev dock rekommenderad Lake i flera butiker men ingen hade inne bredare modeller.

Min resa mot att slippa få ont i fötterna när jag cyklar genom bättre skor ser ut såhär:

Första försöket: CX218 wide storlek 47 beställda från Frankrike. Märkbart alldeles för liten, slog i tån längst fram utan att ens stå på skon. Det blev att sälja här på K&S för en förlust på 100 kr så ingen stor grej.

Andra försöket: CX238 wide i storlek 48 beställda från Nederländerna. Samma läst som ovanstående sko, men dubbla BOA osv osv. Märkbart alldeles för stor. Minst en centimeter marginal för tårna, kändes inte bra. Blir att skicka tillbaka på egen bekostnad tyvärr.

Tredje försöket håller på just nu. Beställde just CX238 wide i storlek 47. Passar de inte kommer jag att fortsätta ha ont i fötterna och skita i det här.

Min stortå är drygt 3-5 mm bredare medialt än vad mitt metatarsalben ligger när jag ritar av på ett papper. Eftersom alla kvinnor i min familj har hallux valgus så är den genetiska risken stor för detta om jag har fel skor... Och eftersom jag cyklar dagligen 50 km så är jag verkligen ute efter bredare skor. Springer själv i altra pga skador från andra skor i löpning.

Jag har provat shimano wide sh502, fizik terra atlas. Dessa har varit en besvikelse med klämd stortå.
Ska därför prova beställa Riot G från bont i wide. Provar beställa 3 storlekar i 46,5 wide, 47 wide och normal. Då jag ligger i gränslandet både breddmässigt och längdmässigt...

Önska mig lycka till...

Min stortå är drygt 3-5 mm bredare medialt än vad mitt metatarsalben ligger när jag ritar av på ett papper. Eftersom alla kvinnor i min familj har hallux valgus så är den genetiska risken stor för detta om jag har fel skor... Och eftersom jag cyklar dagligen 50 km så är jag verkligen ute efter bredare skor. Springer själv i altra pga skador från andra skor i löpning.

Jag har provat shimano wide sh502, fizik terra atlas. Dessa har varit en besvikelse med klämd stortå.
Ska därför prova beställa Riot G från bont i wide. Provar beställa 3 storlekar i 46,5 wide, 47 wide och normal. Då jag ligger i gränslandet både breddmässigt och längdmässigt...

Önska mig lycka till...
Lycka till😀

Tack! detta blir tredje chansningen. Sen får man väl specialbeställa skor i värsta fall... Eller göra hål medialt för stortån :oops:
Jag är numera i den åldern att sandaler (med kloss) tillhör min favoritsko, breda överallt, torkar snabbt efter regn mm och jag har tvärt emot normen strumpor i när det är lite kyligare.

Med hög vrist så har jag problem med många skor där plösen eller kanterna trycker mot fötterna ovandel när jag cyklar. Icebug (ej cykelsko) kan jag inte cykla med t.ex. om jag köper skor måste jag provcykla direkt i butik.
Trist att behöva skicka tillbaka grejer vid näthandel.

Tillbaka
Topp