Ni som kan lite om löpning

Rippa

Ny medlem
Lång story, kort!

I morse sprang jag för första gången på 25år. Dvs jag har egentligen aldrig använt löpning som träningsform. Sist var typ i lumpen. Anyways, jag var ute i lite drygt en timme i ganska kuperad Hellasterräng. Döm om min förvåning att jag faktiskt trivdes ganska bra. Jag tog det givetvis ganska lugnt och rundan var nog inte mer än 7-8 km. Och visst var jag lite stum i låren efteråt. Men inte värre än efter lite skogscykling.

Men vaderna! En infernalisk träningsvärk uppstod redan direkt efter hemkomst. Alltså, jag har inte direkt pinniga vader eller så. Är det något med min teknik? Eller är det bara ovana? Eller har jag kassa skor?

Tacksam för råd, ris eller ros.

rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Förmodligen har det inget med ditt
> träningsuppehåll på 25 år att göra. Jag
> gissar på skorna.

Något träningsuppehåll föreligger ej. Jag är mer vältränad än de flesta i min ålder. Som jag misstänker att även de flesta på Happy är. Men just löpning har jag inte hållit på med. Frågan kvarstår - är det HTFU eller andra korrigeringar?

Senast ändrad:
Rippa skrev:
> Lång story, kort!
>
> I morse sprang jag för första gången på 25år.
> Dvs jag har egentligen aldrig använt löpning som
> träningsform. Sist var typ i lumpen. Anyways, jag
> var ute i lite drygt en timme i ganska kuperad
> Hellasterräng. Döm om min förvåning att jag
> faktiskt trivdes ganska bra. Jag tog det givetvis
> ganska lugnt och rundan var nog inte mer än 7-8
> km. Och visst var jag lite stum i låren efteråt.
> Men inte värre än efter lite skogscykling.
>
> Men vaderna! En infernalisk träningsvärk uppstod
> redan direkt efter hemkomst. Alltså, jag har inte
> direkt pinniga vader eller så. Är det något med
> min teknik? Eller är det bara ovana? Eller har
> jag kassa skor?
>
> Tacksam för råd, ris eller ros.

Det kan vara ovana men jag tror mer på skorna. Är skorna fel för din isättning eller tom gamla dojjor så gå och köp rätt pjuck.

Jag springer gärna varannan dag numera och gärna ett längre pass per vecka. Nästa sak som kan komma att göra ont efter låånga distanser löser du med medicintejp. (tuttskav..)

Om du sprang i kuperad terräng så är det nog träningsvärk från nerförsbackarna då du får excentriska sammandragningar i musklerna.

Med största sannolikhet är det ovana.

Jag upplever att känslan i kroppen under och efter löpning beror betydligt mer på hur mycket grenspecifik träning jag gjort än tex cykling.

Baserat på att jag är i samma ålder som du och började kuta förra året så är mina rekommendationer följande:
1. Ta det lugnt. Jag började med att kuta i 30 sek och gå i 3:30 ett tag och sen minskade jag gången och ökade löpandet. Sen kanske du inte behöver vara såå försiktig. Men det skadar ju inte att ta några minuters promenad under rundan i början.
2. Jag skaffade såna där fåniga kompressionssaker som jag satte på vaderna, fick bort mina symptom.
3. Sen skaffade jag nya pjuck från början, just för att inte riska något. Om det gav något vet jag inte

Läste någonstans att cykling tar 75% på låren och 25% på vaderna, medans löpning ligger närmare 50/50 så jag gissar på att du blev lite överansträngd i vaderna pga ovana.

Väl bara att vila lite och ge sig ut igen?

rularn skrev:
> Förmodligen har det inget med ditt
> träningsuppehåll på 25 år att göra. Jag
> gissar på skorna.

+1

Vad har du för färg på skorna Rippa?

Sedan tror jag 7-8 km som första pass efter 25 bast är lite i kortaste laget... ;)

Om man inte har sprungit på 25 år och sen ger sig ut på en kuperad 8-kilometersrunda så är det väl inte så konstigt att man får lite ont?

Jag hade sjukt mycket träningsvärk när jag gick över till att springa på framfoten istället för på hälen. Så du kan ju tolka det som att du springer "rätt". Det gör man ju f.ö nästan av sig självt när man springer i terräng.

Ovana.

Jag har sprungit regelbundet de senaste 15 åren typ och jag kan fortfarande få träningsvärk i vaderna om jag antingen sprungit ett ovanligt kuperat pass, eller ett ovanligt snabbt pass (typ korta, snabba intervaller). Har ingen direkt fysiologisk kunskap i ämnet men min erfarenhet är att vaderna ansträngs mer vid snabbare hastigheter och i riktigt branta backar (uppför, nerför tycker jag att låren för ta den större smällen).

Fräscha skor som passar din fot och din löpstil är dock aldrig fel att skaffa sig.

Vänta! Har du barfotaskor så förstår jag. Jag sprang 3km med mina första gången och vaderna svällde och krampade som faan i flera dagar efter det.

Löpteknik, skor, framfotalöpning å sånt kan man diskutera i all evighet, men helt säkert är att det är vansinnigt lätt att dra på sig skador när man börjar springa efter ett långt uppehåll. Ännu lättare om man dessutom råkar vara vältränad från andra aktiviteter så som cykling. Å ändå desto mer om man råkar va lite äldre än typ 19. Löpning är väldigt påfrestande för leder, muskelfästen, ligament mm. Att springa 7-8 km första rundan å bara klara sig med träningsvärk i vaderna ska du va väldigt glad över. Ta det otroligt mkt lugnare å trappa upp löpningen långsamt är mitt råd.

Kristin skrev:
> Ovana.
>
> Jag har sprungit regelbundet de senaste 15 åren
> typ och jag kan fortfarande få träningsvärk i
> vaderna om jag antingen sprungit ett ovanligt
> kuperat pass, eller ett ovanligt snabbt pass (typ
> korta, snabba intervaller). Har ingen direkt
> fysiologisk kunskap i ämnet men min erfarenhet
> är att vaderna ansträngs mer vid snabbare
> hastigheter och i riktigt branta backar (uppför,
> nerför tycker jag att låren för ta den större
> smällen).
>
> Fräscha skor som passar din fot och din löpstil
> är dock aldrig fel att skaffa sig.

+1

Jag springer av och till. Störst skillnad för vaderna gör det när jag har mina tunna skor och springer ordentligt på framfoten, eller springer snabbare. Då tar det betydligt mer på vaderna. Jag misstänker att terrängen där du sprang är en bov i dramat. Sen kan ju de där 25 åren ha något med saken att göra också. Men det låter otroligt.

Troligen främst ovana, samt att löpning tar mer på vaderna än vad cykling gör. Jag både träningscyklar och träningsspringer normalt flera ggr i veckan året om, men kan trots det få träningsvärk i vaderna ibland (och alltid efter att jag har sprungit lopp).

Stigtramparn skrev:
> Löpning och cykling har väldigt lite att göra
> med varandra trotts att båda aktiviteterna
> kräver kondition och att benen aktiveras...

+1

Det är därför det låter som jag har simfötter när jag lubbar.

Löpning sliter betydligt mer än cykling. Börja försiktigt, 3 km lungt, spring max 2 ggr per vecka, och öka distansen långsamt. Det är lätt att springa för långt och fort i början och skada sig om man har bra kondition från cykling.
Vader, hälsena och benhinnor är det som brukar ta stryk först.

Definitivt ovana som redan nämnts. Har för övrigt själv tagit upp löpning efter cirka 30 års uppehåll från strukturerad löpträning och senaste 1.5 åren har jag råkat ut för två vadbristningar. har lärt mig att "skynda långsamt" och successivt bygga upp kroppens tålighet. Muskel- och senfästen är det som du först måste vänja vid löpträningen - tror också på mycket variation, dvs ett terrängpass mixat med ett flackare grusväg/asfalt/stig-pass samt sedan ett kortare fartpass. Ligg inte och kör samma typ av pass gång efter gång utan variera typen av löpning. ha också gärna i alla fall två olika skor och alternera mellan. Lyssna på kroppen är ju aldrig fel.

Gissa hur det kommer att kännas i benen imorgon! du har några jobbiga dagar framför dig nu är jag rädd.

För egen del och efter erfarenhet så brukar jag trappa upp löpning mycket långsamt efter uppehåll, bra kondition är farligt för benen, man kör lätt för mycket och för hårt.

brukar själv köra löpning typ 2 minuter och gå 3 minuter i mellan och upprepa 4-6 ggr första passen, ökar sen bitvis under 3-6 veckor beroende på längden på uppehållet, lätt att dra på sig långvariga skador annars.

Rippa, du känner ju mig. Jag är ganska vältränad. Men nu för tiden måste jag springa minst en gång i veckan för att hålla vaderna vid liv(springer dock fortfarande enbart i barfotaskor eller barfota). Om jag gör det så kan det dock gå ganska fort!

Vi är inte 15 längre...:-)

Hör av dig så tar vi en tur!

Jag har en känsla av att vid cykling är det inre vadmuskeln som får jobba eftersom fotleden är böjd uppåt och knäna lätt böjda medans vid löpning om man springer på tå dominerar den yttre vadmuskeln. Kanske

Ovana skulle jag säga och ta det lungt och trappa upp. Det blir lite samma som att om man redan springer mkt och får för sig att springa barfota eller ändra löpsteg, då blir det lätt lite onda vader. Jag springer någon eller några pass i veckan och hade ont i min efter 1 timmes löpskolning i helgen, för att inte tala om perioden att börja springa barfota..

Ok! Avskriver det som ovana då. Visst fattar jag att man får träningsvärk. Det var bara det att det var så otroligt koncentrerat till just nedre delen av vaderna. Och att det uppstod nästan direkt efter passet. Inte riktigt som man är van vid vad gäller träningsvärk. I övrigt så tog jag det verkligen lugnt. 7 km ca, på dryga timmen känns verkligen inte som något hetstempo. Visserligen i terräng. Men ändå.

Ville. Ge mig några veckor så jag får se om kroppen håller så kör jag gärna en runda. Kul med nya saker!

Korta turer i början, hög frekvens (170-180 steg per minut), låg fart ca 6min/km. I terräng ännu lugnare. framfoten är ok att sätta ner först, men det ska gå lätt. Fjädra absolut inte av hela vikten med framfoten, tänk hellre att den ska i först men egentligen utan att ta nån direkt vikt, "avslappnad". Ta sen tyngden med hela fotsulan. Håller du frekvensen uppe blir steget mer automatiskt "rätt". Håller du för låg frekvens är det lätt att du sätter ned foten framför dig.

Superlätt att göra sig illa om man är i bra fysiskt form, min ovan vid löpning.

tilläggas kan att en starkt bidragande orsak till mina vadbristningar var att jag var lite optimistisk vad gäller litet dropp och minimalt med dämpning. Förutom mina vanliga DS Trainer körde jag en del med ett par NB Minimus och ett par X-212. Det kändes kanon och gick riktigt snabbt tyckte jag - tyvärr höll inte kroppen för den abrupta övergången till lågt dropp och längre distanser.

Numera roterar jag ett par 13mm-dropp med 10mm och 6mm. Försöker att aldrig köra två pass efter varandra med samma par skor. Lyssna på kroppen är ju som sagt aldrig fel;)

PerryE skrev:
> Definitivt ovana som redan nämnts. Har för
> övrigt själv tagit upp löpning efter cirka 30
> års uppehåll från strukturerad löpträning och
> senaste 1.5 åren har jag råkat ut för två
> vadbristningar. har lärt mig att "skynda
> långsamt" och successivt bygga upp kroppens
> tålighet. Muskel- och senfästen är det som du
> först måste vänja vid löpträningen - tror
> också på mycket variation, dvs ett terrängpass
> mixat med ett flackare grusväg/asfalt/stig-pass
> samt sedan ett kortare fartpass. Ligg inte och
> kör samma typ av pass gång efter gång utan
> variera typen av löpning. ha också gärna i alla
> fall två olika skor och alternera mellan. Lyssna
> på kroppen är ju aldrig fel.

Bra råd där. Rundan innehåller ca 50% "löparstig" resten ren stig/terräng. Kändes som en bra mix. Senor och ligament tror jag är hyfsat härdade av regelbunden styrketräning +Annat. Men jag tänker verkligen mjukstarta.

robrob skrev:
> Korta turer i början, hög frekvens (170-180 steg
> per minut), låg fart ca 6min/km. I terräng ännu
> lugnare. framfoten är ok att sätta ner först,
> men det ska gå lätt. Fjädra absolut inte av
> hela vikten med framfoten, tänk hellre att den
> ska i först men egentligen utan att ta nån
> direkt vikt, "avslappnad". Ta sen tyngden med hela
> fotsulan. Håller du frekvensen uppe blir steget
> mer automatiskt "rätt". Håller du för låg
> frekvens är det lätt att du sätter ned foten
> framför dig.
>
> Superlätt att göra sig illa om man är i bra
> fysiskt form, min ovan vid löpning.

Tack! Ska försöka tänka på det där vid nästa nästa runda.

PerryE skrev:
> tilläggas kan att en starkt bidragande orsak till
> mina vadbristningar var att jag var lite
> optimistisk vad gäller litet dropp och minimalt
> med dämpning. Förutom mina vanliga DS Trainer
> körde jag en del med ett par NB Minimus och ett
> par X-212. Det kändes kanon och gick riktigt
> snabbt tyckte jag - tyvärr höll inte kroppen
> för den abrupta övergången till lågt dropp och
> längre distanser.
>
> Numera roterar jag ett par 13mm-dropp med 10mm och
> 6mm. Försöker att aldrig köra två pass efter
> varandra med samma par skor. Lyssna på kroppen
> är ju som sagt aldrig fel;)

Okej. Det där förstod jag inte ett smack av! :)

Oj - nördat ner mig totalt vad gäller dropp - dvs skillnad mellan häl och framfot. Nike Air Pegasus har väl ganska stort dropp tror jag medan Vibram Five Fingers har näst intill 0mm dropp. Jag springer i dels ett par Mizuno Wave rider med 13 mm dropp, ett par Asics DS Trainer med 10mm dropp och ett par Inov8 X-212 som jag tror har ca 6 mm dropp. Mina Inov8 kör jag mest i terräng med karta o kompass och då får man ju ändå dämpning från underlaget. Frågor på det?;)

På söndag blir det Hässelbyloppet och då blir det DS-Trainer eftersom de är mina "standardskor" och lagom kompromiss mellan dämpning och vikt.

Senast ändrad:
Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver gå i trappor i morgon och övermorgon... Det du kände idag var inget mot vad som komma skall.

Aron skrev:
> Tips: Planera ditt liv så att du inte behöver
> gå i trappor i morgon och övermorgon... Det du
> kände idag var inget mot vad som komma skall.

Badam tss..

Instämmer i att det gäller att börja försiktigt.
För några år sedan ville jag springa maran efter ett liknande "evigt" uppehåll och började enligt ett program på marathon.se. Det kan jag starkt rekommendera. Det var frustrerande att springa så långsamt som programmet tyckte, eftersom jag från cyklingen hade bra central kapacitet. Resultatet av att vara disciplinerad var dock att jag kunde genomföra hela programmet utan skador och kuta maran på en hyfsad tid (3.20).
Sedan dess har jag hållit igång löpningen med någon enstaka runda i veckan. Det är onekligen ett väldigt tidseffektivt träningsalternativ som även fungerar när man reser.
Lycka till med löpningen.

+3 på att börja försiktigt

Vet många som har skadat sig rejält när dom kommer med kondis från andra sporter och börjar löpa. Jag har själv känt av det och fått ta det lugnt i nån vecka också, hade jag bara kört på hade det nog inte gått bra.

Att gå andra hållet och börja cykla med bra kondis är mycket mera skoningssamt. Räkna med att det tar 2-4 veckor att långsamt vänja kroppen vid löpning. Och lyssna noga på knän och benhinnor etc.

Rippa skrev:
> Ni som kan lite om löpning

Jag kan lite om löpning. Jättelite. Nästan ingenting faktiskt. Lyssna inte på mig.
Häpp. :-)

Schkål!

Var glad att det bara är vaderna.
Jag gjorde något likande som du (fast bara på relativt plan mark), inte sprungit på 30 år.
Min första runda var ca 3,5 km, den andra 7. Vid den tredje tyckte jag efter ett tag att det skall nog funka med 10 km idag. Allt kändes bra, men det blev bara 9 innan det plötsligt började göra ordenligt ont i ena knät. Dagen efter kunde jag i princip inte gå alls. Det blev till slut kryckor i tre veckor. Efter ca ett halvår så känner jag fortfarande av det ibland. Inte sprungit sen dess.
Som tur är så fungerar cyklingen fortfarande.

Så trappa upp försiktigt. 7 km första gången är alldeles för mycket tycker jag.

Blir nog så att jag drar ned på distansen till nästa gång. Men jag kör iofs på devisen att det är farten som dödar, inte nödvändigtvis distansen. Men 5 km lugn terränglunk nästa gång. Såvida det inte gör ont någonstans.

Rippa skrev:
> Blir nog så att jag drar ned på distansen till
> nästa gång. Men jag kör iofs på devisen att
> det är farten som dödar, inte nödvändigtvis
> distansen. Men 5 km lugn terränglunk nästa
> gång. Såvida det inte gör ont någonstans.

Jag skulle tro att det är den upprepade belastningen som dödar, dvs antalet steg. Givetvis tillsammans med kraften i nedsättningen/drivet.

TBone skrev:
> Passar även på att nämna ordet "gubbvad" som
> är något man vill passa sig för.

+10
om det var 25 år sen du gjorde luppen är det kört nu .
därför vi gubbar cyklar istl för springer

Min hälsena är fortfarande paj efter att jag gjorde likadant efter att ha byggt upp otroligt grym kondis från mma och dylikt under vintern(2008 tror jag det var). Givetvis med lite "barfotalöpning" och trappibtervsller för att göra det ännu värre.

Lingon skrev:
> Löpning sliter betydligt mer än cykling. Börja
> försiktigt, 3 km lungt, spring max 2 ggr per
> vecka, och öka distansen långsamt. Det är lätt
> att springa för långt och fort i början och
> skada sig om man har bra kondition från cykling.
> Vader, hälsena och benhinnor är det som brukar
> ta stryk först.

Lyssna på det här, annars kommer du få ta ett längre uppehåll. Öka typ 10% i veckan i distans, utan att öka tempo.

Tillbaka
Topp