Nic vs Ralph

Olisen

Medlem
Nic vs Ralph
Vilket däck rekommenderas av Nobby Nic eller Racing Ralph?

Jag kör mestadels hederlig XC, typ Kinnekulle, toppat med ett par långlopp under säsongen.
Vill givetvis ha ett däck som passar till de flesta underlag.

//Ola

Nic vs Ralph
Jag tror på Nobby Nic fram och Racing Ralph bak. Har kört mina Nobby Nic nu under vintern och kan inte annat än lovorda de. Djävulskt grepp i vått och torrt och lågt rullmotstånd. Sen är väl Racing Ralph strået snabbare men har lite sämre grepp om jag förstått det rätt (lägre profil väl?) och Nobby nic tål lite mer stryk, har bättre grepp men aningens större rullmotstånd.
Men kör man mycket i mer varierande/blött/geggit underlag tror jag att Nic gör susen, är det torrt och fint är nog RR snabbare.

Tittar man sen på tyska MTB forum så lovordas ju RR/NN kombinationen friskt så den tänker i alla fall jag testa när jag slitit ut bakdäcket.

/C

Nic vs Ralph
glitch skrev: "Jag tror på Nobby Nic fram och Racing Ralph bak."
Känns lite skumt o läsa den raden när jag har två vänner som fått smeknamnen Nic och Ralph...

Nic vs Ralph
Ariel skrev:
-------------------------------------------------------
> glitch skrev: "Jag tror på Nobby Nic fram och
> Racing Ralph bak."
> Känns lite skumt o läsa den raden när jag har två
> vänner som fått smeknamnen Nic och Ralph...

=P

Nic vs Ralph
Jag körde 2.4" RR förra säsongen och jag räknar mig till XC-svettokategorin. Smaken är som baken: bred eller smal.

Vissa vill köra räsertunna däck för att det är lättare och påstås ge lägre rullmotstånd (någon tysk tidning kom väl fram till att feta däck hade lägre eller lika rullmotstånd, eller hur var det?). Andra vill ha feta, bekväma däck och offrar några hundra gram.

Jag hör till den senare kategorin (trots min WW-attityd), men majoriteten XC-svettos ligger någonstans kring 2.1" gissar jag på.

För övrigt kommer nog jag också köra Nic fram och Ralph bak den här säsongen, eller Ralph på finhjulen och Nic på fulhjulen. Har inte riktigt bestämt, två par däck är beställda hur som helst.

Nic vs Ralph
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> viktigare med bra fäste fram.

Varför då?

Manar du att man hellre vill ha bakhjulssläpp en framhjuls?

Det som stör mig mest är när det slirar bak... :)

Nic vs Ralph
har du slirat med framhjulet på riktigt??
slira med bakhjulet är ju inte så farligt, framhjulet däremot är riktigt obehagligt eftersom det ofta leder till en krash eller förlorad kontroll. bakhjulet blir bara lite speedway-känsla innan man hinner räta upp igen.

Nic vs Ralph
håller helt klart med jonasp. Var så jag menade först också, bakhjulet är lättare att ha kontroll över även om det släpper men om framhjulet släpper går det oftast inte så bra.

Nic vs Ralph
förstår vad ni menar... det jag menade var när det släpper i längsgående riktning, när man tar i på ex stenar o rötter i en brant....

Tillbaka
Topp