NICK - Ny dragning vid Kista

Dudster

Aktiv medlem
Lova, rikard och jag har idag flyttat delningen mellan NICK och Genvägen. NICK är där efter omdragen och skyltad förbi vägbygget.

Du hittar genom att köra 15 meter in på Genvägen, där viker NICK nu av till vänster. Följ stigen ner till grusvägen. Snett till vänster på andra sidan grusvägen går spåret in på en liten grusväg/stig. Följ den, du får vägbygget på vänster sida och då är du stax tillbaka på det gamla spåret.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har även rekat för framtida omdragningar som kan bli aktuella när byggena drar igång på allvar så håll utkik efter skyltarna när ni kör =)

Tänkte köra ett eller två varv den 2 augusti. Inga problem att hitta normala sträckningen, alltså ej genvägen?

Finns banan på nääätet?

Har kört ett par ggr senaste månaden, senast idag. Varje gång har jag problem att följa skyltningen i slutet där man kommer fram till nybyggena =/ Inte för att det är något problem att hitta tillbaka men det vore ju kul att veta hur det är tänkt att köra :)

Tummen upp till er som underhåller NICK!

Kom ihåg vart ni läste det först : snart går nick spårtet genom familjen muhammed´s vardagsrum på bottenvåningen om ni ska fullfölja det till 100.
trist att något sådan området som var så bra mtb spår ska försvinna.eller finns det flera som har kolla om att verkligen motionspåret och mtbspåret blir kvar efter att det har byggts färdigt om 100år?

MattiasE skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom ihåg vart ni läste det först : snart går
> nick spårtet genom familjen muhammed´s
> vardagsrum på bottenvåningen om ni ska
> fullfölja det till 100.

ursäkta, men vad menar du med detta?

bygger dom inte någpn så inne hellsicke i det området där mtb spåret går?
jag kanske var dum och för många whiskey att påstå att detta nuvarande mtbspår snart finns i ett vardagsrum.

förstog att det var det du undrade,jag skrev mohammed och inte svensson,det finns svenkskar som heter Mohammed i efternamn med,alla heter inte soumilaniinen,andersson eller pasckalidoios i sverige.

Just vid Kista blir det inga vardagsrum. Det är där spåret är omdraget just nu. Det kommer strax att bli omdragningar även vid de blivande klassrummen. Vid vardagsrummen så puttar de boende själva på spåret tills det inte blir lermärken på gardinerna.

Totteman skrev:
> Tänkte köra ett eller två varv den 2 augusti.
> Inga problem att hitta normala sträckningen,
> alltså ej genvägen?
>
> Finns banan på nääätet?

Nå...finns banan på nääääääätet?

Cykla i vardagsrum...låter som att sitta på en trainer då.

Tack.

Jag cyklade inte i måndags. Har fått det berättat för mig att det är 9,7 km långt. En annan uppgift säger att det är kortare, under 9 km.

Fler bud på längden på spåret?

Det beror på om man räknar med sträckan från starten till "varvet" eller inte. Från starten och tillbaks är det över 9 km.

Hmmm...vad ska man lita på när man mäter detta spår? Finns flera olika bud om sträckans längd. Att GPS suger vet man ju sedan länge.

hur exakt måste det vara?

kör du med din egna gps/cykeldator så får du ju samma sträcka varje gång = går att jämföra med dig själv. tidsmässigt går det ju också att jämföra då alla kör samma bana.

bra uppmärkt den nya vägen iaf, körde senast för en vecka sen. :) det jag alltid missar är 'infarten' till stigen på slutet efter att ha svängt av grusvägen till höger och runt pölen som verkar finnas där konstant.

Exakt och exakt...det finns väl metoder att mäta rätt. Alltså: hur lång är ett varv?

Om en kalibrerad cykeldator mäter rätt så är väl det bra. GPS i skogen kan vara bra för att se en "ungefärlig" sträckning, och ej en exakt distans. Har jag fel?

Totteman skrev:
> Att GPS suger vet man ju sedan länge.

? Exaktare får du inte. Även i skog. Om du tror på en cykeldator som baserar sin uppmätta längd på omkretsen av ett halvtaskigt mätt hjul, fine by me.

Montera på en cykeldator och ge dig ut och cykla ett varv så får du veta. Skall själv ut på en runda nu, har dock ingen mtb med dator så jag kan inte hjälpa dig med det.

Angående felkörningen på slutet så tror jag det är samma ställe jag brukar köra fel på. Brukar köra lite längre ut, i skogsbrynet mot den gamla skjutbanan. Tycker att den sträckan funkar bättre då man slipper surhålet på originaldragningen.

//j

Ok, tack för alla svar.

OdenXT: Halvtaskigt mätt hjul...nja, man mäter ju inte ett varv utan snarare tio varv vid kalibreringen.

Jag får helt enkelt testa själv.

Har cyklat spåret 3-4 ggr fått det till 9,6-9,8 km

Vi var 3 som fick dessa km angivelser...
Har sett gps plottar och jag tycker de ser fel ut.

Nån från NICK gänget som har lust visa den riktiga dragningen på onsdag vid 18:30?

R

En vanlig GPS får bara position en gång per sekund, är det tät skog ovanför kan det bli mer sällan än så. De båda sakerna gör att spåret man gör genar lite ibland och sträckan blir lite för kort.

Jomper>> det var äldre GPS:er med äldre chips. I de nya (FR305/Edge705/Edge500 mfl) är det väldigt bra mottagning, även i skogen. Tro mig, jag använder gps:en till löpning (ol) i ren skog och måste säga att spåret stämmer grymt bra med kartan (verkligheteen?) efteråt.

Sen om man cyklar 9,22 km eller 9,25, who cares? 5mm fel på omkretsen blir så mycket det med.

Ville skrev:
> Hmmm, jag kanske skulle kunna visa onsdag 18:30.
> Med betoning på kanske.

NIJS.... Jag kommer dit 18:20 leta efter en CUBE AMS 100 blå/vit..
Kommer du inte så gör det inget.. Kanske blir fler tillfällen.

R

OdenXT skrev:
> Jomper>> det var äldre GPS:er med äldre chips. I
> de nya (FR305/Edge705/Edge500 mfl) är det
> väldigt bra mottagning, även i skogen. Tro mig,
> jag använder gps:en till löpning (ol) i ren skog
> och måste säga att spåret stämmer grymt bra
> med kartan (verkligheteen?) efteråt.

1Hz uppdateringsfrekvens är enligt GPS-standard. Det finns de som interpolerar upp en snabbare frekvens, men min referens-apparat har samma chip som i de du nämner.

Några missade uppdateringar i en skarp sväng innebär flera missade meters sträcka. Inget som syns särskilt mycket på kartan dock, men vill man att det ska vara exakt så..

Min frilufts-GPS från Garmin är dock klart bättre än min telefon, antagligen främst beroende på mer optimerad antenn och säkert ett bättre chip också.

> Sen om man cyklar 9,22 km eller 9,25, who cares?
> 5mm fel på omkretsen blir så mycket det med.

Det håller jag helt och hållet med om.

imrog skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmmm, jag kanske skulle kunna visa onsdag
> 18:30.
> > Med betoning på kanske.
>
> NIJS.... Jag kommer dit 18:20 leta efter en CUBE
> AMS 100 blå/vit..
> Kommer du inte så gör det inget.. Kanske blir
> fler tillfällen.
>
> R

jag kommer tyvärr inte vara där. blev klättring idag...tar ut cykeln imorgon troligen.

har en nymonterad cykel som jag inte ville släpa ut i geggan,...för imorgon är det väll torrt:)

Körde ett varv idag med jerkan. Helt underbart, hade fått till perfekt tryck i dämpare och däck och vad annat. Cykeln svalde allt som var ojämnt och bara dansade fram över rötterna. Kändes flera kilo lättare än vanligt. Kunde inte låta bli att bränna på, tyvärr så ville inte konditionen hålla samma tempo.

Tog ut ett nytt GPS-spår med den nya dragningen. Synd bara att sketna Edge 705 inte lyckas mäta höjden på ett vettig sätt.

http://www.opentrailmap.net/viewtraining.php?id=66

/* Jörgen */

För en som aldrig kört spåret förut, är det lätt att hitta runt om man bara tar sig till startplatsen? Finns det markeringar att följa?

Det är faktistk inte helt lätt att hitta tyvärr. Bäst om man hittar någon att cykla med...tyvärr.

Det vore bra med synligare markeringa oxr, och gärna några fler.

Jag håller med Ville. Körde där för första gången i lördags och blev tvungen att leta runt på några ställen, men efter nästa gång så sitter det nog.

Riktigt jobbigt och roligt var det i alla fall.

Det går inte att köra fullt ös första gångerna, men om det inte ramlat bort några skyltar skall det vara en synlig skyllt efter varje stigkorsning.

Buddha skrev:
> Jag håller med Ville. Körde där för första
> gången i lördags och blev tvungen att leta runt
> på några ställen, men efter nästa gång så
> sitter det nog.
>
> Riktigt jobbigt och roligt var det i alla fall.

Om du minns var du inte hittade så tipsa gärna här i tråden var det var så kan vi fundera på om det behöver spikas lite nytt.

Det verkade som om de skall bygga även på den nya dragningen lägs med vägbygget när jag cyklade i går. Frågan är om det behöver rekas en ny sträckning ännu längre in snart.

mikaeljc skrev:
> Det verkade som om de skall bygga även på den
> nya dragningen lägs med vägbygget när jag
> cyklade i går. Frågan är om det behöver rekas
> en ny sträckning ännu längre in snart.

Vi har börjat reka en helt ny sträckning där men det kommer innebära ett lite större jobb. Mer info kommer när krattor, sågar mm behövs :-)

En del ställen saknas det skyltar på och det finns en plan för att sätta upp nya skyltar. Jag har varit lite för off under sommaren, så därför har inget hänt än.

En skylt verkar saknas mot slutet när man ska in bakom de nybyggda husen, precis där det brukar vara en mindre sjö på hösten. Det börjar även bli många stigar bakom husen så det skulle behövas en skylt på varannat träd för att köra rätt. Men nu ska väl spåret dras om helt och hållet här så det är kanske inte så lönt att lägga energi på denna delen.

/* Jörgen */

nisseson skrev:
> Om du minns var du inte hittade så tipsa gärna
> här i tråden var det var så kan vi fundera på
> om det behöver spikas lite nytt.

Jag var helt slut, och även om jag hade velat bryta så hade jag inte vetat åt vilket håll jag skulle åka, så näe...jag vet inte.
Men jag lär cykla där igen inom en snar framtid och då kan jag notera vilka ställen jag hade svårt att hitta på. Det går väl säkert att lägga in en waypoint på 305:an vid varje plats, gissar jag.

Cyklade NICK första gången idag och det var ett riktigt trevligt spår! Duktigt halt på rötterna när det började regna. Skyltningen var överlag bra, men mot slutet fick jag chansa flera gånger vid diverse stigkorsningar. Nästa gång jag kör spåret kommer det dock sitta utan problem hoppas jag.

Tillbaka
Topp