[NICK] Smärre omdragningar, april 2012

nisseson

Aktiv medlem
Under gårdagens spårfixardag så gjorde vi några smärre omdragningar, dessa samt andra noteringar i kartan nedan:

1. Närmst nybyggena/kojverkstaden är spåret avkortat något. 180-graderssvängen är borta, ca. hundra meter innan den tidigare vändpunkten går man inte längre vänster över branta hällen utan svänger mjukt höger och ansluter efter tio meter till stigen mitt i uppförsbacken.

2. Här är det sankt och en lerfest, ett av spårets problemområden. Vi skissar på att dra om spåret här. Så länge: "Don't widen the track!"

3. Samma sak här som vid 2.

4. Här har det blivit en sjö efter att avrinningen avstannat...

5. Förgreningen NICK/Genvägen är framflyttad ca. hundra meter och sker nu nere vid vägen. Genvägen går rakt fram, NICK svänger och följer vägen åt vänster innan spåret fortsätter på egen stig rakt i vägens förlägning efter ett tiotal meter.

6. Korsandet av grusvägen är nu flyttad ett tiotal meter längre upp i backen. Tidigare kom man ut mitt i en skymd kurva i backen, nu syns man mycket bättre för joggare/ryttare/järvaledscyklister.

NICK.png

Vi har för övrigt fått tag i lite fler skyltar, så vi välkomnar all input om var dessa skulle göra mest nytta för att göra spåret lättare att följa!

Senast ändrad:
Hej,

Jag har lite funderingar. Jag har kört i Ursvik 3 gånger i helgen, och kommer aldrig rätt.
Jag har dock aldrig kört sträckningen i kartan här ovanför. Vid #5 kommer jag alltid söderut, och sen över bron över Igelbäcken, och sen en monstruös backe som jag nog aldrig kommer klara. Efter den kommer en serpentinstig ner genom mörkbarrskog. Efter det ser det ut som jag ansluter till sträckningen ovan.

Det är ju dock skyltat med blåvita cykelskyltar hela vägen jag cyklar. Är det Genvägen jag tar? Kör vänster när jag ser NICK/Genvägen, fast sen in höger ganska kvickt då jag inte ser några skyltar...

http://connect.garmin.com/activity/173645480

Skulle vara trevligt med lite fler skyltar, åtminstone där det svänger mycket, och där andra stigar kommer. I full fart över rötter och stenar är det som nybörjare svårt att höja blicken och hinna agera.

Grymt spår dock!

Det är genvägen du brukar köra ja.

Här går nickspåret. I verkligheten är det inte så grönt som på sattelitbilden då det byggs mycket här nu. NICK går längs med den nybyggda vägen en bit. Var uppmärksam på var du ska svänga av höger in i skogen igen. Det är precis vid ett stort fallet träd.

nick_fel.PNG

Ahh, perfekt. Då blir det heeela NICK-spåret nästa gång. Nu börjar jag känna sug efter mer och mer och mer. Sitter och klurar på om man ska ut en sväng ikväll igen. Skulle sitta fint med lite backar och maxpuls igen. :-)

Jag gick en bit av spåret med hunden idag och lade märke till att en av markeringarna sitter upp och ner i närheten av Kymlinge gård. Är detta något i stil med vägverkets skyltar för att varna för olycksdrabbat vägavsnitt eller kan det vara som ett litet monument för en särdeles minnesvärd vurpa?

Hur som så såg det fint ut och var väl uppmärkt, har för rätt länge sedan försökt hitta runt utan framgång, bra jobbat!

Först och främst - grymt fint jobb ni lägger ned på NICK-fixandet!

En fråga dock, vid #4 tappade jag bort mig förra ggn jag körde (i torsdags). Det är ju en massa byggande som sker där, eller snarare väggrävande, men som man hitintills alltid har kunnat köra på. Nu var det dock mer grävt än förra året och jag såg ingen möjlighet att komma förbi utan körde motionsspåret istället. Var det så när ni höll på att fixa med spåret eller är det ngt som dykt upp just nu? Eller är det jag som missade ngn skylt som inte pekar mot grävområdet? Såg inte så mkt skyltar alls...

Vet inte hur tydligt beskrivet det där vart men ngn kanske hajjar?... :)

Om inte annat så har jag helt enkelt ett förslag på var ni kan sätta upp de extra skyltarna ni har!

/H

Tillbaka
Topp