NICK-spåret: varje dag är en arbetsdag!

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Under min tid som styrelsemedlem i NICK (Nätverket Igelbäckens Cykelkamrater, Solna-Sundbyberg, Sverige) blev jag nästan dagligen uppringd av folk som ville arbeta i NICK-spåret men tyvärr hade vi ju inte arbetsdag varje dag.

Nu erbjuds alla NICK-cyklare en unik möjlighet: gör varje dag på NICK-spåret till en arbetsdag!

Så här ligger det till:

Det var en gång en motionsklubb som hade ett terränglöpningsspår. Terränglöpningsspåret gick på en med löparögon sett nästan opreparerad stig och med cyklistögon en lite väl preparerad stig. Här for undertecknad och vapendragaren mytomspunnen fram i hög fart till dess att det blev cykelförbud. På en del av terränglöpningsspåret var det en rätt kul sektion med berghällar, rötter och en hel del sten. Emellertid innebar detta lite för mycket terräng för terränglöparna så de grusade upp hela avsnittet så ingen oönskad terräng skulle störa löpningen. Sedermera övergavs avsnittet helt för ett annat och blev då ledigt för NICK-spåret.

En kul stig är alltså likt ett modernt Pompeji begravt i grus. Men vi skall inte stilla minnas det som en gång var, nej vi skall återupprätta dess forna glans.

Några hundra meter efter hundklubben, precis efter uppdelningen mellan huvudspår och genväg, kommer man till en berghäll med en röd-vit snitsel på var sida. Så här:
berg.jpg ht=544

Här är det uppgrusat. Tittar man ner åt höger sitter en likadan snitsel på ett träd en bit in i skogen. Bakom trädet står en spade. Så här:
spade.jpg ht=544

Om alla som kör stannar till några minuter och skottar lite grus så är vi snart av med det förhatliga gruset. Lägg gruset i högar vid sidan av stigen så flyttar vi det någonstans där det behövs bättre. Så här:
skotta.jpg ht=544

Lycka till!

OBS! Detta tilltag är sanktionerat av NICK:s styrelse.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Några hundra meter efter hundklubben, precis
> efter uppdelningen mellan huvudspår och genväg,
> kommer man till en berghäll med en röd-vit
> snitsel på var sida. Så här:

"Efter" uppdelningen? Innebär det att detta är på genvägen eller huvudspåret. Kan inte riktigt känna igen stigen.

CalleB skrev:
> "Efter" uppdelningen? Innebär det att detta är
> på genvägen eller huvudspåret. Kan inte riktigt
> känna igen stigen.

Efter uppdelningen på huvudspåret.

Upp till vänster efter vägen?

Vore fint med en karta på den nya alternativa vägen.
Vore kanske också bra att sätta upp någon forma av skylt vid stigen så at privatpolisen inte surnar till..

the_TnT skrev:
> Kul initiativ!
>
> Privatpolisen torde vara civila människor som
> tror att det är cykelförbud?

Yepp. Visserligen inte så mycket folk där men jag misstänker att man kan få en del reaktioner om man börjar "gräva sönder" stigarna. Nu brukar jag visserligen inte ha med mig spade på cykelturerna..

Ni är dåliga på att gräva! Själv har jag i alla fall kommit en bit.

Här följer en tydlig bildserie så att ni ska hitta spaden.

Från delningen av spåret tar man vänster (huvudspåret)
1.jpg ht=450

Fortsätt...
2.jpg ht=544

...fortsätt...
3.jpg ht=544

...fram till snitseln...
4.jpg ht=544

... och titta till höger, bakom trädet vid snitseln står spaden.
5.jpg ht=544

Skotta!
6.jpg ht=544

Gruset var alldeles lagom mjukt i dag. Fick bort en rejäl hög så nu börjar man skymta hällarna. Lite regn på det här bara så blir det kanon.

Skyffeln må ha gått vidare men stigen är tillbaka!

Såg idag att spåret blivit omdraget så denna gamla godbit är tillbaka.

Rullade igenom NICK idag för första gången på ett par år. Kom inte ihåg så mycket av spåret som jag trodde. Men någonstans halvvägs finns en liten brantare del som går lite på skrå och avslutar med en skarp vänstersväng .
Halvvägs upp kommer jag ihåg att det är bättre att ligga på vänstersidan(ta höjd) isf högersidan som jag har hamnat på, vilket resulterar i att jag får kapitulera efter ca 80% av stigningen. Vänder mig om och ser en cyklist som precis har passerat min cykelkompis och är på väg uppåt. Tänker att; det är inte långt borta innan det även där blir avstigning snart(då även den cyklisten har valt den högra sida).
Döm om min förvåning när personen i fråga glatt glider förbi mig och likt en bergsget tar sig hela vägen upp.....Letar förgäves efter tecken av en väl dold elmotor, men ser inte skymten av en sådan.....:)
Blir en tur dit i morgon också för att öva lite extra?

Rullade igenom NICK idag för första gången på ett par år. Kom inte ihåg så mycket av spåret som jag trodde. Men någonstans halvvägs finns en liten brantare del som går lite på skrå och avslutar med en skarp vänstersväng .
Halvvägs upp kommer jag ihåg att det är bättre att ligga på vänstersidan(ta höjd) isf högersidan som jag har hamnat på, vilket resulterar i att jag får kapitulera efter ca 80% av stigningen. Vänder mig om och ser en cyklist som precis har passerat min cykelkompis och är på väg uppåt. Tänker att; det är inte långt borta innan det även där blir avstigning snart(då även den cyklisten har valt den högra sida).
Döm om min förvåning när personen i fråga glatt glider förbi mig och likt en bergsget tar sig hela vägen upp.....Letar förgäves efter tecken av en väl dold elmotor, men ser inte skymten av en sådan.....:)
Blir en tur dit i morgon också för att öva lite extra?

Kör stigvisning på NICK imorgon med start 10:00 vid spårcentralen :)

Tillbaka
Topp