Nishiki CrossRoad och dubbdäck

thomann

Ny medlem
Jag pendlar dagligen på en Nishiki CrossRoad men nu när tempen börjar krypa ner under nollan så har det blivit dags för att inhandla dubbdäck och antagligen bredare skärmar också. Men jag har noll koll på vad som får plats. Kollade först på Schwalbe Marathon Winter 35-622. Men sedan såg jag att cyclecomponents hade W240 x2 40-622 för 700 spänn. Är det någon som provat om dessa får plats på min Nishikin med skärmar monterade, jag antar att man får använda 500mm skärmar om nu dessa får plats. Tacksam för all hjälp jag får.

Jag gick i samma funderingar som du (bortsett från att jag har en helt annan cykel), men det hela slutade med att jag köpte Schwalbe Marathon Winter från http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a6412/marathon-winter-28-x-135.html?mfid=78 för ett marginellt högre pris än vad W240 hade kostat från Cyclecomponents. Beställde i fredags och lär väl få dem i nästa vecka någon gång.

Anledningen till att det blev Schwalbe-däcken var att jag vet att de utan problem får plats i min CX, plus att det oftare är blankis än "djupsnö" där jag hade tänkt cykla och då skall de tydligen göra jobbet finfint till ett lägre rullmotstånd när vägarna är snö- och isfria.

EDIT: Här pratas det om 28mm dubbdäck till en Cross Road: http://happymtb.org/2009/04/20/nishiki-cross-road-mangsysslaren/

Senast ändrad:
Det lutar också åt att det blir Marathon Winter för mig med. Eftersom jag har 33mm crossdäck nu så kan jag ju se att 35mm kommer att få plats med skärmar på dock så kan 40mm bli ganska tight. Och vill ju helst inte köpa båda paren och prova. Det enda som gör att jag tvekar är just att min väg till jobbet går över grusvägar genom skogen vilket får mig att tro att de inte kommer ligga högt på plogbilarnas lista över vägar som ska plogas. Marathondäckens mönster ser ju inte särskilt djupa ut om man ämför med W240 eller W106 för den delen.

Tillbaka
Topp