Nishiki Pinnacle eller Scott Scale 35?

tcognito

Ny medlem
Nya funderingar:

Fartblindheten i plånboken har satt in, och jag sneglar lite dels på en Nishiki Pinnacle: http://nishiki.se/Cross_country/Pinnacle

och dels en Scott Scale 35: http://scottusa.com/gb_en/product/2412/11750/scale_35

Troligen butiksköp på Sportson, för jag förutser ett visst behov av mekhjälp framöver.

Vad jag kan se så sitter det bättre grejer på Nishikin, men efter lite googlande och forum-skummande så låter folk betydligt mer positiva om Scotten. Vad säger ni? Vilken cykel är bäst?

Hur förhåller sig gaffeln på de två ovan (Rock Shox Reba SL) till den som sitter på Scott Scale 40 hos Cykloteket ( Fox 32 F100RL)? Är den cykeln (Scale 40) förresten ett bra köp, för 16500kr?

Det är bättre grejor på Nishiki'n iaf, men en Scale 40 är en mycket trevlig cykel. Hade en själv innan (dock en äldre) men var mycket nöjd med min.

Til september kommer der en ny scott scale 35.
Alle Scott scale og spark bliver lidt billigere næste år, medmindre forhandleren tar fortjenesten ;o)

Der er ingen forskel på 2009 og 2010 rammerne udover farverne.

/Kasper

Har du provcyklat båda? Om inte gör det innan du bestämmer dig.

Har inte själv cyklat på Scott hojen men en Pinnacle har jag testat och äger en själv en Team som jag är mkt nöjd med.
Verkar lite som om Nishiki har ett rykte om sig att vara "svensson" cyklar med tråkig geometri men det finns nog folk som vet betydligt mer om detta än mig, men att den skulle vara tråkig tycker jag inte stämmer alls.

Jag har en pinnacle som jag är extremt nöjd med men jag är ingen expert och har inte testat runt så mycket så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre.

Japp jag har provcyklat båda hos butik, dock inte jätteutförligt kanske men ändå. Jag uppfattade det som att Scotten hade lite mer framåtlutad (rejsig?) sittställning (vilket jag iofs är van vid från min cyclocross) men den hade också längre styrstam, så det går väl att laborera med. Jag är ju egentligen mer intresserad av att köra i skog än att cykla grusväg, och då känns det bättre med en lite mer upprätt ställning. I övrigt tycker jag att båda kändes mycket bra, men jag är ju som sagt ny till MTB-området också.

Är det värt att vänta på de här nya Scottarna? Jag vill ju ut och åka NU! :D

tcognito skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp jag har provcyklat båda hos butik, dock inte
> jätteutförligt kanske men ändå. Jag uppfattade
> det som att Scotten hade lite mer framåtlutad
> (rejsig?) sittställning (vilket jag iofs är van
> vid från min cyclocross) men den hade också
> längre styrstam, så det går väl att laborera
> med. Jag är ju egentligen mer intresserad av att
> köra i skog än att cykla grusväg, och då
> känns det bättre med en lite mer upprätt
> ställning. I övrigt tycker jag att båda kändes
> mycket bra, men jag är ju som sagt ny till
> MTB-området också.
>
> Är det värt att vänta på de här nya
> Scottarna? Jag vill ju ut och åka NU! :D

Mät ut i butik vilken geometri du söker. Sedan går du hem och beställer en cykel från Tyskland, antingen för samma pris vilket ger dig bättre vikt och komponenter, eller samma komponenter fast till ett lägre pris.

Sedan om saker börjar krångla får du lära dig att göra det mesta av mekjobbet på egen hand, vilket lönar sig i längden.

Ok, jag lutar mer och mer åt Scotten (kanske märks).

Vad säger ni om hjulen på den?

Och bromsarna: Är Avid Juicy 3.5 bättre eller sämre än Hayes Stroker Carbon som sitter på Nishikin?

Tillbaka
Topp