Nishiki Pro Sl

Nishiki Pro Sl
Lätt&rolig hybrid!
Jag hade en och hade 3 saker att klaga på:
-Att den var 2 storlekar för liten för mig
-Att den inte hade bockstyre
-Att den hade tåöverlapp.

Dvs om du köper rätt storlek, vill ha rakt styre, och står ut med att inte kunna trampa i alltför tvära svängar är det ett bra köp. Ännu bättre om du lägger på lite för att få den medskivbromsar. (SLD)

Nishiki Pro Sl
visst är det en bra pendlarcykel. För långfärd duger den men skulle inte må dåligt av lite bättre hjul och kanske komponenter men det är isåfall bara tt uppgradera själv efterhand. För att vara pendlarcykel är den lätt men som lvg är den öite tung. Har själv en och komopisen en annan som han gjorde en långfärd med i somras. Till nackdelarna hör att det inte är samma komfort i ramen som en lvg för 10ksek och uppåt - den kan upplevas som lite stötig. Brukar ta med min på biltaket under semestern för att kunna träna lite lätt - och det duger den till. Summa summarum en bra cykel som duger till det du ska ha den till.

Nishiki Pro Sl
Är det bättre att lägga till en massa kulor och satsa på en cyklocross? T.ex. Cross Road som långtidstestas här? Jag har nog inte budget för det är jag rädd. Finns det några crossar på beg. marknaden?

Nishiki Pro Sl
Kona dew är lite fräsigare tycker jag, ligger väl på sama pris ungefär? Satsa på diskbroms framörallt, nyper i alla väder och kräver långt mindre underhåll, käkar inte fälg heller.

Nishiki Pro Sl
för pendling/långfärd tycker jag rakt styre är bättre än en cx med bock. Det är en bra cykel för pendling/långfärd men i längden är skivbroms bättre som bruce skriver.

Nishiki Pro Sl
Nishikin är mycket bättre än Kona Dew. Jag har haft båda. Konan var t.o.m i rätt storlek men trist ändå.

Visst finns det crossar på begagnatmarknaden. Eller tyska Ciclib för 10 papp. (Cross med eller utan skivor.)

Valet är egentligen om du vill ha rakt styre eller bock. Rakt: racerhybrid. Bock: cyclocross.
Jag väljer bock med extra bromshantag uppe på, då har jag upprätt ställning i stadstrafiken och ligger i bocken resten av tiden.

(Är du kort och i närheten av Gbg har jag snart en lätt Merida hybrid till salu.)

Nishiki Pro Sl
Jag har också tittat på Nishiki SLD och några olika Kona-hojar men blir inte riktigt klok på vad jag skall välja. Primärt användningsområde är att ta mig till och från jobbet på andra sidan Göteborg (7-15km beroende på broval), i andra hand vill jag kunna ta en landsvägstur på helgerna. Jag har funderat på att gå med i någon cykelklubb för att få lite sällskap och motivation till helgturerna. Jag skulle starkt föredra en hoj med skivbromsar på grund av vårt underbara väder här i stan. Att tävla är inte aktuellt.

Jag har tidigare varit på Bikeplace och Sportson och klämt på Nishikin och idag var jag hos Sportspec för att känna lite på Kona. De hade ett par olika att välja på, bland andra Dew Plus, Dew Drop och Dr. Dew (Dew Deluxe hade de inte fått ut i butiken än). Doktorn är tyvärr i dyraste laget för mig men de andra funkar ekonomiskt sett. Säljaren på Sportspec gjorde sitt bästa för att skjuta sönder mina positiva vibbar av Nishiki, han menade att bland andra vevlagren och baknaven var av alldeles för billig kvalitet för att sitta på så dyra cyklar och frågade retoriskt "hur många missnöjda Nishiki-ägare hade inte kommit in och bett om hjälp med trilskande lager?" (Hur mycket ligger det i detta egentligen? Naturligtvis vill han sälja sina cyklar så jag förstår ju om han överdriver lite)

Min stora fråga är väl egentligen om jag skall gå på bockstyre eller inte och vilken hoj jag skall ta isåfall?

Nishiki Pro Sl
Nishiki har ett Shimano lager, lite osäker på modell men skulle tro att det är BB-UN26, ett av shimanos lite enklare lager. Dock har nog inte Sportspec bytt ett enda sånt lager från en PRO-SLD.

Vi får se om någon vågar muppa emot :-)

Nishiki Pro Sl
Sitter ju inte direkt mycket bättre lager i Dew-serien, Doktorn undantaget då.

Vi har sålt en jäkla massa av både Nishiki och Dew-cyklarna, och det är extremt lite problem med dom överlag, så du behöver inte oroa dig. :-)

Nishiki Pro Sl
Frågan är om Nishiki Cross Road är värd de ca 4500:- mer den kostar gentemot Dew dropen? Jag är också i valet och kvalet, ett annat alternativ är ju att slänga på ett par tusingar och kolla på en Focus Mares disc istället.
/S

Senast redigerad av en moderator:
Nishiki Pro Sl
Jag hade valt bockstyre alla gånger. Har kört på rakt styre under vintern (9 km resa) och i dag fick jag äntligen gå över på barmarkscykeln med bockstyre.

Tillbaka
Topp