Jag har också tittat på Nishiki SLD och några olika Kona-hojar men blir inte riktigt klok på vad jag skall välja. Primärt användningsområde är att ta mig till och från jobbet på andra sidan Göteborg (7-15km beroende på broval), i andra hand vill jag kunna ta en landsvägstur på helgerna. Jag har funderat på att gå med i någon cykelklubb för att få lite sällskap och motivation till helgturerna. Jag skulle starkt föredra en hoj med skivbromsar på grund av vårt underbara väder här i stan. Att tävla är inte aktuellt.
Jag har tidigare varit på Bikeplace och Sportson och klämt på Nishikin och idag var jag hos Sportspec för att känna lite på Kona. De hade ett par olika att välja på, bland andra Dew Plus, Dew Drop och Dr. Dew (Dew Deluxe hade de inte fått ut i butiken än). Doktorn är tyvärr i dyraste laget för mig men de andra funkar ekonomiskt sett. Säljaren på Sportspec gjorde sitt bästa för att skjuta sönder mina positiva vibbar av Nishiki, han menade att bland andra vevlagren och baknaven var av alldeles för billig kvalitet för att sitta på så dyra cyklar och frågade retoriskt "hur många missnöjda Nishiki-ägare hade inte kommit in och bett om hjälp med trilskande lager?" (Hur mycket ligger det i detta egentligen? Naturligtvis vill han sälja sina cyklar så jag förstår ju om han överdriver lite)
Min stora fråga är väl egentligen om jag skall gå på bockstyre eller inte och vilken hoj jag skall ta isåfall?