Nishiki racer funderingar

Hej!

Jag har fått en Nishiki racer med ramnummer. EJ 102466. Jag har googla o läst på forumet men inte hittat ngt om denna. Cykeln har dekalerna Champion,samt Olympic, den har Campagnolo 18 vxl. Samt växel i styret. Mirage står det på styret, samt HPB comp på bromsklossar. Vore kul att få lite info om den. Skall ta lite foto på den och försöka lägga in.
Med vänlig hälsning.

Bengt-re sa:
En europeiskt tillverkad cykel. Tillverkad 2000 eller 2010 med campa växlar.

https://www.bikeforums.net/classic-vintage/390318-nishiki-serial-number-database.html

Som jag läser listan i länken borde det vara en japanskt tillverkad av Kawamura för europeiska marknaden och årtalet borde bli 1980 eller möjligt 1990 men verkar som tillverkningen upphörde i den fabriken 1987.

Fanns en modell som hette Olympic från 80-talet men den hade ramväxel och som mest 12 växlar.

En bild avgör ju lätt om det är en 80-talscykel med modernare komponenter, eller fall jag missar något och det är en cykel från detta seklet.

såkket sa:
Bengt-re sa:

https://www.bikeforums.net/classic-vintage/390318-nishiki-serial-number-database.html

Som jag läser listan i länken borde det vara en japanskt tillverkad av Kawamura för europeiska marknaden och årtalet borde bli 1980 eller möjligt 1990 men verkar som tillverkningen upphörde i den fabriken 1987.

Fanns en modell som hette Olympic från 80-talet men den hade ramväxel och som mest 12 växlar.

En bild avgör ju lätt om det är en 80-talscykel med modernare komponenter, eller fall jag missar något och det är en cykel från detta seklet.

9-delat antyder väl detta årtusendet? Och E skulle väl antyda europeisk tillverkning?

Bengt-re sa:
såkket sa:
Bengt-re sa:
9-delat antyder väl detta årtusendet? Och E skulle väl antyda europeisk tillverkning?
Kom väl -97/-98 och runt -00 blev det 10d i normalfallet.

Bengt-re sa:
såkket sa:
Bengt-re sa:

Jag läser bara ur listan du länkade till
A, C, E, K och W som första bokstav säger att den är tillverkad av Kawamura och E att den är för Europa
J säger att sista siffran i årtalet är 0

Ända Europatillverkade som jag hittar i listan är R (Raleigh)

Det kan ju som sagt vara en senare cykel där inte serienummren i länken är applicerbara över huvud taget dock, svårt att veta utan mer info eller i alla fall en bild.

såkket sa:
Bengt-re sa:
såkket sa:
Bengt-re sa:

Jag läser bara ur listan du länkade till
A, C, E, K och W som första bokstav säger att den är tillverkad av Kawamura och E att den är för Europa
J säger att sista siffran i årtalet är 0

Ända Europatillverkade som jag hittar i listan är R (Raleigh)

Det kan ju som sagt vara en senare cykel där inte serienummren i länken är applicerbara över huvud taget dock, svårt att veta utan mer info eller i alla fall en bild.

Blir ofta lite svårt att hitta säkra svar. Bild på cykeln och exakt vilka bromsar/växelprylar som sitter på underlättar killgissandet.

20181014_163757787_iOS.jpg
20181011_165423024_iOS.jpg
20181014_163751607_iOS.jpg

Hej!
tack för info, lite bilder medföljer. Vxl handtaget på vänster sida har gått sönder i plasten, skulle sätta ut det under köpes om jag visste vad det heter.
//Peder

Jag hade en Nishiki Olympic 14 som jag köpte/fick ny i butik ca år 1991. 14 växlar, Exage. Ramväxlar med indexering.
Tänker att cykeln på bilden är en upphottad 80-talsracer. Campagnolo Mirage var den billigaste gruppen. Om du vill hitta nytt växel-/bromsreglage så kallas det Campagnolo Ergopower, vänster reglage för 9-delat. Borde räcka.

Jag vet inte om det är bilden eller jag som ser snett, men möjligen ser det ut som att framgaffeln fått sig en knäck. Har den samma vinkel som styrröret? Annars kanske cykeln frontalkrockat hårt någon gång och gaffeln böjt sig.

pede.the.swede sa:
Hej!
tack för info, lite bilder medföljer. Vxl handtaget på vänster sida har gått sönder i plasten, skulle sätta ut det under köpes om jag visste vad det heter.
//Peder
Campagnolo Mirage 9-speed
(Borde stå Mirage på bromsarmen och 9speed på kroppen i framkant)
Edit: Just Campa 9 speed finns med två olika kabeldrag Den gamla där bakväxeln har en vanlig ”b-skruv” och den nya där det istället är en ”e-skruv” vid lagringen för cagen.

Senast ändrad:
Som redan skrivits ovan, en lätt moderniserad 80-talsracer av hyfsad kvalitet. Värdet är väl på sin höjd någon tusenlapp, men eftersom du fått den till skänks är kan det ju göra det samma. Är du pigg på att prova på landsvägscykling så har du ett renoveringsobjekt som kräver ganska liten insats för att bli användbart. Personligen ser jag inget konstigt med gaffel, men det skadar givetvis inte att undersöka den lite.

pede.the.swede sa:
Tack för svar, skall kolla gaffellutningen. Fö, vad kan cykeln vara värd tro, inget utställningsskick dock.

Den är värd mest på vägarna. En rätt snygg cykel som duger gott på vägarna. Använd den vettja! Priser du får vid eventuell försäljning motsvarar troligen inte nöjes/bruks/nytto värdet. Cykla och ha kul! Den är ändå bättre än cyklarna jag tävlade på SM för 30 år sedan! (Och jag var snabbare då än idag- så unga vältränade cyklister på vintage cyklar är snabbare än lönnfeta gubbar på bra moderna cyklar...)

Bengt-re sa:
pede.the.swede sa:
Tack för svar, skall kolla gaffellutningen. Fö, vad kan cykeln vara värd tro, inget utställningsskick dock.

Den är värd mest på vägarna. En rätt snygg cykel som duger gott på vägarna. Använd den vettja! Priser du får vid eventuell försäljning motsvarar troligen inte nöjes/bruks/nytto värdet. Cykla och ha kul! Den är ändå bättre än cyklarna jag tävlade på SM för 30 år sedan! (Och jag var snabbare då än idag- så unga vältränade cyklister på vintage cyklar är snabbare än lönnfeta gubbar på bra moderna cyklar...)

Precis, serva den och fixa det som är trasigt och cykla, det blir ju en härlig vintage racer!
....för gamla cyklar går ju en annan framtid tillmötes än gamla cyklister, de blir eftertraktade "Vintage", medan deras cyklister bara blir just lönnfeta gubbar, man får vara glad att man har en fru som älskar en..... Själv platsar jag nog i den värsta kategorin, lönnfet gubbe på vintage racer.....

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp