Nishiki sri carbon,scale geometri

gunners

Medlem
Jag undrar villken storlek man ska ha om man är 179cm. Jag har tittat på Nishiki sri carbon och scott scale. Ska man ha 17 eller 19 i Nishiki,medium eller large i scale.Villken cykel tycker ni är bäst lämpad Nishikin eller Scale 30.

Om du väljer mellan Nishiki sri carbon och scott scale skulle jag säga att du bör titta på Full Dynamix.

Nishikin har rätt ordentligt tunga hjul.

Jag äger ingen FD själv men håller på att spana in en. Cyclecomponents ger dessutom 15% bonus när man köper en hoj för 30 tkr eller mer. Jag tror att FD ger mest cykelvaluta för pengarna.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=2114

Jag är 180cm och kör på en Scale L. Den känns helt perfekt och som du ser på vilden får jag ha ganska lång sadelstolpe.

Och självklart ska du ha en scale. Köp lös ram och bygg ihop din drömhoj.

DSC03502.JPG ht=642

Att Nishikin skulle ha rätt tunga hjul känns lite som en myt, i alla fall om man jämför med Scott Scale 30. Cross Ride hjulen väger in på 1905 g enligt Mavics hemsida. LiTE Limited väger endast 1850 så det stämmer rätt dåligt.

På Full dynamixsen i samma segment sitter det XT hjul om jag inte minns fel. Jag kommer ej i håg vad de väger men oavsett är de ingen personlig favorit. Mitt råd är att testa en Nishiki och innan du gör det kan du läsa testet i senaste Kadens.

Om något är tungt eller inte handlar om referenser.
Själv anser jag att 1850 grams hjul på en MTB är alldeles för tungt. Allt över 1600 går helt bort för min del. Speciellt på en hoj för 30 lax, där borde man kunna kräva klart lättare hjul än 1850 gram.

Ska man ha tunga prylar och hög vikt på en hoj är hjulen oftast det absolut sämsta stället att ha dom på. Hellre en lite tyngre ram och lätta hjul, än tvärtom.

Tillbaka
Topp