Nishiki SRI Team

• Trådstartare Trådstartare kolle
  • Start datum Start datum
K

kolle

Guest
Nishiki SRI Team
Tänkte höra vad ni har för synpunkter om denna cykel då jag fått ett erbjudande på cykeln á 10.900 med spd-pedaler och skor(ev. litet tillägg)...

Tycker den verkar helschysst med denna spec.

RAM: Easton Elite trippelreducerad.
7005 T4 / T6
GAFFEL: Manitou Black Comp, Justerbar slaglängd 80 - 100 mm
VÄXLAR: XT och med XTR bakväxel.
BROMSAR: Tektro V-broms med Cartridge klossar.
HJUL: XT nav, Alex linus 21 fälgar och Continental Explorer 26" x 2.1"´

Har dock inte hört mycket om varesig dämparen eller ramen...

Kommer användas i huvudsak i skog för snabbare xc och lvg (konditionsträning/multisport), men även lite i mer teknisk terräng...

Tack på för hand!

Nishiki SRI Team
Hej,

Kolla http://www.nishiki.se där är det en annan färg på ramen samt att det sitter en annan dämpare på den. Jag vet inte varför det skiljer. Kan det vara som så att det är olika årsmodeller på hojjarna!? Jag hade nog ringt nishiki gubbarna i Sverige och kollat.

Annars så köpte jag själv just en Team SRI för några veckor sedan. Jag är iofs ny på mtb men är hittils helnöjd med den. Det enda som jag kanske skulle vilja ha är lockout på dämparen samt att jag håller på att köpa spd:er till den.

/Anders

Nishiki SRI Team
Har en från 2001 fungerar klockrent har iofs bytt framväxeln till en xtr men annars är hela drivlinan samma som från början. Det enda jag kan klaga på är mina kunskaper i att trimma in den. Bromsar håller jag på att byta till disc men det var litechs vbromsar jag hade vet inte hur stor skillnad det är. Vikten kan jag inte klaga på bär upp den 5 trappor varje dag utan att gå i väggen (nåja).

Nishiki SRI Team
Oskar_Lkpg skrev:
-------------------------------------------------------
> Akire köpte en liknande för inte så länge
> sedan...väll?
> Hör med henne, om hon nu hänger här fortfarande.
>
> Oskar_lkpg

Jo, jag hänger här fortfarande. Bästa ursäkten till att inte plugga omtentor. ;)
Jag köpte en "vanlig" team, så den har väl inte lika fina komponenter, men bra ändå. Jag är i alla fall helnöjd med den hittills efter de första 15 milen

får du den för 10900 kan du vara rätt nöjd tror jag. :)

Nishiki SRI Team
det var den sista i butiken så det blir spännande om den finns kvar enda fram till löningen (den 25:e har aldrig känts så långt borta...)

Skulle va kul och veta vad den väger, i butiken så visste dom inte säkert....finns det möjligtvis ngn annan därute som vet?

Nishiki SRI Team
Jag har en Black Elite 80/100 och den kräver smörjning några gånger om året. Irriterande när man är van vid Marzocchi men annars en riktigt bra gaffel.

Nishiki SRI Team
kolle skrev:
>
> Skulle va kul och veta vad den väger, i butiken så
> visste dom inte säkert....finns det möjligtvis ngn
> annan därute som vet?

Min team -04 vägde in på 12,3kg med standardpedaler i alla fall..

Nishiki SRI Team
min sri team väger in på lite dryga 10 med slang i bakdäcket, vilket är mycket med tanke på vad som sitterpå.
det jag kommit fram till är att ramen är tung.

Senast redigerad av en moderator:
Nishiki SRI Team
Har hört mig för med nishiki i Göteborg och enligt dem är det inte mycket som skiljer 04:an 0ch 05:an åt.
Och skillnaden i pris blir 3000kr för följande uppgraderingar:

BROMSAR: Shimano XT V-broms(05) ifrån Tektro V-broms med Cartridge klossar(04)
GAFFEL: Manitou Black Elite(05) ifrån Manitou Black Comp(04)

Är det värt de att lägga de extra pengarna för att få en 05:a eller är det en onödig utgift???

Nishiki SRI Team
Jag har en 03:a (samma som 04:an) och är mycket nöjd. Ramen är trevlig, kanske lite jobbig att klättra med men desto bättre utför. Cykeln är relativt tung, vilket inte beror på ramen, utan på att gaffel, vevparti, sadelstolpe, styre och styrstam är ganska billiga komponenter och väger en del. XT naven väger även dem en del men är lite av evighetsmaskiner om dem sköts.
Min SRI Team vägde in på ganska exakt 12kg med ett par Time pedaler. Efter det har jag bytt gaffel, vevparti (med vevlager), fälgar, nav och bromsar på grund av slitage. Har inte vägt den efter det då jag tycker vikten är ganska ointressant.

Cykeln är enormt prisvärd (redan vid 12995:-) och jag har bara ett råd; KÖP!

Det finns minus, som på alla cyklar i den prisklassen. Bromsarna och bromshandtagen (Tektro) är containermat och du kommer nog snart vilja byta upp dig. Vevpartiet och vevlagret på 04'an är med fyrkantsinfästning. Ingen lättviktare men funkar bra. Mitt höll i nästan två år. Sadelstolpe, styrstam och styre är är inte heller direkt lätta, men jag har inte sett någon anledning till att byta.

En STOR skillnad mellan 05 och 04 är faktiskt vevpartiet och reglagen. Om det är värt skillnaden vet jag inte. Kör på det som sitter på 04an och byt när det behövs.

Har du fler funderingar så finns jag på icq 4903756

Nishiki SRI Team
AndersS skrev:
> Jag gav 10 000:- för min 05:a.
>
> //Anders

Hur lyckades du med det, och vart ifrån???

Nishiki SRI Team
Njae....

Ramarna är inte svenska, däremot byggs allt ihop i Sverige. Specarna på tex en SRI Team skiljer beroende på var du köper den. När jag köpte min, 03a, tror jag att dem sattes ihop i Tyskland. Det var iaf samma komponenter.

Nishiki SRI Team
kolle skrev:
> AndersS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gav 10 000:- för min 05:a.
> >
> > //Anders
>
>
> Hur lyckades du med det, och vart ifrån???

Jag var egentligen intresserad av en annan billigare cykel som dom skulle få ta hem till mig. Försäljaren ville väl bli av med SRI Team:en istället för att ta hem en annan till mig och då fick jag ett bra pris på den.

Nishiki SRI Team
lundatok skrev:
> Det var väl inte helt fel?
> Do, or do not. There is no try.
> Smygsvetto löd anklagelsen.

Nej det är väl inte det;) med tanke på att bara cykeln kostar 12.995 om man beställer den direkt ifrån Götet...

Men det kommer svida ordentligt i min nerbantade studentplånbok...

"smakar det så kostar det"

Nishiki SRI Team
Kolle: XT v-bromsarna "ska" vara ganska mycket bättre än tektro. Jag har Tektro-bromsar på min nishiki, de bromsar, de har hållit i drygt ett år iaf. Men XT kan nog löna sig i längden och ger mer status....

jeppe: Nishiki är japanskt.

Nishiki SRI Team
Spelar lite djävulens advokat... ;)

Behöver du så mycket cykel?

Kanske en kona i instegspris passar bättre så du får råd med skor, pedaler, hjälm etc?

Nishiki SRI Team
Det är därför jag våndas så pass mycket som jag gör... 12.000kr ÄR mkt pengar för mig, även om det för många andra på det här forumet är en struntsumma(verkar det som)...;)

Det skulle självlart "räcka" till med en betydligt mkt enklare cykel, men samtidigt så vet jag att jag inte behöver känna mig mer för, för att veta att jag inte kommer att sluta cykla mtb nästa säsong...

Man vet aldrig riktigt säkert var man ska lägga ribban...

Alternativen som fångat mitt intresse är en merida med deore/lx och hayes skivbromsar samt kona blast med deore, hayes och mx comp...

köpfrossan har eskalerat till max...:P

Nishiki SRI Team
johrn skrev:
> kona blast är helt ok men gaffeln kunde vara
> bättre, den har en mz-comp inte att förväxla med
> mx-comp.

OK :D... har själklart kollat in cykelnetto, men vågar inte köpa grisen i säcken...tack för tipset!

Nishiki SRI Team
Jag var av en slump inne på sportson där det stod en sri team.
från och med torsdag skulle det vara 20% rabatt i butiken.
blev lite sugen faktiskt - verkar mycket cykel för pengarna.
men vill egentligen ha skivor om jag köper en ny cykel.

sportson verkade rätt ointreserade av att byta reglage och sätta på skivor, främst då priset på sti reglage för skivor var dyra.
jag hann inte kolla så noga på komponenter för jag kom dit (18.59) men det satt ju i alla fall skivnav på.

frågor
edit:äsch glöm frågorna, det verkar vara en -05 och allt enligt standardspec. runt 2,7k till så sitter det skivor med dual control reglage(LX) om man gör det själv):

edit 2: nån som har koll på om hjulen är bra?

blir det en fetekostnad att göra skivuppgradering med sti-reglage?
är skivnav enl. -05 spec?
är sti v-broms enl. -05spec?
färgen skiljer sig väsentligt från bilden här: http://www.hagacykel.nu/niSRI.htm - den jag kollade på var mörkgrå. kan det möjligen varit en -04?

Nishiki SRI Team
Var inne på sportson 2 dagar efter rean, fick samma rabatt(20%) på cykel, skor, skärmar och ett verktyg, samt att jag fick ett par 520-pedaler med skickade(satt bearpaw på innan)...

Fick enbart betala 11.300 för alltihop...

Grymt nöjd med cykeln, och då jag var tveksam på v-broms så var det j*kligt skönt att inse att jag hade fel...

Nishiki SRI Team
Min svåger köpte en 05:a som jag testade lite i helgen. Nu har jag inte så mkt erfarenhet av olika mtb's men för det priset så kändes den väldigt prisvärd. Ramen var lite för liten för mig vilket kan ha bidragit till att den kändes lite mindre racig än min egna cykel (satt mer upprätt och brett rakt styre). Däremot var den en fröjd att köra i mer tekniska partier. Min egen har en lite för slopad gaffelvinkel för att bli riktigt trevlig att skutta omkring på luriga ställen med....Min svåger är väldigt nöjd med den. Mer info kommer efter 17:e september då den ska användas i en multisporttävling...:)

Nishiki SRI Team
Äger en "ny" Nishiki Team 2004... helnöjd med den!
Det skiljer inte mycket i vikt mellan Nishikis bästa ram och Team modellen... jag tycker den är stilren och bra nybörjar MTB (prisvärd)

Nishiki SRI Team
Mellan 03 & 04 skiljer en del - ramen är tydligen lättare, även om geometrin är densamma. Dessutom tror jag dämparen var låsbar på 03:an?

Jag var tvungen att byta hjul efter 300 mil (04:a) - efter 40 mil i Alperna så blev fälgarna VÄLDIGT slitna. Jag fick dock köpa ett par crossland för _väldigt_ lite pengar så jag är ändå nöjd. (F.ö. verkar Crossland rulla lättare men väga betydligt mer. Jag har också kvar Linushjulen & har ett par entumsslicks på dem - inga problem att köra på dem men jag vågade inte chansa på att de skulle palla en till MTBsemester.)

Ramgeometrin passar mig ruskigt bra så jag är nöjd nöjd, jättenöjd!

Nishiki SRI Team
Sunriser skrev:
> Äger en "ny" Nishiki Team 2004... helnöjd med
> den!
> Det skiljer inte mycket i vikt mellan Nishikis
> bästa ram och Team modellen... jag tycker den är
> stilren och bra nybörjar MTB (prisvärd)

Är vi två i linköping då som cyklar på en team -04? :)

Nishiki SRI Team
Har en SRI Team -04 och är också helnöjd. Har dock byt ut fälgbromsarna motmekaniska skivbromsar. Något tyngre, men är helnöjd med det också.

// Jocke

Tillbaka
Topp