Nishiki TEAM till vintercykel?

Miss Yeti

Ny medlem
Hej Svejs! Jag skapar ännu en tråd gällande vintercykelköp. Har nämligen en cykel på G och skulle vilja ha bra råd snabbt angående detta.

Så långt har jag väl kommit fram till att det är lite overkill och att köpa en heldämpad till, ska jag ut och hoja riktig stig länge så tar jag helt enkel min Yeti. En med framdämpning räcker. Så ja, en lätt cykel skulle sitta fint med skivbromsar.

Kunde inte hålla mig utan sprang iväg till cykelaffären och fick tipset om en Nishiki, Team. Provcyklade och den kändes bra. Vad tror ni??? Pris 8000:- Bör jag slå till eller vänta på annat? Bör jag köpa begagnat? Internet? Fast ja, handla över internet är inte riktig min grej plus att begagnat, då måste jag säkerligen åka halva Sverige runt får att provcykla osv. Men ja, vad tycker ni??? Kan jag få tag i en lättare och bättre cykel till ett billigare pris?

TEAM
Team brås på sin storebror SRI och är en kompetent tränings-/tävlingscykel. Shimano XT bakväxel och Manitou Trace Platinum dämpargaffel med 100 mm travel och lockout. Mycket lätt och stark ram i trippelreducerad 7005-T6 aluminium med samma geometri som i SRI-team. Cykeln är även utrustad med Sole, hydraulisk skivbroms från Hayes.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har den där kan inte påstå att ja är nöjd ett dugg, den har bara skapat problem och dyra repration kostnader.den duger väll hyffast till asfalt och grus inget mer

Ska du köra vinter så tycker jag att det är skivbromsar som gäller, fälgbromsar är inte roliga när det kommit vatten som sen fryst på fälgen... Skivorna (och beläggen) dränks inte lika mycket i vatten med skivbroms iom. att de sitter högre upp. Cyklade med v-broms förra vintern och det blev ett antal ofrivilliga och oplanerade besök i div. träd efter skarpa kurvor.

Thanks Nisseason, jag glömde ta bort det där stycket om bromsarna i mitt inlägg. Har fått många svar på att skivbromsar är bättre så det har jag tänkt att cykeln skulle ha. Vilken cykel återstår dock. Inte lätt det här. Förra gången skötte min bror "cykelsnacket", jag bara provkörde för att se om det kändes bra och betalade :)

Jag har en sån ny ram som jag ska hänga över mina vinterkomponenter på då den gamla vinterramen gjort sitt. Jag hoppas oxå att den är bra!!!

Miss Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> sthlm: Fast vad har varit problemet? Vad har
> krabbat? Duger HYFSAT till asfalt och grus?

De flesta komponenterna/ växlar, bromsar

Om det är såna problem varför använder du inte garantin? Du säger att du fått betala för reparationerna. De är 2års garanti på alla cyklar i sverige. Om du jämför en Team som är äldre än 2 år med dagens cykel så är det inte en del som är samma.

Rock skrev:
> Om det är såna problem varför använder du inte
> garantin? Du säger att du fått betala för
> reparationerna. De är 2års garanti på alla
> cyklar i sverige. Om du jämför en Team som är
> äldre än 2 år med dagens cykel så är det inte
> en del som är samma.

garantin täcker inte alla skador. det är en 06a model

sthlm skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om det är såna problem varför använder du
> inte
> > garantin? Du säger att du fått betala för
> > reparationerna. De är 2års garanti på alla
> > cyklar i sverige. Om du jämför en Team som
> är
> > äldre än 2 år med dagens cykel så är det
> inte
> > en del som är samma.
>
> garantin täcker inte alla skador. det är en 06a
> model

Garantin täcker fabrikationsfel, om det inte går där under så har du ju orsakat felet själv och då ska du inte klaga på cykeln för att du är klantig. Det sitter välkända komponenter på den som fungerar lika bra eller dåligt om den heter Nishiki eller Merlin. Ram i 7005 aluminium är inga konstigheter heller.

Du får gärna utveckla

Fox Float-dämpare funkar för många men inte för alla. Jag fick serva min 2 ggr förra vintern (stuckdown). Nya packningar hjälpte till slut och sedan gick den klockrent ner till iaf -15 (jag körde inte kallare än så).

Jag har en Nishiki Team -06 som jag är nöjd med, har inte haft några problem hittils, förutom att de verkar ha dragit åt en del komponenter som F*n... Hayes bromsarna tex. ;) Jag betalade 9000 så priset verkar ju ok, men du kan kanske pruta lite iom att det är höst..
Lycka till

Thanks!

Jag skulle få köpa den för 8000 och det är väl ett hyfsat pris. Fast jag vill nog förhandla till mig andra däck, och kanske pedaler. Eller plockar jag bara över de jag har. Jag funderar fram och tillbaka, därför jag inte kan sova! :)

"Sthlm
De flesta komponenterna/ växlar, bromsar"

Men, Shimano Xt/Lx, Hayes etc.. är ju välkända komponenter, så dom är väl inte kass? Ok, XTR är säkert mycket bättre, men, det handlar inte om en cykel för 50.000.. och gaffeln är väl inte heller High End, men Manitou gör ju en del ok gafflar, om du frågar Gun Rita Dahle, hon gillade nog iaf sitt OS-guld ;)
Men om du menar en renodlad vintercykel, bara för detta.. ja då finns det säkert några andra som funkar bättre, en citybike? Kona har väl en populär modell "Dr Dew"..

Varmt om man kan köra med sina vinterkängor men jag hade nog tänkt att investera i ett par varma cykelskor för vinterbruk så jag kan använda...hm... är det SPD-pedaler man kallar det? När man sitter fast? Se, är glad att jag vet vad som är bak och fram på cykeln! :) I vilket fall, det känns bättre att sitta fast plus att man får bättre kraft.

Jan Ullrich skrev:
> sthlm skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > Om det är såna problem varför använder du
> > inte
> > > garantin? Du säger att du fått betala för
> > > reparationerna. De är 2års garanti på alla
> > > cyklar i sverige. Om du jämför en Team som
> > är
> > > äldre än 2 år med dagens cykel så är det
> > inte
> > > en del som är samma.
> >
> > garantin täcker inte alla skador. det är en
> 06a
> > model
>
>
> Garantin täcker fabrikationsfel, om det inte går
> där under så har du ju orsakat felet själv och
> då ska du inte klaga på cykeln för att du är
> klantig. Det sitter välkända komponenter på den
> som fungerar lika bra eller dåligt om den heter
> Nishiki eller Merlin. Ram i 7005 aluminium är
> inga konstigheter heller.
>
> Du får gärna utveckla

okej då ja kanske har kört lite för hårt men ja tycker endå den borde klara det. sen bromsarna har inte vart nån höjdare dem har tappat greppet/mjuknat bara några dagar efter service ett antal gånger sen gaffeln fjädrar även fast den är låst.

Miss Yeti, hojjen jag skrev om i din vintercyklingstråd är typ en faktor 10 mer prisvärd. Mycket bättre bromsar och 2.000kr billigare... I en jämförelse är Nishikin skitdyr!

Brakastruten: Men om det bildas en isklump under foten så är det bara banka lite med foten mot pedalen ett antal gånger så lossar isen. Tycker inte det är något stort problem.

Tillbaka
Topp