Nishiki, trek, ghost. Vad välja?

Faeger

Medlem
Halloj.
köpte en trek marlin 5 till pojken och har tjuvcyklat lite på den. Nytt är nytt och blir lite avis jmft med min egen halvdanna cykel med skrikande fälgbromsar och mindre kalibrerade växlar. Skäl nog att köpa nytt ?

Kommer först och främst cykla till jobbet i stan, fantastiska 1,5 km på asfalt. Men förhoppningsvis blir det också några sommarturer vid stugan, där är det grus och asfalt.

Pandemin har slagit hårt mot cykelhandlarna, så det som står till buds för mig nu är följande.

Trek marlin 5 med hydraliska skivbromsar, dämpad fram. Ca 6000kr utan tillbehör som skärm mm

Ghost lanao med hydraliska skivbromsar, dämpad fram, möjlighet att låsa dämpningen med knapp vid styret. Ca 7500kr utan tillbehör.

Nishiki kantan 401, mekaniska skivbromar, odämpad runt om, med pakethållare, skärmar och stöd. Ca 6000kr

Kanske finns något på nätet med? Vad tror ni? Är någon av dessa löp o köp, eller ska jag invänta hösten och förhoppningsvis ett större urval?

hare bäst
//Sandra

ska du bara åka asfalt o lite grus o bara pendla med e väl nishikin mest lämpad men ska du rulla lite lätta stigar nöjesåka lika mycket som pendling o ha en allround cykel så e ghosten mest bang for the buck

edit vänta inte har god insyn bakom kulisserna i branchen o de kommer inte bli nått direkt stort utbud i höst tidigast hösten 2022 kommer man kunna ha ett vettigt bra sortiment igen

edit vänta inte har god insyn bakom kulisserna i branchen o de kommer inte bli nått direkt stort utbud i höst tidigast hösten 2022 kommer man kunna ha ett vettigt bra sortiment igen
Med tanke på det här så låter det väl som en uppfräschning av den cykel som redan finns är en bättre idé? Justera växlar och byta bromsbelägg kostar inte många kronor.

Dämpad framgaffel i den här prisklassen är tyvärr inget man kommer att bli speciellt nöjd med, tungt och för dålig funktion för att fungera på stig. För asfalt och grusväg är i allmänhet en stel gaffel ett bra val. Bättre i så fall att satsa på en cykel med plats för lite bredare däck (minst 37mm bredd).

Mekanisk skivbroms på en cykel för 6000kr känns inte heller speciellt prisvärt (med reservation för att jag inte orkat googla specar på cyklarna som nämns så uttalar mig mer generellt).

Halloj.
köpte en trek marlin 5 till pojken och har tjuvcyklat lite på den. Nytt är nytt och blir lite avis jmft med min egen halvdanna cykel med skrikande fälgbromsar och mindre kalibrerade växlar. Skäl nog att köpa nytt ?

Kommer först och främst cykla till jobbet i stan, fantastiska 1,5 km på asfalt. Men förhoppningsvis blir det också några sommarturer vid stugan, där är det grus och asfalt.

Pandemin har slagit hårt mot cykelhandlarna, så det som står till buds för mig nu är följande.

Trek marlin 5 med hydraliska skivbromsar, dämpad fram. Ca 6000kr utan tillbehör som skärm mm

Ghost lanao med hydraliska skivbromsar, dämpad fram, möjlighet att låsa dämpningen med knapp vid styret. Ca 7500kr utan tillbehör.

Nishiki kantan 401, mekaniska skivbromar, odämpad runt om, med pakethållare, skärmar och stöd. Ca 6000kr

Kanske finns något på nätet med? Vad tror ni? Är någon av dessa löp o köp, eller ska jag invänta hösten och förhoppningsvis ett större urval?

hare bäst
//Sandra
Utifrån vad du beskriver för användning så provcykla en gravel. Oavsett cykeltur så provcykla och diskutera ditt användningsområde med en seriös handlare

eks i hulared har LiV gravel hemma till bra pris såg jag när jag var där häromveckan, klurar på en till frun.. det kan vara ett alternativ

Tack för alla svar. Kommer fräscha upp den gamle cykel också som reserv, men valde att slå till på Ghosten. Trevligare att cykla på och prisskillnaden var försumbar mot nishikin då jag kom ihåg fel pris (kostade visst 6995 kr)

Tillbaka
Topp