Nit till Mavic fälg

Den Gamle

Ny medlem
Nit till Mavic fälg
Jag har ett par Mavic Cosmos på min racer. Nu har en nit i fälgen gått sönder och jag behöver en ny. Jag var till min lbs och de sa att det bara var att byta fälg. Fälgen är inte skadat var jag kan se och det känns inte roligt att byta en hel fälg när det bara är en nit som är trasig.

Nit till Mavic fälg
du kan nog inte köpa en ny sådan nit. inte från mavic i alla fall. skulle vara om du hittar det hos nån annan tillverkare, men tvivlar på det, din cykelhandlare har nog rätt.

Nit till Mavic fälg
Med nit antar jag att du menar en sådan där "eyelet" som ekernippeln fäster mot fälgen ?
Ett alternativt kanske kan vara att få tag i en liknade kvaddad mavic fälg och lossa på den om det nu går. Det finns ju några olika kanttråds fälgar från mavic, så någon borde vara ganska lik cosmos fälgen som tydligen ska vara ~19mm djup

Senast redigerad av en moderator:
Nit till Mavic fälg
Eyelet heter nog på utrikiska´. I mitt fall består den av två delar, en hyllsa sam nitats fast av en rörnit mot fälgkanten. Det är bara rörniten som är trasig.

Nit till Mavic fälg
Fälgen är identisk med open pro. Jag skulle lägga en bricka mellan ekernippel och fälg för att sprida påfrestningen lite och cykla vidare tills fälgen är slut.

Tillbaka
Topp