Nixxon Comp Modding

funkstar

Medlem
Nixxon Comp Modding
Tjena.
När jag skulle göra min Nixxon Comp ren och fin inför sommaren blev jag lite störd över att den inte har ngn ställbar förspänning av fjädern. Den har ju bara den där jäkla SPV ventilgrejjset i andra benet som ställer hur snabbt oljan kan passera och på det sättet ska man kunna ställa styvheten i gaffeln. Jag har dessutom stört mig tidigare på att den är ngt mjuk. Men nu när jag fick isär skiten så passade jag oxå på att göra en liten mod så att man kan ställa förspänningen av fjädern. Tänkte bifoga lite bilder på bygget för de som är intresserade. Jag är ingen expert på ngt sätt så jag vet egentligen inte vad det här betyder för fjädringen men det är det säkert 1000 små experter här på forumet som gärna vill berätta. Hur som helst så verkar det funka bra hittills.
Rulle2020.jpg ht=544
Först svarvade jag en ny mutter som trycks in i fjädern.
Rulle2023.jpg ht=544
. Svarvade av en bit gängad stång M10 och fräste av ändarna så att den ska fästa i vredet.
Rulle2024.jpg ht=544
Svarvade ett teflon-lager (det vita) som passa in i den befintliga ändpluggen i gaffeln (den svarta). Delarna ser skitiga ut på bilderna men det är så klart rengjorda innan jag monterade allt i gaffeln.
Rulle2026.jpg ht=544
Så här passar det ihop.
Rulle2027.jpg ht=544
Och så här ser paketet ut när det skruvas ner i gaffeln
Rulle2028.jpg ht=544
Svarvade ett vred som ser ganska likt ut det som sitter i andra benet och kontrollerar SPV-ventilen
Rulle2030.jpg ht=544
Färdigt och fint. Hoppas ngn har blivit lite inspirerad att mecka lite i alla fall :-)
MVH
Per

Nixxon Comp Modding
I helgen ska den ut på en tur i skogen och då ska jag försöka vara så vetenskaplig jag kan. Testa olika inställningar och hur det påvkerar resten av gaffeln. Men hittils funkar den som tänkt. Man skruvar åt ett håll så blir den styvare och åt andra håller mjukare, kan faktiskt ställa den mjukare än innan då den kom från fabriken.
P.-

Nixxon Comp Modding
funkstar skrev:
-------------------------------------------------------
> "Den borde inte bli mjukare/styvare av ändrad
> förspänning. Däremot borde sagen ändra sig."
>
> Lite mer förklaring kankse?

förspänningen ändrar inte hårdheten hos gaffeln normalt sett. Det har man bara för att justera sag. Om du kan justera hårdheten med den där skruven så är det nått konstigt.

Nixxon Comp Modding
Fast är det inte bara lite språkförbistring här? Rikard har ju naturligtvis rätt i att fjäderkonstanten inte ändras med förspänning (som modden justerar). Men jag kan förstå ordet "styvare" i betydelsen att det behövs en större kraft för att trycka ihop gaffeln ett givet antal millimeter. (med x mm förspänning behövs det ju en kraft på (x+y)*k N för att trycka ihop gaffeln y mm (k=fjäderkonstant)).

/Johan

EDIT: Glömde enhet :)

Senast redigerad av en moderator:
Nixxon Comp Modding
Alltså, skruven spänner ihop fjädern. Mig vetligen är fjäderkraften propotionell med fjädringsvägen, och detta beskrivs med fjäderkonstanten. Jag ändrar inte på fjäderns fjäderkonstant men genom att trycka ihop fjädern med min skruvanorning kommer det krävas mer kraft att klämma ihop gaffeln 1 cm än om jag inte har tryckt ihop fjädern med min skruvanordning. Detta påverkar sagen, ja, men gaffeln kommer att upplevas styvare (mer motstånd mot ihopfjädring) än innan. Detta är inte helt samma sak som att stoppa i en annan fjäder med annorlunda fjäderkonstant, jag väljer bara att använda min befintliga fjäder i ett för den styvare (mer motstånd mot ytterligare ihopfjädring) område. Är jag helt fel ute här eller?
Notera att jag har kollat så att inte min gängade stång når så långt ner i fjädern att vid max ihoptryckning av gaffeln att den går i botten och har i sönder saker.

P.-

Nixxon Comp Modding
JojjeM skrev:
(med x mm förspänning behövs det ju
> en kraft på (x+y)*k N för att trycka ihop
> gaffeln y mm (k=fjäderkonstant)).

fast kraften x*k har du redan matat in när du förspännde gaffeln.

Ökad förspänning ger (om allt är som det skall) mindre sag. Detta kan naturligtvis upplevas som att den är styvare eftersom den inte saggar ihop lika mycket när man sätter sig på den. Att få den att fjädra 5 cm till kräver dock lika mycket arbete som tidigare (dvs, den borde bete sig lika dant i skogen). Mindre sag ger dock mer fjädringsväg över till att motså att den bottnar osv så gaffeln kommer att funka bättre för hårdare körning osv.

Sen kan det ju iofs vara så att fjädern är proggresiv eller nåt, då kan den bli styvare med lite förspänning. Oavsett vilket så var det en seriöst snygg modd. Förspänning borde verkligen finnas på alla gafflar som standard.

[edit] Jag är virrig.

Nixxon Comp Modding
Haha vadå göra saken svårare än nödvändigt... styv eller inte fattar la vem som helst hur den fungerar med controllsen efter 5-10 minuter....

Nixxon Comp Modding
Ja, asså det blir lixom som en tröskel som man ska komma över. Om jag inte förspänner fjädern och trycker ihop gaffeln en sträcka x så kväs det säg 30kg (ställde upp gaffeln på en våg och tryckte). Om jag trycker ihop fjädern med min skruvanordning och sen trycker ihop gaffeln så händer inget tills jag passerar 30 kg, då börjar den gaffeln fjädra ihop och runt 60 kg har jag tyckt ihop gaffeln samma sträcka x. Man kan säga att jag har försjkutit kurvan med ett offset men inte ändrat lutningen. Dock kommer jag ju vid max ihoptryckning av gaffeln ha en totalt högre kraft än tidigare, alltså gaffeln blir svårare att bottna. Hur detta uppfattas i skogen borde vara som en "stummare" gaffel som måste ta större stötar för att börja fjädra ihop.
Vad tror vi om detta?

P.-

jag är oxxå virrig, det är en bra egenskap :-)

Nixxon Comp Modding
funkstar skrev:
> Ja, asså det blir lixom som en tröskel som man
> ska komma över. Om jag inte förspänner fjädern
> och trycker ihop gaffeln en sträcka x så kväs
> det säg 30kg (ställde upp gaffeln på en våg
> och tryckte). Om jag trycker ihop fjädern med min
> skruvanordning och sen trycker ihop gaffeln så
> händer inget tills jag passerar 30 kg, då
> börjar den gaffeln fjädra ihop och runt 60 kg
> har jag tyckt ihop gaffeln samma sträcka x.

Då har du 30 kg förspänning på gaffeln. Men den är lika styv som tidigare.

> Man
> kan säga att jag har försjkutit kurvan med ett
> offset men inte ändrat lutningen.

Exakt.

> Dock kommer jag
> ju vid max ihoptryckning av gaffeln ha en totalt
> högre kraft än tidigare, alltså gaffeln blir
> svårare att bottna. Hur detta uppfattas i skogen
> borde vara som en "stummare" gaffel som måste ta
> större stötar för att börja fjädra ihop.

Eftersom du förmodligen väger mer än 30 kilo så behövs samma kraft som tidigare för att börja trycka ihop den när du sitter på hojen, men det är mer fjädringsväg kvar att utnyttja eftersom det inte går åt så mycket för att bära upp din vikt.

> Vad tror vi om detta?

Det låter kalas.

Man kan tycka att det är fånigt att vara petig med begrepp och exakt vad som varje inställning gör. Jag tycker dock att det underlättar när man skall justera in dämparna om man vet exakt vad varje reglage påverkar och vilken effekt det har på åkningen. Har man fem parmametrar på bakdämpen och lika många på gaffeln an det ta en säsong innan man hittat rätt inställningar när man famlar i blindo.

Dessutom så hjälper det när man skall köpa prylar om man kan sålla genom all marknadsavföring så man fattar vad prylarna egentligen kan och inte kan göra.

Dessutom har jag det lite trist på jobbet just nu. =)

Nixxon Comp Modding
Att gaffeln kräver mer slag för genomslag påverkas bara den sista lilla biten av slaget och inget du känner vid "normal stigkörning"

Resten är som förut. bortsett att du har justerat saget. Precis som rikard säger.

Pondem, just när det gäller dämpare skulle väldigt många ha nytta av att faktiskt veta hur en dämpare fungerar och inte bara känna sig fram.

Edit. rikard han för med en fin beskrivning..:)

Nixxon Comp Modding
Oookej, klart info e alltid bra att ha men ska man vara sådan hela tiden så slösar man skit tid på annat än cyklingen. Men asså det passar inte mig att vara sådan, lixom aja jag ställer in min dämpar sådan som jag vill ha den sen är det ba o tuta o köra. Om man känner till märket sen innan och vet vad dom går för varför krångla till ett?

Nixxon Comp Modding
poundem skrev:
> Oookej, klart info e alltid bra att ha men ska man
> vara sådan hela tiden så slösar man skit tid
> på annat än cyklingen. Men asså det passar inte
> mig att vara sådan, lixom aja jag ställer in min
> dämpar sådan som jag vill ha den sen är det ba
> o tuta o köra. Om man känner till märket sen
> innan och vet vad dom går för varför krångla
> till ett?

Alla kör inte med dirt jam pro på sina hojar.

Tillbaka
Topp