NÖ Skåne - Västra Blekinge-tråden

LasseN

Ny medlem
...och även södra Småland - men då hade ämnesraden blivit för lång...

I denna tråd, tänkte vi att hugade ska skriva in de runder som de tänker ge sig ut på under resten av 2007.
Ta tråden som en samlingsplats för oss i just den regionen av Sverige.
Skriv ner när du ska ut - så kanske andra kan haka på.
Eller gå in på tråden o kolla - kanske någon är på väg ut.

Jag börjar med några starters:::

Kom till Hovdala-fältet utanför Hässleholm på onsdag - se annan tråd.

Någon gång under slutet av sommaren, då blir det en platt Skåne-happy!!!
Kanske inte på de sedvanliga "bergen" - Micke har många galanta stigar runt Vånga som han gärna visar upp!!
Så håll gluggarna öppna - ni som vill uppleva Platta Skåne...

/krokus

På söndag eftermiddag 2007-06-24, tar vi några slappa bakfyllemil väster om Näsum.
Jag upptäckte en ny skotarstig som matchar Jacobs Stege - inte alls så teknisk - en riktig kalasstig.
Väl uppe på berget så bestämmer vi vart näsan skall peka.
Samling vid kiosken i Näsum vid 15-tiden.

/krokus

Hej Lasse!!

"Platta" Skåne ja :) Jag kommer som sedvanligt ned till er på den Svenska rivieran och som vanligt så gör jag gärna sällskap och tänker undvika vurpor i år, peppar... peppar :)

Inte på plats förränn till Killebom säg sista helgen i juni början på juli eller så men längtar redan..... skall bara läka ut mitt knä som fick lite stryk på Vättern :)

Hoppas vi får tillfälle att cykla lite jag missade ju slutet utför Vångabacken senast och för övrigt det mesta av den underbara turen ni arrangerade :)

Morsning / R

Jag komer gärna på söndag. Ser framemot att stifta bekantskap med stigarna runt Näsum.
Om någon vill åka med från Helsingborg så finns det plats i bilen.

Ja...krafskrafs...det blev ingen cykling för min del...
I stället blev det akut in till sjukhuset pga smärtor á lá grande i hjärttrakten.
Ett dygn på observation visar - inget fel på mig!!
Hurra vad jag är glad för den västerländska sjukvården.
Jag har nämligen fortfarande ont - men de "hittar ingenting" - sen skickar de hem mig igen...

Så till dig / er som var vid kiosken igår - nu vet ni varför jag inte dök upp.

/k

Glöm inte morgondagens träningstävling på Hovdala.
Finns en tråd nånstans som visar tid o plats.
Är ni NÖ ifrån så kan nog Micke alias Ben ledsaga er dit.

Själv så tar jag det lugnt just nu...

/k

Senast redigerad av en moderator:
Tack för att Ni bryr Er!!

Dee lugnt med mig...doktorn sa att de inte hittade något - om de har rätt får väl obduktionen utvisa!!!

I stället för att jaga runt på stigarna med en medelpuls på 145, så tar jag i stället vovven med mig och gör en "Reclaim the Trail" varje dag!!

Skogsbonnjävlarna skitar ner nåt grymt på våra stigar...det behövs bara en orkan - så vips är de ute med sina stora dundrande maskiner och slänger grova grenar över våra vältrampade stigar.

Inför den stundande Happy-rundan, så tar jag en stig varje kväll.
Kan lova att det blir många kvällar innan allt är farbart...

So keep on riding - i nästa vecka ska jag ut på Jäveln igen...hoppas jag...reservdelar är på väg från Tyskland.

/

Glöm inte träningstävlingen utanför Kristianstad på söndag.
Kommer själv att närvara - vill nån åka så hör av er.

På torsdag tar jag en lugn 2-milarunda - blir extra lugnt eftersom jag tar nya stigar och räknar med att rensa en del nedfall.

/k

Jag kommer på söndag också, träningstävlingarna är riktigt roligt och än så länge leder jag sammanlagt så. (:

Ställer in turen.
Även om regnet avtar...så är det väta kvar i lövverket, vilket gör att man blir dygnsur efter 100 meter.
Vi gör ett nytt försök i morrn - vid 15-tiden.

/k

Kul initiativ med tråden!
Jag körde en del ensam kring Näsum i höstas och förutom små retliga pinnar som flög in i hjulen och orsakade framåtvolter, var det grymt fina och sköna stiga. Och vackert dessutom.

/Magnus, Älmhult

Kul att c att fler hittar till tråden!!!
Skriv en blänkare om vad ni hittar på där norrut (!) i Sverige - kanske det kommer folk från Skåne eller Blekinge och deltar i era rundor.
Nästa vecka är min sista semestervecka - då kommer jag att dra några mil i pricip varje kväll - om det inte regnar för jäkligt...

Vill ännu en gång pusha för träningstävlingen i C4 MTB:s regi på söndag.
http://www.kristianstadmtb.com/?vad=Nyhet&Nyhet=26

/k

I morrn fredag - om vädret tillåter så blir det en runda på ca 1.5 mil - mestadels nyrensad stig.

Japp, bra tråd. Flyttar till Hässleholm i augusti och då ska jag reka bushen omkring stan. Hovdala är det som gäller förstår jag. Går det att cirkumnavigera Finjasjön utan att få pinnar i hjulen?

LasseN skrev:
-------------------------------------------------------
>
> I morrn fredag - om vädret tillåter så blir det
> en runda på ca 1.5 mil - mestadels nyrensad stig.

Låter bra det. Hoppas på lite bättre väder än idag...

:)

Vi är två som är intresserade av en runda i nästa vecka. Vilka dagar cyklas det och vid vilken tid?

LasseN skrev:
> Vi gör ett nytt försök i morrn - vid 15-tiden.
>

Det ser bättre ut idag. Lasse, utgår du från Näsum, eller? Isåfall kanske man kan testa den nya cykelhållaren på bilen :)

Skoj liten runda...äntligen fick jag cykla en längre sträcka i en bäck!!!
För de som inte vet...det är grymt blött i skogen.
På de ställen där det normalt sett är vatten - där är det MYCKET vatten nu, och på många ställen står det stora pölar eller rinner bäckar - där det inte samlats något vatten innan!!

Anyway - vi slapp regnet i varje fall.
Men leda cyklarna fick vi göra...att skogsbönderna inte kan vara oss mer till mötes...
Tyvärr är vissa delar fortfarande fulla av grenar och annat skit - detta medför att vissa partier inte är cyklingsbara längre...

Till slut - det blir cykling i nästa vecka!
Vet dock inte när - måste gå igenom cykeln - bakhjulet sitter löst...

Håll koll på tråden så ses vi i skogen nästa vecka!!

/k

Därom tvistar de lärde...
Med tanke på hur mycke skit som bönnerna har lagt på våra stigar, så blir det förmodligen så att vi tar en Happytur hos Micke (Ben) i Vånga i stället.
Det är bara två "berg" längre västerut...ca 1 mil från Näsum.

Dessutom finns det ännu en baktanke med att hålla rundan på hans stigar.
De stigarna som är runt Vånga, är tänkt att vara utgångspunkt för ett framtida långlopp!!

Tidpunkt?? Micke e på semester - ska kolla med honom i nästa vecka.

/k

Hej på er!! Jag är på plats nu men vädret har inte tillåtit mycket cykling. Ryssberget verkar ju vara på väg att flyta bort..... Har bekanta som har mark där det är kaos vägar som flyter bort mm. Till råga på allt så är Vesan på gränsen till att översvämmas med enorm areal med jordbruksmark som kan ställas under vatten. Jag har cyklat två rundor landsväg mellan skurarna.

Skall dock plocka ihop mtb:n när jag får tid. Jag har inte cyklat på den sedan förra året här nere :(

Jag tänker ge dock mig ut och reka så snart familjen släpper i väg mig :)

Jag följer definitivt med om det blir happyrunda nästa vecka :)

Välkommen till dessa genomdränkta nejder...
Titta - där simmar det en ejder!!

Gällande nästa vecka:::

Att cykla på de stigar som är runt Näsum - på Ryssberget och Västanåberget - det är inte så lyckat.
Mycket av stigarna är genomsura, med stora vattensamlingar i svackorna.
Eftersom vi är måna om att inte göra för stora avtryck i naturen, så väljer vi helt enkelt att inte cykla på stig, förrän det varit uppehållsväder ett bra tag.

Så ni från Genarps-hållet - vi tar en runda längre fram.

Som läget är nu så är det att föredra asfaltcykling - glöm inte badringen bara....

/k

Hallå cerberos

Skruva ihop mtb'n så ses vi på träningstävlingen i morgon.
Om inte så får vi höras av ang nästa vecka.

Jag har plockat ihop hojen nu och tänker ta en provtur jag tänker dock inte sabba några kända spår uppe hos er :)

Bummer missade träningstävlingen ser jag nu.... söderåsen eller??? Det kanske kommer något mer tillfälle i veckan?

Skall nog skifta mina Racing Ralf som sitter på nu mot något ner lervänligt... tyvärr har jag bara Nobby Nick med mig det får kanske bli en tur till mc-center i Kristianstad :) de har väl Maxxis eller något på hyllan....

I ettemidda - vid 14-tiden - sticker jag ut nägra mil för att kolla stigarnas beskaffenhet.
Blir några lugna mil på Ryssberget.

/k

Kul med ännu en skånetråd. Man kanske skulle upp och kolla in Ryssberget.
Får väl se om man kan få med sig lite Genarpsfolk.

Det tycker jag definitivt du skall. Gillar du teknisk cykling i underbart vacker bokskog med kluriga klättringar och underbara utförslöpor så är det Ryssberget som gäller. I sällskap med LasseN eller Ben här på forumet så är man garanterad fina rundor.

Tyvärr är det fortfarande rätt så blött i terrängen så någon happyride dröjer nog lite vad jag förstår på Lasse.

De blev några slappa mil, inte mycket stig eftersom dee sketblött i skogen - kommer nog så att förbli resten av månaden...
Men misströsta icke - det kommer fler tillfällen!!

/k

Micke lockar med en 5-timmarsrunda med utgångspunkt från Backen i Vånga.
Starttid är 14:00 söndag 2007-07-22.
Eftersom medelåldern blir ganska hög så blir ett tämligen moderat tempo....

/k

Har precis köpt en gammal halvkass MTB för att ha som alternativ till att springa. Bor i Kristianstad (Kulltorp) och saknar slinga / slingor i närheten. Är inte intresserad av att köra iväg med bil till tex Bockeboda för att cykla i dagsläget. Har 2 små barn så det behöver gå snabbt att komma iväg. Brukar cykla runt Nosaby upp mot Balsby och sen ner igen, blir knappt en mil korta hållet och drygt en mil det lite längre hållet men det är grusväg och asfalterad cykelväg :(

/Jonas

I morrn söndag sticker jag ut en smärre runda - strax över 2 mil.
De som inte ställer upp i Snappis kan väl komma bortom kiosken i Byhåla vid 15-tiden så drar vi en repa.
Väl på plats kommer vi överens hur rundan gestaltar sig.

/krokus

Undertecknad var på plats vid 15:00 - ingen mer än mig närvarande...
Dock sa frugan min att det var någon med en gulröd Cannondale där en halvtimme tidigare!!
Whem är denna spökridare???

/krokus

Tog en tur på 1,4 mil på Näsby fält igår. Hittade en stig som försvann så jag fick promenera sista biten på en åker för att komma upp på vägen igen.
Rådjuret som jag stötte på stod länge och kollade, han tyckte väl det såg konstigt ut med en cykel som kom ut ur skogen..

/Jonasa

På söndag - nån gång - så tar vi en runda rundt dahlen - västra sidan av Ryssberget, med utgång från Näsum.
Ingen större sväng - blir väl ute några timmar.
Eftersom skogsbonnajävlarna har förstört mycket av våra trails, så får vi ta dagen som den kommer.

Återkommer med tid & plats.

/krokus

Mmmmmmm, Ryssberget, gaaaah.
Man blir väldigt sugen bara man tänker på det, ska se om jag kan få med mig någon att dela bilkostnad med. Lite drygt att köra själv.
Tråkigt att höra att skogsbönderna varit framme hoppas stigarna kan återskapas eller att ni hittar bättre alternativ i Göinges Moab.

olaf skrev:
> Går det att cirkumnavigera Finjasjön utan att få
> pinnar i hjulen?

Det gick, men inte utan att ta en omväg på asfalt. Där spängerna slutade försvann leden i djup dy. Eller körde jag fel?

Tillbaka
Topp