Nobby nic VS Fat albert

Nobby nic VS Fat albert
Bumpar denna.
Någon som har aktuell erfarenhet av skillnad mellan NN och FA som bakdäck?
Tittar man på Swalbes spec så verkar dom väldigt (för?) lika? Samma rullklass, sammagreppklass, liknande vikt...
What gives?

Nobby nic VS Fat albert
Men dom är väldigt olika. FA har mycket rum mellan dobbarna. Läste i en test att FA har jåttemycket grep på våta stig, (såklart) bra självrensing, men rullar dåligt, framförallt på asfalt, för att den vibrerar med dom stora mellanrum. Om grep är allt är FA att föredra, annars kanske inte.

Nobby nic VS Fat albert
Att Fat Albert finns kvar är ett mysterium. Dagens FA gör ingen glad. Hans Dampf är ju i mångt en vidareutveckling av original Albert. Nuvarande är mest bara konstigt.

Nobby nic VS Fat albert
Hehe Gött att denna tråden grävdes upp. Jag körde på FA några månader men bytte sen cykel. Kör numera MM/HD kombo som många andra. Finns nog en anledning till varför de är mycket mer populära.

Nobby nic VS Fat albert
FA är den enda riktiga lerdäck från Schwalbe. Det fanns Muddy Mary, men den heter nu Magic Mary och marknadsförs som en all-round däck till downhill och enduro. HD har mindre självrensing än FA.
Jag skulle aldrig köpa FA och har Maxxis DHR2 till våta stigar. Tittade lite på FA till min sons 24" MTB, för att enda däck 24" med bra gummi är FA (bak) och Maxxis DHF, men slutsatsen var att FA rullar för dåligt.

Nobby nic VS Fat albert
Crossmax sa:
Dirty Dan är väl ändå Schwalbes riktiga lerdäck?

Glömde Dirty Dan.
Då har Glitch rätt och förstår jag också inte varför FA finns kvar. MM verkar vara så bra att man väljer den, kanske med en bättre rullande däck bak eller DD till riktigt leriga stig.

Nobby nic VS Fat albert
Fast DD väger väl bly?

Jag är antagligen i minoritet, men jag gillar "nya" FA, framdäcket då. Körde det tillsammans med Mountain King bak i vintras och enda egentliga anmärkningen var just det dåliga rullet. Gillar att vikten är förhållandevis låg, vilket passar mitt moderata tempo på skogsstigarna, samtidigt som det rensar lera/snö riktigt fint.

Nobby nic VS Fat albert
DD 29x2.0 väger 520 gram enligt Schwalbe, so otroligt lätt. Men den har liteskin. Det räcker kanske till tyska stiger med bara ler, men jag skulle aldrigt köra liteskin.

Från alla review jag har sett är folk nöjd med grep och självrensing av FA fram och bak, men som sagt är rullet dåligt. Tror att många tycker det är för dåligt.

Tillbaka
Topp