Nokian Extreme 294

Myrslakt

Ny medlem
Nokian Extreme 294
Hej allihop!

Härlig site ni har... Jag har lurkat omkring ett tag och smygkikat på er...
Stort tack till "Micke" för orden och bilderna till "Höstmys" Inspirerande!
Så inspirerande att jag förstod att jag bara måste köpa dubbdäck! Och då vände jag mig till forumet för att se vilka som kan vara bra... Extreme 296 eller WXC 300... Arrgh... Svårt att välja!
Men, eftersom jag bor i Göteborgstrakten med slask eller blankis att välja på lutar det åt tvånittiosexorna... Å då dyker 294 upp som ett nytt alternativ! Är det någon som vet något om dem? Jag kan inte på något sätt komma in på Nokians hemsidor, jag har en rutten leverantör (Tiscali)

Förresten, är det bökigt att byta däck? Jag är inte så där våldsamt teknisk eller händig, och tanken på att justera in växlar och skivbromsar får det att svartna framför ögonen... Kanske är det bättre att lämna in cykeln för byte!? (Pinsamt - men effektivt)

Oj oj, vad många ord det blev! Sorry!

Jonas

Nokian Extreme 294
Prova "Sök" funktionen så hittar du en hel del träffar på just dom dubbdäcken. :-) (sorry, men många missar alltid att ens prova sökmotorn som faktiskt fungerar bra, så då tipsar vi gärna om den istället för att fixa direktlänkar och skriva nytt hela tiden... ;-)

Däck är inga problem att byta, det ska man kunna om man skulle få punktering ute i skogen, så på't bara och öva!

/Leo

Nokian Extreme 294
När det gäller dubbdäck (och givetvis en massa annat) så finns det mycket att läsa i "Läsvärt" <http://happymtb.org/forum/arts/>. Bra alternativ till sökfunktionen alltså som givetvis också fungerar...

Nokian Extreme 294
Myrslakt Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej allihop!

> Förresten, är det bökigt att byta däck? Jag är
> inte så där våldsamt teknisk eller händig, och
> tanken på att justera in växlar och skivbromsar
> får det att svartna framför ögonen... Kanske är
> det bättre att lämna in cykeln för byte!? (Pinsamt
> - men effektivt)

Däcksbyte är inte alls krångligt, förr eller senare så står du där i skogen med punka och måste byta slang. Då måste du klara ut det själv, tipset är att du lär dig att byta själv. Man ska normalt inte behöva ställa in växlar eller bromsar bara för att man byter däck. En komplett intruktion finns här: http://www.parktool.com/repair_help/FAQtires.shtml

Ju mer du börjar cykla ju mer underhåll behöver din cykel och det är som det flesta här på forumet upptäckt att det är himla skönt att slippa lämna in cykeln för småreparationer och justeringar.
/Erik

Nokian Extreme 294
Tack för de värmande orden (och just värme börjar behövas här uppe i Norrland den här årstiden)!

Som flera andra redan sagt, kolla under läsvärt, där finns mycket matnyttigt om dubbdäck (och allt annat tänkbart). Själv kör jag på WXC300 men skulle gärna vilja ha riktigt stooora dubbdäck. 2.4" med dubbar någon? Ja tack!
Byta däck klarar alla som inte har flera tummar mitt i handflatan (en går dock bra). Och gällande annat mek så lär man sig efterhand, bara man vågar prova :-)

Nokian Extreme 294
Jag håller med. Alla dubbdäck är rätt klena, jag skulle vilja ha en fulldubbad variant av mina vanliga bred-däck! De skulle antagligen väga flera kilo styck.

Nokian Extreme 294
Det är väl det som är nersidan. Det närmaste man kommar idag är Nokian Freddies Revenz och de väger kring 1200gram styck om jag minns rätt.
Billiga(re) fuldubbisar gör man genom att dra lämpligt långa skruvar från insidan genom ett par fetdäck och sedan silvertejpa över skallarna. Väger säkert nästan ingenting ;-)
Men jag överväger ändå att göra det med ett par WTB Motoraptor 2.4. Med lite lämpligt utstick på dubbarna (skruvarna) skulle det bli de brutalaste dubbdäcken. Någonsin. :-)

Nokian Extreme 294
Jomper:

Ta med dina "utvalda" däck som du vill ha dubbade till närmsta gummiverkstad så fixar dem det med riktiga dubb som sitter kvar, är det bara ordentliga nabbar på dem så ordnar det sig och du kan välja på olika sorters dubb, du kan alltså få olika egenskaper på fram och bak med olika sorters dubbar.

Har provat varianten med att skruva själv men var inte nöjd (isbanekörning med crossen), och verkstan brukar inte ta så mycket för jobbet om man inte vill ha tillbaka däcken samma dag utan dem kan fixa det i en glugg, en påse bullar till "gubbarna" brukar hjälpa till att korta väntetiden ;-)

Bosse

Nokian Extreme 294
Jag har en jättebra kontakt vad gäller dubbning, tyvärr hade han inte tillräckligt små dubb för att de ska få plats på mina favoritdäck. Tyvärr.

Nokian Extreme 294
-------------------------
OT: *micke*...

Du tycks äga WTB-däck? Har du nån uppfattning om hur väl dimensionen stämmer med verkligheten?
Är deras 2,4" däck verkligen 61mm breda eller kör de "continental-standard" i dimensionsangivelserna?

--- tebaks till dubbdäck ----

Nokian Extreme 294
jomper Skrev:
> Jag har en jättebra kontakt vad gäller dubbning,
> tyvärr hade han inte tillräckligt små dubb för att
> de ska få plats på mina favoritdäck. Tyvärr.

Då var det väl inte en jättebra kontakt :P

Man lär kunna köpa "stöveldubb" i skoaffären som ska vara i ungefär samma storlek som de Nokian har i sina dubbdäck.

Jag vill se *micke*'s monsterdäck realiserade!

Nokian Extreme 294
the_TnT Skrev:
>
> Då var det väl inte en jättebra kontakt :P
>
> Man lär kunna köpa "stöveldubb" i skoaffären som
> ska vara i ungefär samma storlek som de Nokian har
> i sina dubbdäck.

Det bör ju finnas dubb i tillräckligt liten storlek i alla fall. Annars tycker jag
att vi kan klassa jompers småfisar till Fire FR 2,4:o som "kycklingdäck" som
inte ens klarar av lite dubbar. ;-)

> Jag vill se *micke*'s monsterdäck realiserade!

Om det skall skruvas i skruv med försänkt skalle från insidan borde rostfri
plåtskruv av lagom dimension vara bra då de är hårdast. Sedan kan man väl
täcka skallarna genom att pensla ett skikt liquisole på insidan.

Nokian Extreme 294
På en fälg med 21mm innermått är WTB MotoRaptor 2.4 55mm bred tvärs över casing och 60mm som bredast över sidodobbarna. Lite smalare på 517 som jag har på min Handjob, lite bredare om du montera på en Surly Large Marge.

Jag vill ha WXC dubbar i en Gazzaloddi 3.0 däck på en Moots snowbike:

2004-02-16.jpg

Nokian Extreme 294
> Daner skrev
>
> På en fälg med 21mm innermått är WTB MotoRaptor 2.4 55mm bred tvärs över
> casing och 60mm som bredast över sidodobbarna.

Okej. Samma "casing" på Moto Raptor och Timberwolf mao. Det blir nog fint med
65mm breda Timberwolf-däck (över dubbarna) på en 23mm fälg. Borde funka hyffsat
i snön sålänge det inte är blankis.

Minns att mina Diesel 2,3:or fungerade hjälpligt med lågt tryck sålänge det inte var is.

Senast ändrad:
Nokian Extreme 294
Jag vet att det är inte samma "casing" (vissa är betydligt tygre/starkare), men storleken verkar vara samma 55mm bland WTBs sortiment av 2.4 och 2.5 däck. Under 2005 får vi TimberWolf 2.7 (både race och Team DH).

Nokian Extreme 294
Jag har ett par Continental Vertical 2.3 liggandes som jag har funderat lite på att få till nån form av dubb på. Vad tror ni om det? Ska jag droppa idén direkt eller ska man forska vidare?

Tnt: hur drar man i stöveldubb? Det verkar ju ganska fiffigt om det funkar.

/Per

Nokian Extreme 294
Daner Skrev:
> Jag vet att det är inte samma "casing" (vissa är betydligt tygre/starkare),
> men storleken verkar vara samma 55mm bland WTBs sortiment av 2.4 och
> 2.5 däck. Under 2005 får vi TimberWolf 2.7 (både race och Team DH).

Okej. Fick mest det intrycket mellan Timberwolf och Moto Raptor då vikterna
var väldigt lika mellan 2,4" Race och 2,5" Race, men med stor skillnad i mönster
vilket skulle kunna utgöra de extra 90-grammen. Men det kvittar, gillar mönstret
på Timberwolf mer.

2.7" vore fint, de skulle kunna landa på 1000g i Race-version kasnke? Just behövs
däcken dock ganska akut så det är inte aktuellt att vänta på 2005:orna.

Nokian Extreme 294
hagdahl Skrev:
> Tnt: hur drar man i stöveldubb? Det verkar ju
> ganska fiffigt om det funkar.

Vet ej, forskade bara i ersättningssyfte till mina 296:or.

Nokian Extreme 294
Tror att man kan köpa stöveldubb hos dem handlare som säljer vinterstövlar för tex vinterfiske, och om inte mitt minne sviker så tillverkar Nokian även såna stövlar så då borde dem ha dubb ocxkså, tror stövlarna heter Tuura och Kaira, men kolla med någon sportfiske butik dem har såna (åtminstone had vi det när jag jobbade i sån butik).

Bosse

Nokian Extreme 294
På cyclecomponents så kan man köpa lösa dubb och dubbningsverktyg av märke Innova. Kanske något för Jomper och andra som vill ha ett par feta sulor med dubb? Är nästan sugen på att testa dubba ett par Diesel 2.5"... :-9
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artnr=INN005&avd=&Kampanj_ID=> 100kr för verktyg + 20 dubb.
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artnr=INN007&avd=&Kampanj_ID=> 100 dubb 100kr.
INN007.jpg

/Leo

Nokian Extreme 294
Appropå Innova, jag såg en nätbutik som hade dubbdäck av det märket med 268 dubb för ca 350kr någon som provat dem?
Går så klart inte att jämföra med tex 294/296.orna men iaf, pratade med min lbs ikväll och han vill ha 710kr/st för 296.or är inte det ganska mycket?

Bosse

Nokian Extreme 294
Leo Skrev:
> På cyclecomponents så kan man köpa lösa dubb och
> dubbningsverktyg av märke Innova.

Man måste väl ha ett hål att sätta dubben i först va? Man kan inte bara trycka ned dem i gummit om jag förstått det hela rätt. Man kan även limma dubb så de sitter bättre.

Nokian Extreme 294
Lonewolf Skrev:
> ha 710kr/st för 296.or är inte det ganska mycket?

Jo, jag gav ganska precis 1.000,- för ett par i vintras hos min LBS (som krängde dem billigt för då får han sälja mer vinterkläder etc.).

Kolla runt lite hos andra LBS/Internet.

Nokian Extreme 294
När man dubbar så borrar man först ett hål där dubben ska sitta, sen har man en speciell pistol som först vidgar hålet, sedan ploppar ner dubben (med kragen neråt) och sedan släpper igen hålet. Det måste alltså finnas tillräckligt med gummi för att dubben ska få plats. Vertical skulle inte funka, Diesel/Gravity och mina Fire FR skulle nog funka med ganska små dubb. Min kontakt hade dock inga så små dubb (han dubbar MC- och skoterdäck) och det är en liten investeringskostnad inblandad också för att pistolens "munstycke" måste vara i rätt storlek för dubben, så det är inte bara att gå och köpa en påse.

Ska man bara dubba två däck själv går det förstås att pilla i dem med ett manuellt verktyg.

Nokian Extreme 294
Jag har ej provat 296:or men har WXC 300, som jag har kört i två vintrar med och är jättenöjd.
Dom är ju också över 300g/st lättare än 296:orna. På Cyclecomponents har dom två st WXC 300 för
1050kr. 296:orna kostar 535 kr/st. I senaste kadens fick 300:ornna väldigt bra kritik.

Nokian Extreme 294
Såg också att dem hade 296.or för bra pris på CC men då är problemet för "ohändiga mig" att dem ju måste monteras
:-( vilket jag aldrig har gjort, faktum är att jag har inte ens tagit bort hjulen vid service eller kollat om kedjan är delbar eller om jag behöver en kedjebrytare som jag inte äger nån.

Sen en liten fundering när det gäller inkörningen, för man ska ju köra in dubbdäcken innan vintern kommer 10-15 mil vilket ju är samma sak som för bildäck, men dubbdäck på asfalt brukar bli ruskigt halt åtminstone på bilar och då har man ju fyra hjul att stöda på vi har ju bara två!!

Någon som har några ljusa ideer/svar på den frågan?

Kan nog förhandla ner priset lite och det är ju trots allt monterat och klart, ska ta ett snack till med dem för det är dags för lite justrering av bromsar och växlar igen! Vilket jag fick smärtsamt klart för mig under lördagens runda.

Bosse

Nokian Extreme 294
Bosse om du aldrig bytt däck på hojen så är det dags att prova! Bättre att prova första gången hemma i värmen än ute i skogen i mörkret och kylan när du får första punkteringen :-) Hjälp finns under läsvärt och naturigtvis på Sheldon Brown.

Angående inkörning: det rekommenderas precis som du skriver. Dubbdäcken är inte farligt hala på asfalt men de är tungtrampade och dubbarna slamrar som tusan mot bar asfalt. Det hörs att man monterat dubbdäck :-)

Nokian Extreme 294
Dessutom behöver du inte lossa kedjan för att ta loss bakhjulet :)

1) Växla till minsta drevet bak och minsta drevet fram, det ger så slak kedja som möjligt vilket underlättar i steg 5.

2) Lossa bromsvajerhöljet från bakbromsen. Tittar du på V-bromsen ser du att man kan ta loss metallböjen från själva bromsarmen om du klämmer ihop bromsarmarna. Du behöver inte använda verktyg.

3) Vänd cykeln upp-o-ned.

4) Lossa hjulet med spaken på hjulaxeln "Quick release".

5) Dra hjulet rakt upp samtidigt som du trycker bakväxeln bakåt.

Installation är det omvända.

Att kunna fixa en punka är ett måste om du inte vill gå hem för något så simpelt.

För framhjulet gör du bara steg 2-5 utan att trycka på bakväxeln :)

Nokian Extreme 294
Jag föredrar att ha minsta bak, storsta fram. Det verkar lättare för mig att få hjulet tillbaka med det så eftersom kedjespänningen drar bakväxeln nedåt vilket öppnar så att axeln har en friare bana till dropouten. Dessutom gör det mindre ont om (när) man krossar knogarna mot storklingan om kedjan är på den.

;)

Nokian Extreme 294
Jag skulle vilja se dig ta i/ur ett bakhjul vid tillfälle. Begriper inte hur man lyckas slå sig på storklingan då :-D Vid pedaldemontering är det mer regel än undantag däremot...

Nokian Extreme 294
Så har jag äntligen fått på mina nya 296.or och jösses vad det knastrar mot asfalten men det var inte så halt på asfalt som jag var orolig för, och rullmotståndet var inte så mycket högre än på mina 1,95 semislicks, dock har jag ganska hårt pumpat då dem kommer att rulla mest på hårda underlag.

Bosse

Nokian Extreme 294
Tack allihop för era svar och tips!
Otroligt att ni orkar engagera er i en nybörjare/idiot med dumma/onödiga frågor/tjat!

Och - javisst, jag har lusläst både forumet och "läsvärt". Mycket bra!
Jag har nu också äntligen sett bilder på de nya 294:orna och de ser lite... ähum... bisarra ut, faktiskt!
Men ännu har jag inte hittat någon som faktiskt provat dem... (hint, hint, köp å testa nån, snälla...)

Nu verkar de "gamla" 296:orna ta slut lite överallt och 300:orna reas ut... hmmm... skumt... läser alla i Sverige H-MTBs forum om lossnade dubbar, tro...?

Oj, jag kom just på... måste jag köpa nya/andra slangar om jag byter till dubbdäck?

Jonas

Nokian Extreme 294
Dina befintliga slangar kommer fungera alldeles utmärkt, dubbdäck kräver inga speciella slangar.

De senaste dagarna har jag för övrigt varit mycket glad för mina WXC 300. Det har regnat och frusit till om vart annat så det är riktigt läskigt halt, när man kliver av cykeln vill säga ;-)

Nokian Extreme 294
Myrslakt Skrev:
> Jag har nu också äntligen sett bilder på de nya
> 294:orna och de ser lite... ähum... bisarra ut,
> faktiskt!

Dela med dig av bilderna?

Nokian Extreme 294
the_TnT Skrev:
> Jag skulle vilja se dig ta i/ur ett bakhjul vid
> tillfälle. Begriper inte hur man lyckas slå sig på
> storklingan då :-D Vid pedaldemontering är det mer
> regel än undantag däremot...
>
> eviL sponsor of jomper 2005!
> Carpe Diem!

Det är inte så att knogarna är utsätta vid i- eller urtagning av bakhjulet, det är under alla andra arbetsmoment. Jag tar av hjulen när jag tvättar cykeln, och det är ett mindre otrevligt arbete att rengöra runt vevpartiet om jag slippar oroa mig över 44-53 vassa tänder som är hungriga för mina kalla, blötta händer. (OT - Har ni förslag på isolerade gummihandskar som kan fungerar bra för cykeltvätt utomhus när det är 2 grader och blåsigt?)

Nokian Extreme 294
Daner Skrev:
> (OT - Har ni
> förslag på isolerade gummihandskar som kan
> fungerar bra för cykeltvätt utomhus när det är 2
> grader och blåsigt?)

Yllevantar innuti diskhanskarna funkar ok. Men jag brukar tvätta med varmvatten så kylan är inget problem.

/rikard

Nokian Extreme 294
Bild på tvånittiofyrorna finns t.ex. på www.cyclecomponents.com
Jag tycker de ser underliga ut. Dubbarna på kanterna sitter liksom parvis. Jag får känslan att de skulle kunna vara väldigt stötiga, men det finns säkert en bra förklaring till varför de är konstruerade så...

Jonas

Nokian Extreme 294
Jag skulle vilja dubba mina Twister. måste vara samma dubb som myrorna har i sina gummistövlar?

Nä, det var bara skoj, jag har ju redan Nokia MOUNT & GROUND "W". Dom var lite klena i morse som sagt. Det står 1.9 på dem men de ser ut och känns att vara ungefär 1.75 breda. Dom kommer även vara lite för klena när jag ska hem, också. Man vill ju ha ett däck som inte är så spårkänsligt.

Tillbaka
Topp