Nokian Extreme vs Freddie's Revenge

majk

Medlem
Hej,

Det var lite kämpig ut i 20cm djup snö igår med Nokian Extreme dubbdäck på: is och packad snö känndes jättebra, men i lös snö sladdrade bara hjulen omkring. Jag vill inte ge upp, och därför funderar på att skaffa ett par Freddie's Revenge och ser vad den extra bredden bidrar.

Till någon som har testat dem: hur bra funkar dem i djup snö?

Finns det någon affär i Stockholm som har ett par i lager? Är grymt sugen på att åka ut på söndag, och vill helst att det blir mer roligt än igår!

/Mike

Som jag skrivit säkert 100ggr här på Happy: I lössnö så fungerar ett par breda vanliga däck mycket bättre än Nokian dubbdäck(varav Extreme fungerar bättre än WXC300, nya Extreme 294 ska vara ännu bättre sägs det enligt Terrengsykkel.no ). Min favorit är Hutchinson Alligator Gold, lågt grovt och glest mönster på ett lagom brett däck. När det däremot är isigt och hårdpackad snö, då kommer dubbdäcken till sin fulla rätt och då kommer man inte långt utan dubben.

Freddie's Revenz(ja, det stavas så, se <http://www.nokiantyres.com/bike/winter/index.html> ) är tunga och DYRA. Men avskräcker inte 1240gram och 1090kr per styck så varför inte? :-) De är faktiskt inte så jättebreda de heller, "bara" 57/55mm(thread/casing), det finns många 2.3-2.5" däck som är mkt bredare och antagligen bättre i snö än Freddie's. På is/hårdpackad snö däremot och nerför, så är nog Freddie's Revenz riktigt kul!

/Leo

Det låter logiskt. Tyngden avskräcker inte så jättemycket (jag är inte så lätt själv ;-) , men priset är visst lite skräckinjagande..

Frågan blir därför: vad är era förslag på ett bra allmänt vinterdäck som kommer att funkar bra i djup snö såsom på is?

Är Freddie's det bredaste dubbdäck som finns lätt tillgängligt?

/Mike

Fanns det inte någon på happy som hade erfarenhet av dubbning av endurodäck och liknande? Det vore kul att veta vad det skulle kosta att få ett par Gazza 2.3 el 2.6:or dubbade med säg 200 el. 300 dubb/däck. Är det svindyrt tro?

majk Skrev:
-------------------------------------------------------
> Frågan blir därför: vad är era förslag på ett bra
> allmänt vinterdäck som kommer att funkar bra i
> djup snö såsom på is?

Nokian Extreme 294, det nya dubbdäcket från Nokian:
<http://terrengsykkel.no/?1210>

Finns snart att köpa överallt, för tillfället verkar bara Evalds MTB ha det:
<http://evaldsmtb.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=8040>
(det är det nya Extreme 294, trots att de skriver Extreme 300)

/Leo

EDIT: eftersom du även skrev "...såsom på is?", det finns inget vanligt däck utan dubbar som funkar på is, därför dubbdäcksrekommendation, igen.

Senast redigerad av en moderator:
Tjena

Jag kör med dubbla Freddie's Revenge och de är kung, förra året körde jag med nokia extreme 296 bak och freddie fram, men eftersom freddie har vassa dubbar, så blev ett sådant till bak!

Visst dyra, tunga, men greppet slår du aldrig med ett annat däck, speciellt om du kör i skidspår då det har töat och sedan frysit=underbart! eller om du kör på is dvs. sjöar.. men även stigar, slalombackar osv. funkar oxå kung!

Det märks inte att de är så breda som 2,3 utan känns som vanliga 2,0...

I djupsnö, välj en upptrampad stig! :)

Ha kul

David

Tillbaka
Topp