"Noppa" de nya däcken?

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum

nHz

Aktiv medlem
"Noppa" de nya däcken?
Så, jag köpte nya däck till min mtb och på dessa sticker det ut en massa små gummispröt. Jag gissar att de kommer från tillverklingen/gjutningen av däcket?

Men, vad gör man med dem, noppar ni bort dem med en nagelsax eller måste man slita ner dem?
Känns som de påverkar rullet.

"Noppa" de nya däcken?
Specialfall: om man har tajt däckutrymme så de ligger an mot ramen måste man klippa bort dem, annars kan man låta de vara. Jag har gjort misstaget att lämna däckhår på min gruscykel där håren låg an mot ramen och tillsammans med vägdamm/grus som slipmedel skar de en djup fåra i cykelns kedjestag (i aluminium) över bara en vintersäsong.

"Noppa" de nya däcken?
Känns spontant som mycket spill från däckfabriken som inte är till någon nytta alls?

Det här är Conti. Race King och de låter som fn på asfalt. Tänkte att det kanske är spröten som gört?

"Noppa" de nya däcken?
Specialfall: om man har tajt däckutrymme så de ligger an mot ramen måste man klippa bort dem, annars kan man låta de vara. Jag har gjort misstaget att lämna däckhår på min gruscykel där håren låg an mot ramen och tillsammans med vägdamm/grus som slipmedel skar de en djup fåra i cykelns kedjestag (i aluminium) över bara en vintersäsong.
Jag har haft detta fram, men det var skärmen de tog i. Tog ett tag innan jag fattade vad som lät. Funkar fint att rycka dem för hand.

"Noppa" de nya däcken?
Ta ett grovt sandpapper. Sätt dig på cykeln och cykla lite lagom fort helst på en slät plats. (Blir lätt svårare på en stökig stig) Låt sandpappret smeka däcken en stund. Akta bra så inte fingrar fastnar i ekrar. Kan bli lätt blodigt.

"Noppa" de nya däcken?
IMG_8991.jpeg

Tillbaka
Topp