Norco Fluid fs VS Stumpjumper, Hjälp!

Vajdar

Medlem
I min oändliga förvirring och vankelmod kring köp av ny stigcykel så önskar jag lite input från forumets kunskapare.

Det är så att jag idag cyklar på en Radon Cragger (HT) men känner för att gå över till något heldämpat.
Därför har jag sedan tidigare blivit rekommenderad att kika på stumpjumper vilket verkar vara ett vettigt val för mina behov. Dock så har jag snubblat över recensioner av Norco fluid fs där den verkar uteslutande få gott beröm inte minst för att vara prisvärd vilket väckt mitt intresse kring den. Så hur ställer forumet sig till dessa cyklar jämförelsevis?

Stumpjumpern: https://www.specialized.com/se/sv/stumpjumper-comp-alloy/p/200520?color=336204-200520

Norcon: https://www.norco.com/bikes/mountain/trail/fluid-fs/2023-fluid-fs-a1/

Tanken med nästa cykel är att den ska vara gångbar övertid och inte behöva byta komponenter osv.

Tack på förhand!

Eftersom det är två uppskattade cyklar inom samma segment kanske nedanstående beslutstrappa kan vara till hjälp.

1. Vilken tycker du är snyggast?
2. Vilken är billigast?
3. Resten

Norcon är skitsnygg! Men vettefan om jag tycker en 130mm aluhoj som väger 15,3 kg är prisvärd för 50k? ?
Ja visst är den!
angående slag så tror jag att en hoj med längre slag hade varit pengar i sjön för min del. Men jag förstår vad du menar.
Har du något tips på något liknande? :)

Dåså köp. Den får bra kritik. Schyssta komponenter och relativt billig. Sen att den väger nåt kilo mer än en fultysk kanske är ett kvitto på att ramen håller :)
Bara att gå in på bikster och bli 46325:- fattigare.
Ja angående vikten, så är min tankegång att om sanningen ska fram att jag har lite vikt att jobba bort på mig själv innan jag kan klaga på en cykel :)
Tyvärr så är den storleken jag söker slut i lager hos Bikester och efter mailkontakt under dagen så fick jag veta att det är tveksamt om dom får in den igen..
Du råkar inte veta om man kan hitta den någon annanstans?

Ja angående vikten, så är min tankegång att om sanningen ska fram att jag har lite vikt att jobba bort på mig själv innan jag kan klaga på en cykel :)
Tyvärr så är den storleken jag söker slut i lager hos Bikester och efter mailkontakt under dagen så fick jag veta att det är tveksamt om dom får in den igen..

Skumt, jag är inne på Bikester nu och alla storlekar finns i lager.

Samtidigt är det inte samma vikt även om all vikten ihop ska upp för backarna. En tung cykel är tung oavsett vad cyklisten väger.

Köp med hjärtat.

Samtidigt är det inte samma vikt även om all vikten ihop ska upp för backarna. En tung cykel är tung oavsett vad cyklisten väger.

Köp med hjärtat.

Nu vann ju Norcon "Impossible climb" i Pinkebikes test, före 100 k kolfiber cyklar så vikten är väl inte allt.

Fluid var 120/120 förr. En annan cykel, som jag själv har, i samma kategori/pris är Nukeproof Reactor 290 Pro. Jag har två hjulpar och tycker den inte skäms för sig i XC-eller endurospåren. Dock har väl den åldrats lite med tanke på sadelrörets vinkel...

Optic finns också på bikester, något prissänkt. Imho mer prisvärd än den fluid du tänker dig, men sjukt tråkig färg.

10 % rabatt som var och varannan person har på bikester via tex Benify gäller förresten för Norco.

Ny och spännande i samma stil som ovan nämnda cyklar - Commencal TEMPO:

Norcon finns ju i billigare varianter också om man inte är villig att lägga pengar på att få en Fox Float Factory osv. Tyckte det var en viss skillnad i komponentnivå jämfört med stumpyn.
Skumt, jag är inne på Bikester nu och alla storlekar finns i lager.
Märkligt, när jag klickar in mig på deras storleksguide så står det att den storleken är slutsåld. Och vid mailkontakt med dom angående detta så får man mest intetsägande svar.

Optic finns också på bikester, något prissänkt. Imho mer prisvärd än den fluid du tänker dig, men sjukt tråkig färg.

10 % rabatt som var och varannan person har på bikester via tex Benify gäller förresten för Norco.
Tack för tipset!
Den ser intressant ut men håller med om att färgvalet är en aning fantasilöst jämfört med fluid.

Märkligt, när jag klickar in mig på deras storleksguide så står det att den storleken är slutsåld. Och vid mailkontakt med dom angående detta så får man mest intetsägande svar.
7EFFC651-057D-4E31-B891-1ED7C6CA9A2B.jpeg

Ny och spännande i samma stil som ovan nämnda cyklar - Commencal TEMPO:
Den ser schysst ut, speciellt den gula öhlinsvarianten. Men pressfit BB och bromslangar/vajrar genom styrlager dämpar erektionen avsevärt ?

Föredrar också gängat men riktigt så illa är det inte med pressfit. Vad är problemet med slang och wire genom styrhuvudet? Verkar som en enkel lösning.
Jag gillar att kunna meka enkelt. På min hoj stör jag mig på att ett byte av växelwirehölje/bromsslang kräver att jag måste pilla inne i ramen. Att nu behöva fippla med detta och att koppla bort bromsslangar för att byta styrlager känns jobbigt. Nästa hoj får väl bli nåt från Raaw som har fattat detta :p

Jag gillar att kunna meka enkelt. På min hoj stör jag mig på att ett byte av växelwirehölje/bromsslang kräver att jag måste pilla inne i ramen. Att nu behöva fippla med detta och att koppla bort bromsslangar för att byta styrlager känns jobbigt. Nästa hoj får väl bli nåt från Raaw som har fattat detta :p
Håller med, men på Commencalen kan man ju åtminstone fixa med styre och styrstam. I alla fall bättre än idiotin som tex Scott börjat med på sina cyklar.
Helst vill man ju ha rör i ramen om det skall vara intern dragning, men det finns väl inte på aluhojar?
Det finns ju en del tillverkare som fattat hur man drar kablarna så att det blir enkelt att serva och inget kabelskav mot ramen. Santa bla.
6832F457-52CE-4942-B5BF-2505CF748774.jpeg

Senast ändrad:
Rätt kort TT på tempo om man vill kunna sitta ner. 450 mm reach är räcket inte långt när man börjar tramsa med sta

Ok :). Interna kablar utan kanaler tar väl någon minut extra vid byte, hur ofta byter man? Men man får tycka som man vill.

Jag tyckte den hade reach som passat mig även vid sittande, såklart en smalsak, men skulle själv aldrig köpa franskt :)

Ok :). Interna kablar utan kanaler tar väl någon minut extra vid byte, hur ofta byter man? Men man får tycka som man vill.
Finns ju bra och dåliga lösningar utan rör också. En del tillverkare har ju limmat fast höljena i skumrör för att det inte skall skramla. Och så små kabelöppningar på det.
Verkar ju inte tänkt att man skall kunna byta höljena öht. ?

Skulle vilja ha externt på allt. Kan sträcka mig till att fortsätta med att ha möjlighet att köra internt på droppen, mest för att ha ett större utbud av stolpar att välja på vid ny/begagnatköp. Min första reverb var dock extern men där satt slangen vid sadelklämman vilket inte var optimalt då slangen rörde sig tillsammans med droppern.

Den ser schysst ut, speciellt den gula öhlinsvarianten. Men pressfit BB och bromslangar/vajrar genom styrlager dämpar erektionen avsevärt ?

Synd att det är gx och inte slx. De skulle kunna fått till ett optimalt bygge men så var de tvugna att klanta till det.

Tillbaka
Topp